Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-29@06:05:49 GMT

مشارکت جمعی مردم تایباد در امر مبارزه با کرونا

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۶۹۹۱۲

مشارکت جمعی مردم تایباد در امر مبارزه با کرونا

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با شیوع گسترده کروناویروس در کشور، تلاش عمومی برای پیشگیری از شیوع این ویروس در شهرستان تایباد با محوریت ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس آغاز شد. تشکیل کارگاه‌های پر تعداد تولید ماسک و توزیع رایگان آن در شهرستان، ایجاد نخستین کارگاه‌های مردمی تولید ست محافظتی پرسنل درمان بیمارستان استان در تایباد، توجه به وضعیت معیشت اقشار آسیب پذیر با سنت زیبا و پسندیده «نذر و خیرات»، پویش‌های ضدعفونی سپاه، ارتش و مردمی و تلاش رسانه‌ای برای آموزش همگانی در فضای مجازی از اتفاقاتی بود که تا این لحظه شاهد بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خیرات و رفع بلاها

به یقین یکی از زیباترین و هوشمندانه‌ترین برنامه‌های فرهنگی اسلام، سنت «نذر و خیرات» است که مردم تایباد به این سنت به شدت عمل می‌کنند. توجه به شعار «خیرات، دفع بلاست» باعث شد در واپسین روزهای زمستان ۹۸، روستاییان غیور تایبادی پیشتاز این عرصه شوند. بسیاری از روستاهای شهرستان تایباد با قربانی کردن یا پخت غذا و توزیع آنها بین اقشار آسیب پذیر و دعا از خداوند تقاضای رفع این بلا کردند.

در شهر تایباد هم این سنت حسنه با تغییر در شیوه اجرا از خیرات عمومی به توزیع آن بین نیازمندان انجام گرفت. بر اساس برآوردها در یک ماهه گذشته حدود شش رأس گاو و ۵۰ رأس گوسفند به ارزش ریالی حدود دو میلیارد ریال در شهر و روستاهای اطراف تایباد ذبح و توزیع شد. همچنین تهیه و توزیع پک های بهداشتی و بسته‌های غذایی از دیگر خیرات عمومی بود که در این مدت انجام گرفت.

محمود افکن پور، عضو هیئت مذهبی علمداران ثارالله (ع) شهر تایباد در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: ۱۰۰ بسته غذایی و هزار عدد مایع شوینده دست به ارزش ۲۵۰ میلیون ریال همزمان با روز طبیعت توسط جوانان این هیئت در سطح شهر تایباد و برخی روستاهای شهرستان توزیع شد.

وی افزود: هر بسته غذایی شامل پنج کیلوگرم برنج، روغن مایع، یک کیلو چای، دو تن ماهی، دو بسته ماکارونی، یک عدد رب، گوشت گرم، مرغ و مقداری حبوبات بوده است که توسط خیرین به نیت دفع بلای کرونا تهیه شد. همچنین مایع‌های دستشویی نیز جهت توزیع به مجمع خیرین هلال مهربانی شهرستان تایباد تحویل داده شد.

تولید و توزیع عمومی ماسک توسط کارگاه‌های مجمع خیرین هلال مهربانی

غلامرضا صیادی، مدیر جمعیت هلال احمر شهرستان تایباد در گفتگو با خبرنگار مهر، مشارکت اجتماعی مردم تایباد را در امر «پیشگیری» در موضوع مقابله با کرونا ویروس را ستود و گفت: تا ۹ فروردین ماه تعداد ۵۴ هزار و ۹۰۰ ماسک دو لایه و قابل شستشو و ۱۲ هزار و ۴۰۰ بطری مایع شست و شوی دست و ضد عفونی در محلات مختلف تایباد توزیع شده است. توقف این توزیع به دلیل بارش‌های شدید باران بود که نیاز به تمرکز پرسنل هلال احمر در امر مقابله با بحران سیل، حیاتی بود.

صیادی تصریح کرد: تا کنون حدود ۳۸۰ میلیون ریال هزینه شده است که از محل کمک‌های مردمی مجمع خیرین هلال مهربانی و مجمع خیرین حضرت ولی عصر (عج) تأمین شده است. به جز این موارد در بخش میان ولایت و برخی روستاها نیز با حمایت خیرین محلی کارگاه‌های تولید ماسک فعال و ماسک‌های تولیدی بین مردم توزیع شده است.

وی افزود: تولید و توزیع ماسک جزو وظایف ذاتی هلال احمر نیست، اما به حسب وظیفه انسانی ۴۰ خواهر داوطلب هلال احمر در امر تولید و پنج تیم با ۲۵ نیروی داوطلب هلال احمر در امر توزیع این ماسک‌ها فعالیت دارند.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و ایجاد اولین کارگاه تولید ست محافظتی پرستاران در تایباد

ابراهیم جهانگیر، نماینده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در تایباد در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: با همکاری ۳۰ بانوی داوطلب تا کنون ۱۵۰ دست لباس سرهمی دائمی با شیلد و ۲۵۰ دست لباس سرهمی یکبار مصرف با شیلد تولید و برای نیروهای خط مقدم مبارزه با این بیماری در بیمارستان تحویل گردیده است.

وی ادامه داد: دیگر تولیدات کارگاه تا ۹ فروردین و قبل از شروع بارندگی‌ها در تایباد، ۲۰۰ دست گان و شیلد، ۵۰۰ عدد ماسک دائمی و قابل شستشو برای کادر درمان، دو هزار ماسک دولایه استاندارد برای اقشار مختلف جامعه و ۵۰۰ عدد شیلد صورت یکبار مصرف برای کادر درمان بیمارستان است.

جبهه کرونا؛ یادآور جبهه‌های جنگ تحمیلی

یکی از مهمترین و زیباترین اتفاقاتی که پس از شیوع گسترده کرونا ویروس در شهرستان تایباد رخ داد، بسیج عمومی برای پیشگیری و کمک به اقشار ضعیف جامعه بود.گروه‌های خودجوش مردمی با ایجاد پویش‌هایی به دنبال تأمین بسته‌های غذایی و ضدعفونی محیط بودند. کشاورزان تایبادی پیشگام در این پویش‌ها بودند و در آغازین روزهای شیوع، در چند روز متوالی و در جهت کمک به ضدعفونی معابر با تأمین تجهیزات پیشرفته مانند سمپاش های توربولاینر و تراکتور و تهیه مواد ضدعفونی سطوح اقدام به ضدعفونی معابر سطح شهر تایباد کردند. گروه‌های مردمی با فراخوان در شبکه‌های اجتماعی به تأمین بسته‌های کمک معیشتی پرداختند و در محلات کمتر برخوردار شهر اقدام به توزیع کردند. سپاه ناحیه تایباد نیز در روز ولادت امام حسین (ع) اقدام به توزیع ۱۰۰ بسته کمک معیشتی نمود.

پویش‌های مردمی و محیط زیستی در شهر و روستاها با تأمین مایع ضدعفونی سطوح و تجهیزات مربوطه برخی معابر را ضدعفونی کردند. فعالان فضای مجازی با همکاری جامعه پزشکی اقدام به تولید محتوای آموزشی کردند. این فعالیت‌ها به نوعی یادآور ایثار و رشادت‌های ایام دفاع مقدس بود.

برات گلثومیان، جانباز دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: جلوه‌های ایثارگری ملت ایران در همراهی با سربازان جبهه سلامت کشور، برای من یادآور دوران دفاع مقدس است. نیروهای ارزشی و ولایی، ایثارگران، پایگاه‌های بسیج، کانون‌های مساجد، زنان فداکار واقشار مختلف مردم با مسئولین همراهی می‌کنند و در تمام عرصه‌ها از ضدعفونی معابر تا تأمین تجهیزات محافظتی حضور فعال دارند، این همراهی را در دوران دفاع مقدس و تلاش برای تأمین نیازهای جبهه‌ها نیز شاهد بودیم.

گلثومیان افزود: آن زمانی که خیاطان با دوخت لباس، دامدار با تأمین گوشت و کشاورز با ارسال مایحتاج مورد نیاز جبهه فعالیت می‌کردند و کشور مانند امروز در تحریم جهان بود. در شرایطی مشابه ویروسی به اسم صدام را که شرق و غرب از او حمایت می‌کردند، نتوانست این ملت را به زانو درآورد و حالا این ویروس منحوس نیز به زودی با لطف خداوند و همت پزشکان و کادر درمان و همراهی مردم شریف ایران نابود خواهد شد.

این جانباز دفاع مقدس به موضوع جنگ رسانه‌ای اشاره و اظهار کرد: در ایام دفاع مقدس هم بودند کسانی که در رسانه‌ها به تخریب روحیه مردم در پشت جبهه و رزمندگان در خط مقدم می‌پرداختند و امروز هم در شرایطی که این ویروس همه گیر شده است، باز هم جبهه رسانه‌ای دشمن فعال شده است و به دنبال تخریب روحیه مردم است. کارشکنی عده‌ای در فضای مجازی و جوسازی و شایعه پردازی‌ها با دعای صالحان و بزرگان ما و بصیرت مردم شریف ایران راه به جایی نخواهد برد.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا برنامه های فرهنگی برنج جمعیت هلال احمر چای سیل بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی گفتگو با خبرنگار مهر شهرستان تایباد شهر تایباد مجمع خیرین دفاع مقدس هلال احمر توزیع شد پویش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۹۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید با اتحاد و مشارکت اقتصادی رخ می‌دهد

ماموستا اسلام راعی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، با اشاره به شعار سال رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: بی‌تردید اگر در جامعه، اتحاد و مشارکت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی وجود داشته باشد جهش تولید رخ می‌دهد.

وی افزود: زمانی که رهبری، لزوم مشارکت مردم را برای جهش تولید مطرح کردند باید مسئولان، دولتمردان و مجلس شورای اسلامی و تمامی قوا دست به دست هم دهند تا مردم هم بتوانند در کار تولید موفق شوند.

مدرس علوم دینی تکاب گفت: علاوه بر آن دولتمردان باید تورم را مهار کنند و با مشارکت فکری و اقتصادی در خدمت مردم و نظام و انقلاب باشند.

وی اظهار داشت: جهش تولید تنها با مشارکت مردمی امکان‌پذیر نیست بلکه مسئولان نظام و سه قوا باید در این رابطه گام‌های مثبتی بردارند.

ماموستا راعی تصریح کرد: مردم کشورمان علاقه‌مند به نظام و انقلابشان هستند و به همین سبب مشکلات اقتصادی را تحمل می‌کنند و در تمامی صحنه‌ها حضور دارند بنابراین مسئولان نیز باید پاسخگوی همراهی مردم باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «جهش تولید در دیمزارها» بستر «مشارکت مردم» در بخش کشاورزی
  • جهش تولید با اتحاد و مشارکت اقتصادی رخ می‌دهد
  • تحقق شعار سال با مشارکت جمعی و اعتماد به حوزه تعاون امکان پذیراست
  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • شعاری که از مسیر مشارکت مردم و جهش تولید می‌گذرد
  • مشارکت‌محوری و مردمی‌سازی به دنبال توزیع عادلانه ثروت در نظام سلامت است
  • مشارکت مردم تنها راه حل مشکلات کشور
  • اهمیت نظارت درون سازمانی و مبارزه با فساد/ لزوم کاهش زمان دادرسی و تکریم ارباب رجوع
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • چند پیشنهاد برای تحقق «رونق تولید با مشارکت مردم»