Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@13:13:25 GMT

۲۰ ثانیه دست بشویید/ ۲۰ ثانیه آب هدر ندهید!

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۶۶۵۱۷

۲۰ ثانیه دست بشویید/ ۲۰ ثانیه آب هدر ندهید!

ایسنا/گیلان عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، مصرف بیش از حد آب را بزرگترین خطری دانست که محیط زیست را تهدید می کند و گفت: این روزها بر شست و شوی ۲۰ ثانیه ای دست ها با آب و صابون توصیه می شود؛ نه بر هدر دادن ۲۰ ثانیه ای آب!

محمد درویش در گفت وگو با ایسنا، مهمترین چالش زیست محیطی کشور را فرسایش خاک دانست و اظهار کرد: متاسفانه نابودی جنگل ها میزان وقوع سیل و فرسایش خاک را افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه جنگل تراشی موجب افزایش جابجایی خاک شده است، افزود: برای تولید هر سانتی مترمربع خاک غنی به ۸۰۰ سال زمان نیاز داریم، اما در حال حاضر سالانه دو میلیارد تن خاک در کشور از بین می رود.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، با اشاره به رکودداری ایران در نرخ جهانی فرسایش خاک، خاطرنشان کرد: از بین رفتن جنگل ها و فرسایش خاک تنوع زیستی به ویژه در حوزه هیرکانی را در معرض خطر قرار داده و گونه های جنگلی همچون راش، ممرز، بلندمازو و افرا بسیار کم شده است.

درویش، بحران آب را دومین چالش زیست محیطی کشور دانست و عنوان کرد: امروزه مصرف بیش از حد آب بزرگترین خطری است که محیط زیست و منابع طبیعی را تهدید می کند.

بحران افت کیفی منابع آب سطحی و زیرزمینی

این کنشگر محیط زیست، با بیان اینکه به جز گیلان سایر استان ها بحران جدی آب دارند، تصریح کرد: عدم مدیریت درست زباله ها و پسماند موجب ورود شیرابه ها به منابع آب سطحی و زیرزمینی شده است.

وی با بیان اینکه بحران افت کیفی منابع آبی ناشی از ورود شیرابه به منابع آب زیرزمینی است، ادامه داد: اعتباراتی که صرف سدسازی می شود، باید به سمت مدیریت پسماند برود، زیرا بحران آب جدی است.

درویش، با اشاره به افزایش چندبرابری مصرف آب به دنبال شیوع ویروس کرونا، اضافه کرد: ورود شوینده ها و گندزداها به منابع آبی و رها کردن مواد پلاستیکی همچون ماسک و دستکش در طبیعت به شدت می تواند به محیط زیست آسیب بزند.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، با تاکید بر لزوم شست و شوی مرتب دست ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا، متذکر شد: این روزها بر شست و شوی ۲۰ ثانیه ای دست ها با آب و صابون توصیه می شود؛ نه بر هدر دادن ۲۰ ثانیه ای آب!

وی یک لیوان آب را برای شست و شوی مناسب دست ها کافی دانست و گفت: ماسک ها و دستکش ها و کیسه های پلاستیکی را باید جداگانه بسته بندی کنید و برچسب «زباله های بهداشتی» بزنید. همچنین شهرداری ها از ماشین های جداگانه برای زباله های آلوده استفاده کنند تا امکان بازیافت زباله های خشک و تولید کمپوست از زباله های تر وجود داشته باشد.

مرگ سالانه ۳۵ هزار نفر به خاطر آلودگی هوا

این کنشگر محیط زیست، زباله و پسماند را یک ثروت ملی دانست که نباید آن را به راحتی از دست بدهیم و خاطرنشان کرد: این روزها که مصرف مواد شوینده افزایش پیدا کرده می توانیم از شوینده های سازگار با محیط زیست استفاده کنیم. البته تولیدکنندگان این شوینده ها نیازمند حمایت دولت هستند.

درویش، آلودگی هوا را یکی دیگر از چالش های زیست محیطی دانست و اظهار کرد: آلودگی هوا سالانه ۳۵ هزار نفر را به کام مرگ می کشاند و هزینه های چند میلیارد دلاری دارد.

وی آموزش را اولین و جدی ترین اقدام در مسیر حفاظت از محیط زیست دانست و یادآور شد: اگر قرار است نسل آینده پاسدار محیط زیست باشد، باید دوستدار محیط زیست تربیت شود. در این راستا باید از مدارس طبیعت استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد می توانند یافته های پژوهشی زیست محیطی را به مردم انتقال دهند، تاکید کرد: دانشگاه ها نیز وظیفه دارند به محیط زیست اهمیت دهند و رسانه ها باید محتوای غنی زیست محیطی تولید و منتشر کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس محیط زیست بحران آب فرسایش خاک آلودگی هوا عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل مراتع کشور فرسایش خاک محیط زیست شست و شوی ۲۰ ثانیه منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۶۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش مصرف پلاستیک به سلامت مردم و حفظ محیط زیست کمک می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، اقبال حمیدی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از سوم تا نهم اردیبهشت به نام زمین پاک نامگذاری شده و برنامه‌های مختلفی در این زمینه انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در قالب ایران پاک در مناطق گردشگری برای پاسداشت زمین پاک برنامه‌هایی اجرا می‌شود.

وی افزود: «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین» شعار امسال برای حفظ محیط زیست است که باید واحدهای تولیدی مواد پلاستیکی مواد خود را با مواد تجزیه پذیر تغییر دهند.

مدیرکل محیط زیست کردستان با اشاره به آئین نامه کاهش مصرف پلاستیک بیان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان‌ها مکلف هستند ظرف مدت پنج سال، ۲۰ درصد مواد مصرفی در واحدهای تولیدکننده انواع پلاستیک را با مواد تجزیه پذیر جایگزین کنند.

حمیدی با اشاره به اینکه سرانه مصرف پلاستیک روزی سه کیسه پلاستیکی با عمر استفاده ۱۰ تا ۱۲ دقیقه است، اضافه کرد: ایران بیستمین کشور تولیدکننده زباله پلاستیکی دنیا است و سالانه میزان مصرف کشور بیش از ۱۰ میلیون پلاستیک است.

وی ادامه داد: براساس آئین نامه مذکور وظایفی هم برای سازمان‌های جهاد کشاورزی در استان‌ها مبنی بر ترویج و آموزش نحوه استفاده از لوله‌های پلاستیکی در بخش کشاورزی به ویژه کشت‌های گلخانه‌ای تعریف شده است.

سرانه هر نفر را سه کیسه پلاستیک دانست و گفت: کشور ماه بیست و یکمین کشور تولید زباله و پنجمین کشور مصرف کننده پلاستیک در جهان هستیم و باید به سمت استفاده از مواد تجزبه‌پذیر پیش برویم.

حمیدی اذعان کرد: حوادث طبیعی از جمله آتش‌سوزی و حریق نیز از بین برنده تنوع زیستی است و آسیب‌رسان خواهد بود.

وی ورود فاضلاب روستاها به رودخانه‌ها و آبراهه‌ها، فضولات دامی و واژگونی تانکر سوخت نیز از عوامل آلودگی خاک و محیط زیست است.

مدیرکل محیط زیست کردستان اعلام کرد: آلودگی هوا به دلیل خودروهای فرسوده نیز از معضلات استان بویژه شهر سنندج در آلوده کردن هوا و محیط زیست است.

حمیدی اعلام کرد: کردستان استانی صنعتی نیست که معضلی در محیط زیست ایجاد کند اما کانون‌های گرد و غبارخیز خارج از استان هوا را آلوده می‌کند.

وی حجم بالای زباله‌ها و پسماند روستاها را مشکل‌ساز دانست و گفت: ۳۰ درصد زباله‌ها توسط خانوارها قابل بازیافت است و اگر فرهنگسازی شود کمک بزرگی به امنیت محیط زیست خواهد بود.

کد خبر 6086292

دیگر خبرها

  • نشست شورا‌های محیط زیست در زاهدان
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • چرا پروژه بارورسازی ابر‌ها در ایران به بن‌بست خورد؟
  • اجرای طرح اجتماعی پسماند در ۵ شهر و ۱۰ روستای چهارمحال‌ و بختیاری
  • مدیریت اجتماعی پسماند در ۱۵ شهر و روستای چهارمحال وبختیاری
  • کاهش مصرف پلاستیک به سلامت مردم و حفظ محیط زیست کمک می‌کند