Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@11:53:41 GMT

ریشه ترس‌های مبهم درباره بیماری «کرونا»

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۶۹۹۵۳

ریشه ترس‌های مبهم درباره بیماری «کرونا»

تکتم اکبری در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به درگیری تمام دنیا به شیوع ویروس کرونا کووید ۱۹ اظهار داشت: قطعاً شیوع این ویروس عوارض و پیامدهای روانی از جمله ترس شدید از این بیماری در سطح جامعه برجای گذاشته است؛ در بروز این ترس عدم وجود درمان شناخته شده و نبود واکسن نقش مهمی ایفا می کند.

ویبا بیان اینکه ترس واکنشی در برابر یک عامل آسیب رسان خارجی است، تاکید کرد: طبیعی است وقتی خطر و عامل آسیب رسان به درستی شناخته نشود، واکنش ها به این عامل خطر می تواند بیشتر از آنکه تحت تاثیر منطق باشد تحت تاثیر احساسات قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس ارشد روان شناسی بیان داشت: وجود احساس ترس به خودی خود بد نیست و حتی برای حفظ سلامتی انسان و آگاهی از خطر و استفاده از راهکارهای مقابله ای ضروری است اما گاهی ترس به افراط منجر می شود.

وجود شبکه های اطلاع رسانی متعدد، عامل مهم در ایجاد ترس از کرونا

وی تصریح کرد: شاید دلایل این افراط در مورد ترس از این بیماری را بتوان علاوه بر ناشناخته بودن آن، به وجود شبکه های اطلاع رسانی متعدد و در نتیجه قرار گرفتن در معرض اخبار گوناگون قلمداد کرد.

وی ابراز داشت: از آنجا که معمولاً در رسانه ها به جهت آگاهی رسانی بیشتر بر جنبه های خطرناک یک موضوع تاکید می شود و سایر افراد نیز به انتشار بیش از حد پیامهای مربوط به این موضوع می پردازند در نتیجه این عوامل دست به دست هم داده است تا خطر ناشی از بیماری بیش از حد نمایان شود.

ارزیابی واقع‌بینانه از خطر و ترس منطقی در برابر کرونا

اکبری با اشاره به اینکه موضوع دیگر در مقابله با ترس ناشی از بیماری تفاوت در ویژگیهای خود افراد است، گفت: برخی افراد ارزیابی واقع بینانه ای از خطر دارند و ترس منطقی و به دور از فاجعه سازی آنها را وا می دارد تا با رعایت اصول بهداشتی و راهکارهای لازم و پیشگیرانه بتوانند استرس و اضطراب خود را به درستی کنترل کنند.

وی افزود: گروه دیگری از افراد هستند که درگیری ذهنی زیادی با این بیماری و پیامدهای آن پیدا می کنند و دچار خطاهای فکری و تحریف های شناختی فراوان شده در نتیجه دچار ترس افراطی و غیر منطقی می شوند.

این کارشناس ارشد روانشناسی گفت: دسته ای از این افراد دچار ترس از بیماری هستند به گونه ای که هر گونه علائم فیزیکی و جسمانی را به عنوان علامتی از بیماری جدی تلقی می کنند،جستجوی دائم در اینترنت و مراجعه مکرر به پزشک و بی اعتمادی به تشخیص از علائم افرادی است که دچار ترس از بیماری هستند.

اعتماد به نفس کاذب درمقابله با بیماری

وی تصریح کرد: برخی افراد هم در این شرایط دارای اعتماد به نفس کاذب هستند و توان و قدرت بدن خود را در مقابله با این بیماری بیش از حد برآورد کرده که معمولاً این افراد از رعایت اصول لازم در این زمینه پرهیز می کنند.

اکبری تصریح کرد: اما موضوع دیگر که درباره موضع گیری افراد در ارتباط با این بیماری می توان به آن اشاره کرد این است که در برخی افراد به دنبال بروز علائم این بیماری، ترس شدید و افراطی از مبتلا بودن به کرونا باعث می شود تا از مراجعه به پزشک و دریافت تشخیص اجتناب نمایند.

وی با اشاره به دلایل ایحاد چنین وضعیتی ابراز داشت: همانطور که قبلاً ذکر شد دلایلی که به ترس افراطی افراد منجر می شود رفتارهای بر پایه احساسات را افزایش می دهد؛ خطاهای فکری و فاجعه سازی هایی که منجر به برداشت های نادرست از این بیماری و عوارض آن می شود باعث می شود که ابتلا به کرونا با مرگ یکسان پنداشته می شود و درنتیجه عدم مراجعه برای تشخیص می تواند از این موضوع نشات بگیرد.

وقتی اجتناب جایگزین حل مساله و تصمیم گیری درست می شود

این کارشناس ارشد روانشناسی بیان داشت: موضوع دیگر سبک شخصیتی افراد است؛ برخی افراد در مقابله با مشکلات و چالشهای بیرونی، دوری جویی و اجتناب را به عنوان بهترین گزینه ممکن در نظر می گیرند در نتیجه در این گونه افراد اجتناب جایگزین حل مساله و تصمیم گیری درست می شود.

اکبری با اشاره به اینکه موضوع بعدی را شاید بتوان عدم اطمینان به محیط های درمانی و آلوده دانستن این محیط ها نسبت داد، گفت: البته در این مورد نیاز است که افراد به این موضوع توجه داشته باشند که اگرچه باید از مراجعه مکرر و غیر ضروری پرهیز کنند اما قطعاً در شرایطی که افراد علائم این بیماری را تجربه کنند، قطعاً موثرترین روش استفاده از تجارب و امکانات کادر درمانی است.

ابتلا به کرونا نشانه اتفاق ناگوار نیست/قدرت بدن انسان را دست کم نگیرید

وی افزود: در نهایت موضوعی که باید اشاره کرد این است که افراد نیاز دارند این آگاهی را داشته باشندکه مبتلا بودن به کرونا نشانه این نیست که حتماً اتفاق ناگواری رخ خواهد داد، قدرت بدن انسان را دست کم نگیرید؛ بدون شک سیستم ایمنی بدن ما قوی تر از آن چیزی است که تصور می کنیم.

این کارشناس ارشد روانشناس تصریح کرد: تمرکز زیاد بر آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری ما را از توجه کردن به آمار افراد بسیاری که حتی با وجود سن و سال بالا توانسته اند با این بیماری مقابله کنند باز می دارد؛ همانطور که نباید در رابطه با کرونا بی احتیاط بود درجدی گرفتن آن نیز نباید افراط کرد.

کد خبر 4891357

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا شیوع کرونا روانشناسی ویروس کرونا ستاد مقابله با کرونا شیوع کرونا بوشهر ایلام فاصله گذاری اجتماعی سیلاب طرح غربالگری گرگان شهرکرد روز طبیعت بارش باران ضدعفونی سال جهش تولید کارشناس ارشد برخی افراد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۹۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایج‌ترین علائم ام اس را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

علایم ام اس، غیرقابل پیش‌بینی هستند و شدت آن‌ها نیز می‌تواند متفاوت باشد. در حالی‌که برخی افراد دچار خستگی و بی‌حسی می‌شوند موارد شدید ام اس می‌تواند باعث فلج شدن، از دست دادن بینایی و کاهش عملکرد مغز شود.

در ادامه با نشانه‌های ام اس بیشتر آشنا شوید.

رایج‌ترین علائم ام اس 

ابتدا باید بگوییم که ام اس یک بیماری مادام‌العمر است، اما می‌توان آن را مدیریت کرد و محققان نیز به‌طور مداوم به دنبال درمان‌های موثرتر برای آن هستند. موارد زیر به شما کمک می‌کنند تا بدانید نشانه‌های ام اس چیست. این مشکلات ممکن است ابتدا بسیار کم باشند و به مرور تشدید شوند.

 خستگی

مشکلات بینایی

بی‌حسی و گزگز

اسپاسم عضلانی، سفتی و ضعف

مشکلات حرکتی

درد

مشکلات مربوط به تفکر، یادگیری و برنامه ریزی

افسردگی و اضطراب

مشکلات جنسی

مشکلات مثانه

مشکلات روده

مشکلات گفتاری و بلع

البته اکثر افراد مبتلا به ام اس فقط تعداد کمی از این علائم را دارند. اگر نمی‌دانید که علائم ام اس چیست، اما نگران هستید که ممکن است علایم ام اس را داشته باشید به پزشک عمومی مراجعه کنید. علائم این بیماری می‌تواند شبیه به چندین بیماری دیگر باشد؛ بنابراین لزوماً توسط ام اس ایجاد نمی‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت دوران میانسالی
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • تغییر سبک زندگی، بهترین درمان کبد چرب / این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست
  • ۶۳ درصد حیوان گزیدگی در استان سمنان مربوط به سگ است
  • رایج‌ترین علائم ام اس را بشناسید
  • ادعای عجیب و مبهم کریمی قدوسی در شبکه ایکس؛ خبریه؟ | تصویر
  • ریشه‌کن شدن یبوست با این ماده غذایی | دلایل یبوست را بشناسید
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد + جزئیات