Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-24@12:18:17 GMT

هجوم ملخ صحرایی سه برابر شد

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۶۹۶۳۳

به گزارش اکوفارس، محمدرضا درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در گفت‌وگو با فارس، با بیان این که حجم ریزش ملخ‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته سه برابر شده است، گفت: پیش بینی می‌کنیم که تا پایان تیر ماه حجم مبارزه با این آفت مخرب به یک میلیون و هکتار برسد.

وی گفت: ملخ صحرایی از نظر فائو جزو مخرب‌ترین آفت‌های بخش کشاورزی است که در دهه‌های گذشته توانسته یکی دو بار کشور را‌‌‌ به مرحله قحطی برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال گذشته این آفت پس از 50 سال دوباره به ایران برگشته و پس از مبارزه و کنترل آن امسال در حجم گسترده‌تری از بهمن ماه دوباره وارد کشور شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد: مبارزه با این ملخ‌ها در 9 استان کشور ادامه دارد و تاکنون بیش از 43 هزار هکتار از زمین‌هایی که ملخ صحرایی دارند، مبارزه شده‌اند اما پیش بینی می‌شود، سطح مبارزه بیشتر شده و طی سه ماه آینده به بیش از یک میلیون هکتار برسد.

به گفته درگاهی تاکنون 20 میلیارد تومان برای مبارزه با این ملخ‌ها در سال جاری هزینه شده اما برای ادامه مبارزه باید اعتبارات بیشتری اختصاص یابد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: برای دریافت اعتبار 65 میلیارد تومانی با سازمان برنامه و بودجه وارد مذاکره شده‌ایم و نامه‌ای را‌‌‌ در این زمینه تنظیم کرده و به ستاد بحران ارسال کردیم.

وی با بیان اینکه هزینه مبارزه با ملخ‌های صحرایی در سال گذشته 45 میلیارد تومان بوده است، افزود: در سال جاری با توجه به افزایش سطح مبارزه هزینه‌های آن افزایش می‌یابد و حداقل 65 میلیارد تومان هزینه مورد نیاز است.

* کمک فائو قطره‌ای از دریا بود

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که اخیرا سازمان خوار و بار جهانی (فائو) تفاهم نامه‌ای را‌‌‌ برای کمک به کنترل ملخ‌های صحرایی در ایران امضا کردیم، گفت: در این تفاهم نامه قرار شده است 3 میلیارد تومان در قالب کمک‌های آموزشی و نیز خرید سمپاش کمک کنند، اما این هزینه‌ها قطره‌ای در برابر دریا است و در مقابل حجم گسترده اقدامات بسیار اندک است.      

به گفته درگاهی در حال حاضر بیش از 43 هزار هکتار از اراضی کشور در مقابل هجوم ملخ‌های صحرایی مبارزه شده و حجم این آفت در استان‌های هرمزگان، خراسان، فارس، بوشهر، کرمان، بیشتر بوده است.

درگاهی در باره ویژگی‌های مقابله با این آفت در سال جاری گفت: درست است که حجم ریزش‌ها بیشتر شده اما با توجه به اینکه پیش بینی قبلی ورود دوباره این آفت‌ها را‌‌‌ در بهمن‌ ماه داشتیم، آمادگی برای مبارزه هم کاملا وجود داشت، بنابراین توانستیم به محض ورود این آفت‌ها با آنها مقابله کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این آفت به بخش‌های کشاورزی خسارت وارد نکرده است، گفت: در سال جاری بخشی از این آفت‌ها به زمین‌های کشاورزی حمله ور شدند، اما به محض ورود آنها به مزارع نیروهای ما کاملا با آنها مبارزه کرده و اجازه ایراد خسارت ندادند؛ بنابراین در حال حاضر این آفت به بخش کشاورزی خسارتی وارد نکرده است.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: رئیس سازمان حفظ نباتات کشور میلیارد تومان سال جاری آفت ها ملخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۹۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور استاندار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه؛ صبح امروز دوشنبه(۳ اردیبهشت) محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه در راستای سلسله دیدارها و نشست های خود با مدیران و اساتید دانشگاه های استان و بهره‌مندی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آنان، با حضور در جمع اعضای هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، پیگیر دغدغه‌ها، نظرات و پیشنهادات آنان در حوزه های مختلف شد.

محمدطیب صحرایی سپس بر مزار شهدای گمنام این دانشگاه حاضر شد و به مقام والای این شهدا ادای احترام نمود.

استاندار کرمانشاه در ادامه روند حضور چندساعته خود در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با حضور در سالن آمفی تئاتر دانشکده فنی‌مهندسی این دانشگاه، در نشستی صمیمانه با جامعه دانشگاهیان شرکت کرد و به سوالات، دغدغه‌ها و پیشنهادات مطرح شده توسط حاضران، پاسخ داد.

در این نشست، چند ر از اساتید و دانشجویان به نمایندگی از حاضران و مجموعه‌های فرهنگی، سیاسی و تشکیلاتی این دانشگاه نقدها، نظرات و دغدغه‌های خود را با استاندار مطرح نمودند و پاسخ خود را دریافت کردند.

خبرنگار: سید محمد مهدی حسینی

انتهای خبر/

کد خبر: 1228109 برچسب‌ها ایسکانیوز

دیگر خبرها

  • سطح مبارزه علیه ملخ های بومی به ۲۷ هزارهکتار رسید
  • برتری موسوی و تقوی برابر حریفان
  • نیمی از دانش آموزان کشور راهی هنرستان می‌شوند
  • صحرایی خبر داد: ۱۰۰۰ هنرستان در کشور ساخته می‌شود
  • حضور استاندار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
  • مرز خسروی فعال‌تر می شود
  • مرز خسروی فعال‌تر می‌شود
  • هجوم ایرانیان برای سفرهای خارجی
  • سن مصرف مخدر‌ ها در کشور به ۲۴ سال رسید
  • با حکم مخبر «حسینی‌پور» رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی شد