Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

سرویس اقتصادی- قیمت جهانی نفت روز پنج‌شنبه و در پی ابراز امیدواری دونالد ترامپ نسبت به کاهش عرضه جهانی و دعوت عربستان از کشورهای تولید کننده خارج از اوپک برای برگزاری جلسه اضطراری بار دیگر به بالای ۳۰ دلار صعود کرد اما تحلیلگران می‌گویند ویروس کرونا و کاهش در قیمت جهانی نفت و گاز به گونه‌ای است که این صنعت هرگز به مرحله پیشین خود باز نخواهد گشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار توییتی از افزایش احتمال توافق با روسیه و عربستان به منظور کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت خبر داد. تنها ۱۸ دقیقه بعد، عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده نفت اوپک(سازمان کشورهای صادرکننده نفت) از کشورهای همسو با روسیه در چارچوب گروه اوپک پلاس و سایر تولیدکنندگان نفت جهان دعوت کرد تا با برگزاری جلسه‌ای اضطراری به يك راه حل عادلانه به منظور ايجاد ثبات در بازار دست يابند.

به نوشته یورونیوز؛ در پی انتشار این دو خبر، قیمت هر بشکه نفت پایه برنت دریای شمال با ۳۲.۵۴ درصد افزایش به ۳۲ دلار و ۷۹ سنت رسید. البته شوک اولیه خبرها در ادامه معاملات روز پنج‌شنبه بازار نفت قدری تعدیل شد؛ به طوری که قیمت نفت برنت به محدوده ۲۹ دلاری بازگشت.

روزنامه "گاردین" با اشاره به کاهش تقاضای نفت در زمان شیوع ویروس کرونا همزمان با نزاع در گرفته بر سر قیمت و میزان تولید نفت می‌نویسد: "گسستی بزرگ در این صنعت ایجاد شده است و وضعیت بقای آن در در معرض خطر قرار گرفته است. این بزرگترین و بی‌سابقه‌ترین چالش برای نفت و گاز در صد سال اخیر است. پرسش اساسی این است که آیا این تغییر باعث تحولی عمده در بحران تغییرات اقلیمی و وضعیت محیط زیست خواهد شد؟

وضعیت کنونی فاجعه‌ای برای صنعت نفت است. اکنون نفت پایین‌ترین قیمت خود را در دو دهه اخیر تجربه می‌کند. دستکم دو سوم سرمایه‌گذاری سالانه در این صنعت که چیزی در حدود ۱۳۶ میلیارد دلار است از بین رفته و ده‌ها هزار نفر بیکار شده‌اند.

"ولنتینا کرتزشمار" رییس بخش تحقیقات "وود مکنزی" می‌گوید: "ویروس کرونا و جنگ بر سر قیمت، صنعت نفت و گاز را به آشوب می‌کشاند و حیات آن را به خطر می‌اندازد. شاید صادرات یک میلیون بشکه نفت در روز کنونی متوقف شود چرا که قیمت نفت اکنون پایین‌تر از هزینه انتقال آن است.

"کینگزمیل باند" تحلیلگر در موسسه "کربن ترکر" می‌گوید: "قرنطینه ناشی از شیوع کرونا بسیاری را در خانه‌ها نگه داشته و باعث توقف فعالیت هواپیما و خودرو‌ها شده است. واقعیت آن است که نفت بشکه‌ای ۳۵ دلار نیز نمی‌تواند حتی ۷۵ درصد از سرمایه اولیه پروژه‌ها را پوشش دهد و ضرر کامل برای سرمایه‌گذاران در پروژه‌های نفتی و گازی خواهد بود. "کرتزشمار" می‌گوید اگر نفت بشکه‌ای ۲۰ دلار باقی بماند این به معنای نابودی صنعت نفت خواهد بود".

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: "اگرچه عربستان و روسیه در حال افزایش تولید نفت خود هستند با این حال، وضعیت بستگی به آن دارد که تا چه زمانی بتوانند نفت ارزان را تولید و صادر کنند علیرغم آن که هرینه تولید آنان بسیار پایین است این دو کشور نیازمند درآمد بالا برای ایجاد توازن در بودجه‌های ملی خود و جبران کسری بودجه هستند. برخی تحلیلگران معتقدند با قیمت‌های پایین فعلی وضعیت اقتصادی برای عربستان حداکثر تا دو یا سه سال آینده قابل تحمل خواهد بود، اما برای روسیه که اقتصاد متنوع‌تری دارد و بخش‌های غیر نفتی آن نیز فعال هستند تا چندین سال دیگر می‌توان دوام وضعیت اقتصادی را متصور شد".

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ویروس کرونا قیمت نفت تغییرات اقلیمی محیط زیست صنعت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۷۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی قیمت طلا فردا ۸ فروردین ۱۴۰۳

برآورد می‌شود سطح قیمت‌ها در بازار فردا نیز به همین صورت نوسانی باشد احتمال اینکه تغییرات زیادی را در بازار فردا داشته باشیم کمی بعید است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز طلا حدود ۳۰ هزار تومان در هر گرم نسبت به روز گذشته کاهش یافت، انس طلا نیز حدود ۳۰ دلار افزایشی یافت، دلار نسبت به روز گذشته حدود ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشت.

برآورد می‌شود سطح قیمت‌ها در بازار فردا نیز به همین صورت نوسانی باشد احتمال اینکه تغییرات زیادی را در بازار فردا داشته باشیم کمی بعید است.

نگاهی به سطح قیمت‌ها در بازار روز جاری:

گرم ۱۸ تهران: ۳,۲۳۲,۰۰۰ تومان

انس طلا: ۲,۱۹۶ دلار

مظنه تهران: ۱۴,۰۰۰ تومان

انس نقره: ۲۴.۸۶ دلار

دلار: ۶۰,۹۵۰ تومان

یورو: ۶۵,۶۰۰ تومان

درهم: ۱۶,۲۹۰ تومان

ربع سکه: ۱۴,۲۰۰,۰۰۰ تومان

نیم سکه: ۲۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان

سکه طرح جدید: ۳۸,۹۰۰,۰۰۰ تومان

سکه طرح قدیم: ۳۵,۸۰۰,۰۰۰ تومان

سکه یک گرمی: ۶,۹۰۰,۰۰۰ تومان

کد خبر 739454

دیگر خبرها

  • سال بد برای صنعت؛ چطور شرکت‌های ایرانی از بازار عراق حذف شدند؟
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • تاثیر قیمت جدید دلار بر بازار مصالح ساختمانی 1403
  • قیمت واقعی دلار اعلام شد/ تا یک ماه دیگر نرخ دلار به این عدد می‌رسد
  • پیش‌بینی قیمت طلا فردا ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • این بازار گزینه مهم سرمایه‌گذاران در سال ۱۴۰۳!
  • قیمت طلا سقوط کرد/ آخرین قیمت ها در بازار طلا و سکه
  • قیمت نفت کماکان صعودی ماند