Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@09:39:46 GMT

فرماندار: یک‌میلیون قمی در سامانه سیب غربالگری شدند

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۱۰۴۷

فرماندار: یک‌میلیون قمی در سامانه سیب غربالگری شدند

مرتضی حیدری روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: از ابتدای آغاز طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا تا پانزدهم فروردین‌ماه جاری، از یک‌میلیون و ۳۷۰ هزار نفر جمعیت استان قم، یک‌میلیون و ۲۰ هزار و ۳۰۶ نفر با ثبت اطلاعات خود در سامانه سیب که مربوط به مرکز بهداشت و سلامت قم است، غربالگری شدند و از افراد باقی‌مانده نیز می‌خواهیم به‌سرعت این کار را انجام دهند تا پوشش این طرح برای کل مردم استان کامل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همچنین در پایگاه ملی سلامت به نشانی Salamat.gov.ir تاکنون ۴۸۹ هزار و ۱۹۵ نفر از مردم قم ثبت‌نام و اطلاعات خود را وارد کردند که در این زمینه استان قم رتبه پنجم کشور را دارد.

رییس سازمان اجرایی بسیج ملی مبارزه با کرونا در قم ادامه داد: از این تعداد ۴۹ هزار و ۱۷۸ نفر بر اساس پاسخگویی به سوالات مطرح‌شده، نیازمند پیگیری و ۱۱ هزار و ۸۷۲ نفر نیز نیازمند پیگیری فوری تشخیص داده‌شده که بر اساس مشاهده علائمی که بیان کردند به مراکز ۹ گانه بهداشت و سلامت استان ارجاع داده شدند تا در این مراکز وضعیت جسمانی آنان به‌صورت دقیق مورد پایش قرار گیرد.

وی بیان کرد: در مراکز بهداشت و سلامت استان بر اساس معاینات و بررسی‌های صورت گرفته یا وضعیت افراد با تخصیص دارو و مراقبت در منزل کنترل می‌شود و یا این‌که از آنان خواسته می‌شود برای معالجه به بیمارستان مراجعه کنند.

وی ادامه داد: بر اساس تاکید استاندار و همت دستگاه‌های معین همچون آموزش‌وپرورش، مخابرات، بسیج، هلال‌احمر، تأمین اجتماعی، بیمه سلامت، کمیته امداد، بهزیستی، شرکت‌های آب، برق، گاز ، همچنین شهرداری و تمامی دستگاه‌های دولتی که دسترسی به شماره تماس شهروندان داشتند با آنان تماس برقرار کرده و از ایشان برای ثبت‌نام در سامانه‌های غربالگری دعوت به عمل آوردند.

حیدری گفت: طرح غربالگری در سامانه سیب و سامانه کشوری سلامت به‌صورت استانی و ملی اجراشده و با یکدیگر همپوشانی دارند و تاکنون اجرای این طرح‌ها توانسته است نقش مهمی در کنترل شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و استان قم ایفا کند.

وی افزود: بیش از ۸۵ درصد موارد ثبت‌شده در سامانه‌های غربالگری قم توسط کارشناسان مراکز بهداشت و سلامت استان پیگیری شده و این موضوع در حال انجام است تا تمامی موارد به‌دقت مورد پایش قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین هفت هزار و ۸۶۷ نفر از مادران باردار استان غربالگری شدند که از این تعداد ۲۱۵ مادر دارای علائم مشکوک به بیماری بودند، که از این تعداد ۷۰ نفر برای رسیدگی سریع به پزشک و ۱۱ نفر نیز به بیمارستان ارجاع داده شدند.

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۵۳ هزار و۱۸۳ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۳۲۹۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۱۷ هزار و ۹۳۵ نفر نیز بهبودیافته‌اند.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا بهزیستی دستگاه های دولتی روابط عمومی شهرداری مخابرات بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی بهداشت و سلامت بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۱۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود

 بابک اقبالی رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در هفته سلامت، برنامه ویژه‌ای در بحث مراقبت‌های قلبی با اندازه‌گیری قندخون، وزن، فشارخون و انجام آزمایش قندخون و چربی خون را داریم و این برنامه در طول این هفته اجرا می‌شود.

او افزود: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، از میان افراد بالای ۳۰ سال مراجعه‌کننده، ۳۰ درصد مبتلا به فشار خون (از هر ۳ نفر، یک نفر) و ۱۳ درصد مبتلا به دیابت (از هر ۷ نفر، یک نفر) هستند و اگر بیماری این افراد به‌موقع تشخیص داده شود، تحت درمان به‌موقع قرار می‌گیرند و از عوارض جانبی بعدی به‌دور خواهند بود.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه برنامه دیگرمان آموزش به افرادی بوده که تحت درمان قرار ندارند و مهم‌ترین موضوع آن در خصوص عدم افزایش وزن است تا با مشکلات و سکته‌های قلبی مواجه نشوند، ادامه داد: همچنین به افراد شیوه زندگی سالم، تحرک بدنی مطلوب و تغذیه سالم آموزش داده و به تمام مراجعه‌کنندگان، ۳۰ دقیقه ورزش سبک و ۷ هزار گام پیاده‌روی توصیه می‌شود.

اقبالی با تأکید بر اینکه در هفته سلامت، بحث غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم برای گروه سنی ۵۰ تا ۷۰ سال، بیشتر از ۳۰ سال و ۳۰ تا ۶۰ سال انجام می‌شود، بیان کرد: همچنین در این هفته و در طول ایام سال بر غربالگری تیروئید در ۳ تا ۵ روزگی تأکید داریم و در همین راستا و با گرفتن چند قطره خون از کف پا، افراد مبتلا به بیماری‌های متابولیک و فیتلکونوری شناسایی می‌شوند و در مواردی که به‌موقع شناسایی شوند، از عقب‌ماندگی ذهنی و جسمی جلوگیری می‌شود و در این خصوص باید بگوییم که ۹۸ درصد نوزادان غربالگری شدند و از ۲ درصد باقی‌مانده هم درخواست داریم هرچه سریع‌تر مراجعه کنند.

او تصریح کرد: در میان مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر، بیشترین میزان ابتلا مربوط به فشارخون، دیابت و سرطان بوده و مهم‌ترین عامل در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تغذیه و فعالیت بدنی مناسب است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • غربالگری ۸۰۰۰۰۰ نفر از جمعیت استان اردبیل
  • مهمترین عامل مرگ و میر افراد بالای ۵۰ سال
  • غربالگری ۸۰۰ هزار نفر در استان اردبیل
  • غربالگری ۸۰۰ هزار نفر در اردبیل
  • زنگ سلامت همزمان با سراسر کشور در شهرستان مُهر نواخته شد
  • آغاز طرح غربالگری سلامت روان دانشجویان دانشکده پزشکی در مشهد
  • اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل مراکز درمانی کبودراهنگ
  • سقوط آزاد نرخ باروری متوقف شد / آغاز غربالگری SMA از سال جاری
  • شیوه‌نامه غربالگری SMA سال جاری عملیاتی می‌شود