Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-19@16:37:29 GMT

روی دولت حساب باز نکنید

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۰۸۰۵

روی دولت حساب باز نکنید

بهار 1398 تازه شروع شده بودو ایرانیان می‌رفتند تا خستگی یک سال کار سخت و دلهره‌آور 1397 را از جسم و جان خود دورکنند که سیل آمد و 7 استان ایران را زیرگرفت. ناکار آمدی در مبارزه با پیامدهای سیل تا مدت‌ها برسر زبان‌ها بود و شهروندان ایرانی را ناراحت و غمگین کرد.

در تابستان 1398 اما نبردهای ایران وامریکا روزانه شده بود و ساقط شدن پهپاد امریکا با شلیک موشک ایران، تصور پاسخ امریکا و شروع جنگ را به مثابه یک دلهره بزرگ به میان ایرانیان برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناکارآمدی دولت و سایر نهادها درباره این داستان نیز بر رنج‌های شهروندان اضافه کرد. در پاییز 1398 اما داستان افزایش قیمت بنزین و پیامدهای آن بود که اندوه وخشم ایرانیان را افزایش داد و بر ابعاد ناراحتی‌ها اضافه کرد. در زمستان 1398 نیز اما داستان هواپیمای ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، سقوط غم‌انگیز هواپیمای اکراینی و شیوع گسترش کرونا رادیده‌ایم و بر بار اضطرابمان  اضافه شده است. قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه اف‌ ای ‌تی ‌اف و گمانه‌زنی درباره اینکه همین تعامل نیم بند بانکی با جهان  نیز با گسست مواجه خواهد شد، زمستان را سردتر کرد. یکی از واکنش شهروندان دربرابر دردها و رنج‌های پرشمار اجتماعی و سیاسی این بود که درانتخابات مجلس مشارکت قابل اعتنایی نشان ندادند و از استانداردهای همیشگی دور شدیم. ناامیدی و دلهره در میان شهروندان از هر طبقه و صنف و گروه پیامدهای تاسف‌باری داشت و وضعیت عمومی برای جامعه ایران در همه ابعاد خطرناک شد. آدم‌ها بی‌انگیزه شدند و دل به کار نبستند، بهره ‌وری پایین آمد و سطح تنش‌های عصبی بالا رفته است و میل به مهاجرت افزایش یافته و تعهد به وطن کم شده است.

سال به سال، دریغ از پارسال

هر ضرب‌المثل در هر جامعه انسانی بدون تردید از دل واقعیت‌های همان جامعه سرچشمه می‌گیرد و نهادینه می‌شود. ایرانیان ضرب‌المثلی دارند که می‌گویند «سال به سال، دریغ از پارسال» و منظورشان این است که هرچه جلوتر می‌رویم روزگار بدتر می‌شود. واقعیت تلخ این است که با توجه به چشم‌اندازی که در اسفندماه 1398 از آینده کوتاه‌مدت ایران دیده می‌شود این ضرب‌المثل را در ذهن تداعی می‌کند. اکثریت ناظران آگاه و علاقه‌مندان به اقتصاد و سیاست درایران باور دارند اگر در سال آینده دگرگونی بنیادین در مناسبات میان نهادهای اصلی ایران پدیدار نشود باید با تاسف گفت سال سخت‌تری در پیش داریم. نگارنده هرگز آرزو نمی‌کند این داستان را باورکند که هیچ دگرگونی بنیادینی در سال 1399 رخ نخواهد داد اما شوربختانه چیزی هم دیده نمی‌شود.

درآمدهای دست‌نیافتنی

صنعتگران ایرانی بدون تردید از مسیرها و راه‌های گوناگون به اطلاعات و تحلیل‌های متفاوت درباره روزگار ایران در شرایط سال 1399 رسیده و برای حفظ بنگاه خود تدبیرهایی اندیشیده‌اند. با این همه باید تصریح شود صنعتگران ایرانی در سال آینده به امید اینکه دولت راهی برای عبور از گردنه‌ های سخت بازکند، نباشند. اگر بخواهیم تنها یک دلیل برای اثبات این ادعا بیاوریم باید به داستان بودجه تصویب شده اشاره کنیم. بودجه سال 1399 در بخش درآمدی با شکاف‌های بزگ مواجه است و درآمدهای خیالی آن هرگز با ادامه وضعیت فعلی محقق نخواهد شد. از سوی دیگر اما هزینه‌های دولت همچنان استوار و بالنده بر سر جای خود هستند و این اتفاق بد روزهای دشواری را برای بنگاه‌ها پدیدار خواهد کرد. دولت در سال آینده همه نیروی خود را به کار می‌گیرد تا جایی که ممکن است شکاف درآمدها و هزینه‌ها را از دارایی و درآمدهای بنگاهای فعال پر کند و این یعنی اینکه باید مالیات بیشتری داده شود.

تجارت خارجی سخت‌تر

به نظر می‌رسد ادامه وضعیت سیاست خارجی ایران در سال 1399 بدون چون و چرا اقتصادرا از نظر تجارت خارجی به ویزه تجارت نفت با تنگناهای تازه روبه‌رو خواهد کرد. یادمان باشد در یک سال تازه سپری شده صادرات نفت ایران به حداقل‌ رسیده است و کشورهایی مثل افغانستان و عراق و پس از ترکیه و امارات دست‌کم تا پایان بهار آینده مناسبات عادی تجاری با ایران نخواهند داشت. این اتفاق بزرگی خواهد بود و درآمد ارزی ایران را باز هم کاهش خواهدداد. دولت برای اینکه بازار ارز را درتعادل نسبی قراردهد و مانع از جهش دوباره نرخ ارز شود با توجه به کاهش احتمالی ارز به سمت مسدود کردن دریچه‌های بازمانده تقاضای ارز خواهد رفت و این یعنی واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای سخت‌تر می‌شود.

قفل بزرگ

نیک می‌دانیم که قفل بزرگ زده شده بر درب اقتصادایران از سوی سیاست خارجی است و در پله اول قفل‌شدگی نیز مناسبات تیره با امریکا قرار دارد. در زمستان امسال گمانه‌زنی‌ها برای پیش‌بینی مناسبات ایران و امریکا زده شد اما به جایی نرسیده‌ایم. به نظر می‌رسد این قفل بزرگ با دست فرمان فعلی به سوی بازشدن پیش نمی‌رود مگر اینکه معجزه‌ای رخ دهد.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سال 1399

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۰۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیوید کامرون خطاب به اسرائیل: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعاها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوان روی بحران غزه متمرکز ماند.

به گزارش ایرنا، دیوید کامرون روز چهارشنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، ادعا کرد: پس از حمله وحشتناک ایران به (رژیم) اسرائیل سفر کردم تا همبستگی خود را نشان دهم.

وی بدون اشاره به اقدامات غیرقانونی، تنش‌زا و بی‌ثبات‌ کننده رژیم صهیونیستی در منطقه به بیان این نکته بسنده کرد که هر گونه واکنشی (به پاسخ ایران) باید تا حد امکان کمترین تاثیر را بر تشدید درگیری‌ها داشته باشد.

وی افزود که در جریان دیدار با نخست وزیر و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی تصریح کرده است که ما باید تمرکز خود را بر دریافت کمک‌های بیشتر به غزه و خروج گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی) حفظ کنیم.

کامرون پیشتر هم در گفت‌ وگو با خبرنگاران در اراضی اشغالی گفته بود که مشخص است که اسرائیلی‌ها در حال تصمیم‌گیری برای اقدام (نظامی) هستند. امیدواریم که اقدام آنها تا جایی‌که ممکن است باعث تشدید نشود و همانطور که گفتم، هوشمندانه و در عین حال قوی باشد.

وزیر خارجه انگلیس در تداوم حمایت بی‌دریغ لندن از رژیم صهیونیستی، گفت: ما خواهان وضع تحریم‌های هماهنگ علیه ایران هستیم. بریتانیا در چارچوب نظام تحریمی خود، سپاه پاسداران و ده‌ها نفر در ایران را تحریم کرده است اما به نظرم ما می‌توانیم اقدامات بیشتری را صورت دهیم تا نشان دهیم که در یک جبهه هستیم.

جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را انجام داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به منظور تنبیه متجاوز، با استفاده از توانمندی‌های راهبردی اطلاعاتی، موشکی و پهپادی خود به اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی حمله و آنها را با موفقیت مورد اصابت قرار داد و منهدم کرد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نخست وزیر انگلیس و اسباب بازی دخترش(+عکس) نوزاد نخست‌وزير انگليس در جعبه مقوايي مي‌خوابد!

دیگر خبرها

  • واکنش جالب سخنگوی دولت به خبر خرابکاری ریز پرنده‌های رژیم صهیونیستی
  • هشدار شدیدالحن رئیسی به اسرائیلی‌ها؛ خطا نکنید وگرنه ...
  • دیوید کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید
  • دیود کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید
  • کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید
  • زمان دیپلماسی است، نه جنگ/ فضا را سرد کنید؛ گرم نکنید
  • دیوید کامرون خطاب به اسرائیل: درگیری را تشدید نکنید
  • کامرون خطاب به رژیم صهیونیستی: درگیری را تشدید نکنید
  • مشکل بزرگ دولت بریتانیا؛ رومن آبراموویچ با پول فروش چلسی چه خواهد کرد؟
  • مدیرعامل راه آهن: اهل شفافیت هستیم نه آرایش حساب + فیلم