Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی ماهان کارگردان ریلیتی شوی «بریم بسازیم» که از ابتدای نوروز روی آنتن شبکه سوم سیما رفته، در خصوص تولید این برنامه و ویژگی‌هایش به خبرنگار ایلنا گفت: «بریم بسازیم» در ابتدا سفارشی بود که توسط مرکز بسیج صداوسیما به دوستم مجید عزیزی داده شد. طرح اولیه توسط مجید ارائه شد که البته با تم اردوهای جهادی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از یکسال در تابستان سال ۹۸ به مرحله تولید جدی رسیدیم و قرار شد تا «بریم بسازیم» ساخته شود. در مرداد ماه اتاق فکر برنامه متشکل از بنده، مجید عزیزی و علی رمضان شکل گرفت.

 وی ادامه داد: طرح اولیه این بود که یک ریلیتی‌شو می‌خواهیم با فضای کار داوطلبانه و جهادی. از آنجا که تاکنون ریلیتی‌شوهای ساخته شده در ایران عمدتا فضای رقابتی داشتند و در اصطلاح گیم‌ریلیتی‌شو بودند، ‌شوی محض شد و این موضوع نقطه شروع دردسرهای ما هم بود.

ماهان در خصوص سختی‌های تولید این برنامه بیان کرد: دردسرهای تولید «بریم بسازیم» از این جهت بود که تاکنون تولید یک ریلیتی شوی محض در تلویزیون ما تجربه نشده بود و سخت‌ترین چالش پیش روی ما هم ایجاد جذابیت بود. چراکه رقابت راحت‌ترین بخش یک ریلیتی شو است و وقتی رقابت را حذف کنیم باید وارد یک جذابیت‌های دیگری می‌شدیم و مهمترین جذابیتی که ما می‌توانستیم روی آن مانور دهیم هم بحث درام و قصه بود. 

کارگردان «بریم بسازیم» در ادامه تصریح کرد: برای خلق این درام ما باید روی دو مساله خیلی جدی کار می‌کردیم. مورد اول طراحی موقعیت‌های ریلیتی‌شو بود که اصطلاحا به آن سناریو گفته می‌شود اما مساله مهم در «بریم بسازیم» این بود که به هیچ وجه سناریو اصلا شبیه به سناریو یک کار داستانی نیست. سناریو ریلیتی یعنی خلق یک موقعیت و خط داستانی خیلی کلی که بعد سر صحنه اینکه چند درصد شکل بگیرد  و چند درصد به واسطه اتفاقات در صحنه درنیاید، چیزی است که دقیقا کارگردانی ریلیتی‌شو تعیین می‌کند. مساله دوم هم بحث کاراکترهای ما بود، ما به کاراکترهایی نیاز داشتیم که اولا کاراکترهایی واقعی خودشان باشند و کسانی باشند که بر حسب خلق و خو و پیشینه و ظاهر بتوانند درام ما را هم پیش ببرند.

 ماهان در خصوص نحوه انتخاب چهار کاراکتر حاضر در برنامه توضیح داد: برای پیدا کردن کاراکترهای مدنظرمان یک فراخوان دادیم و در نهایت از طریق فراخوان و جست‌وجوهای خودمان به این چهار کاراکتر رسیدیم که به اعتقاد ما ویژگی‌‌های لازم برای حضور مقابل دوربین «بریم بسازیم» را داشتند و با پیشینه، ظاهر و همه چیز واقعی خودشان در کار حاضر شدند.   

این کارگردان که تجربه ساخت برنامه‌هایی نظیر «فرمانده» و «ضدگلوله» را در کارنامه دارد با اشاره به تفاوت «بریم بسازیم» با سایر ریلیتی‌شوها اظهار داشت: طراحی این کار حدود چهار ماه طول کشید. بدلیل اینکه سناریوی ریلیتی‌شو به این شکل است که شما باید تک تک افرادی که در کار حضور پیدا می‌‎کنند را پیش‌بینی کنید و ما همه افرادی که قصه‌های فرعی می‌سازند را از نزدیک دیدیم. البته نه به این معنی که با آنها صحبت کنیم که چه کاری باید انجام دهند، چون اساس کار مستند است. اما کاراکترها را پیدا کردیم و یک خط سیر داستانی پیدا کردیم که براساس آن مشخص شد چهار کاراکتر ما در هر قسمت سراغ چه کسانی می‌روند و چه کارهایی را باید انجام دهند. از مرداد تا آذرماه ۹۸ مرحله طراحی و پیش تولید کار بود و از آذرماه تولید را شروع کردیم و وقتی که فیلمبرداری شروع شد، ما ابهامات بسیار زیادی داشتیم. مثلا شخصا با گروه فیلمبرداری خیلی صحبت کردم که این کار با سایر کارها تفاوت زیادی دارد و اتفاقات قابل پیش‌بینی نیست و انصافا هم همه اعضای گروه تعامل بسیار خوبی با من و مجید عزیزی به عنوان کارگردان‌های کار داشتند.

وی ادامه داد: البته ساختار اصلی گروه تولید «بریم بسازیم» همان تیمی است که فرمانده، ضدگلوله و خانه ما را ساختند و عوامل مشترک بسیار زیادی در تولید این برنامه با سه مستند-مسابقه پرطرفدار قبلی حضور دارند. به همین دلیل تجربه بسیار زیادی در تولید ریلیتی‌شو و شرایط کاری سخت دارند. علی‌رغم تجربه چند ده قسمتی در تولید ریلیتی‌شو که این تیم بالغ بر ۱۵۰ قسمت ریلیتی‌شو با محوریت گیم-ریلیتی(مستند-مسابقه) تولید کرده اما در «بریم بسازیم» واقعا انگار برای اولین بار کار می‌کردیم. چراکه تجربه حضور کاراکترهایی که در موقعیت‌های ما حاضر می‌شدند و بعد کار را به پیش می‌بردند، تجربه بسیار منحصر به فرد و جدیدی برای همه ما بود که کار ریسکی به شمار می‌آمد و حتی در جایی بچه‌ها به شوخی می‌گفتند که در مرز باریک بین عباس کیارستمی و ایرج ملکی در حال رفتن هستیم؛ اما به پشتوانه تجربه کارهای قبلی ریسک تولید اولین ریلیتی شوی محض را به جان خریدیم.

این برنامه‌ساز همچنین با تاکید براینکه به لحاظ مدیوم رسانه‌ای در «بریم بسازیم» تجربه جدیدی انجام شده است، خاطرنشان کرد: در نهایت تولید فصل اول «بریم بسازیم» در سی روز انجام شد که برای هر قسمت حدودا سه روز وقت گذاشتیم که زمان بسیار کمی بود و بدلیل ذات طرح برنامه که ساخت و ساز بود با پیچیدگی‌های عجیب و غریبی مواجه شدیم که ممکن است مخاطبین عادی و حتی متخصصین متوجه سختی کار نشوند. اما تولید «بریم بسازیم» به مراتب از ساخت «فرمانده» با آن پلان‌های عجیب و غریب و «ضد گلوله» با آن تعداد عوامل بسیار بالا، حجم و انفجار کار صحنه‌ای؛ تولید سنگین‌تری داشت.

وی ادامه داد: همه چیز در «بریم بسازیم» به صورت واقعی در مدت زمان بسیار کم و با کیفیت مطلوب باید ساخته می‌شد و این موضوع کار تولید را طاقت‌فرسا کرده بود. شاید مخاطب عادی متوجه اهمیتی کاری که در این برنامه انجام شده نباشد اما همه کسانی که در تولید یک برنامه تلویزیونی و خصوصا برنامه‌های نظیر ریلیتی‌شو تجربه دارند، متوجه می‌شوند که چه کار بزرگی به لحاظ مدیوم رسانه‌ای در «بریم بسازیم» انجام شده است.

کارگردان «بریم بسازیم» تصریح کرد: علی‌رغم اینکه تجربه کارگردانی در ریلیتی‌شوهای گذشته باید بگویم واقعا «بریم بسازیم» یک شهر ناشناخته‌ای برای من بود که وارد آن شدم و خیلی جاها از قدم زدن در آن احساس لذت کردم و خیلی جاها هم احساس استیصال به من دست می‌داد و ناگهان یک اتفاق از جنس اتفاقات تولید ریلیتی‌شوها بوجود می‌آمد و کار را نجات می‌داد.

ماهان همچنین با اشاره به نیاز به تداوم ساخت آثاری همچون این برنامه بیان داشت: نمونه ریلیتی‌شوی محض در تلویزیون‌های خارجی بسیار زیاد داریم و حتی یکی از ستون‌های تولید برنامه در این تلویزیون‌ها ساخت ریلیتی شو است ولی در ایران خیلی کم کار کرده بود اما نکته‌ای که باعث اقبال نسبت به ریلیتی‌شوها در تلویزیون‌های خارجی محسوب می‌شود، تداوم ساخت آنها است. مخصوصا نمونه‌هایی مثل «بریم بسازیم» بسیار طولاتی مدت ساخته می‌شود و سال‌های متمادی با مخاطبان یک شبکه در ارتباط است. معمولا اینگونه کارها از فصل‌های دوم و سوم به قوام و ساختار اصلی خودش می‌رسد و در سطح رسانه‌ای مطرح می‌شود و مخاطب پیدا می‌کند. 

وی با تاکید به اینکه این مدل برنامه‌ها برای ارتباط با مخاطب احتیاج به زمان دارند ادامه داد: چیزیکه در نوروز ۹۹ روی آنتن شبکه سوم سیما رفت، فصل اول این مجموعه است و قطعا نقاط ضعف و قوت زیادی دارد. در بخش ضعف کمترین دفاعی که من می‌توانم به عنوان یکی از کارگردان‌ها انجام بدهم، این است که فصل اول مجموعه است و اصلا کار داستانی نیست که همه چیز چیده شده و فکر شده باشد. مدت‌ها طول می‌کشد تا برخی بازیگران جلوی دوربین با هم به هماهنگی و هارمونی برسند، چه برسد به کاراکترهای ما که بازیگر هم نیستند و صرفا خود واقعی‌شان را نشان می‌دهند. به دلیل اینکه قبلا چنین ساختاری را تجربه نکرده بودیم همه ما در طی ساخت برنامه در حال یادگیری بودیم و حقیقا اگر «بریم بسازیم» تداوم داشته باشد، مطئمنا در فصل‌های دوم و سوم به نقطه اوج خودش می‌رسد و می‌تواند سال‌های سال به عنوان یک برند و برنامه جذاب در تلویزیون مطرح شود.

کارگردان «بریم بسازیم» در خاتمه با ابراز نارضایتی نسبت به نحوه پخش فصل اول این برنامه و وقفه‌های متوالی در بین قسمت‌ها توضیح داد: حقیقتا در خصوص نحوه پخش این برنامه در ایام نوروز خیلی نمی‌توانم صحبت کنم اما اگر واقعا می‌خواهیم در سطح تلویزیون‌های برتر دنیا برسیم باید پخش را خیلی جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر ببیینیم. اگر برنامه‌سازی در سه بخش پیش تولید، تولید و پس تولید تقسیم شود، یک بخش بسیار مهم آن پخش و نحوه دیده شدن برنامه است که متاسفانه باید گفت شرایط پخش فصل اول «بریم بسازیم»خیلی ایده‌آل نبود. تنها می‌توانم امید و آرزو داشته باشم که پخش مجموعه در فصل‌های بعدی کاملا منظم و حرفه‌ای باشد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران تلویزیون رادیو و تلویزیون رقابت ساخت مستند تلویزیون ها بریم بسازیم برنامه ها انجام شد فصل اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۶۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای جنجالی اعلام خبر فوت رضا رشیدپور

آفتاب‌‌نیوز :

رضا رشیدپور پس از اینکه اوخر سال گذشته از حضور در تلویزیون انصراف داد، این روز‌ها سر از برنامه جدیدی درآورده؛ برنامه‌ای که به گفته خود این مجری گفت‌وگوهایش در سطح بین‌المللی است و قرار است احتمالا از یکی از پلتفرم‌های داخلی هم منتشر شود. برنامه‌ای که به گفته‌ی خودش برای دریافت مجوز آن با ۱۲ مدیر فرهنگی در ساترا مواجه شده است. با وجود اینکه این مجری اعلام کرده بود برنامه‌اش نوروز منتشر می‌شود، این اتفاق نیفتاد و به نظر می‌رسد رشیدپور در مذاکره با پلتفرم‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است.

برنامه «ساعت صفر» ۵۲ قسمت است که به صورت هفتگی و یک ساله قرار است پخش شود و فعلا توافق اولیه برای ۲۶ قسمت است. غلبه اصلی برنامه گفتگو است. این برنامه قرار است که ۲۶ قسمت ضبط و پخش شود و اگر همه شرایط فراهم باشد ۲۶ قسمت بعدی هم ساخته و پخش خواهد شد. به گفته‌ی این مجری غیر از مهمانانی از ایران و ترکیه که به آن پیشتر اشاره کرده و تصاویری هم منتشر شده بود، با چهره‌های مختلفی از جغرافیا‌های مختلف، مهمانان آمریکایی، آلمانی و ... دیدار خواهد داشت.

«ساعت صفر» و فضایی متفاوت از «دید در شب»، «عبور شیشه‌ای» و «شب شیشه‌ای»

پیشتر توضیحات مختصری درباره برنامه «ساعت صفر» منتشر شد، اما این مجری در توضیحاتی بیشتر در گفت‌وگویی با مجله ساترا (کُد) اعلام کرده است: ««ساعت صفر» یک برنامه گفتگو محور با فضای متفاوت از «دید در شب»، «عبور شیشه‌ای» و «شب شیشه‌ای» است. موضوع همان است، یعنی گفتگو، اما نوع گفتگو و نتایج آن با «دید در شب» متفاوت خواهد بود. نگاه این برنامه به حوزه بین‌الملل اختصاص دارد و اولین بار است که ما در حوزه فرهنگی، هنری و اجتماعی قصد داریم مهمان‌هایی غیر از جغرافیای ایران داشته باشیم. تعدادی از گفتگو‌ها ضبط شده‌اند و تعدادی در حال ضبط شدن هستند و البته مهمانان ایرانی هم خواهیم داشت که مثل سابق از بین چهره‌های فرهنگی و اجتماعی و هنری خواهند بود. تقریبا روال برنامه روز پخش خواهد بود، یعنی به این صورت نیست که تولید تمام شود و بعد از آن ما پخش را آغاز کنیم، به موازات این‌که برنامه از یکی از پلتفرم‌ها پخش می‌شود، ما تولید را هم با توجه به مختصات روز ادامه خواهیم داد و امیدوارم بتوانیم به آن اهدافی در ذهنمان است در عمل هم دست پیدا کنیم.»

ساده‌ترین نوع و سخت‌ترین نوع برنامه‌سازی گفتگو است

این مجری درباره‌ی اینکه آیا قرار است در برنامه «ساعت صفر» مهمانان داخلی هم داشته باشد؟ گفته است: «ساده‌ترین نوع برنامه‌سازی گفتگو و سخت‌ترین نوع آن هم گفتگو است. به همین دلیل آن قدر با چهره‌های داخل ایران گفتگو شده است که احساس می‌کنم بیننده از تماشای سلبریتی‌ها در برنامه‌های گفتگو محور خیلی خسته شده است و سعی می‌کند دیگر این برنامه‌ها را تماشا نکند. انتخاب مهمان از بین ایرانی‌ها بسیار سخت است، اما قول می‌دهم آن‌هایی که از بین چهره‌های ایرانی جلو دوربین می‌آیند خیلی متفاوت باشند و ویژگی خاصی داشته باشند که جذابیت برای گفتگو را حتما ایجاد کنند، اما مسلما سراغ سلبریتی‌های سینما و ... خیلی کمتر خواهیم رفت.»

رشیدپور که پیشتر برای دریافت مجوز برنامه «ساعت صفر» در ساترا حضور پیدا کرده بود، با ۱۲ مدیر فرهنگی مواجه شده که درباه‌ی آن اینچنین توضیح داده:

«ابتدا که وارد جلسه شدم فکر می‌کنم با حدود ۱۲ نفر از مدیران فرهنگی سرشناس کشور مواجه شدم. با بسیاری از آن‌ها در شبکه‌های تلویزیون سابقه همکاری داشتم. در تلویزیون نهایتا ما با یک مدیر گروه طرف بودیم، اما اینجا برایم فضای جالبی بود. وزنه و پتانسیل مدیریتی خیلی سنگین دور میز بودند و من هم تلاش کردم در حد سوادم به سوالاتی که می‌پرسند جواب دهم فضای جلسه بسیار بسیار مثبت بود. سوالاتی که دوستان داشتند بیشتر در حوزه تبیین شرایط گفتگو بود. لطف داشتند و از من تشکر کردند بابت این‌که در گفتگو یک قدم فراتر رفته‌ایم و کار را بین‌المللی می‌کنیم و قصد داریم نگاه آدم‌های محبوب خارج از ایران به ایران را منتشر کنیم.

او ادامه تولید برنامه «ساعت صفر» را منوط به همراهی ساترا و پلتفرم دانسته و با در نظر گرفتن همه مسائل اعلام کرده است که حداقل با ۵۰ نفر از افرادی که در یک فهرست ۱۵۰ نفره تهیه کرده، گفتگو می‌کند.

او درباره‌ی ساترا گفته است که تاکنون تحقیقا نظر همه اعضای شورای صدور مجوز تولید ساترا مثبت بوده است؛ به‌ویژه از بخش بین‌الملل که بسیار استقبال کرده‌اند.

رشیدپور درباه‌ی اینکه چرا برای پخش برنامه «ساعت صفر» سراغ شبکه نمایش خانگی آمده اینچنین می‌گوید: «ماجرای من به دقتی که شما می‌گویید نیست که من شبکه نمایش خانگی را انتخاب کرده باشم؛ بیشتر فکر می‌کنم شبکه نمایش خانگی من را انتخاب کرده است تا من آن را. حتما ترجیح می‌دهم برنامه‌ها در بیگ‌مدیا‌هایی که وسعت و گستردگی پخش دارند، نمایش داده شوند. طبیعتا برنامه‌های این‌چنینی باید در تلویزیون ساخته شوند. وظیفه تلویزیون است که در مورد فرهنگ، گردشگری و جاذبه‌های ایران برنامه بسازد نه بخش خصوصی و شبکه نمایش خانگی. بار‌ها این را گفته‌ام. زمانی که در تلویزیون هم برنامه داشتم توصیه می‌کردم برنامه‌ها را به این سمت ببریم. مسابقه بسازیم که چه؟ شاید حداقل ایده‌آل‌هایی که از کار فرهنگی در ذهن من وجود دارد در یک مسابقه محقق نمی‌شد. بحث «حالا خورشید» چیزی دیگری بود، اما واقعا دوست نداشتم که در یک برنامه سرگرم‌کننده حضور داشته باشم. به شدت به کاری که الان در حال تولید آن هستم علاقه‌مندم و برای انتشار آن هم راه دیگری جز شبکه نمایش خانگی ندارم.»

رشیدپور درباره‌ی فعالیت شبکه نمایش خانگی در ایران را در مقایسه با سایر کشور‌ها نیز اینچنین گفته است: «ناباورانه باید بگویم ما در حوزه تولید وی‌اودی بسیار با کیفیت‌تر، استانداردتر و قابل قبول‌تر از همه کشور‌های منطقه هستیم. به همین منظور چندی پیش در جلسه‌ای پیشنهاد دادم محصولات‌تان در حوزه وی‌اودی را در سطح منطقه بفروشید یا در کشور‌های دیگر نمایشگاه‌های مدیا برگزار و محصولات پلتفرم‌های ایرانی را ارائه کنید. در کشور‌های حوزه عرب‌زبان به شدت نیاز به تولید محتوا وجود دارد و تولید محتوای خودشان اصلا استاندارد نیست. حتی در تلویزیون‌های بزرگشان هم محتوای استاندارد کم دارند. البته ترکیه در این حوزه قوی است، اما حتی در این کشور هم می‌توانیم به خوبی برای محصولات ایرانی بازاریابی کنیم، زیرا بدون اغراق نه تنها ایران در حوزه برنامه‌سازی و تولید محتوا با ترکیه برابری می‌کند که حتی در خیلی از المان‌ها ما جلوتر از سایر کشور‌های منطقه هستیم.»

ماجرای انصراف از تلویزیون

رضا رشیدپور نخستین فعالیت‌های خود را با گزارشگری و اجرا در اوایل دهه ۷۰ آغاز کرد و از اواسط دهه هشتاد با اجرای برنامه‌هایی همچون «شب شیشه‌ای»، «عبور شیشه‌ای» و «مثلث شیشه‌ای» به اوج شهرت رسید. رشیدپور در سال ۱۳۸۵ با اجرای برنامه گفتگو محور «شب شیشه‌ای» در شبکه تهران، توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. در ادامه همین برنامه وی برنامه مشابهی با عنوان «عبور شیشه‌ای» را به اجرا درآورد تا این‌که از ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۷ برنامه دیگری تحت عنوان «مثلث شیشه‌ای» را از شبکه تهران آغاز کرد. این برنامه‌های چالشی، به سرعت رضا رشیدپور را به شهرت رساندند.

رشیدپور در همین سال وارد سینما شد و بعد از یک دوری پنج ساله از تلویزیون، دوباره در سال ۱۳۹۲ با کارگردانی برنامه طنز «عینک آفتابی» در شبکه نسیم، دوباره به صداوسیما بازگشت. از اوایل اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ رشیدپور مجددا به صورت رسمی وارد صداوسیما شد و اجرای برنامه «حالا خورشید» از شبکه سوم سیما را آغاز کرد که این برنامه نیز در اواخر سال ۱۳۹۷ به پایان رسید. در اسفندماه ۱۳۹۷ رضا رشیدپور در کنار احسان علیخانی، محمد دلاوری و رامبد جوان به عنوان مجریان برتر جام جم برگزیده شدند.

رضا رشیدپور قرار بود پس از مدت‌ها دوری از قاب تلویزیون با اجرای یک مسابقه به آنتن صداوسیما بازگردد، اما به دنبال حاشیه‌های پیش‌آمده پیرامون بازگشت او و محمدرضا گلزار به تلویزیون و انتقاد و خط و نشان کشیدن برخی مجریان فعال روی آنتن، رشیدپور با انتشار ویدئویی از اجرای این مسابقه انصراف داد. در پی این اتفاق، خط و نشان‌ها تمام شد، اما برنامه‌های گلزار و رشیدپور هم پخش نشدند. هرچند پس از مدتی محمدرضا گلزار با «پانتولیگ» به تلویزیون بازگشت، ولی از بازگشت رشیدپور همچنان خبری نبود.

این مجری باسابقه تلویزیون که اجرای برنامه‌های گفت‌وگومحور قابل توجهی همچون «شب شیشه‌ای» و «مثلث شیشه‌ای» را در ساختار هاردتاک برای تلویزیون برعهده داشت، پیش از انصراف از اجرای برنامه در تلویزیون، قرار بود اجرای سری جدید مسابقه «سیم آخر» در شبکه سه سیما را بر عهده بگیرد؛ یک مسابقه اطلاعات عمومی که پخش خود را از سال ۹۹ آغاز کرد و پس از سه فصل، در اسفند سال ۱۴۰۰ به پایان رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ساخت ۴۷۰ کیلومتر کانال آب در افغانستان
  •  سیگنال بازارهای جهانی به دلار تهران
  • «موسی» و «پایتخت» امسال ساخته می‌شوند؟
  • ماجرای جنجالی اعلام خبر فوت رضا رشیدپور
  • آخرین خبرها از ساخت پایتخت ۷ / دستمزد نجومی سلبریتی‌ها اصلاح می‌شود
  • آخرین خبر‌ها از ساخت «پایتخت ۷»؛ دستمزد نجومی سلبریتی‌ها
  • آخرین خبر‌ها از ساخت پایتخت ۷ | دستمزد نجومی سلبریتی‌ها اصلاح می‌شود
  • رایزنی‌های فشرده برای ساخت پایتخت ۷ کلید خورد + جزئیات
  • آخرین خبرها از ساخت پایتخت ۷ | دستمزد نجومی سلبریتی‌ها اصلاح می‌شود
  • «موسی» و «پایتخت» امسال ساخته می‌شوند؟