Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- انجام نخستین معامله تجاری اروپا با ایران از طریق اینستکس در شرایطی در تاریخ ۱۲ فروردین ۹۹ صورت گرفت که از اعلام تاسیس سازوکار موسوم به اینستکس بالغ بر ۱۵ ماه می‌گذرد. اوایل بهمن ۹۷ بود که اروپایی افتتاح اینستکس را اعلام کردند و حالا بعد از گذشت ۱۵ ماه صرفا به فروش تجهیزات پزشکی به ایران در قالب اینستکس بسنده کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخ انتشار: 10:31 - 16 فروردين 1399 - کد خبر: ۶۰۹۷۱۷

گروه سیاسی خبرگزاری میزان، روز سه‌شنبه هفته گذشته ۱۲ فروردین ۹۹ که اخبار جهانی و داخلی تحت‌الشعاع کرونا قرار داشت، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان با انتشار بیانیه‌ای مدعی انجام نخستین معامله تجاری با ایران از طریق اینستکس شد.

در بیانیه مزبور آمده بود: آلمان، فرانسه و انگلیس نخستین معامله تجاری با ایران بر اساس اینستکس را برای تسهیل ارسال تجهیزات پزشکی از اروپا به ایران انجام داده‌اند.

در این بیانیه همچنین از هدف اینستکس به عنوان راه‌حلی بادوام برای تجارت مشروع میان ایران و اتحادیه اروپا به منظور حفظ برجام یاد شده بود. آنطور که بیانیه وزارت خارجه آلمان تصریح داشت: اتحادیه اروپا و «سامانه مالی تجارت ویژه با اروپا در ایران» موسوم به (STFI) در تلاش برای انجام تراکنش‌های بیشتر و تقویت سازوکار اینستکس هستند.

پس از انتشار خبر مربوط به انجام نخستین معامله تجاری اروپا با ایران از طریق اینستکس، بخش‌های خصوصی در اروپا خواستار تعمیق و گسترش معاملات در قالب کانال اینستکس شدند؛ در همین زمینه، رئیس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران ضمن استقبال از نخستین عملیات مالی با ایران براساس سازوکار موسوم به اینستکس، خواستار تداوم و توسعه استفاده از این سازوکار شد.

روس‌ها نیز از انجام نخستین معامله تجاری اروپا با ایران از طریق اینستکس استقبال کردند و اعلام داشتند که اینستکس باید به سوی تراکنش‌های مربوط به کالا‌های قابل تحریم حرکت کند. در همین زمینه «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، تصریح کرد: اینستکس باید از مرز‌های اروپا فراتر رود و به سرعت به سوی تراکنش‌های مربوط به کالا‌های قابل تحریم حرکت کند.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد: می‌توان امیدوار بود که فعالیت اینستکس افزایش یابد و امید‌هایی که به آن به عنوان ابزار فعال ضدتحریمی جهانی بسته شده است را برآورده می‌کند.

انجام نخستین معامله تجاری اروپا با ایران از طریق اینستکس در شرایطی انجام شد که از جزئیات پیرامونی این معامله و این تراکنش مالی خبر چندانی وجود نداشت؛ در همین زمینه روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقامات اروپایی دخیل در سازوکار اینستکس نوشت: تجهیزات فروخته شده به ایران در قالب تراکنش اینستکسی، مربوط به درمان بیماری‌های خونی بوده که از یک شرکت آلمانی خریداری شده و چندین ماه نهایی شدن این معامله به طول انجامیده است.

اما انجام نخستین معامله تجاری اروپا با ایران از طریق اینستکس در شرایطی در تاریخ ۱۲ فروردین ۹۹ صورت گرفت که از اعلام تاسیس سازوکار موسوم به اینستکس بالغ بر ۱۵ ماه می‌گذرد. اوایل بهمن ۹۷ بود که اروپایی افتتاح اینستکس را اعلام کردند و حالا بعد از گذشت ۱۵ ماه - در این وانفسای کرونایی که رفع تروریسم اقتصادی از ایران به یک مطالبه جهانی تبدیل شده- صرفا به فروش تجهیزات پزشکی به ایران در قالب اینستکس بسنده کرده‌اند.

۲۰ اسفند سال ۹۷ ، «پر فیشر» بانکدار آلمانی و رئیس وقت اینستکس به تهران آمد و در ضیافت اقامتگاه سفیر آلمان گفت: «اینستکس یک نوزاد تازه متولد شده است و تا بزرگ شود مدت زمان طولانی لازم است»!

در همان مقطع زمانی، صاحبنظران در داخل تصریح کردند که اینستکس نوزادی ناقص‌الخلقه و وعده‌ای پوچ است؛ چون وقتی تراز تجاری ایران با اروپا منفی است؛ وقتی اروپایی‌ها برخلاف آن ۱۱ تعهد معروفشان، نفتی از ایران نمی‌خرند؛ وقتی بانک‌ها و شرکت‌های اصلی اروپایی از نقش‌آفرینی در هر کانال مالی با ایران به سبب ترس از آمریکا امتناع می‌کنند و غیره، دیگر مشخص است هر سازوکار و کانالی برای برقراری مراوده تجاری میان ایران و اروپا به یک نماد پوشالی و توخالی تبدیل می‌شود که هیچ مابه‌ازی بیرونی و ملموسی ندارد و صرفا اتلاف وقت برای تاثیرگذاری تحریم‌های آمریکاست.

در اوایل زمستان ۹۸ یعنی پس از آنکه حدود یکسال از افتتاح اینستکس می‌گذشت، رسانه‌ها به نقل از «مایکل تاکاس» یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و آلمان نوشتند: «اینستکس هنوز شماره تماسی هم برای ارائه به شرکت‌ها ندارد»! امری که اوج ناکارآمدی این سازوکار مالی را در تسهیل روابط تجاری میان ایران و کشور‌های اروپایی آشکار می‌کرد.

در شرایطی که کانال مالی اروپایی‌ها برای تضمین منافع برجامی ایران موسوم به اینستکس در عمل یک نماد توخالی بود، روز یکشنبه ۱۳ بهمن ۹۸ ، ویدئویی منتشر شد که نشان می‌داد«مارکوس لایتنر» سفیر سوییس در تهران در یک شوآف زننده در حال باز کردن جعبه‌های دارویی بیماران پیوند عضو است!

یعنی دارو‌هایی که بنا به گفته «عبدالناصرهمتی» رئیس کل بانک مرکزی با ۲ و نیم میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده مردم ایران در بانک‌های سوییس خریداری شده بود، تا به دست بیماران نیازمند کشورمان برسد، به معرکه فخرفروشی و پز انسان‌دوستی سفیر سوییس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران تبدیل شده بود؛ همان آمریکایی که «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌اش صریحا مردم ایران را تهدید به منع دستیابی به غذا و دارو کرده است.

سرانجام «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار روز دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸ خود  با حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صرفا به گفتن جمله «متأسف هستیم»، بسنده کرد. جمله‌ای کوتاه که واکنشی به انفعال  حدود دو ساله اروپا در تضمین و تامین منافع برجامی ایران بود.

بیشتر بخوانید:
ماجرای فخرفروشی با نوزاد ناقص‌الخلقه‌ای به نام «اینستکس»

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینستکس ایران ۱۵ ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۷۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصمم به ارتقای روابط ایران و پاکستان هستیم/ افزایش سطح روابط تجاری به ۱۰ میلیارد دلار در گام اول

رییس‌جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر پاکستان گفت: به مردم پاکستان که همواره از حق و عدالت دفاع کرده‌اند، افتخار می‌کنیم.

به گزارش مشرق، آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور کشورمان امروز در نشست خبری با نخست وزیر پاکستان در اسلام آباد گفت: ابتدا باید از نخست‌وزیر و دولت پاکستان به خاطر میزبانی از هیأت جمهوری اسلامی ایران تشکر کنم؛ ما امروز در شهر زیبای اسلام‌آباد هستیم و از همین سخن‌گاه، به مردم بسیار خوب و دین‌مدار پاکستان عرض سلام و احترام دارم.

وی‌افزود: به همه خانواده‌های پاکستانی در جای جای این کشور از طرف رهبری فرزانه انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران، ابلاغ سلام دارم.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: به مردم پاکستان که همواره از اسلام و ارزش‌های اسلامی، مظلومان فلسطینی و غزه و حق و عدالت دفاع کرده‌اند و همواره در خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور، آزادی قدس شریف را فریاد زده‌اند، افتخار می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: ممکن است برخی، همکاری‌های دو کشور ایران و پاکستان را نپسندند که اهمیتی ندارد زیرا مهم آن است که تداوم همکاری‌های میان دو کشور و دو دولت به نمایندگی از ملت‌های ایران و پاکستان، در جهت منافع دو کشور تعریف می‌شود و ما مصمم هستیم که روابط دو کشور در سطوح بالا را ارتقا ببخشیم.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به سطح روابط تجاری ایران و پاکستان اظهار کرد: سطح روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور سطح قابل قبولی نیست اما تصمیم گرفتیم این سطح روابط تجاری را در گام اول به ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.

رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به مرز طولانی میان ایران و پاکستان اظهار کرد: ما مرز طولانی بین دو کشور را یک فرصت می‌دانیم و معتقدیم این مرز می‌تواند در جهت رفاه دو کشور به ویژه مرزبانان دو کشور به کار گرفته شود.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: در سفر کوتاهی که به همراه نخست وزیر پاکستان به منطقه مرزی داشتیم، مرز دو کشور جلوه‌ای از کار و تجارت در بازارچه‌های مرزی بود که حتماً می‌تواند گسترش پیدا کند زیرا این گام‌ها کافی نیستند و باید در جهت رفاه و امنیت دو ملت این قدم‌ها افزایش یابند.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران تاکید کرد: ملت بزرگ ایران تحریم‌های ظالمانه را تبدیل به فرصت‌ها کرده است و از این فرصت‌ها در جهت پیشرفت کشور استفاده می‌کند.

پاکستان به همکاری با ایران تا تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس ادامه می‌دهد

در این مراسم همچنین «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان در نشست خبری خود با رئیس‌جمهور کشورمان اظهار کرد: می‌خواهم از تشریف‌فرمایی برادر گرامی خود آقای رئیسی رییس‌جمهور اسلامی ایران به پاکستان تشکر کنم زیرا چشم ما روشن شد.

وی‌افزود: گفت‌وگوهای مفیدی میان ما و رئیس‌جمهوری ایران و هیأت همراه صورت گرفت؛ روابط ما ۷۶ سال سابقه دارد و باید گفت که ایران، اولین کشوری بود که در سال ۱۹۴۷ پاکستان ما را به رسمیت شناخت.

نخست‌وزیر پاکستان ادامه داد: با ایران، در بخش اقتصاد و سرمایه‌گذاری دوجانبه و انرژی همکاری خواهیم داشت.

شریف در ادامه بیان کرد: هر دو کشور نگرانی خود را درباره کشتار مردم غزه اعلام و درباره آن گفت‌وگو کردیم و یک‌صدا رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و از کشورهای جهان درخواست می‌کنیم که هر چه سریع‌تر این اقدام نظامی را به پایان برسانند؛ راه حل عادلانه، تفصیلی و دیرپا برای مساله فلسطین لازم است. پاکستان پشتیبانی از فلسطین را مشروط نمی‌کند و به همکاری با ایران تا تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: از آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم ایران که پشتیبان حق آزادی‌خواهی مردم کشمیر را در نظر داشتند، تشکر می‌کنم.

نخست وزیر پاکستان در این نشست خبری گفت: جناب آقای رییس جمهور؛ شما در فقه و حقوق دانش دارید؛ ما در زمینه بهبود زندگی مردم کشورهای خود با داشتن اصول برای فروغ آنها همکاری خواهیم کرد.

دیگر خبرها

  • معامله‌گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند
  • صدور ترور و خشونت به جهان/کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی
  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • بی‌میلی اروپایی‌ها برای کمک بیشتر به اوکراین
  • فشار شدید هزینه مسکن بر خانوارهای کم‌درآمد اروپایی
  • مصمم به ارتقای روابط ایران و پاکستان هستیم/ افزایش سطح روابط تجاری به ۱۰ میلیارد دلار در گام اول