Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@03:35:17 GMT

کشت سیب زمینی در استان اردبیل آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۱۰۴۲

کشت سیب زمینی در استان اردبیل آغاز شد

احمد شهریار روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به برنامه ریزی برای کشت سیب زمینی در ۲۱ هزار هکتار از اراضی استان و ادامه فرایند کاشت تا یک ماه آینده گفت: سطح زیر کشت سیب زمینی در این استان در سال جاری به میزان سال گذشته خواهد بود.

وی ۹۵ درصد محصول سیب زمینی کشت شده در استان اردبیل را از رقم آگریا و مابقی را از ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: برای کاشت این میزان سیب زمینی در استان تمام نهاده‌های مورد نیاز از جمله ۷۰ هزار تن بذر از نوع مینی تیوبر، مینی تیوبر اس، سوپر الیت، الیت، گواهی شده آ و گواهی شده ب تامین شده است.

وی میزان بذر سیب زمینی تولید شده در استان را حدود ۱۰ هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: هم اکنون چهار شرکت تولید بذر مرغوب سیب زمینی در استان اردبیل فعال است.

شهریار با پیش بینی تولید ۷۷۰ تا ۸۰۰ هزار تن محصول سیب زمینی در استان اردبیل در سال زراعی جاری بیان کرد: پس از اتمام مرحله کاشت در خرداد ماه، خدمات فنی و مهندسی کشاورزی به سیب زمینی استان ارائه می‌شود.

وی میانگین تولید محصول سیب زمینی در هر هکتار از اراضی استان را ۳۷ تن اعلام کرد و گفت: به علت استفاده از آبیاری به روش نوار طیف و روش کاشت متفاوت با عرف منطقه به شیوه سه ردیف با دو نوار طیف و نیز جلوگیری از اتلاف زمین، بالاترین میزان برداشت محصول سیب زمینی با ۷۰ تن در روستای خلیفه لو اردبیل به ثبت رسیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: برای کاشت محصول زمینی تامین و توزیع نهاده های کشاورزی از جمله کود در استان آغاز شده و تا پایان فرایند تولید محصول ادامه خواهد داشت.

وی از برنامه ریزی برای مبارزه با آفت سوسک کلرادو و آفت سفیدک دروغین در مزارع سیب زمینی استان خبر داد.

 براساس برآوردها نیاز استان اردبیل به سیب زمینی حدود ۱۸۴ هزار تن است و مازاد آن به استانهای دیگر و نیز به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.

استان اردبیل با تولید حدود ۲۰ درصد سیب زمینی کشور، مهمترین قطب تولید این محصول در ایران محسوب می‌شود.

سیب زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد.

سیب زمینی تولیدی اردبیل جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا استان اردبیل زمین سازمان جهاد کشاورزی استان سیب زمینی کود بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی سیب زمینی در استان استان اردبیل سیب زمینی تولید محصول سیب زمینی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۱۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ یارمحمدی گفت: تغییرات سالانه ترکیب کشت در مناطق، تحت تأثیر عوامل متعدد از جمله مسائل اقتصادی شامل میزان تقاضا، قیمت بازار، هزینه های تولید، رعایت تناوب زراعی، آفات و بیماریهای مشترک با سایر محصولات کشاورزی است.

وی با اشاره به کاهش تولید و سطح زیر کشت محصول سیر در شهرستان طارم، افزود: علاوه بر موارد ذکر شده در این خصوص، کاهش بارندگی در فصل کاشت، جایگزینی سایر محصولات از جمله سیب زمینی و باقلا موجب کاهش تولید سیر در شهرستان طارم طی سال زراعی جاری شد.

مدیر جهاد کشاورزی طارم ادامه داد:‌ سطح زیر کشت محصول سیر در سال زرعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در شهرستان طارم حدود ۴۰۰ هکتار است و همه ساله برداشت سیر در طارم از اواخر فروردین آغاز می شود و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه می یابد.

وی ارقام مورد کشت در این شهرستان را شامل سیر صورتی و قرمز بیان کرد و گفت: سیر تولیدی در طارم به دلیل کیفیت بالای آن علاوه بر مصرف داخل شهرستان و استان زنجان به سایر استان های کشور از جمله گیلان و مازندران همچنین در صورت وجود شرایط به برخی کشورهای دیگر صادر می شود.

هم اکنون ۵۵۰ بهره بردار در شهرستان طارم به کشت و کار این محصول مشغول هستند و از این طریق کسب درآمد می کنند.

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • آمادگی رژیم صهیونیستی برای تخلیه رفح و آغاز عملیات زمینی
  • شناسایی و پلمپ کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • پلمب کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • فروش ایران خودرو آغاز شد + شرایط
  • آغاز تولید تخم اصلاح شده ماهی قزل‌آلا در اصفهان
  • حریت: پس از سفر اردوغان به عراق، عملیات زمینی علیه پ‌ک‌ک آغاز می‌شود
  • پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل
  • آغاز برداشت محصول باقلا از ۱۰۰ هکتار از مزارع سرپل ذهاب