Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@12:12:37 GMT

۱۰۰ هکتار اراضی یزد به کشت زعفران اختصاص یافت

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۰۷۹۸

۱۰۰ هکتار اراضی یزد به کشت زعفران اختصاص یافت

اکبر شیخ علیشاهی روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: با توجه به کم آبخواه بودن این گیاه و ارزش‌ افزوده بالای آن ، در سال زراعی جاری سطح زیرکشت به ۹۳۵ هکتار و میزان تولید نیز به سه تن می رسد.

وی با بیان اینکه در هر هکتار مزارع زعفران زمینه اشتغال مستقیم ۲۵ نفر فراهم است ، تصریح کرد: زعفران تولیدی یزد به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک مناسب از کیفیت بالایی برخوردار است و استان ششم تولید کننده این گیاه در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسوول ارشد بخش باغبانی استان یزد یادآور شد: زعفران از جمله گیاهان کم آبخواه با بازدهی هفت‌ساله است که برای بازدهی مجدد آن ، باید پس از هفت سال پیاز گیاه را جابه‌جا کرد.

وی ادامه داد: پارسال ، ۲.۵ تن محصول خشک از ۸۳۵ هکتار زمین‌های زیرکشت این گیاه کم آبخواه در استان تولید وبه بازارهای داخلی و خارجی عرضه شد.

شیخ علیشاهی ، با بیان اینکه متوسط تولید خشک محصول در هر هکتار اراضی استان پنج کیلوگرم است، افزود: بیشترین سطح زیرکشت زعفران با ۴۰۰ هکتار در شهرستان بهاباد و کمترین آن با ۶ هکتار مربوط به شهرستان یزد است.

وی تصریح کرد: یزد از جمله استان‌هایی است که در ۲ دهه اخیر با مشکل کم‌آبی و بی‌آبی روبرو شد که بخش مهمی از مساحت استان به کاشت انواع محصول کشاورزی اختصاص دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد ، تصریح کرد: ابرکوه،شرایط آب و هوایی مناسبی برای تولید زعفران دارد و در این شهرستان به همت کشاورزان حدود ۱۰۰ هکتار به کاشت این محصول اختصاص دارد.

وی تأکید کرد: درآمد مردم برخی مناطق استان از جمله ابرکوه ، خاتم و بهاباد از طریق کشاورزی تأمین می‌شود، لذا تغییر الگوی کاشت محصول ، توسعه کاشت  زعفران و گیاهان دارویی به کشاورزان توصیه می‌شود.

زمین‌های قابل‌کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی و کاهش بارندگی ، ۱۱۴ هزار هکتار آن کشت می‌شود و از این میزان ۶۹ درصد مربوط به باغ‌ها و ۳۱ درصد مربوط به زمین‌های زراعی است.

با وجود تداوم ۲ دهه آثار خشکسالی و کم آبی با استفاده از روش‌های آبیاری نوین یک میلیون و ۷۲۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می شود.

تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی یزد حدود ۷۰ هزار نفر است.

۸۷ درصد از جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان یزد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها زندگی می کنند.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا خشکسالی زعفران زمین شرایط آب و هوایی یزد بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۰۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداخلات چهار پلاک ثبتی در اراضی کشاورزی قم رفع شد

محمد رضا حاجی رضا ، گفت: یکی از مهمترین ماموریت‌های سازمان جهاد کشاورزی قم در دولت سیزدهم، رسیدگی به مشکلات حقوقی اراضی کشاورزی و رفع آنها و در ادامه انجام اقدام‌های لازم برای سند دار کردنشان می‌باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم  افزود: ما از همه ظرفیت‌های قانونی در اختیارمان برای حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی استان استفاده می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد عده‌ای با نیت سودجویی، زمین‌های زراعی را به کاربری‌های دیگر تغییر دهند و به امنیت غذایی مردم آسیب وارد کنند.

او ادامه داد: همچنین اقدام‌های حقوقی لازم برای برخورد با متخلفین در این حوزه به سرعت انجام می‌شود و اراضی که به صورت غیر قانونی تغییر کاربری داده شده‌اند، به کاربری اصلی خود در راستای تولید محصولات غذایی مورد نیاز مردم بازخواهند گشت.

گفتنی‌است سند دار کردن اراضی کشاورزی قم در ۲ سال اخیر موجب حفظ و ارتقا هویت و پویایی هرچه بیشتر این بخش مهم اقتصادی استان شده‌است و همچنین رضایت خاطر کشاورزان استان را به‌دنبال دارد.

پنج درصد از اشتغال مولد و پایدار قم مرتبط با بخش کشاورزی است و تولیدات این بخش ارزش‌افزوده خوبی برای استان ایجاد کرده‌است.

علاوه بر ظرفیت بالای استان قم در تولید محصولات دامی، در حوزه باغ و زراعت نیز مجموع تولیدات سالانه بخش کشاورزی استان حدود ۴۰۰ هزار تُن است.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • اختصاص ۹۸ میلیارد ریال برای طرح‌های آبرسانی کشاورزی گناباد
  • چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ
  • ۴۴۶ هکتار از اراضی محدوده شهر بوشهر به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافت
  • سهم ۳۲.۶ درصدی بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان
  • سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان ۳۲.۶ درصد است
  • ۵۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی‌کشاورزی مهاباد به کشت غلات اختصاص یافت
  • تداخلات چهار پلاک ثبتی در اراضی کشاورزی قم رفع شد
  • گفتمان و مشارکت مردم جزو اولویت‌های بخش کشاورزی استان قزوین است
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • چه مساحتی از اراضی کشاورزی به گندم اختصاص دارد؟