Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن سبحانی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی به ظالمانه بودن نظام سرمایه داری و اثبات آن در دوران شیوع کرونا اشاره کرد و نوشت: تاکید بیش از سی ساله من بر ظالمانه بودن نظام اقتصادی سرمایه داری که مبتنی بر بهره است و انکار مقامات اقتصادی و سیاسی کشور از طریق اتخاذ رویه سکوت در قبال آن، این روزها که فضای اقتصادی جهان متأثر از شیوع ویروس، به تعطیلی و رکود تهدید و یا عملاً زمین گیر شده، یک بار دیگر موضوعیت یادآوری یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آنچه ما می‌گوئیم این است که تا زمانی که صاحب پول ریسک سود و یا زیان مشارکت پولش را در تولید کالا و یا خدمت نپذیرد و تحت هر شرایطی، حتی اگر شرایط مبنی بر لزوم تعطیلی تولید و یا توقف فعالیت بانک‌های به اصطلاح تجهیز کننده پول باشد، با اطمینان بهره پول و بهره بهره پول و … خود را دریافت کند و همزمان و در کنار وی بدنه کارگری و نیروی انسانی، در معرض ریسک بیکاری موقت یا دائمی باشد، بساط این نظام استثماری برچیده نمی‌شود.

عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران یادآور شد: قرائن حاکی از آن است که گویا ادامه چگونگی سیاستگذاری در نظام پولی کشور و رویکرد اقتصادی مبتنی بر حفظ بهره و نرخ آن که جسورانه آن را نرخ سود نامیده اند، علی رغم رکود و کاهش نسبی فعالیت‌های حتی متکی بر تقاضا برای پول، به قوت خویش باقی است و صاحبان پول، علیرغم شرایط حادث شده همچنان از طریق نظام بانکی بهره پول خود را دریافت خواهند کرد و این در حالی است که حتی در کشورهای سرمایه داری پیشرفته که نرخ بهره به دلیل تعادل بازارها، در اقتصادهایشان بسیار کم است با درک شرایط اقتصادی حادث شده، همان نرخ‌های کم نیز، مشمول تغییراتی شده است.

به گفته این اقتصاددان، نکته قابل تأمل این است که اقتصاد ایران، نگرانی صاحبان پول از دریافت بهره پول‌هایشان و یا کاهش نرخ‌های معمول آنها را، در حصار امن ذهنیت مقامات اقتصادی مبنی بر لزوم حفظ نرخ، حتی در شرایط نامناسب فعلی، بلا موضوع کرده است و این در حالی است که نیروی کار و میلیون‌ها انسان عمدتاً بیکار و بی پول به اصطلاح «گنجشگ روزی»، حداقل باید در شرایط این روزها تحقیر قهری ناشی از حمایت‌های اجتماعی را (که امر لازمی هم هست) تحمل کنند تا امکان گذران روزمره زندگی و تأمین هزینه‌ها را داشته باشند.

سبحانی بیان داشت: باید روابط ظالمانه موجود بین نیروی کار و صاحب سرمایه پولی به هم بریزد و قید سهیم بودن صاحب پول در سود و زیان سرمایه گزاری (و نه وام بانکی) اجرایی شود تا هم نیروی کار قدر ببیند و استثمار تلاش و خلاقیت یدی و دماغی او خاتمه یابد و هم در عین حال صاحب سرمایه (و نه پول)، متناسب با سود و زیان حاصله و نه بهره خنثی به شرایط، مورد بی مهری قرار نگیرد.

کد خبر 4891514

منبع: مهر

کلیدواژه: حسن سبحانی نرخ سود بانکی سرمایه داری نظام بانکی ویروس کرونا قیمت نفت بورس بازار سهام ایالات متحده آمریکا وزارت صنعت معدن و تجارت سال جهش تولید بانک مرکزی ایران وزارت نیرو وال استریت شاخص کل بورس قیمت طلا بانک مرکزی بهره پول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۷۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

: تعرض به امنیت سیستان و بلوچستان را بی پاسخ نمی‌گذاریم

 حجت الاسلام علی موحدی راد  اظهار کرد: زمانی که برای آئین معارفه به سیستان و بلوچستان رسیدم مردم این استان با چهره های بشاش و مصمم و با آغوش گرم به استقبال بنده آمدند انصافا احساس کردم به وطنم برگشته ام، با توجه به اینکه مردم هر استانی می‌خواهند مدیری که منصوب می‌شود از خودشان باشد بنده نیز سعی می‌کنم به صورت مضاعف و بیش از یک هموطن در این استان کار و تلاش کنم چرا که مردم صبور، فهیم، ولایتمدار، قانع و بصیر استان شایسته خدمات بیشتری هستند.

وی بیان کرد: اولین و بزرگترین مولفه در توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در سیستان و بلوچستان بحث امنیت است، به اصطلاحی سرمایه ترسو است زمانی‌که در رسانه ها اعلام می شود امروز قرار است اتفاقی بیفتد بازار طلا، دلار دچار نوساناتی می‌شود که این امر را در همه دنیا مشاهده می‌کنیم.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان عنوان کرد: پس از برخی از اتفاقات اخیر در استان متاسفانه برخی از سرمایه گذاران سرمایه خود را از این منطقه خارج کردند همچنین برخی از سرمایه گذاران هم که قصد سرمایه گذاری در این استان را داشتند فعلا از این اقدام منصرف شدند تا ببینند اوضاع این استان چگونه پیش خواهد رفت.

وی با بیان اینکه خروج سرمایه از سیستان و بلوچستان نبود اشتغال، فقر، بیکاری، جرم، جنایت و زندان را به دنبال دارد تصریح کرد: اگر کسی ادعا دارد من بلوچ یا سیستانی هستم باید دست به دست هم امنیت استان را پایدار کنند.

حجت الاسلام موحدی راد خاطرنشان کرد: کسی که از ترور و تروریست حمایت می‌کند و حاضر نیست یک سری از اقدامات را محکوم کنند به دورغ و کذب نام بلوچ را می‌آورند اگر عزت مردم بلوچ و سیستانی را بخواهند قطعا این اقدامات را محکوم و در برابر آن سکوت نمی‌کنند.

وی گفت: برخی از افراد از یکسری موضوعاتی که در استان اتفاق می افتد در برخی از مناطق حمایت می‌کنند این نظام؛ نظام صبور و مقتدری است باید از روزی ترسید که آن روی سکه را به شما نشان دهند.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان بیان کرد: اسرائیل و آمریکا عملیات خود را مخفیانه، آرام و بی سر و صدا انجام می‌دهند که بعد صدای آن به گوش دیگران می‌رسد اما بعد از واقعه کنسولگری ایران، از رهبر معظم انقلاب گرفته تا سایر رده‌های نظامی و انتظامی همه مردم اعلام کردند این اقدام را بی جواب نمی‌گذارند.

وی تصریح کرد: اسرائیل، آمریکا، فرانسه، انگلیس، دولت های غربی و اروپایی با همکاری بعضی از کشورهای عربی بی غیرت آمدند دست به دست هم دادند که اجازه ندهند حریم هوایی و زمینی فلسطین که به دست رژیم غاصب افتاده مورد هجمه و حمله قرار گیرد.

حجت الاسلام موحدی راد بیان کرد: در گذشته اگر آمریکا می‌گفت ناو جنگی خود را می‌خواهد به حرکت در بیاورد در بعضی از کشورها دولتی هایشان و رئیس جمهورها عوض می‌شدند اما ایران رژیم غاصب صهیونستی را تنبیه کرد و هدف ایران تخریب و یا کشته شدن افراد نبوده بلکه می‌خواستیم به دشمنان بفهمانیم صبر و شکیبایی این نظام حد و حدودی دارد همچنین می‌خواستیم به دشمنان بفهمانیم این لایه های شما در قبال هوشمندی و اقتدار سربازان پر افتخار این نظام چیزی نیست.

وی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران با اقتداری که دارد، همه دنیا را مات و مبهوت اقتدار خود کرد که می‌تواند در مقابل خود فروخته‌ها کوتاه نیاید اما این صبر از سر تعقل و هوشمندی است که شاید افراد غفلت زده به آغوش نظام برگردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • شهدا سرمایه اصلی نظام هستند
  • حماس: از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد/تحرکات دشمن شکست خورده است
  • 92 گل خورده؛ شفیلدیونایتد بدترین خط دفاعی در تاریخ لیگ برتر انگلیس
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • : تعرض به امنیت سیستان و بلوچستان را بی پاسخ نمی‌گذاریم
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند
  • افتضاح تاریخی؛ رکورد بی‌سابقه چلسی در لیگ برتر انگلیس!
  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت یا افزایش؟