Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-19@07:58:55 GMT

دلایل کاهش کیفیت هوا با وجود تعطیلی‌های تهران

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۰۵۰۰

حسین شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد: با وجود اینکه در سال جاری شرایط ویروس کرونا و تردد کمتر خودروها در شهر تهران را در شهر شاهد بودیم اما در سال گذشته در این ایام هوای تهران ۱۴ روز پاک و ۱ روز سالم بوده است و اوضاع آب و هوایی در بهار سال گذشته به صورتی بود که تا ۱۳ خرداد وضعیت هوای تهران به وضعیت ناسالم نرسیده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: هر چند به واسطه تردد کمتر خودروها در شهر، انتظار می‌رفت در صورت تغییرات جوی مشابه سال گذشته، وضعیت هوای تهران مطلوب‌تر باشد؛ اما برابر آمار، روزهای پاک سال جاری کمتر از سال گذشته است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران عنوان کرد: دلیل اصلی آن تغییر حدود مجاز آلاینده‌ها و روش محاسبه شاخص روزانه است، به این صورت که در روش جدید در غلظت پایین‌تری از آلاینده‌ها از محدوده پاک خارج و به وضعیت سالم و یا قابل قبول است.

شهیدزاده توضیح داد: افزایش میزان تولید آلودگی از منابع ساکن را هم می‌توان به عنوان یکی دیگر از دلایل عنوان کرد، چرا که در روز هفتم فروردین ماه که تعداد خودروهای در حال تردد در شهر بسیار کم بود اما وضعیت هوای تهران با افزایش ۲۰ واحد از شاخص ۵۰ روز گذشته یک‌باره به شاخص ۷۰ در روز هفتم فروردین رسید.

وی بیان داشت: در بررسی‌های به عمل آمده با توجه به کم بودن تردد خودروها در شهر، تنها وزش باد از جنوب تهران به عنوان عامل افزایش شاخص شناسایی شد که نشان می‌دهد آلودگی صنایع و منابع ساکن واقع در جنوب تهران بیشترین نقش را در افزایش ۲۰ واحدی غلظت آلاینده‌ها در پایتخت در روز مذکور داشته‌اند.

شهیدزاده تصریح کرد: طی مکاتبه‌ای به محیط زیست استان تهران، خواستار بررسی وضعیت آلایندگی منابع ساکن و صنایع در جنوب شهر و خارج از محدوده تهران شدیم و معتقدم در بسیاری از روزها به واسطه وزش باد از جنوب، غرب یا جنوب غرب تهران وضعیت هوای تهران تحت تاثیر آلایندگی منابع ساکنی قرار می‌گیرد که در خارج تهران واقع هستند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: به عنوان مثال بسیاری از صنایع در غرب تهران مستقر هستند و گاه حتی آلودگی هوای شهر کرج که در فاصله کمتر از ۲۰ کیلومتری از مرز پایتخت قرار دارد بر وضعیت هوای شهر تهران تاثیر می‌گذارد. چراکه مستقیما قسمتی از آن آلودگی توسط باد به تهران منتقل می‌شود.

وی اظهار داشت: در اولین سیاهه انتشاری که از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران منتشر شد، سهم خودروها به عنوان منابع متحرک ۷۵ درصد مطرح شده بود اما بر اساس سنجش‌های مجدد و سیاهه انتشار اخیر این سهم به ۶۱ درصد کاهش یافته و سهم منابع ساکن آلایندگی به ۳۹ درصد افزایش یافته است.

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آمار فوق نشان می‌دهد در مجموع خودروهایی که در حال حاضر در شهر تردد می‌کنند نسبت به ۵ سال قبل پاک‌تر هستند البته این به معنی آن نیست که کیفیت تولید خودروها تغییر چندانی داشته است بلکه به مفهوم سنجش مستمر آلایندگی آنها از طریق معاینه فنی است.

وی افزود: از وقتی کنترل و اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی از طریق دوربین‌ها صورت گرفت باعث شد خوروهایی که آلایندگی زیادی تولید می‌کردند باید الان هم در زمان لازم برای انجام معاینه فنی مراجعه و نسبت به رفع معایب و آلایندگی خودروهای خود اقدام کنند.

شهیدزاده در پایان تاکید کرد: ضمن این که با توجه به تغییر روش محاسبه شاخص آلودگی هوا، نباید انتظار داشته باشیم در سال جاری تعداد روزهای پاک نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند، باید معاینه فنی خودروهای دیزل به عنوان منابع متحرک آلاینده به‌صورت جدی تر در دستور کار قرار گیرد در عین حال به منابع ساکن و صنایع آلاینده نیز توجه بیشتری شود.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: ویروس شهر تهران شاخص وزش باد پایتخت محیط زیست معاینه فنی قانون پایتخت شاخص شهر تهران محیط زیست ویروس مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وضعیت هوای تهران منابع ساکن معاینه فنی سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۰۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت شاخص آلودگی هوای اصفهان

تین نیوز

کیفیت هوای اصفهان روز پنجشنبه بر اساس آمار ایستگاه های سنجش کیفیت هوا در مناطق مختلف اعلام شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، جمشید لقایی با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوای در ایستگاه ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۱ ایستگاه سنجش آلودگی هوای متعلق به شهرداری اصفهان و یک ایستگاه سنجش اداره کل محیط زیست استان، اکنون شاخص کیفیت هوا با عدد ۱۰۴ در شرایط ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی) بوده و آلاینده غالب ذرات معلق کوچک تر از ۲.۵ میکرون است.

لقایی با اشاره به اینکه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کردآباد با شاخص ۱۷۹ در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد، افزود: ایستگاه های فرشادی با شاخص ۱۲۲، زینبیه و انقلاب با شاخص ۱۱۸، سپاهان شهر با شاخص ۱۰۶، در وضعیت هوای ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی) قرار دارد.

وی ادامه داد: ایستگاه های رهنان با شاخص ۹۸، کاوه با شاخص ۹۶، پارک زمزم با شاخص ۸۹، ولدان با شاخص ۸۷، دانشگاه صنعتی با شاخص ۷۸ و میرزاطاهر با شاخص ۶۷ در وضعیت هوای سالم (زرد) است. ایستگاه خیابان ۲۵ آبان و فیض، فعال نیست.

وی با اشاره به عوارض بهداشتی و اقدامات احتیاطی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیمارهای قلبی یا ریوی سالمندان از عوارض بهداشتی این آلاینده ها است، از این رو افراد حساس در صورت امکان فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان با قرار گرفتن روی عدد ۱۰۴ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی) قرار دارد، ایستگاه خرازی با شاخص ۸۵ در موقعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

در حال حاضر تنها ایستگاه های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان، زرین شهر، قهجاورستان، مبارکه و شاهین شهر است که قهجاورستان با شاخص ۱۶۳ ناسالم (قرمز)، مبارکه با شاخص ۶۸ و زرین شهر با شاخص ۹۰ سالم (زرد)، شاهین شهر با شاخص ۳۴ پاک (سبز) ثبت شدند، ایستگاه های استانداری اصفهان، احمدآباد، پروین، رودکی، خواجو، باغ غدیر و شهرهای کاشان، نجف آباد، خمینی شهر و دولت آباد فعال نیست.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان و پیش آگاهی هوا، بررسی خروجی مدل های هواشناسی بیانگر سامانه پایداری جو تا میانه روز جمعه سی ویکم فروردین، است. بر این اساس از امروز تا بعدازظهر فردا جوی پایدار خواهیم داشت که به تدریج از بعدازظهر فردا با گذر امواج ضعیف شاهد ناپایداری تا اوایل هفته به ویژه در ساعاتی و اوایل شب خواهیم بود. آسمان شهر اصفهان نیز امروز صاف، گاهی کمی ابری و ورش باد خواهد بود.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه ای) است. این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل منواکسید کربن ( CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO ۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM ۲.۵) اندازه گیری و روزانه در ایستگاه های پایش هوا، ثبت می شود.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون منواکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
  • کیفیت هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • آخرین وضعیت شاخص آلودگی هوای اصفهان
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • هوای تهران در وضعیت قابل قبول قرار دارد
  • کیفیت هوای تهران در وضعیت قابل قبول
  • وضعیت هوای تهران در ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • وضعیت کیفیت هوای تهران صبح روز ۲۹ فروردین
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق