Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، کمبود کادر پرستاری از مدت‌ها قبل یکی از موارد اعتراضی پرستاران بود. در پی شیوع کرونا در کشور این مسئله موجب شد تا محدودیت‌های جدی در بیمارستان‌ها به وجود بیاید و همین امر علتی برای فراخوان استخدام ازسوی معاونت پرستاری وزارت بهداشت و درمان شد. البته قراردادهای اخیر با نیروهای درمانی به صورت شرکتی و ۸۹ روزه است و از کمترین میزان امنیت شغلی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عین‌حال کمبود تجهیزات حفاظتی کادر درمانی موجب شده تا بعضاً از کمک‌های مردمی و خیرین برای تهیه این ضروریات کمک گرفته شود. 

محمود عمیدی (فعال صنفی پرستاری) در گفتگو با ایلنا، با اشاره به پیشنهادات و تلاش‌های فعالان صنفی پرستاری در حوزه مدیریت بحران و طرح مطالبات صنفی کادر درمانی اظهار داشت: پیشتر در مورد بحران مدیریت زیاد حرف زدیم. در خصوص طرح تحول سلامت بسیار انتقاد کردیم که برنامه‌ریزی بدون اولویت‌بندیِ مشکلات و نیازهای مردم هدر دادن وقت و انرژی و پول است و کسی گوشش بدهکار ما نبود و دقیقاً بعد از چند سال فرصت‌سوزی و هدر دادن سرمایه‌های مختلف به ناکارآمدی این طرح پی بردند. 

اصلِ «پیشگیری» در نظام سلامت کشور فراموش شده بود

وی به پیامدهای عدم توجه به اصلِ «پیشگیری» در نظام سلامت کشور اشاره کرده و گفت: در مورد مدیریت پیشگیری از اپیدمی کرونا یا هر همه‌گیری دیگر تقریباً پروتکل‌ها مشخص است و مهمترین روش قطع زنجیره انتقال است و هر بیماری همه‌گیری بسته به راه‌های انتقالش، روش‌های پیشگیری خودش را می‌طلبد که متاسفانه در نظام سلامت ما در گذشته نیز پیشگیری به فراموشی سپرده شده بود. از این نظر در فضای بحران کرونا پیامدهای این فراموشی نمایان می‌شود. با حسرت باید گفت که تاوان این بی‌توجهی را این‌بار مردم و کادر درمان با جانشان می‌دهند.

وی با اشاره به همه‌گیری یک بیماری در گذشته گفت: در همه‌گیری H1N1 خاطرم هست، آقای دکتر هاشمی، وزیر وقت بهداشت و درمان مقابل دوربین صداوسیما همکاران ما را از بابت استفاده از ماسک مورد نکوهش قرار داد که حاصل، فوت همکار نیشابوری بود و این‌بار هم عدم تأمین تجهیزات مناسب برای پرسنل درمان درگیر مستقیم موجب فوت چندین نفر از همکاران کادر درمان شده است.

وی خاطرنشان کرد: جدی گرفته نشدن کرونا که تا اواسط اسفند و در برخی مناطق تا اواخر اسفند ادامه داشت، موجب شد مدیران واحدهای پرستاری، همکاران گروه پرستاری را به بهانه ایجاد جو روانی بین مردم از پوشیدن تجیزات ایمنی منع کنند و حتی در مواردی حال بد همکاران را که استعلاجی نیز داشتند، با الفاظی نادرست به بیراهه ببرند.

شیوع بیماری ناشی از عدم تأمین تجهیزات کادر درمانی

وی تصریح کرد: رفتار سهل‌انگارانه مردم نیز حاصل همین نادیده گرفتنِ خطر توسط مسئولان بود. طوری که نفر دوم وزارت بهداشت صبح بدون هیچ وسیله حفاظتی در برابر تعداد زیادی از خبرنگاران و چسبیده به میکروفون‌های نصب شده در کنار سخنگوی دولت، مصاحبه کردند. متاسفانه چند ساعت بعد کلیپی از خودشان منتشر کرده و اعلام کردند که کرونایشان مثبت است.

وی افزود: اهمال‌های صورت گرفته برگرفته از عدم توجه کافی به اصل پیشگیری در نظام درمانی کشور است که یک نوع دوراندیشی در مدیریت را می‌طلبد. متاسفانه عدم تامین تجهیزات مناسب موجب مرگ تعداد زیادی از همکاران ما در جامعه پرستاری شد. مدیرانی که کار خود را به درستی انجام ندهند، باید مورد نظارت قرار بگیرند تا بتوانیم بر مشکلات ناشی از شیوع کرونا در این روزها غلبه کنیم. 

 عمیدی خاطرنشان کرد: در نهایت موضوع اینقدر جدی گرفته نمی‌شود که معاون پرستاری وزارت بهداشت برای پرستاران آرزوی میان وعده می‌کند. در روزهای همه‌گیری و گسترش بیماری عدم تامین تجهیزات از نظر حقوقی می‌تواند طبق قوانین کیفری برای کارفرما مسئولیت به همراه داشته باشد و مجازات‌های این قانون شامل حال آنها شود. 

او ادامه داد: هنوز هم در برخی شهرها و استان‌ها تامین تجهیزات ایمنی به عنوان یک مشکل مطرح است؛ طوری که خیلی از فعالان صنفی پرستاری از طریق خیرین و مردم اقدام به تامین تجهیزات اندک می‌کنند.

چرا زحمات پرستاران را نادیده می‌گیرند؟ 

عمیدی با بیان اینکه متأسفانه در این بین کمبود شدید نیروی پرستاری که سال‌ها است بدان اشاره می‌کنیم، قراردادهای موقت و شرکتی پرستاران، بی‌توجهی مستدام به وضعیت پرستاری و عدم اجرای قوانین مربوط به پرستاری بار کاری و روانی و فشار شدید کاری را چند ده برابر کرده و نادیده گرفتن خدمات پرستاران در کنترل کرونا که در نامه‌های صادره شده از سوی وزارت بهداشت مشهود است، از جان گذشتگی جامعه پرستاری را به قهقرا است. 

وی افزود: کرونا یک ویروس درمان‌پذیر نیست و عمدتاً مراقبت مناسب است که به بهبود وضعیت مبتلایان منجر می‌شود و مراقبت مداوم و ارتباط مستمر و طولانی را گروه پرستاری با مبتلایان دارد. گرچه پرستاران همیشه بی‌چشمداشت کار کرده‌اند، ولی اگر بنا است پاداشی داده شود یا امتیازی تقسیم شود، بهتر است نگرش انحصارطلبی در آن نباشد که متاسفانه تاکنون اینطور بوده است. 

این فعال صنفی پرستاری تصریح کرد: بیان الفاظ احساسی مشکلی از دوش پرستاران برنمی‌دارد و خوب است که مسئولان تجهیزات موردنیاز را که برای حفاظت کادر پرستاری در اختیارشان قرار دهند و در این مسیر خساست به خرج ندهند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: درمان فوت مشکلات وزارت بهداشت و درمان گفتگو با ایلنا تامین تجهیزات صنفی پرستاری وزارت بهداشت کادر درمان همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۸۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاری در کرمان سرعت می‌گیرد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: همایش کرمان آیدکس فرصت‌های سرمایه‌گذاری، مزایا و امکانات کرمان برای سرمایه‌گذاری را معرفی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، سیدمهدی طبیب زاده امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه گذاری با عنوان کرمان آیدکس از ۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، اظهار کرد: در این همایش فرصت‌های سرمایه گذاری، مزایا و امکانات کرمان برای سرمایه گذاری معرفی می‌شود.

وی با اشاره به حضور مقامات کشوری، شرکت‌ها و نهادهای سرمایه گذاری و سرمایه داران در این رویداد، افزود: در این همایش به موضوعات فضای کسب و کار، فرصت‌ها و تهدیدها و مزایای سرمایه گذاری در کرمان در پنل‌های تخصصی پرداخته می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: امیدواریم حاصل این همایش انتخاب طرح‌های توجیهی به ارزش بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان باشد و روند شتابانی برای سرمایه گذاری در کرمان شکل بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری نشست ویژه با فعالان اقتصادی رفسنجان، گفت: با توجه به اینکه رفسنجان از شهرستان‌های سرمایه‌پذیر و با پتانسیل فراوان است و سابقه دیرینه در مشارکت مردم در سرمایه گذاری دارد، جایگاه ویژه‌ای در همایش در اختیار خواهد داشت.

کد خبر 747056

دیگر خبرها

  • جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • استخدام ۲۱ هزار پرستار / تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور / سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام های جدید
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور/ سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام‌های جدید
  • سرمایه‌گذاری در کرمان سرعت می‌گیرد
  • ارز مورد نیاز برای تامین دارو تخصیص داده شود
  • بسته «ماندگاری پرستاران» در مرحله تدوین نهایی
  • تدوین بسته ماندگاری پرستاران برای رفع مشکلات معیشتی
  • درباره مزایا و معایب جراحی چاقی بیشتر بدانیم