Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی پژوهش  در خصوص طرح انتقال آب بهشت‌آباد اظهار کرد: توسعه پایدار به معنای در نظر گرفتن تمام مناطق، مردم، امکانات و بهره‌مندی از شرایط، به صورت مساوی و برابر است، نمی‌توان برای استانی بی‌آب و کم آب، عدم برداشت را لحاظ و استانی را از وجود آب سیراب کرد.
عضو هیات علمی گروه منابع طبیعی دانشگاه شهرکردبا اشاره به اینکه این تونل در محلی احداث می‌شود که حساس‌ترین گسل‌های زاگرس در آن منطقه قرار گرفته؛ به گونه‌ای که ۴۵ گسل در مسیر بهشت‌آباد قرار دارد که ۵ مورد از آن‌ها فوق‌العاده حساس است، تاکید کرد: حفاری در این مناطق به دلیل تخلیه شدن آب درون گسل‌ها و خشک شدن چشمه‌ها مشکلات زیادی را برای منطقه ایجاد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پژوهش ادامه داد: سد بهشت آباد درست بر روی ابر گسل زاگرس میانی در منطقه زلزله خیز اردل احداث می‌شود که در صورت تکمیل و بهره‌برداری از سد و تونل بهشت‌آباد، با توجه به زلزله‌خیز بودن منطقه و خاک سست و آبرفتی و رانش‌های پی‌درپی خاک، مردم منطقه با فاجعه هولناکی مواجه می‌شوند، همچنین روستاها، شهرها و زمین‌های حاصلخیز  بالادست سد در منطقه، در دریاچه سد غرق خواهند شد و درصورت شکسته شدن سد تمام روستاها و مناطق زیر دست سد از بین خواهد رفت.
وی تاکید کرد: با اجرای طرح انتقال آب بهشت‌آباد، مناطق حفاظت شده تنگ صیاد، آبشار دره عشق، غرب سبزکوه و کلار، تالاب چغاخور،سولگان و مناطق قرق و شکارممنوع، تالاب گندمان، علی آباد، حیات وحش و تنوع زیستی و گونه‌های گیاهی و جانوری کوهستان‌های اطراف درمعرض خطر جدی و انقراض قرار گرفته و اکوسیستم طبیعی و خدادادی منطقه و استان دچار تغییرات شدید اقلیمی خواهند شد.
وی با بیان این‌که بهشت‌آباد یکی از طرح‌هایی است که شدیدا از لحاظ زیست محیطی ایراد دارد، خاطرنشان کرد: طول این تونل ۶۷ کیلومتر بوده و با توجه به زهکشی تونل کل آب‌های سطحی و زیر سطحی به عمق ۳۰۰متر از ورودی تونل در بهشت آباد، تا ۱۳۰۰متر خروجی تونل در چرمهین اصفهان حدود ۳۵کیلومتر از خط الراس تونل به اطراف خشک شده یا بسیار کم آب و در معرض تهدید جدی قرار می‌گیرند، ضمن اینکه منطقه زیر دست از جمله دوپلان، مشایخ و ارمند نیز به شدت آسیب خواهد دید.
وی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری در معرض خشکسالی قرار گرفته است، تصریح کرد: تمامی دشت‌های واقع در حوضه بهشت‌آباد ممنوعه بحرانی و ممنوعه هستند و تامین آب شرب در این حوضه از نظر کمی و کیفی بحرانی است.
عضو هیات علمی گروه منابع طبیعی دانشگاه شهرکرد آگاه‌سازی مردم در خصوص استفاده بهینه از آب، جلوگیری از بارگذاری جدید بر روی منابع آبی چهارمحال و بختیاری، جلوگیری از روش‌های کشت محصولات آب‌بر از جمله صیفی‌جات و تغییر نوع کشت محصولات را از جمله راهکارهای مناسب برای مصون نگه‌داشتن آینده کشور از مشکلات عنوان کرد.
طرح بهشت‌آباد عنوانی است که برای انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی ایران به کار برده می‌شود

46

کد خبر 1372467

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان چهارمحال و بختیاری چهارمحال و بختیاری بهشت آباد انتقال آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۱۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر‌های ورزشی ۴ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ در این مجموعه خبری می‌توانید ببینید:

- صعود تیم بسکتبال نوجوانان استان به جمع هشت تیم برتر کشور

- همایش پیاده روری در سامان و بلداجی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • اجرای طرح اجتماعی پسماند در ۵ شهر و ۱۰ روستای چهارمحال‌ و بختیاری
  • مدیریت اجتماعی پسماند در ۱۵ شهر و روستای چهارمحال وبختیاری
  • آغاز عملیات پروژه انتقال آب کارون ۳ به ایذه
  • خبر‌های ورزشی ۴ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری
  • اجرای طرح کوله پشتی کتاب در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • تحقق شعار سال در گروی نقش آفرینی کارگران و کارفرمایان
  • عملیات اجرایی طرح انتقال آب از سد کارون ۳ به ایذه اجرا شد
  • نگران کننده بودن افت سفره‌های زیرزمینی خوشاب
  • چهارمحال و بختیاری بارانی می‌شود
  • اجرای طرح ارتقای سواد سلامت در مناطق عشایرنشین چهارمحال و بختیاری