Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-20@02:53:32 GMT

بهترین محافظ در برابر کرونا

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۶۸۰۹۹

بهترین محافظ در برابر کرونا

بالاخره بعد از هفته ها تاخیر و حتی راهنمایی غلط به مردم دنیا توسط سازمان بهداشت جهانی و دولتها حالا می بینیم که در 48 ساعت گذشته همان کارشناسان سازمان بهداشت جهانی و دولتها پشت سر هم از لزوم استفاده همه افراد از ماسک بیانیه و دستور و توصیه اجرایی می دهند.   به عنوان کسی که مدتها قبل یعنی در 7 اسفند در مقاله ای تحت عنوان " داروی پارسی برای کرونا"  به طور نسبتا مشروح و با اوردن شواهد لزوم استفاده فوری و گسترده و اجباری ماسک برای همه مردم را برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا توصیه نمودیم و باز در 8 فروردین باز بر استفاده فوری و اجباری شدن ان تاکید نمودیم و حالا در 24 ساعت گذشته که صحت ان توصیه ها به تایید سازمان بهداشت جهانی و دولتها رسیده در اینجا فقط به چند نکته خیلی مهم و توصیه اکید خدمت مردم و البته مسئولان محترم می پردازیم:

1- همانطور که گفته شد اجباری کردن پوشیدن ماسک یک باید و قطعی است و همه مردم باید بدانند اگر دو کار ساده پوشیدن ماسک و دست نزدن به صورت قبل از شستن دست را در کنار بیشتر خانه ماندن و حفظ فاصله انجام دهند تا 99 درصد در برابر ویروس از خود و جامعه محافظت خواهند کرد و باری از کادر درمانی کشور و دولت هم بر خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2- البته ماسک پزشکی و استاندارد مانند همه دنیا کمیاب است ولی راه حل ساده ای دارد.  ماسک پارچه ای.  همه خانواده ها حتی نیازی ندارند بدنبال جستجوی ماسک به بیرون خانه بروند. تا زمانی تهیه گسترده ماسک های استاندارد می توان از ماسک پارچه ای استفاده کرد. به غیر از روسری یا شال که می توان فوری از انها به عنوان ماسک استفاده کرد کافیست فقط در خانه کمی خلاقیت نشان دهیم و از ان پیراهن یا چادر یا ملحفه ای که استفاده نمی شود چندین ماسک برای خود و خانواده تهیه کنیم.  تولیدی های پوشاک هم می توانند هر چه بیشتر شروع به تولید کنند.( برخی دوستان هم نخواهند گفت ما سهامدار تولید ماسک هستیم یا کارخانه تولید ماسک را از اجدادمان در فراهان به ارث برده ایم!)

3- ولی لازمه استفاده گسترده از ماسک اجبار ی شدن ان توسط دولت هست. البته دولت ما هم مانند همه دولتهای دنیا نگران کمبود ماسکهای پزشکی برای کادر درمانی و بیمارستانهاست.   راه حل ساده است.   دولت می تواند خرید و فروش و استفاده ماسکهای پزشکی را در خارج از بیمارستانها و کادرهای درمانی ممنوع کند.   ولی در عوض با تعیین فرجه ده یا 15 روزه ای پوشیدن ماسک پارچه ای را برای همه شهروندان و نیروی کار و کسبه اجباری کند.   خواهید دید با حداقل هزینه چه تاثیر بزرگی بر کنترل شیوع بیماری خواهد داشت.

4- همانطور که گفته شد که دولت ما و بیشتر دولتها لزوم استفاده همگانی از ماسک را اعلام عمومی نمی کنند چون نگران کمبود ماسک برای کارکنان بهداشتی هستند که کاملا منطقی است.  ولی لزوم اجباری شدن از ماسک برای عموم در بیرون خانه در واقع بزرگترین حمایت از کادر بهداشتی هم هست. فقط تصور کنید که اگر دولتها و دولت ما پوشیدن ماسک پارچه ای را اجباری کنند و این کار فقط در بد بینانه ترین حالت بتواند 20 تا 30 درصد شیوع بیماری را کم کند . کاهش 20 تا 30 درصد از بار بیمارستانها و کادر بهداشتی ما چه اندازه به انها کمک خواهد کرد.

5- از فرصت استفاده می کنم و به استناد همان درستی توصیه لزوم اجباری شدن پوشیدن ماسک که حالا مورد تایید سازمان بهداشت جهانی هم قرار گرفته به دولت و مسئولین محترم یک توصیه دیگر هم که ان هم بسیار مهم و در واقع به نظر ما حیاتی است ارایه می دهیم.

بر خلاف عدم اعلام رسمی دولتها و البته  سازمان بهداشت جهانی و بدون اینکه بخواهیم به تمام شواهد و استنادات ان به صورت جزیی بپردازیم که فرصت دیگری می خواهد ولی ازمایش دو داروی ضد مالاریا+ ضد باکتریا و  Remdesivir برای محدود کردن و درصد بهبود بیماران کرونا به خصوص برای پیشگیری و در مراحل اولیه بیماری بسیار موثر بوده و از حالا مسئولان دارویی و بهداشتی کشور باید هر چه زودتر در صدد تامین این داروها و مواد اولیه ان برای تولید در داخل باشند.   

قطعا خوانندگان و برخی دست اندرکاران محترم این سوال را مطرح خواهند کرد که اگر این داروها بسیار موثر بوده چرا سازمان بهداشت جهانی یا مدیران پزشکی و دارویی کشورها ان را رسما اعلام نمی کنند؟   متاسفانه این دوستان هنوز این سازمانهای جهانی و مدیران انها و رویه حاکم بر انها را بدرستی نمی شناسند و نمی دانند چرا دولتها مفید و موثر بودن این داروها را اعلام نمی کنند؟   البته برای این دوستان عجیب نیست که داستان را ندانند ولی حتی برخی دیپلماتها و کارشناسان سیاست خارجی ما با وجود دهها سال زندگی  و کار در نیویورک و اروپا هنوز شناخت درست و علمی از این دولتها و رویه های جهانی ندارند.

مانند همان بحث ماسک دولتهای بزرگ می دانند که این داروها موثر بوده.  ولی به شدت منابع و ذخایر این داروها محدود است.   به عنوان مثلا بازار و نیاز سالانه به داروهای مالاریا چند صد هزار دوز برای درمان چند هزار بیمار مالاریا که عمدتا در کشورهای افریقا که اغلب هم بسیار فقیر هستند بوده و بسیاری از شرکتهای دارو سازی دنیا اصلا تولید ان را به دلیل عدم سوددهی کنار گذاشته بودند. Remdesivir هم یک داروی جدید است که حتی ذخایر ان نمی تواند برای دو هزار نفر کافی باشد.  ولی حالا اگر این کشورها و سازمان بهداشت جهانی اعلام کنند این   داروها موثر است به جای موجودی چند صد هزار دوز از این داروها در انبارها نیاز به چند صد میلیون وحتی میلیارد دوز از این داروها به وجود خواهد امد که در عرض چند هفته امکان تامین و تولید ان هرگز وجود ندارد.   بنابراین کاری که دولتهای بزرگ دارند انجام می دهند این است که تا می توانند دارند باقیمانده این داروها در بازار را برای کشور و خواص خود جمع می کنند(اعلام اغاز محدود و اورژانسی Remdesivir در انگلیس همزمان با تست مثبت نخست وزیر و وزیر بهداشت و ولیعد و... انگلیس)  و رقابت بزرگ و خشنی برای به دست اوردن بیشتر این داروها در جریان است و تا زمانیکه نتوانند به اندازه کافی برای خود و ملتهای خود تامین کنند ان را اعلام نخواهند کرد.  از همین رو هست که به مسئولان دارویی کشور توصیه می کنیم این موارد را در نظر داشته باشند. فقط ترامپ با افتخار که مانند اعلام فتح بود اعلام کرده که تا کنون موفق به تهیه و تامین بیست تا سی میلیون دوز از این دارو شده ولی نیاز به چند صد میلیون دوز بیشتر دارند و فقط در امریکا در ماه مارس نسبت به فوریه تجویز داروی ضد مالاریا 70 برابر شده و کمبود شدیدی برای ان در امریکا و کانادا و اروپا به وجود امده. اگر واقعا مفید نبود نیازی به این اقدامات و تجویز ها بود؟!   

در مورد سازمان بهداشت جهانی هم باید بدانیم که مدیران انها (مدیر سازمان بهداشت جهانی وزیر سابق بهداشت کشور اتیوپی بوده است) از انجا که بودجه و در واقع درامد انها توسط همین کشورهای بزرگ تامین می شود بدون هماهنگی با سیاستهای کلان چند بازیگر عمده و اصلی حاضر به دادن رهنمودها و توصیه های بهداشتی نظیر لزوم استفاده از ماسک یا موثر بودن فلان دارو نخواهند بود.

به هر حال امیدواریم این نکات بتواند مفید باشد و به مردم و دست اندرکاران تصویر بهتری از بحران کرونا بدهد.  ایران و کره جنوبی و ایتالیا تقریبا به صورت همزمان درگیر ویروس کرونا شدند.   ولی بنا به گفته   پرفسور KIM WOO-JU ارشد ترین متخصص و مدیر موسسه کره جنوبی در جنگ با ویروس کرونا(transgovernmental enterprise for pandemic influenza in korea-TEPIK) در 7 فروردین  یکی از مهمترین دلایلی که کره جنوبی بهتر توانست ویروس را در قیاس با ایران و ایتالیا و کشورهای اروپایی کنترل کند همین استفاده از ماسک بوده است که در اوایل اسفند هم توسط این قلم توصیه شده بود.

در پایان فقط برای نمونه و اینکه بدانیم تا چه اندازه بحث خلاقیت برای یک کارشناس مدیر و متخصص مهم است به یک نمونه اشاره می کنیم.   تمام دلیلی که دانشمندان و متخصصان دنیا متوجه شدند  داروی  85 ساله ضد مالاریا در مورد بیماری کرونا می تواند موثر باشد از یک پزشک جوان چینی شورع شد که متوجه شد که خیلی از بیماران کرونا در یکی از بیمارستانها ووهان از درد مفاصل شبیه به رماتیسم مفصلی شکایت دارند.   او با کمی خلاقیت و حاذقیت متوجه شد که تمام بیماران بستری شده کرونا در بیمارستان که از درد مفاصل هم شکایت داشتند در واقع هیچ سابقه قبلی از رماتیسم مفصلی ندارند( داروی ضد مالاریا علاوه بر مالاریا برای بیمارانی که دچار رماتیسم مفصلی هم هستند تجویز می شوند) و با مطالعه بیشتر در سوابق همه بیماران مبتلا به کرونا متوجه شد که هیچکدام انها دارای سابقه بیماری رماتیسم مفصلی نبودند و اصولا هیچ بیماری که دارای رماتیسم مفصلی بوده باشد دچار کرونا وخیم نشده است.  همانجا این دکتر جوان متوجه شد که می تواند ارتباطی بین عدم وجود کرونا در بیماران رماتیسمی با داروهایی که مصرف می کنند وجود داشته باشد و با همین هوشیاری این پزشک جوان حالا دنیا به این نتیجه رسیده که داروی ضد مالاریا که برای رماتیسم مفصلی هم تجویز میشود می تواند در غیر فعال کردن ویروس بسیار موثر باشد.

منبع: الف

کلیدواژه: سازمان بهداشت جهانی داروی ضد مالاریا رماتیسم مفصلی ماسک پارچه ای لزوم استفاده پوشیدن ماسک متوجه شد چند صد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۸۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفاع اخیر ایران در برابر اسرائیل نمایش ابرقدرت گونه‌بودن کشورمان در جهان بود

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، فرهاد فرهادی دیروز در نشست آموزشی «روایت دختر ایرانی» که به همت امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌غربی در ارومیه برگزار شد با اشاره به اینکه برای ایجاد گفتمان بین دو نفر، پنج ساختار بیانی وجود دارد اظهار داشت: یکی از آنها فن شعر یا بوطیقای ارسطو است.

وی در ادامه تصریح کرد: اثر هنری، انتقال یک تجربه به شکلی است که مخاطب آن را « درک» می‌کند.

فرهادی اظهار داشت: در 1400 سال گذشته، شیعه با یک مظلومیت به تمام معنا رو به رو بوده و از سوی دیگر دو نوع تمدن‌سازی شامل تمدن‌سازی بشری و تمدن‌سازی انبیاء وجود دارد که شیعه به تمدن‌سازی انبیاء فکر می‌کند.

وی با اشاره به دفاع اخیر ایران در برابر رژیم صهیونیستی بیان کرد: زمان که از هر سوی ایران، موشک‌ها به سمت اسرائیل روانه شدند، همراه با آنها تمدن ایرانی و اسلامی به صدر ابرقدرتی بودن جهان شلیک شد.

این نویسنده و کارگردان گفت: در هر دوره‌ای در تاریخ، هر تمدنی که خواست ابرقدرت شود با خونریزی بسیار وحشتناکی این کار را کرد برای مثال انگلستان در جنگ جهانی اول، تنها در ایران با ایجاد قطحی 9 میلیون انسان را به کشتن داد.

وی افزود: آمریکا نیز در جنگ جهانی دوم برای اینکه ابرقدرت بودن خود را به تثبیت برساند با بمب اتم، 250 هزار نفر را در یک روز سوزاند و این در حالی است که دفاع اخیر ایران تنها نمایش ابرقدرت گونه‌بودن در جهان بود که خون از دماغ هیچ بی‌گناهی جاری نشد.

فرهادی تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم فرمود یهودی‌ها دو خصلت دارند، یکی اینکه اگر دنیا را به آنها بدهند سیر نمی‌شوند و از سوی دیگر به‌شدت جان‌دوست هستند و اگر هزار سال هم زندگی کنند دوست دارند که زنده باشند و از سوی دیگر به معاد نیز هیچ اعتقادی ندارند و همین نقطه ضعف آنها است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها
  • دفاع اخیر ایران در برابر اسرائیل نمایش ابرقدرت گونه‌بودن کشورمان در جهان بود
  • یکصد داور جهانی و آسیایی قضاوت مسابقات کاراته را برعهده دارند
  • سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌ های غزه فاجعه‌آمیز است
  • وعده امباپه: بهترین کیلیان در نیمه‌نهایی
  • یک سالگی جنگ داخلی سودان
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • داروی ایدز از فضا به زمین افتاد!
  • بهترین راهکار برای کاهش وزن
  • سازمان بهداشت جهانی باردیگر خواستار حمایت از بیمارستان‌های غزه شد