Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-16@11:10:26 GMT

تمسک بیماران کرونایی قم به پرچم متبرک حرم حضرت عباس(ع)

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۰۲۵۴

تمسک بیماران کرونایی قم به پرچم متبرک حرم حضرت عباس(ع)

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - مهدی بخشی سورکی: وارد حیاط بیمارستان کامکار - عرب نیا قم می‌شویم، بیمارستانی قدیمی که ساخت آن به سال ۱۳۴۳ باز می‌گردد و به نظر می‌رسد بنای آن دیگر کیفیت و استاندارد لازم برای ارائه خدمات درمانی را ندارد و هر چه زودتر باید تخریب و ساختمانی جدید ساخته شود.

نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد مشکوک ابتلا به کرونا ویروس در این بیمارستان برای نخستین بار در کشور مثبت اعلام و در پی آن موجب شد تا بیمارستان کامکار، اولین مرکز قرنطینه و درمان بیماران کرونایی در کشور و قم نام بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از چهل روز است که بیمارستان کامکار میزبان بیماران کرونایی بوده و روزهای سخت و دشواری را پشت سر گذاشته که در تاریخ آن بی سابقه بوده است؛ این روزها اما شاهد کاهش پیک این بیماری در قم هستیم و به قول مدیر اجرایی این بیمارستان حتی در بخش‌های مراقبت ویژه هم تخت خالی داریم هر چند که این موضوع نباید ما را نسبت به رعایت موارد پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا غافل کند.

قرار است خادمان آستان قدس رضوی تبرکی بیاورند برای کادر درمان و بیماران، آنان طرحی را برای حمایت از مدافعان سلامت در کشور دنبال می‌کنند و در تمام استان‌های درگیر کرونا، غذای تبرکی آستان قدس رضوی به همراه بسته‌هایی به آنان اهدا می‌کنند.

عطر رضوی فضای بخش اورژانس بیمارستان را در بر گرفت

ده نفر از خادمان آستان قدس رضوی و خادمان مسجد مقدس جمکران با لباس‌های خادمی در بیمارستان حضور دارند؛ اولین قسمت عیادت بخش اورژانس است، همین که وارد می‌شویم سلام خاصه امام رضا علیه السلام توسط یکی از خادمان زمزمه می‌شود، پرستاران و پزشک اورژانس به استقبال خادمان می آیند، حال و هوای خاصی با عطر رضوی فضای بخش اورژانس را در بر می‌گیرد.

دو بیمار هم در بخش اورژانس بستری هستند و تا متوجه حضور خادمان می‌شوند تلاش می‌کنند از روی تخت بلند شوند و ادای احترام کنند.

بغض برخی از پرستاران در همان لحظات اول شکسته و دلشان راهی مشهدالرضا (ع) می‌شود

بغض برخی از پرستاران در همان لحظات اول شکسته و دلشان راهی مشهدالرضا (ع) می‌شود، تبرکی‌ها را که بین پرستاران توزیع می‌کنند، آن را می‌بوسند و به روی چشم می‌گذارند.

حج الاسلام محمدباقر تکیه‌ای، نماینده آستان قدس رضوی در قم دقایقی صحبت می‌کند و زحمات و ایثارگری کادر درمانی بیمارستان کامکار را یادآور می‌شود و از آنان قدردانی می‌کند.

یکی از پرستاران پس از پایان صحبت‌های حاج آقای تکیه‌ای، به او می‌گوید این بچه‌ها روزهای سختی را داشته‌اند و بسیار خسته شده‌اند و دلشان می‌خواهد بعد از شکست این ویروس به همراه خانواده‌هایشان که تعدادشان هم زیاد نیست راهی زیارت علی بن موسی الرضا (ع) شوند و از او می‌خواهد تا به عنوان نماینده آستان قدس رضوی در قم این درخواست را پیگیری کند و ایشان هم قول پیگیری این پیشنهاد خوب را می‌دهد.

بعد از بخش اورژانس به بخش‌های بستری می‌رویم، در بخش زنان کمتر از ۱۵ نفر بستری هستند، یکی از خانم‌های جهادی که برای خدمت به بیماران در این بخش حضور دارد برخی از بیماران را که در حال استراحت هستند را بیدار می‌کند، دم گوش یکی از آنها به زبان ترکی می‌گفت «فرشته جان بیدار شو، از طرف حرم امام رضا علیه السلام آمده‌اند».

روی تخت‌شان شاخه‌های گلی چشم نواز دیده می‌شود و گویی که کار همان خانم‌های جهادی است، مداح باز هم از امام رضا علیه السلام می‌خواند، خانم‌های بیمار که اغلب سن و سال بالایی دارند چشمانشان بارانی می‌شود.

خادمان می‌گویند که نهار امروز را مهمان سفره امام رئوف هستید و این غذا همان کیفیت غذای آستان قدس رضوی را دارد

خادمان به آنها می‌گویند که نهار امروز را مهمان سفره امام رئوف هستید و این غذا همان کیفیت غذای آستان قدس رضوی را دارد و از خدا بخواهید که ان شالله همه بیماران سلامتی شان را به دست آوردند و بار دیگر به پابوس امام رضا علیه السلام بروند.

به بخش بستری عفونی مردان هم می‌رویم، چند جوانی بستری هستند و برخی‌ها هم سن بالایی داشتند، یکی از بیماران هم روی تختش در حال جمع کردن وسائلش بود که ترخیص شود.

مداح جوان باز هم برایشان از ضامن آهو می‌خواند، بیماری که به سختی توان صحبت داشت و با کمک اکسیژن نفس می‌کشید از خادمان می‌خواست برایشان دعا کند و سلامشان را به امام رضا علیه السلام برسانند.

توزیع بیش از ۴ هزار بسته تبرکی در بین همه بیمارستان قم

خوشبختانه تعداد بیماران کاهش یافته و دیگر از آن شرایط و التهاب روزهای ابتدایی که حتی تخت برای بیماران وجود نداشت و بیمارستان‌های دیگر مجبور به پذیرش می‌شدند خبری نبود.

بسته‌های نبات، نمک، گلاب و غذای تبرکی آستان قدس رضوی به هر یک از کادر درمانی و بیماران اهدا و در کل استان قم بیش از ۴ هزار بسته تبرکی در بین همه بیمارستان توزیع شد.

خادمان، تقریباً به همه بخش‌های بیمارستان سر زدند و حال و هوای رضوی را با خود به ارمغان آوردند.

قبل از خادمان آستان قدس رضوی به مناسبت اعیاد شعبانیه، پرچم حرم مطهر حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام را آوردند و بیماران بستری شده و کادر درمانی با تبرک جستن بر پرچم متبرک حرم مطهر حضرت ابوالفضل العباس (ع) برای خود و همه بیماران آرزوی شفا و سلامتی کردند.

امیدواریم با رعایت موارد بهداشتی و ماندن در خانه به عنوان اصلی ترین راه قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، هر چه زودتر شاهد ریشه کن شدن این بیماری و شکست آن باشیم تا باز دیگر زندگی عادی در شهر و کشورمان جریان داشته باشد.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا آستان قدس رضوی خانواده زنان علی بن موسی الرضا قم بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی امام رضا علیه السلام بیمارستان کامکار آستان قدس رضوی بخش اورژانس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۰۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقاره‌نوازی؛ آیینی کهن در حرم امام رضا (ع) /۱/

ایسنا/خراسان رضوی شواهد تاریخی نشان می‌دهد که هنر و به‌ویژه موسیقی به دلیل جذابیت‌های خود در انتقال مفاهیم، همیشه مورد توجه خاص قرار گرفته است؛ چنانکه در برگزاری مراسم آیینی و مذهبی نیز از آن استفاده می‌شود. در حقیقت میراث آیینی ایران زمین، مهمترین و شاخص‌ترین بخش شکل‌دهنده به موسیقی سنتی محسوب می‌شود و متاسفانه با فراموشی برخی مراسم و آیین‌ها نقش و کاربرد خود را از دست داده و به بوته فراموشی سپرده شده است.

از آنجایی که بررسی موسیقی آیینی هر قوم و ملتی در شناخت بهتر فرهنگ آن قوم مؤثر است، اهمیت مستندسازی و پژوهش‌های علمی، دقیق و جامع در این حوزه در شرایط کنونی بسیار ضروری به نظر می‌رسد زیرا گسترش شهرها، مهاجرت، رشد و گسترش فناوری، دسترسی به اطلاعات، بالا رفتن سطح دانش و آگاهی اجتماعی و بسیاری از موارد دیگر سبب کمرنگ شدن بسیاری از مراسم سنتی و آیینی شده است.

یکی از میراث آیینی در حوزه موسیقی، نقاره‌نوازی است که قدمتی چند صد ساله دارد و همچنان شاهد اجرای این سنت آیینی در حرم رضوی هستیم؛ آیینی که امروزه معرف اعتبار و عظمت بارگاه مطهر رضوی محسوب می‌شود.

نقاره‌نوازی

نقاره‌نوازی از آیین‌های کهن و باشکوه در حرم مطهر رضوی است که بر اساس سنت دیرینه همه روزه قبل از طلوع و غروب آفتاب همچنین در اعیاد و جشن‌های ملی و مذهبی انجام می‌شود. نقاره‌خانه آستان قدس رضوی دیرپاترین نقاره‌خانه مذهبی در ایران است و با توجه به جایگاهی که در میان زائران و مجاوران این امام رئوف از گذشته تا به امروز داشته است، شناخت و بررسی تاریخ آن اهمیت دوچندان دارد.

در این بین اسناد ارزشمندی از امور اداری نقاره‌خانه در مجموعه اسناد مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی وجود دارد که بخشی از نکات ناگفته در مورد نقاره‌خانه را روشن می‌سازد.

تاریخچه نقاره‌نوازی

استفاده ایرانیان از انواع ابتکارات هنری در جنبه‌های مختلف زندگی در طول تاریخ حیات این سرزمین روشن و مشهود بوده است. در این بین تعهد و پایبندی آنان به مذهب باعث شد که از این ابتکارات هنری برای بیان یا برگزاری باشکوه‌تر مناسک و آیین‌های عبادی استفاده کنند. از این منظر استفاده از موسیقی نیز قابل مشاهده است و گاه به تنهایی خود به زبان مذهبی تبدیل شده است. این موسیقی مذهبی یا در قالب ذکرخوانی یا به شکل استفاده از سازهایی خاص جلوه‌گر شده است. در این میان نقاره‌نوازی و به تعبیری دیگر نوبت‌نوازی، جلوه دیگری از موسیقی مذهبی ارائه کرده است. این رسم که به روزگاران گذشته بازمی‌گردد به‌گونه‌ای خاص با وقایع و آداب و رسوم هر منطقه پیوند برقرار کرده است. اعلام طلوع و غروب آفتاب آغاز نوروز، جنگ‌ها و غیره از مواردی هستند که با نقاره‌نوازی انجام شده است و به تدریج با نواختن آن در بارگاه منور رضوی به رسمی غیر قابل تغییر در حرم امام رضا (ع) تبدل شد و بّعد دینی به خود گرفت.

مراسم نقاره‌نوازی یادآور سنتی دیرینه است که طی اعصار گذشته به نمادی احترام‌آمیز در بیان عظمت و شکوه حرم امام رضا (ع) تبدیل شده است. تحقیقات مقدماتی، آغاز نقاره‌نوازی در حرم رضوی را به دوره تیموریان می‌رساند، ولی روند شکل‌گیری تشکیلات منسجم و قاعده‌مند آن از دوره صفویه شروع شده و تا به امروز ادامه یافته است.

نقاره‌خانه

نقاره‌خانه متشکل از دو کلمه «نقاره» و «خانه» است و به محلی اطلاق می‌شود که در آن نقاره می‌نوازند. در فرهنگ‌های مختلف تعاریف کم و بیش یکسانی برای آن ارائه شده است. در فرهنگ عمید آمده است: «جایی که طبل و کوس و کرنا بنوازند؛ محل مخصوصی بر فراز سردرهای بلند که در آنجا هنگام اذان شام و سحر به مناسبت اجرای مراسم و تشریفات طبل و سرنا بزنند».

به نقاره‌خانه «نوبت‌خانه» هم می‌گفتند و به نوازنده‌های نقاره «نوبت‌نواز» و «نوبت زن» نیز نسبت داده شده است. حتی نقاره را نیز نوبت می‌خواندند به معنی «طبل بسیار بزرگی که در ساعات معین از شبانه‌روز می‌نواختند»، شاید به این دلیل که نقاره را در اوقات معین و نوبت‌های متعدد می‌نواختند. برخی نیز نقاره را جمع واژه عربی «نقر» به معنی کوبیدن و کوفتن زدن ضربه و حتی دمیدن دانسته‌اند که از زبان عربی وارد زبان فارسی شده است. در مجموع می‌توان نقاره‌خانه را جایی دانست که در اوقات مشخص، به ویژه هنگام طلوع و غروب خورشید، سازهایی چون نقاره، کوس، کرنا و به‌طور کلی سازهای کوبه‌ای و بادی در آن نواخته می‌شود.

سازها

آنگونه که در منابع ذکر شده است و در تصاویر به جای مانده نیز دیده می‌شود، به‌طورکلی سازهای نقاره‌چیان شامل سازهای بادی انواع طبل و گاه، سنج بوده است. البته این سازها بر حسب شرایط و دوره تاریخی کم و زیاد شده و برای نمونه تعداد سازهای دوره افشاری بسیار بیشتر از سایر دوره‌ها بوده است.

نمونه ساز مورد استفاده در نقاره‌خانه آستان قدس رضوی

کرنا، بزرگترین ساز بادی مورد استفاده در نقاره‌نوازی است، البته قدمت استفاده از کرنا به ایران باستان می‌رسد و در سال ۱۳۳۶ خورشیدی (۱۹۵۷) از قبر داریوش سوم شیپوری بسیار شبیه به کرناهای امروزی پیدا شد. طول این نمونه منحصر به فرد ۱۲۰، قطر دهانه خروجی‌اش ۵۰ و قطر دهانه ورودی‌ آن پنج سانتی‌متر است و در موزه تخت جمشید استان فارس نگهداری می‌شود و به «کرنای هخامنشی» شهرت دارد.  

کرنا صدایی بم دارد و چون سوراخی بر آن تعبیه نشده با انگشتان نواخته نمی‌شود؛ بنابراین فقط برای دم‌زدن است در تاجیکستان و ازبکستان نیز به این ساز کرنا می‌گویند و با شکل تقریبی کرنای خراسان که در مراسم، به ویژه عید نوروز، از آن استفاده می‌شود، سازگار است. ساختمان این ساز از یک استوانه فلزی به درازای ۷۰ سانتی‌متر تا 7متر تشکیل شده که در نواحی گوناگون جنس و اندازه آن متفاوت است.

در خراسان استوانه کرنا خمیدگی ندارد و از چهار بخش دمیدن، بخش بدنه طویل، بخش بدنه کوتاه، بخش نفیر یا دهانه تشکیل شده است. هم اکنون در نقاره‌خانه آستان قدس از کرناهایی با همین مشخصات و البته از جنس مس زرد استفاده می‌کنند.

به تدریج استفاده از کرنا به اصلی‌ترین جزء نقاره‌نوازی تبدیل شد، چنانکه در دوره قاجار نقاره‌خانه را گاه، کرناخانه می‌نامیدند و بخش عمده‌ای از هزینه تعمیر و خرید «اسباب نقاره‌خانه» در این دوره به خرید یا ساخت کرنا و تعمیر آن اختصاص یافته است.

هم اکنون در موزه آستان قدس رضوی چند کرنای قدیمی از جنس برنج موجود است که احتمالا مربوط به سال ۱۳۱۴ و تعطیلی نقاره‌خانه و تحویل اسباب و ادوات نقاره‌خانه به خزانه می‌باشد که طی آن ۶ عدد کرنای سالم و چهار عدد کرنای اسقاط تحویل خزانه شد.

اکنون کرناهای مورد استفاده در نقاره‌خانه آستان قدس، در مشهد ساخته می‌شوند و طول آن حدود ۱۳۰ سانتی‌متر است و ۱۰ عدد از آن همواره در انبار نقاره‌خانه وجود دارد.

نواختن کرنا در نقاره‌خانه آستان قدس رضوی بسیار مهم بوده و به تمرین و مهارت زیاد نیاز دارد، به همین جهت برای رعایت ریتم آن در آغاز یک نفر به صورت انفرادی به کرنانوازی می‌پردازد و بقیه به تبعیت او می‌نوازند. به کسی که اولین بار در نقاره‌نوازی کرنا می‌زند «سرنواز» گفته‌ می‌شود.

رنا یا سورنا، سازی بادی به شکل استوانه است که معمولا از جنس چوب ساخته می‌شود و چندین سوراخ دارد. بر اساس اسناد موجود تنها یک بار به وجود سورنا به‌عنوان یکی از اسباب نقاره‌خانه اشاره شده است. این سند مربوط به دوره افشاریه و سال ۱۱۶۰ هجری قمری است البته با توجه به عدم اشاره اسناد در مورد نواختن سازها، زمان استفاده از آن مشخص نیست ولی با نظر به کاربرد امروزی سورنا، شاید بتوان گفت که از آن در مراسم مربوط به اعیاد استفاده شده است.

سازهای ضربی، کوس، نقاره، گورگه، طبل، کوس به معنی فرو کوفتن است و در زبان فارسی به صورت مصدر هم به کار برده شده است. کوستن به معنی کوفتن و زدن است. در کتاب‌های لغت آن را به‌طور اجمال به دهل و طبل و نقاره بزرگ تعریف کرده اند ولی تفاوتش با دیگر سازهای ضربی این بود که بدنه آن به شکل کاسه یا نیم کاسه بوده است. کوس بزرگترین ساز از خانواده آلات موسیقی کوبه‌ای است که پوست در ساختمان آن به کار رفته است. این ساز از کاسه ‌ی بزرگ از جنس روی و مس تشکیل می‌شود که بر دهانه آن پوست خام گاومیش یا گاو می‌کشیده‌اند، البته در کتاب فرهنگ سازها سازنده کوس را با نقاره یکی می‌دانند.

نقاره، ساز ضربی به صورت طبل دوتایی که سطح یکی از دیگری کوچکتر است و هر دو به دست یک نوازنده با دو چوب نواخته می‌شود؛ کاسه بزرگتر صدای «بم» و کاسه کوچک صدای زیر می‌دهد، کاسه‌های نقاره را از مس یا سفال درست می‌کنند و روی آن پوست گاو و یا گوسفند می‌کشند برای نواختن این ساز معمولا آن را روی پایه‌ای مخصوص سوار می‌کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعلام فراخوان پذیرش امریه سربازی آستان قدس رضوی
  • برگزاری جشن‌های دهه کرامت با هویت محلی، ملی و بین‌المللی
  • جشن‌های دهه کرامت با هویت محلی، ملی و بین‌المللی برپا می شود
  • عکس/ شستشوی حرم حضرت عباس(ع)
  • مترو مشهد مقدس باید پیوست زیارت داشته باشد
  • وظیفه اصحاب رسانه هدایت جامعه به سوی نیکی ها و فضیلت هاست
  • محرومیت‌زدایی یک میلیاردی خادمان رضوی در آران و بیدگل
  • نقاره‌نوازی؛ آیینی کهن در حرم امام رضا (ع) /۱/
  • محوریت ری در تصمیم احتمالی تقسیم کشوری مورد توجه کارشناسان باشد
  • نشان خادمی آستان قدس رضوی به میزبانان محفل اعطا شد