Web Analytics Made Easy - Statcounter

میرقاسم مومنی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با ایسکانیوز، در خصوص این مطلب که دستگاه دیپلماسی چگونه می تواند به تحقق شعار سال که از طرف مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است کمک کند، اظهار داشت: به نظر من بهتر است که ابتدا نگاهی به موضوع تولید و صادرات در کشور داشته باشیم و بدانیم که چند عامل مهم در این خصوص بسیار تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: به میزان تولیدات صورت گرفته میتوانیم اشتغال زایی در کشور را رونق دهیم و پس از تامین بازار داخلی و تامین نیازهای کشور، با ایجاد و توسعه بازارهای خارجی در پی صادرات کالاهای مختلف با در نظر گرفتن مزیت رقابتی خود باشیم.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: یکی از نکات مهمی که در این خصوص متاسفانه چندان به آن توجهی نشده، پیدا کردن بازارهای مناسب جهت صادرات کالاهای ایرانی و برخورداری از مشتریان خارجی است به این نحو که ما مواد اولیه، کار خانه، کارگر و سایر موارد لازم جهت تولید کالاهای مختلف در کشور را داریم اما نتوانستیم در بحث صادرات تا کنون موفق عمل کنیم که دلایل متعددی هم دارد.

مومنی با بیان این مطلب که جنگ امروز در جهان جنگ تجاری و اقتصادی است، افزود: تا پیش از این وزارت امور خارجه بیشتر حول محور فعالیت‌های سیاسی در خارج از کشور اقدامات خاصی را که به آن وزارتحانه محول شده بود در راستای تأمین منافع کشور انجام می‌داد، اما امروز زمان آن است که اولویت توسعه و گسترش فعالیت‌های تجاری ایران با سایر کشورها گام بردارد.

وی بیان کرد: در این خصوص وزارت امور خارجه با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود می‌تواند تسهیل گر امور اقتصادی کشور در قالب افزایش تعاملات تجاری با دیگر کشورها به خصوص کشورهای همسایه به حساب آید که در این زمینه بیش از هر قسمت دیگری در آن وزارتخانه، معاونت دیپلماسی اقتصادی باید نقش فعال تری داشته باشد.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: دستگاه دیپلماسی ما جهت تحقق شعار سال یعنی جهش تولید باید اصلاحاتی را در درون وزارتخانه مد نظر داشته باشد به این نحو که یکی از مهمترین اصلاحات در وزارت خارجه تربیت و آموزش نیروهای متخصصی است که با اصول و فنون تجارت خارجی آشنایی لازم و کافی را داشته باشند.

مومنی در خصوص انتخاب سفرا و نقش سفارتخانه ها جهت توسعه تعاملات تجاری ایران با دیگر کشورها افزود: ما در بیش از ۱۰۰ کشور جهان نمایندگی داریم که این موضوع می‌تواند توانمندی خاصی را به دستگاه دیپلماسی جهت تسهیل گری در حوزه ارتباطات تجاری ایران با دیگر کشورها دهد.

وی تصریح کرد: در این میان نقش سفرا نیز بسیار حائز اهمیت است که امیدواریم انتخاب سفرا نه از روی برخی مراودات، نزدیکی ها و منافع اداری، بلکه کاملاً بر اساس تخصص گرایی و برخورداری از مهارت های لازم جهت قبول مسئولیت سنگینی چون تصدی گری یک سفارتخانه در خارج از کشور باشد.

کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه می تواند جهت تقویت بنیه کارشناسی و افزایش تخصص در میان کارکنان و بدنه آن وزارتخانه، در جذب نیروهای خود از نخبه های دانشگاهی در دانشگاه‌های مختلف کشور و از جمله دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کند، اما اگر این امر چندان مورد توجه قرار نگیرد، ما در کلان مملکت متضرر خواهیم شد.

357 / 357 میرقاسم مومنی دستگاه دیپلماسی بازار داخلی صادرات توسعه بازارهای خارجی سال جهش تولید

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دستگاه دیپلماسی بازار داخلی صادرات توسعه بازارهای خارجی سال جهش تولید کارشناس مسائل بین الملل دستگاه دیپلماسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۰۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند تحقق شعار سال تا یک ماه آینده تدوین شود

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه محتویات بخش‌نامه تدوین سند تحقق شعار سال به دستگاه اجرایی ابلاغ شده است گفت: ادارات موظف هستند ظرف مدت یک ماه این سند را تهیه کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، محمدرضا حسین‌نژاد امروز _ پنج شنبه سی‌ام فروردین_ در شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان شمالی اظهار کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با رصد دستگاه‌های اجرایی در تسریع تدوین سند جامع تحقق شعار سال اهتمام جدی داشته باشد تا نقشه اجرایی تا پایان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه محتویات بخش نامه تدوین سند تحقق شعار سال به دستگاه اجرایی ابلاغ شده است، افزود: دستگاه‌های اجرایی موظف هستند تا ظرف مدت یک ماه این سند را تهیه کنند.

استاندار خراسان شمالی با تاکید بر اینکه مردمی سازی در استان به جایگاه اصلی خود دست پیدا کند، خاطرنشان کرد: رشد، بدون جهش تولید امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین باید در چارچوب محورهای اعلام شده سند تهیه و تدوین شود، تاکید مقام معظم رهبری بر مشارکت مردم باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و مردم را در عرصه تولید مشارکت دهیم.

ناصر فخر موحدی، معاون اقتصادی استاندار نیز در این جلسه تاکید کرد: پیش‌نویس سند عملیاتی شعار سال با مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی تا هفته آینده تهیه شود.

وی تصریح کرد: برای روش‌های مردمی سازی اقتصاد راهکارهایی از سوی کشور ارائه شده که از جمله آن جذب نقدینگی، اوراق پروژه‌ها، تأسیس شرکت سهامی عام، تقویت مدل مشارکت عمومی و خصوصی، ایجاد زنجیره ارزش و دعوت از مردم برای مشارکت، تجمیع منابع مردمی در جهت احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل، توسعه تعاونی‌ها، مشارکت صندوق‌ها، اعطای مشوق مالیاتی برای طرح‌های ویژه است.

استاندار خراسان شمالی گفت: دستگاه‌های اجرایی به فوریت اطلاعات را در اختیار دبیرخانه شورای برنامه ریزی و کارگروه اقتصادی ارائه دهند و فرمانداران شهرستان‌ها نیز آمار شهرستان خود را ارائه کنند.

کد خبر 745751

دیگر خبرها

  • دستگاه‌های اجرایی در تدوین سند جامع تحقق شعار سال تعجیل کنند
  • باید از ظرفیت «بخش خصوصی» برای تحقق شعار سال بهره گرفت
  • روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد
  • بخش‌نامه تحقق جهش تولید با مشارکت مردم ابلاغ شده است
  • تحقق شعار سال نیازمند انسجام دستگاه‌های مربوطه تولید است
  • دستگاه‌ها نقش خود را در تحقق شعار سال تعریف کنند
  • سند تحقق شعار سال تا یک ماه آینده تدوین شود
  • تصویب برنامه عملیاتی تحقق شعار سال در جلسه دولت
  • تصویب برنامه عملیاتی تحقق شعار سال
  • مانع‌زدایی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده واکسن، دارو و مکمل‌ها در راستای تحقق شعار سال