Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@11:41:49 GMT

اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با تخلفات پژوهشی

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۶۵۷۳۶

اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با تخلفات پژوهشی

مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی درباره اقدامات پیشگیرانه این دانشگاه در راستای مقابله با تخلفات پژوهشی گفت: ما به دنبال این هستیم که درس اختیاری دو واحدی برای دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی ارائه بدهیم یا کارگاه‌های اجباری برای این دانشجویان برگزار کنیم.

دکتر امیر زندمقدم در گفت‌وگو با ایسنا درباره تعداد تخلفات پژوهشی  در سال ۱۳۹۸ در دانشگاه علامه طباطبایی گفت: خوشبختانه، تعداد پایان‌نامه‌ها یا مقالاتی که در آن‌ها تخلف علمی رخ داده در دانشگاه علامه طباطبایی، بسیار کم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابه اعلام وزارت علوم، در دانشگاه‌های سراسری تخلفات علمی دانشگاه ما نسبت به دانشگاه‌های دیگر کمتر است.

وی درباره اقدامات پیشگیرانه این دانشگاه در راستای مقابله با تخلفات پژوهشی گفت: ما به دنبال این هستیم که درس اختیاری دو واحدی برای دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی ارائه بدهیم یا کارگاه‌های اجباری برای این دانشجویان برگزار کنیم. در حوزه مقالاتی که به زبان فارسی نوشته می‌شود نرم‌افزارهایی وجود دارد که مشابهت‌ مقالات با دیگر منابع علمی را بررسی می‌کند و به کمک آن‌ها می‌توان از تخلف‌های علمی پیشگیری کرد اما دانشجویانی که امروزه دارند فارغ‌التحصیل می‌شوند تمایل دارند مقالاتی به زبان انگلیسی منتشر کنند. در حال حاضر در تلاش هستیم تا برای این دانشجویان دسترسی‌های لازم به نرم افزارها را ایجاد کنیم تا بتوانند مقالات خود را پیش از انتشار چک کنند. در خصوص پایان نامه‌ها و رساله ها نیز، ساز و کار همانندجویی وجود دارد.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در کنار این موارد، کارگاه‌هایی ویژه اعضای هیات علمی برگزار می‌کنیم تا آگاهی را در استادان بالا ببریم چرا که مسئولیت هر آنچه که در پایان نامه یا رساله دانشجویان نگاشته می شود با استادان راهنما است.

زند مقدم درباره کرسی‌های نظریه پردازی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی هم در سال ۱۳۹۸ وجود داشت که البته آمارهای مربوط به آن تا حدی از سال های قبل از ۹۸ کمتر بود اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال ۹۹ این کرسی‌ها دوباره به سطح مطلوب خواهند رسید.

عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که حوزه پژوهش، حوزه ای است که در بسیاری از مواقع نیاز به حمایت‌های مالی دارند گفت: در حال حاضر در شرایطی هستیم که همه دانشگاه‌ها مشکلات مالی دارند. مشکلات مالی در حوزه پژوهش در سال گذشته وجود داشته اما چنین نبوده که برنامه‌های ما جلو نرفته باشد. تامین مالی، پشتوانه پژوهش است، مثلا شارژ به موقع گرنت‌ها، یکی از مشوق‌های اعضای هیئت علمی برای فعالیت پژوهشی است که امیدوارم این مشکل به زودی رفع شود.

زند مقدم در توضیح مبالغی که به دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای مشارکت در طرح های تحقیقاتی داده می‌شود گفت: اگر دانشجو با استاد در طرح‌های پژوهشی همکاری کند دستمزد دانشجو به صورت توافقی با استاد و بر طبق ساعاتی که دانشجو زمان گذاشته است معین می‌شود اما طرح‌های تشویقی برای دانشجویان نیز داریم که شیوه‌نامه‌ی خاص خود را دارد.

وی در پایان، بیان کرد: حق‌التحقیق استادان ضریبی از حق‌التدریس آنان است ولی برای دانشجویان رقم ثابتی مشخص نشده است و بسته به نوع فعالیت آنها، این رقم متفاوت است. مثلا اگر دانشجویی یک طرح پژوهشی انجام دهد اغلب براساس تعداد ساعاتی که فرد کار کرده است و آخرین مدرک تحصیلی ‌اش مبلغی از سوی مجری طرح به وی پرداخت می‌شود. در خصوص مواردی که دانشجو به عنوان دستیار پژوهشی فعالیت می‌کند بر طبق شیوه‌نامه مصوب هیات رئیسه پرداخت می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه علامه طباطبایی پژوهش دانشگاه علامه طباطبایی برای دانشجویان تخلفات پژوهشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۵۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش اعتراضات دانشجویی در آمریکا به اقدامات اسرائیل علیه غزه/ رییس مجلس نمایندگان آمریکا رییس دانشگاه کلمبیا را تهدید کرد

به گزارش جماران از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، دایره اعتراضات دانشجویی به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در چند دانشگاه آمریکا توسعه یافته و این در حالی است که این رژیم از این اعتراضات خشمگین بوده و ضمن یهود ستیزانه توصیف کردن آنها خواستار برخورد با چنین اقداماتی شده است.

در دانشگاه کلمبیای نیویورک دانشجویان همچنان به تحصن نامحدود خود در چادرهایی که از 8 روز گذشته برپا کرده‌اند ادامه می‌دهند، آنها این اقدام را در اعتراض به نسل کشی علیه ملت فلسطین انجام می‌دهند. البته مدیریت این دانشگاه به دانشجویان متحصن تنها 48 ساعت برای پایان دادن به تحصن خود در داخل حیاط دانشگاه مهلت داده است.

پلیس نیویورک روز جمعه در اقدامی غیر عادی بیش از 100 نفر از تظاهرات کنندگان در این تحصن را بازداشت کرد که خشم هیات علمی این دانشگاه را در پی داشت. این دانشجویان از تحصیل معلق شده و چادر آنها برچیده شد اما دانشجویان دیگری اقدام آنها را ادامه داده و تاکنون بیش از 100 چادر در حیاط این دانشگاه برپا شده است.

نعمت مینوش شفیق رئیس این دانشگاه دو روز قبل اعلام کرد: چادرها نگرانی‌هایی به وجود آورده و عبور و مرور در حیاط دانشگاه را مختل و فضایی متشنج ایجاد کرده است ... باید برای برچیدن چادرها اقدام شود.

معترضین تاکید دارند به اعتراضات خود تا کسب موافقت دانشگاه برای شفاف سازی سرمایه‌گذاری‌های مالی خود در حمایت از جنگ غزه و پایان دادن به این روند و بازگشت دانشجویان محروم از حضور در دانشگاه به دلیل مشارکت در این اعتراضات به تحصن خود ادامه می‌دهند.

در ایالت تگزاس نیز پلیس بیش از 10 دانشجوی معترض را در حیاط دانشگاه اوستن بازداشت کرد و نیروهای ضد شورش نیز برای متفرق کردن دیگر معترضان از باتوم و ضرب و شتم استفاده کردند. معترضان تهدید شده‌اند در صورت ادامه اعتراضات با اتهامات تجاوز به املاک غیر مواجه خواهند شد.

دانشجویان دانشگاه جنوب کالیفورنیا در لوس آنجلس نیز در جریان تلاش نیروهای پلیس برای برچیدن چادرهای اعتراضی در حیاط دانشگاه با آنها درگیر شده و تعدادی از آنها بازداشت شدند.

شبکه «ABC» آمریکا اعلام کرد دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه هاروارد چادرهایی برای نشان دادن اعتراض خود در حیاط این دانشگاه برپا کرده‌اند و مسئولان دانشگاه نیز به دنبال ساکت کردن آنها هستند چرا که علناً علیه اقدامات رژیم صهیونیستی سخنرانی می‌کنند.

همچنین روز گذشته نیز دانشگاه‌های براون در شهر پراویدنس، میشیگان در شهر آن آربور، موسسه فناوری ماساچوست در کمبریج و دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا در هومبولت، دانشگاه ییل، دانشگاه برکلی، دانشگاه نیویورک، دانشگاه واشنگتن، دانشگاه مریلند، دانشگاه نورث کالیفرنیا، دانشگاه تافتس، دانشگاه مینه‌سوتا، دانشگاه استنفورد، دانشگاه هیسوتن، دانشگاه رایس و دانشگاه پنسیلوانیا نیز شاهد برگزاری چنین اعتراضاتی بوده‌اند.

لازم به ذکر است نعمت شفیق رئیس دانشگاه کلمبیا در معرض انتقادات شدیدی قرار گرفته به طوری که مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و برخی از اعضای این مجلس تاکید کرده‌اند در صورتی که توانایی پایان دادن به این اعتراضات را ندارد باید از سمت خود کناره گیری کند.

جانسون تاکید کرد کنگره آمریکا در برابر تهدیداتی که دانشجویان یهودی را هدف قرار داده هرگز ساکت خواهند ماند.

دیگر خبرها

  • افزایش اعتراضات دانشجویی در آمریکا به اقدامات اسرائیل علیه غزه/ رییس مجلس نمایندگان آمریکا رییس دانشگاه کلمبیا را تهدید کرد
  • ایران و هند تفاهم‌نامه توسعه همکاری در حوزه سلامت امضا کردند
  • تاکید استاندار کرمان بر اقدامات پیشگیرانه از سیل
  • امضای تفاهم‌نامه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد و دادگستری شاهرود
  • روز پرکار دانشگاه آزاد کرمانشاه با امضای ۲ تفاهم‌نامه همکاری
  • طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • تجمع در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه
  • تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست آذر بایجان غربی
  • اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در شرق تهران