Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@20:26:19 GMT

معرکه گیری کرونا در روستای آویهنگ سنندج

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۶۶۵۱۸

ایسنا/کردستان همانطور که انتظار می‌رفت بیماری کرونا در برخی مناطق استان دیده شود اکنون این بیماری در روستای آویهنگ سنندج که یکی از روستاهای زیبا و پرجمعیت استان استان است مشاهده شده و امکان گسترش آن در سایر مناطق نیز وجود دارد.

در پی گسترش شیوع کرونا ویروس در سطح استان کردستان، اکنون این بیماری در روستای آویهنگ که یکی از روستاهای زیبا و دارای مردمی با فرهنگ بالا در استان است مشاهده شده و همچنان امکان گسترش آن در سایر مناطق نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از ساکنان این روستا که گفته شده زن و دارای سابقه بیماری ریوی و مدتی را در دماوند بوده، دو روز پیش به دلیل مبتلا شدن به کرونا فوت شده است.حال نگرانی‌ها در روستای پر جمعیت آویهنگ به این دلیل شدت گرفته که تعدادی از اهالی روستا به عیادت این متوفی کرونایی رفته اند.

بنا به اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، در پی این ماجرا تیمی از طرف معاونت بهداشتی و مرکز بهداشت سنندج، از روستای آویهنگ بازدید و با مردم این روستا صحبت کردند. با توجه به اینکه مردم این روستا از گسترش بیماری بیم داشتند، با نمایندگان مردم جلسه‌ای تشکیل و موارد لازم برای آنها توضیح داده شد.

همچنین دانشگاه علوم‌پزشکی استان به درخواست خانواده متوفی مبنی بر منفی اعلام کردن آمار این زن مبتلا به کرونا و دفن وی در روستای آویهنگ مخالفت کرده و بر ارائه گزارش درست و اعلام کرونا به عنوان دلیل فوت تاکید کرده است.

تیم اعزامی معاونت بهداشتی به این روستا، به مردم یادآوری کرده اند که این بیماری نباید انگ داشته باشد و در صورت بروز علایم در افراد، باید فورا به خانه بهداشت روستا مراجعه شود و برای کنترل بیماری، همدلی لازم است.

بر اساس این گزارش خوشبختانه مردم روستا عزم راسخی برای کنترل بیماری دارند. همچنین اطرافیان بیمار همکاری خوبی برای انجام اقدامات بهداشتی داشته‌اند و افراد در تماس با بیمار نیز در حال پیگیری و بررسی روزانه توسط بهورزان روستا هستند.

اکنون انجام مراسمات و تجمعات در روستا ممنوع شده است و شیوع بیماری کاملا بستگی به رفتار مردم منطقه دارد.

به گزارش ایسنا، ابراهیم قادری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، در جمع کادر مرکز خدمات جامع سلامت آویهنگ، بخشدار کلاترزان، دهیار، شورا، رئیس پاسگاه و جمعی از معتمدین محلی، ضمن تقدیر از اقدامات و هماهنگی‌های به عمل آمده، تداوم و تشدید همکاری ها و همدلی مسئولانه مردم جهت پیشگیری از گسترش بیماری در منطقه را امری ضروری بیان کرد.

وی ضمن بیان اهمیت پیگیری و مراقبت موارد تماس اولیه و ثانویه و رعایت قرنطینه خانگی این موارد، تاکید کرد که خانواده فرد مبتلا و موارد تماس به هیچ عنوان نباید احساس تنهایی کنند و در این زمینه نیاز به حمایت همه جانبه اهالی روستا دارند.

قادری همچنین با اشاره به احتمال وجود موارد بدون علامت، رعایت فاصله اجتماعی و فاصله بیش از یک متر با مخاطبین، ضدعفونی هدفمند سطوح مورد تماس ضمن رعایت مسائل زیست محیطی، شستشوی مداوم و صحیح دست ها با آب و صابون و خود داری از تماس دست با چشم، دهان و بینی و خودداری از هرگونه تجمع و برگزاری مراسم را مهمترین اقدامات جهت پیشگیری از شیوع بیماری دانست.

وی سپس ضمن بیان عمومی مطالب فوق از طریق بلندگوی مسجد مجددا اهالی روستا را به رعایت کلیه نکات پیشگیرانه، ماندن_در_خانه‌ها، خودداری از پذیرش مهمان و به حداقل رساندن ورود و خروج روستا تشویق و به مردم فهیم آویهنگ توصیه کرد که با همکاری مسئولانه و همدلی اهالی روستا این تهدید را به فرصتی برای معرفی فرهنگ بالای مردم روستا و فعالیت های ارزشمند انجام شده به سایرین تبدیل و با پیروزی و غلبه بر این بیماری الگوی سایر روستاهای کردستان باشند.

ستاد کرونا در کردستان دو برابر شدن جمعیت در ایام نوروز را پیش بینی و نسبت به آن ابراز نگرانی کرده‌بود چرا که شماری از مردم روستای پرجمعیت آویهنگ در دماوند زندگی‌ می‌کنند و سالانه در ایام نوروز جمعیت این روستا حدود دوبرابر می شود.

اکنون ۷ خانواده در این روستا در قرنطینه هستند و گزارشات حاکی از آن است که محدودیت های شدید تر و جدی تری برای این روستا در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس روستای آویهنگ اهالی روستا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۶۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین برق ۳۸۰ روستای سیل‌زده در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق در خصوص آخرین وضعیت برق رسانی به روستا‌های سیل زده سیستان و بلوچستان گفت: با وجود بسته بودن راه‌های ارتباطی و سخت بودن امدادرسانی، هم اکنون وضعیت مساعد شده و از ۴۴۵ روستای بی برق در ابتدای حادثه، ۳۸۰ روستا مشکلشان رفع شده و اکنون فقط ۶۵ روستا باقی مانده که آن هم به زودی برق دار خواهند شد.

به گفته مصطفی رجبی مشهدی تمام نیرو‌های عملیاتی و فنی در استان بسیج شدند تا مشکل هر چه سریعتر برطرف و مناطق سیل زده برق دار شوند. در مناطقی که امکان مانور در شبکه وجود داشته، از این طریق برق شبکه تامین شده است.

مدیرعامل شرکت توانیرتصریح کرد: با رفع انسداد جاده‌ها توسط تیم‌های عملیاتی وزارت راه و شهرسازی و مهیا شدن امکان حضور تیم‌های عملیاتی صنعت برق، مسئله روستا‌های باقی مانده به سرعت رفع خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • مراسم نذر باران در روستای کوریجان کبودراهنگ
  • پالنگان؛ زیبایی‌هایی در دل صخره و سنگ
  • مراسم نذر باران در روستای کوریجان
  • دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است؛ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت
  • دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت
  • تامین برق ۳۸۰ روستای سیل‌زده در سیستان و بلوچستان
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ورود روان آب به روستای زین آباد داراب
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد