Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-16@19:04:18 GMT

اذعان جان کِری به دخالت آمریکا در سقوط دولت مصدق

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۶۶۲۷۸

اذعان جان کِری به دخالت آمریکا در سقوط دولت مصدق

خبرگزاری فارس: فرشید فرحناکیان دکترای حقوق نفت و گاز در یادداشتی به اذعان جان کری به عنوان یک مقام رسمی دولت آمریکا به دخالت این کشور در سقوط دولت دکتر مصدق پرداخته و به این نکته اشاره کرده است که از منظر ذهنیت امپریالیستیِ (Imperialist Mentality) آمریکایی، از دیپلماسی گاهی برای اعمال سلطه، تهدید و هراساندن (بخوانید چماق) و گاهی برای تشویقِ (بخوانید هویج) طرفِ ضعیف‌تر جهت تحقق سیاست خارجی موردنظر این کشور استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقدمه

کتاب «هرروز موهبتی است» (Every Day Is Extra) زندگینامه خود نوشت (Autobiography) جان کِری (John Kerry) وزیر امور خارجۀ آمریکا در دولت دوم باراک اوباماست که برای ۲۸ سال از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۳ سناتور دموکرات ایالت ماساچوست در مجلس سنای آمریکا بوده است. سیر کتاب از الگوی زمانی خطی و پیوسته پیروی می‌کند و بدین‌صورت نیست که از یک حوزه و یک‌زمان به حوزه و زمان دیگری گریز بزند. با این اوصاف متن کتاب درهم‌تنیده نیست و خواننده‌ای که به دنبال موضوعات مربوط به ایران است می‌تواند مستقیم به فصل ۱۸ این کتاب تحت عنوان «جلوگیری از جنگ» (Preventing a War) راجع به مذاکرات هسته‌ای با ایران و برجام رجوع نماید. به همین جهت غالباً این فصل از این کتاب در ایران موردنظر قرار گرفته است و موضوع این نوشتار به جهت آنکه در فصل دیگری از این کتاب مطرح شده است، جلب‌توجه نکرده است.


۱. اذعان مقامات آمریکایی به دخالت آمریکا در سقوط دولت مصدق

از نظر مقام معظم رهبری «طبق بعضی از گزارش‌ها، آمریکا پس از جنگ دوّم [جهانی]تا امروز برای سرنگونی پنجاه دولت اقدام کرده! در مورد پنجاه دولت انواع و اقسام اقدام‌ها را کرده؛ باده‌ها جریان مقاومتِ مردمی مخالفت کرده که این‌ها در کارنامۀ آمریکا و دیگران مضبوط است.»

اندکی پس از کودتای سال ۱۳۸۳ (۲۰۰۴ میلادی) آمریکا در هائیتی، «آیرا کورزبان» وکیل «ژان برتراند آریستاید» رئیس‌جمهور این کشور در میامی آمریکا طی سخنرانیِ خود، یک سؤال و جواب جالب را مطرح کرد: «چرا تاکنون در واشنگتن کودتا شکل نگرفته است؟ چون در واشنگتن، سفارت آمریکا وجود ندارد.»

مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه وقت آمریکا برای نخستین بار در سال ۱۳۷۸ (۲۰۰۰ میلادی) به تأیید نقش‌آفرینی آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ (۱۹۵۳ میلادی) ایران پرداخت.

باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا در دیدار سه‌روزه از کشور‌های عربستان سعودی و مصر در تاریخ ۱۲ تا ۱۵ خرداد ۱۳۸۸ (۲ تا ۵ ژوئن ۲۰۰۹) در نطق از پیش تنظیم‌شدۀ خود در قاهره اذعان کرد که کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ کار آمریکا بوده است. اوباما در این رابطه گفت: «این موضوع منشأ تنش بین ایالات‌متحده و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است. ایران خودش را به دولتی قسم‌خورده در مخالفت با کشور من تعریف کرده است و به‌راستی تاریخچه پرآشوبی بین ما وجود دارد. در میانه جنگ سرد، ایالات‌متحده، در براندازی دولت دموکراتیک انتخاب‌شده ایران، نقش بازی کرد.»

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه اسبق آمریکا نیز در ۴ آبان ۱۳۹۰ (۲۶ اکتبر ۲۰۱۱) در دو مصاحبه اختصاصی مفصل و جداگانه با دو شبکه فارسی‌زبان با یادآوری پوزش مادلین آلبرایت از مردم ایران به دلیل نقش آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، بار دیگر از این واقعه ابراز تأسف کرد.

برنی سندرز نماینده حزب دموکرات در انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده، در مناظره خود با هیلاری کلینتون (دیگر نامزد حزب دموکرات) در ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ (۱۱ فوریه ۲۰۱۶) درباره دخالت‌های آمریکا در ساقط کردن دولت‌های کشور‌های دیگر، به دولت محمد مصدق اشاره کرد. سندرز همچنین در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان با تائید دوباره سخنان خود، گفت: «به عقیده من، سرنگونی (مصدق) نخست‌وزیر انتخاب‌شده طی فرایند دموکراتیک در ایران، فاجعه بود؛ بنابراین، تصور نمی‌کنم آمریکا به لحاظ قانونی یا اخلاقی حق داشته باشد دولت‌ها را سرنگون کند و این تلاش‌ها اغلب نتیجه عکس داشته و بی‌ثباتی بسیاری را در مناطق مختلف به بار آورده است.»

۲. اذعان جان کِری به دخالت آمریکا در سقوط دولت مصدق

جان کِری در فصل ۷ کتاب خود تحت عنوان «سنای پیر» (The Old Senate) آورده است که: «دالس به همراه برادرش آلن که در همان دوره مدیر سازمان سیا بود، روند انقلاب را در ایران معکوس کرده و شاه را دوباره به مقام خود بازگردانده بودند» (Dulles, along with his brother, Allen, who was CIA director in that same era, had reversed the revolution in Iran and reinstalled the shah).


جان فاستر دالس وزیر خارجه وقت آمریکا بود که زمانی گفته بود: «برای ما تنها دو گروه در جهان وجود دارند: گروهی که مسیحی هستند و به رقابت آزاد عقیده دارند و گروه دیگر!»

شایان‌ذکر است که اگرچه جان کِری به دخالت آمریکا در سقوط دولت مصدق اذعان داشته است؛ اما او هم همانند سایر مقامات آمریکایی این مداخله را «کودتا» تلقی نکرده و بدین مداخله وصف «معکوس کردن روند انقلاب» و «بازگرداندن دوباره شاه به مقامش» داده است.

نتیجه

دیپلماسی را می‌توان فن، هنر یا علم دستیابی به اهداف سیاست خارجی دانست. از منظر ذهنیت امپریالیستیِ (Imperialist Mentality) آمریکایی، از دیپلماسی گاهی برای اعمال سلطه، تهدید و هراساندن (بخوانید چماق) و گاهی برای تشویقِ (بخوانید هویج) طرفِ ضعیف‌تر جهت تحقق سیاست خارجی موردنظر این کشور استفاده می‌شود.

برای اثبات بیشتر این فرضیه که «سیاست خارجیِ» ایالات‌متحده امریکا در برابر ایران نوعاً ثابت است (از نوع مداخله مذکور در فصل ۷ کتاب کِری) و صرفاً «دیپلماسیِ» دستیابی به اهداف آن ممکن است تغییر بکند (از نوع برجام مذکور در فصل ۱۸ کتاب کِری)، به‌درستی که «هرروز موهبتی است».

منبع: فردا

کلیدواژه: جان کری دولت مصدق آمریکا ایالات متحده سیاست خارجی جان ک ری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۶۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست کوبا از واشنگتن برای کاهش تحریم‌ها

در آستانه مذاکرات مهاجرتی بین آمریکا و کوبا، دولت هاوانا از واشنگتن خواست تا تحریم‌ها علیه این کشور را کاهش دهد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دولت کوبا در آستانه برگزاری مذاکرات مهاجرتی در سطح عالی با مقامات آمریکا، از واشنگتن خواست تا تحریم ها علیه این کشور را کاهش داده و به توجه خاص به موضوع ورود غیرقانونی کوبایی ها به خاک آمریکا پایان دهد.

براساس این گزارش، نشست دوسالانه بین دو کشور که از دوران ریاست جمهوری ترامپ به حالت تعلیق درآمده بود، بار دیگر از سال 2022 و در بحبوحه ثبت رکوردی بی سابقه از ورود غیرقانونی حدود نیم میلیون کوبایی به خاک آمریکا از سال 2021، آغاز شده است.

نشست دوسالانه این مرتبه قرار است امروز در شهر واشنگتن برگزار شود.

برگزاری این نشست در حالی است که کوبا در یک بحران اقتصادی عمیق که به دلیل کمبود کالاهای اساسی در کشور، تورم فزاینده و تحریم ها ایجاد شده، گرفتار شده است. هدف از مذاکرات پیش رو با مقامات آمریکا، بهبود مهاجرت ایمن، قانونی و منظم بین دو کشور است.

معاون امور آمریکا در وزارت امور خارجه کوبا با اشاره به عدم دستیابی به این اهداف اظهار کرد انجام این مذاکرات همچنان یکی از موارد تماس و گفتگو با دولت جو بایدن است. تحریم ها نیز وزن و فشار زیادی بر شرایط مهاجرتی دو جانبه دارد.

براساس این گزارش، دولت کمونیست کوبا سال های زیادی است که مدعی است تحریم های فلج کننده آمریکا، باعث ایجاد خفقان شدید در این کشور شده و قانون تعدیل سال 1966 کوبا، نیز که حقوق ویژه‌ای را برای کوبایی هایی که وارد کشور می شوند و به محض ورود از آنها حمایت می کند، باعث تشویق جوانان به مهاجرت شده است.

اما آمریکایی ها به عنوان مقصد اصلی مهاجران کوبایی، در پاسخ به این ادعاهای مقامات کوبا اظهار می کنند که نبود آزادی های مدنی و حقوق بشر در کوبا با وضعیت اقتصادی تحت سلطه باعث اجبار شهروندان این کشور برای مهاجرت شده است.

این در حالی است که دولت آمریکا مسیرهای قانونی برای مهاجرت کوبایی ها را با هدف مبارزه با مهاجرت غیرقانونی افزایش داده از جمله از طریق دسترسی به ویزای آمریکا در هاوانا، پیوستن دوباره اعضای خانواده های جدا افتاده و برنامه های حقوق بشری.

اما معاون امور آمریکا در وزارت امور خارجه کوبا معتقد است تا زمانی که تحریم ها پابرجاست، این قوانین تاثیری در حل مشکل ندارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا نام کوبا را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار داده بود و جو بایدن رئیس جمهور فعلی نیز با وجود آنکه بسیاری از قوانین دوران ترامپ را لغو کرده اما هیچ اقدامی برای خارج کردن نام کوبا از این لیست انجام نداده است.

پیشتر کوبا نگرانی خود را از قرار گرفتن نام کشورش در لیست سیاه کشورهای حامی تروریسم و تحریم های اعمال شده بر این کشور از سوی آمریکا را اعلام کرده بود. 27 کشور عضو اتحادیه اروپا نیز به عنوان شریک تجاری کوبا، بارها این تحریم ها را محکوم کرده اند. کوبا و منتقدان تحریم های اقتصادی معتقدند این تحریم ها از دسترسی هاوانا به غذا، دارو و دیگر ذخایر توسعه ای مهم جلوگیری می کند.

دولت بایدن پیشتر اعلام کرده بود براساس قوانین آمریکا معافیت ها و مجوزهایی برای صادرات غذا، دارو و دیگر اقلام بشردوستانه به کوبا وجود دارد.

سفیر پیشین آمریکا به جرم جاسوسی برای کوبا محکوم شد

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • از تفتیش عقاید تا روایت شیطان از گوته | چرا هایدگر مدافع هیتلر بود؟
  • درخواست کوبا از واشنگتن برای کاهش تحریم‌ها
  • «أیمن الصفدی» به نقش اردن در رهگیری موشک‌های ایران اذعان کرد
  • باید اذعان کرد که بازدارندگی آمریکا ضربه مهلکی خورده است
  • مؤسسه امنیتی رژیم صهیونیستی: آمریکا و اسرائیل نتوانستند مانع حمله ایران شوند
  • تولید ماده ضدرسوب ایرانی با ۲۰۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی
  • افزایش عمر موتور خودروها با تولید محصول ضد رسوب ایرانی
  • سلاح ورزی: هیات رییسه اتاق اجازه دخالت دولت را ندهد
  • تشریح عملیات شب گذشته از زبان سرلشکر باقری | عملیات خاتمه یافت اما ... | آمریکایی ها اگر دخالت کنند امنیت نخواهند داشت
  • نمایندگان از دخالت در انتصابات خودداری کنند