Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست‌های انجمن‌های ادبی سه استان اصفهان، مرکزی و ایلام با حضور نویسندگان و شاعران و کودکان و نوجوانان به‌صورت اینترنتی برگزار شد.  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، به‌دلیل گسترش بیماری کرونا و لزوم رعایت دستور‌های بهداشتی و فاصله‌های اجتماعی، نشست‌های انجمن‌های ادبی آفرینش کانون در فضای اینترنت در استان‌های اصفهان، مرکزی و ایلام برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر این اساس، طی روز‌های گذشته انسیه موسویان شاعر و مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون و حسین تولایی شاعر، با اعضای کودک و نوجوان انجمن‌های ادبی کانون استان‌های اصفهان، مرکزی و ایلام به صورت اینترنتی به‌گفتگو پرداختند.
گفت‌وگوی اینترنتی موسویان و تولایی با نوجوانان در اصفهان
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان در روز‌های ۱۰، ۱۲ و ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ میزبان سه نشست «انجمن ادبی آفرینش» به صورت مجازی بود.

اولین نشست روز یک‌شنبه ۱۰ فروردین همراه با خوانش و نقد ۱۱ شعر با حضور بیش از ۱۰۰ عضو انجمن ادبی کانون استان برگزار شد که در این جلسه آثار اعضا مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

حضور حسین تولایی شاعر و مسئول انجمن‌های ادبی در جمع اعضای انجمن ادبی استان اصفهان باعث ایجاد انگیزه و علاقه در خلق اثر و حضور پررنگ نوجوانان در نقد و بررسی آثار شد.

در ادامه این برنامه نیز مطالبی با محوریت هایکوواره‌های فارسی به صورت فایل صوتی از سوی مربی ادبی کانون پرورش فکری استان برای اعضا به اشتراک گذاشته شد تا اعضای انجمن نیز با این نوع از شعر کوتاه بیشتر آشنا شوند.

این برنامه با استقبال اعضای این انجمن مواجه شد.

دومین نشست نقد و شعرخوانی به صورت مجازی با حضور انسیه موسویان شاعر و مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون، اعضای انجمن، کارشناسان و مربیان استان اصفهان روز سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۹۹ از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار شد.

بر همین اساس در این نشست ادبی، شش اثر برگزیده در قالب شعر مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

همچنین آثار پرنیان کعبه‌زاده، فاطمه خاشعی، نرجس بیگدلی، عسل رستگاری، مرضیه عبداللهی و زهرا شانظری، در گروه انجمن ادبی به اشتراک گذاشته شد.

ضرورت ایجاز در شعر، استفاده از ترکیبات درست، توجه به خلاقیت و مضامین جدید از نکته‌هایی بود که در این نشست ادبی مطرح و اشعاری که در این جلسه خوانش شد با موضوع‌های متنوع و مرتبط با روز‌های قرنطینه سروده شده بودند که این آثار از سوی موسویان، کارشناسان، مربیان و اعضای انجمن مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

نشست مجازی این انجمن در روز پنج‌شنبه ۱۴ فروردین نیز برگزار شد و در این نشست هم آثار داستانی اعضا مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

یادآوری می‌شود قرار است این نشست‌ها در روز‌های فرد و ساعت ۱۷ به صورت مجازی برگزار شود.
اولین انجمن ادبی روشنا در استان مرکزی اینترنتی برگزار شد
انجمن ادبی روشنا با حضور ۶۰ نفر از اعضای فعال و انسیه موسویان شاعر و مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون روز شنبه ۹ فروردین از ساعت ۱۸ تا ۲۱ برگزار شد.

این نشست که با حضور فعال مربیان و اعضای انجمن‌های ادبی استان مرکزی همراه بود، ۱۰ نفر از اعضا به شعرخوانی پرداختند و آثار خوانده شده از سوی اعضای دیگر و موسویان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

موسویان ضمن معرفی کتاب‌های شعر مناسب به ارائه توضیح‌هایی در زمینه‌ی اهمیت خیال‌پردازی و استفاده از تصاویر بکر و شاعرانه، شیوه به‌کارگیری تمهیدات زبانی برای تبدیل نثر به شعر سپید، رعایت محور عمودی، پیوستگی و انسجام در شعر، و اجتناب از تزاحم تصویری در شعر پرداخت.

او در ادامه اعضا را به خواندن و حفظ کردن شعر‌های کلاسیک برای آشنایی بیشتر با وزن عروضی و موسیقی شعر توصیه کرد و به شرکت‌کنندگان در این نشست پیشنهاد داد برای آغاز مسیر شاعری در گام اول سرودن قالب‌های کلاسیک مانند مثنوی و چهارپاره را تجربه کنند و بعد به سراغ قالب‌های نو بروند.

در پایان نشست، مسابقه بداهه‌سرایی برگزار شد و در بخش مربیان آثار فاطمه آل‌طاهر و اعظم عباسی و در بخش اعضا یاسمن شریفی، زهرا علی‌آقایی و نیلوفر داودآبادی به عنوان برگزیده انتخاب شد و آن‌ها هدیه اینترنت رایگان دریافت کردند.
میزبانی آنلاین انجمن ادبی کانون ایلام از تولایی
روز ۱۲ فروردین ۹۹ در عصری خاطره‌انگیز با حضور مدیرکل، معاون فرهنگی، کارشناس مسئول و مربیان ادبی کانون استان ایلام؛ اعضای انجمن ادبی آفرینش در نشستی مجازی حضور در خانه دوست را تجربه کردند.

خانه‌ای که مهمانی سبز داشت یک دوست که نامش برای اعضای انجمن ایلام آشنا و انرژی‌بخش است و با حضورش واژه‌ها در خیال اعضا جوانه زد و قد کشید.

حسین تولایی شاعر نام‌آشنا با حضور گرم خود در انجمن مجازی آفرینش در روز‌هایی که اعضا در قرنطینه، ساعت‌ها و لحظه‌های تکراری را تجربه می‌کنند یک روز با لحظه‌هایی ناب و خاطره‌انگیز را برای‌شان رقم زد.

تولایی در این جلسه در مورد تفاوت شعر و نثر، شعر سپید و ویژگی‌های آن همچون زبان شعر، ایجاز در شعر، اقتصاد در شعر، صرفه‌جویی در کلمه، تخیل و عاطفه در شعر، جمله‌های شعارگونه و انواع شعر برای اعضای انجمن سخن گفت.

یادآوری می‌شود در این انجمن دو ساعته ۱۲ شعر در فضایی صمیمی همچون دو پنجره‌ای که هنوز خاطره شیرین آن بر زبان اعضا جاری‌ست، از سوی اعضا، مربیان و تولایی به نقد گذاشته شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نشست ادبی فضای مجازی بیماری کرونا ویروس کرونا مورد نقد و بررسی قرار گرفت انجمن های ادبی استان اصفهان اعضای انجمن انجمن ادبی ادبی کانون برگزار شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۶۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش آیت الله ایازی درباره انجمن مباحثات قرآنی ۸ فروردین

به گزارش جماران؛ آیت‌الله سید محمدعلی ایازی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در تشریح فعالیت‌های «انجمن مباحثات قرآن» گفت: این انجمن حدود نه سال پیش تأسیس شد و مرکب از قرآن‌پژوهان مقیم قم است؛ قرآن‌پژوهانی که سالیان سال دغدغه مباحث قرآنی دارند.

وی ادامه داد: مباحث قرآنی در دو بخش است. یکسری مباحثی هستند که در عرصه علوم قرآنی و تفسیر به صورت طبیعی طرح می‌شوند، اما یکسری مباحث هستند که جنبه بحث و چالش دارند. انجمن مباحثات قرآن به دنبال بررسی دسته دوم از موضوعات در محورهای علوم قرآن، معارف قرآن، تفسیر، شبهات و اشکالات است. لذا تاکنون در این محورها جلساتی برگزار کرده‌ایم.

این پژوهشگر قرآنی درباره شیوه برگزاری نشست‌های انجمن مباحثات قرآن گفت: در ابتدا مسئله‌ای طرح، و اشکالات، شبهات و پرسش‌های مربوط به آن مطرح می‌شود و سخنران یا محقق به ارائه دیدگاه‌های خود می‌پردازد.

وی با بیان اینکه جلسات انجمن مباحثات قرآن به صورت ماهانه برگزار می‌شود، اضافه کرد: شاید بتوان گفت که نزدیک به سی درصد از شخصیت‌هایی که به انجمن آمده و مباحثی ارائه کردند از خارج ایران بودند. گاهی نشست‌های ما به صورت میزگرد است که ارائه‌دهندگان داخلی و خارجی مباحث خود را در میزگرد مطرح می‌کنند. همچنین ما به دنبال رصد کردن موضوعاتی هستیم که در آخرین نظریات توسط شخصیت‌های دینی و غیردینی طرح شده است.

آیت‌الله ایازی درباره ساختار این مجموعه پژوهشی گفت: انجمن مباحثات قرآنی هیئت مدیره دارد و اعضای هیئت مدیره معمولاً هر ماه موضوعات و مسائلی که باید بحث شود را مطرح می‌کنند و بعد از تصویب، محققی برای ارائه بحث دعوت می‌شود. همچنین اعضای هیئت علمی بعد از جلسه می‌نشینند و محتوای نشست و ارائه‌کننده را بررسی و ارزیابی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 94 نشست برگزار کرده‌ایم، در ادامه اظهار کرد: ما از سال 93 فعالیت‌های خود را شروع شد و به صورت ماهیانه جلسه برگزار می‌کنیم. دو سال است در ماه رمضان به دلیل ویژگی این ماه مبارک، جلسات خود را هر هفته برگزار می‌کنیم یعنی در ماه رمضان چهار جلسه برگزار می‌شود. هفته بعد جلسه ما در دارالقرآن آیت‌الله صادقی برگزار می‌شود و دو مهمان خارجی از آمریکا و انگستان داریم.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نقد و بحث را ویژگی انجمن مباحثات قرآنی عنوان کرد و اظهار داشت: شرکت‌کنندگان در نشست‌ها، صرفاً شنونده نیستند، بلکه موضوع ارائه شده را نقد و‌ بررسی می‌کنند. همچنین محتوا در کانال انجمن مباحثات درج می‌شود تا اگر کسانی حرف و سخنی داشته باشند طرح ‌کنند و احیاناً اگر بحثی مانده باشد، در جلسه بعد شخصیت دیگری دعوت می‌شود تا داوری و نقد کند.

وی افزود: به دلیل فضای طلبگی و بحث و نقدی که صورت می‌گیرد، اسم این مجموعه را «انجمن مباحثات قرآنی» نامگذاری کردیم.

آیت‌الله ایازی در توضیح بیشتر نشست‌های ماه رمضان گفت: مباحثی که در ماه رمضان برگزار می‌شود، موضوعات معارفی هستند و به چالش‌های بیرونی نمی‌پردازیم. برای نمونه بحث من درباره «صبر جمیل» است. مسئله امروز در جامعه‌شناسی تاب‌آوری است که یک جامعه چه قدر تاب‌آور است. اگر جامعه تاب‌آور نباشد، خشونت، بحران‌های اخلاقی و یک نوع عصبانیت وجود خواهد داشت و اتفاقات ناگواری رخ می‌دهد. لذا صبر جمیل از مفاهیمی است که در قرآن مطرح شده است. چند سوال مطرح می‌کنیم که اساساً معنای صبر جمیل چیست؟ آیا حضرت یعقوب صبر جمیل داشته است یا نه؟ و چند مسئله که طرح می‌شود.

وی درباره استفاده انجمن مباحثات قرآنی از ابزارهای روز اظهار داشت: به لحاظ نرم‌افزاری سه کانال در اینستاگرام، تلگرام و واتساپ داریم و محتوای جلسات در این کانال‌ها بارگزاری می‌شود. ما 450 عضو در واتساپ داریم و هیئت مدیره انجمن مباحثات قرآنی از اساتید معروف و شاخص قرآنی هستند. ممکن است تعداد افرادی که حضور پیدا می‌کنند محدود باشند اما چون محتوای نشست هم‌زمان به صورت زنده پخش می‌شود و در کانال قرار می‌گیرد تعداد افرادی که از فایل‌های صوتی و مکتوب استفاده می‌کنند زیاد هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: انجمن مباحثات قرآنی وابسته به جایی نیست، بودجه‌ای ندارد و خود اعضا کارها را به صوت داوطلبانه انجام می‌دهند. کتابی آماده چاپ است اما چون نشر کتاب هزینه دارد، منتظر بانی هستیم. حدوداً ده جلد اثر با عنوان سلسله مباحث قرآنی در دست تهیه است که به زیرمجموعه‌هایی مثل تفسیر، علوم قرآنی، معارف قرآن، چالش‌ها، شبهات و پرسش‌ها تقسیم‌بندی شده است.

وی درباره نقش خود در انجمن مباحثات قرآنی گفت: بر اساس انتخابی که شده، بنده دبیر این مجموعه هستم. ما هیچ عنوانی نداریم و بیشتر خدمت‌گزاری است. هدف ما این است که در خدمت قرآن باشیم و معارف قرآن را نشر دهیم.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره ضرورت تأسیس انجمن مباحثات قرآنی گفت: تابستان سال‌ 86 یا 87 بود که آیت‌الله منتظری سفارش کردند که شما را می‌خواهم ببینم. من خدمت آیت‌الله منتظری رفتم و ایشان سبد بزرگی از اوراق را آورند و گفتند که من به اینترنت رفتم و دیدم که سوالات و شبهات بسیاری درباره قرآن مطرح است. لذا باید کسی به این‌ها پاسخ دهد. من گفتم: آقا اجازه دهید من نگاه کنم. برگه‌ها را به خانه بردم و دیدم حدود 250 جزوه است و سوالات و شبهات زیادی درباره قرآن طرح شده است. خدمت ایشان عرض کردم که روی تک تک این‌ها کار می‌کنیم. به دوستانی که در حوزه علوم قرآنی و تفسیر فعال بودند یک موضوع دادیم و در نهایت جزوه‌ای شد و چند مورد منتشر شد. آیت‌الله منتظری معمولاً جزوه‌ها را می‌دید، نظر می‌داد و گاهی بحث می‌شد. بعد از فوت ایشان گفتیم که کار باید ادامه پیدا کند. چون در شبکه‌های اجتماعی اشکالات و شبهات فراوان است و لذا بنا را بر این گذاشتیم تا انجمنی با جمع دوستان تشکیل شود و پژوهشگران درباره موضوعات قرآنی کار کنند.

وی افزود: ما علاقه داشتیم از نیروهای مختلف استفاده کنیم، خوشبختانه استقبال خیلی خوب بود و محققین زیادی با ما همراهی کردند. در انجمن مباحثات قرآنی صرفاً بحث قرآنی طرح می‌شود و هیچ هدف دیگری غیر از بحث قرآنی و علمی نداریم.

این پژوهشگر برجسته قرآنی، فلسفه تأسیس انجمن مباحثات قرآنی را پاسخ به شبهات قرآنی معرفی کرد و گفت: ممکن است کسی در مباحث قرآنی نوآوری داشته باشد. لذا او را برای ارائه دعوت می کنیم. حتی محققی را دعوت کردیم که تز رساله دکتری خود را ارائه کرد و دیدیم حرف خوبی برای گفتن دارد.

وی در پایان در معرفی اعضای اصلی هیئت مدیره انجمن گفت: سرکار خانم اخوان صراف به عنوان اداره‌کننده جلسه حضور دارند. همچنین آقای دکتر شیواپور، آقای دکتر بیات از اساتید دانشگاه تهران، دکتر محمد مرادی از محققین قرآن و حدیث و حاج آقا عبداللهیان از اعضای هیئت مدیره انجمن هستند. کلاً اعضای هیئت مدیره هفت نفر هستند.

دیگر خبرها

  • پویش آمد بهار جان‌ها تا پایان فروردین تمدید شد
  • ۱۰۰۰ کودک سنندجی در حمایت از کودکان غزه گرد هم می‌آیند
  • تولید ۳۰۰ محصول هنری و سینمایی در کانون پرورش فکری کشور
  • گزارش آیت الله ایازی درباره انجمن مباحثات قرآنی ۸ فروردین
  • مدیرکل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان معرفی شد
  • برگزاری ویژه برنامه‌های مناجات‌خوانی، نقالی و پرده‌خوانی در محوطه کانون پرورش فکری
  • مدیر کل ارشاد قم رفتنی شد
  • مدیر کل ارشاد قم رفتنی شد 
  • سند فرهنگ نوجوان در همدان نگارش می‌شود
  • برگزاری نشست شورای اداری کانون‌های خدمت رضوی استان یزد