Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-29@13:13:30 GMT

ثبات اقتصادی محرک اصلی جهش تولید است

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۶۶۳۱۸

ثبات اقتصادی محرک اصلی جهش تولید است

بهروز بنیادی، با تاکید براینکه جهش تولید در ادامه رونق تولید است، گفت: به گفته کارشناسان برای تحقق جهش تولید باید اقدامات متنوع و مهمی باید رخ دهد، از جمله مهم ترین اقدامات ثبات اقتصادی است یعنی باید تصمیم گیری های کلان اقتصادی کشور در چند سال آینده به نحوی باشد که نرخ ارز و تورم ثابت بماند.

وی ادامه داد: با ثبت اقتصادی سرمایه گذاران برای نقش آفرینی در رونق اقتصادی و جهش تولید وارد میدان می شوند، برای دستیابی به این ثبات باید مانع پراکندگی تصمیم گیران شد، دستگاه ها به جای اینکه جزیره ای عمل کنند باید در یک مسیر حرکت کنند که این کار با تنقیح قوانین می توان به این هدف دست یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: قوانین باید در راستای کمک هر چه بیشتر به تولید باشد اما در حوزه تولید قوانین پراکنده متعددی چون محیط کسب و کار، مالیات، تجارت، کمرگ، بانکداری، مدیریت خدمات کشوری و غیره داریم که انتظار می رود مجلس آینده با انجام کار بزرگ تنقیح قوانین موانع پیش روی تولید را از بین ببرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهارداشت: قانون بانکداری نیاز به اصلاح دارد، نرخ سود کنونی از جمله موانع جدی بر سر راه سرمایه گذاران و صاحبان پول های خرد هستند، این میزان سود مانع جذب سرمایه گذاران خرد می شود، با تجدید نظر در این قانون می توان جذب سرمایه را افزایش داد.

این نماینده مجلس گفت: با وجوداینکه بانک های تخصصی چون کشاورزی و صنعت و معدن داریم اما لازم است در حوزه خدمات، ای تی و دانش بنیان ها نیز بانک های تخصصی ایجاد شود تا این حوزه ها در راستای جهش تولید وارد میدان عمل شوند.

بنیادی با اشاره به اهمیت جذب سرمایه گذار خارجی بیان داشت: در شرایط حال باید از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور استفاده کرد اما سیاست خارجی با عدم استفاده از ظرفیت سفیران در عرصه اقتصادی عملکرد مناسبی نداشته، در موضوع کرونا نیز دیپلماسی عمومی وارد میدان شد و دیپلماسی خارجی نتوانست موفق عمل کند.

عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به گزارش مرکز پژوهش های مجلس در خصوص تولید، تصریح کرد: با کمک از این گزارش می توان در بازه یکساله برای جهش تولید برنامه ریز کرد اما لازم است قوانین مزاحم برداشته و با تجمیع و بازنگری بستر را برای رشد اقتصادی فراهم کرد./

 

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۶۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۵۰ درصدی سود سهام عدالت روندسرمایه گذاری را نزولی کرد

امشب گفت وگوی ویژه خبری به بررسی راهکارهای تحقق شعار سال با به کارگیری ابزارهای مالی با حضور محمودی اصل کارشناس اقتصادی، بالسینی کارشناس اقتصادی و نعمتی اقتصاد دان بحث وبررسی شد.

محمودی اصل کارشناس اقتصادی  با بیان اینکه  ما در سال ۹۹ حاشیه سود سی و شش درصد داشتیم گفت:  امسال سود سهام عدالت پنجاه درصد کاهش پیدا کرده است و انگیزه های سرمایه گذاری در تولید کاهش پیدا کرده است و ما باید فشار بر تولید را با برنامه های کارشناسی حداقل کنیم.

وی افزود:  در ایران  مالیات بر سودا گری را نداریم  این در حالی که سوداگری در کشور ما باید تنبیه شود. رانت خوار و سوداگر مشوق دارند و فشاری بر آنها نیست.

وی در پاسخ به  این سوال راهکار اصلی برای جلوگیری از سودا گری چیست  گفت:   زمانی محدودیت در معادلات اجرایی شود  و تمامی  معاملات رصد شود دیگری انگیزه ای برای سوداگری وجود نخواهد داشت .همچنین زمانی که مالیات نجومی از سوداگر  اخذ کنیم  حاشیه سود تولید نصف خواهد شد.

محمودی اصل با بیان اینکه  برای اینکه منابع به سمت تولید برود باید حاشیه سود بیشتر شود گفت: در مرحله اول باید تولید و سرمایه گذاری توجیه داشته باشد  اما در حال حاضر  شاهد آن هستیم که حاشیه سود  توجیه مناسبی ندارد. 

وی افزود: اکنون صادرات باید تقویت شود چراکه انگیزه صادرات کاهش پیدا کرده است و واردات اکنون در حال تشویق شدن است که این یک سیکل معیوب است.

او گفت: نرخ خوراک ما دو و نیم برابر جهانی است. تمامی  این موارد بر تولید و صادرات فشار خواهد آورد.

محمودی اصل با  بیان اینکه اکنون برای ایجاد اطمینان ساز و کار باید معقول باشد‌ و اقدامات کارشناسی باید صورت گیرد افزود: ما میتوانیم کالا های همگن مانند شمش را در بازار بورس وارد کنیم همچنین طلا و دلار اگر در جای امنی باشد میتواند  وارد این بازار شود  بنابراین برای ورود به این بازار باید  ابزارهای تشویقی قرار دهیم و اعلام کنیم سپرده گذاران در این بازار از مالیات معاف می شوند.

محمودی اصل گفت: ما اکنون در وضعیتی هستیم که تولید کننده ها به بازار طلا و مسکن وارد میشوند و نقدینگی  کافی برای وارد شدن به بازار بورس وجود ندارد.

در ادامه بالسینی کارشناس اقتصادی گفت: هر چه که کمک کنیم  طلا های موجود در خانواده ها وارددسیستم بانکی و بازار سرمایه شود به اقتصاد کشور کمک می شود چراکه  آنچه که در کشور ما به عنوان ارز خانگی از آن یاد میشود حجم قابل توجهی است.

بالسینی افزود: آنچه که کمک خواهد کرد دارایی های با ارزش وارد بازار شود  آن  است که چشم انداز های خوبی  ايجاد شود و چشم انداز اقتصادی ما مثبت شود.

وی گفت: باید بتوان ساز و کاری  تهیه کرد که منابع خرد وارد بازار سرمایه شود و اگر این اقدام انجام شود ما خواهیم  توانست  بخشی از ارز را وارد بازار کنیم.

در ادامه نعمتی اقتصاد دان گفت: بخش زیادی از مردم برای حفظ قدرت خرید خود  به سمت کنز میروند  بنابراین ما باید ابتدا پول خود را  که ارزش خود را از دست داده است اصلاح کنیم.

وی افزود: ورود به صندوق های طلا میتواند به تولید کننده های طلای کشور کمک کند  چراکه  در چند وقت اخیر با مشکلاتی  مواجه بودند.

او گفت:  اگر ما بتوانیم نظام پرداختی بر اساس طلا مطرح کنیم و این اطمینان خاطر برای مردم به وجود آید بخس عمده ای از دارایی های مردم وارد این بازار خواهد شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • ارایه تسهیلات به سرمایه‌گذاران/ قوانین باید درست اجرا شود
  • ۷۰ درصد کار مجلس دوازدهم باید نظارت بر اجرای قوانین باشد
  • ۱۰ توصیه رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس برای جهش تولید
  • طغیانی: تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور است
  • برخی فرآیندهای اقتصادی در مناطق آزاد اصلاح می‌شود
  • چرا دردی دوا نمی‌شود؟
  • بروکراسی اداری، مهمترین مانع سرمایه گذاری در کشور
  • تقویت و تمرکز استان یزد بر تولید و رفع موانع تولید
  • تولید مردم محور کلید حل مشکلات اقتصادی کشور است
  • کاهش ۵۰ درصدی سود سهام عدالت روندسرمایه گذاری را نزولی کرد