Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سه دوره اخیر جشنواره فیلم فجر معتقد است: اگر تعداد مشترکین VODها (سامانه‌های اینترنتی پخش فیلم) را به حداقل ۵ میلیون مشترک برسد، بسیاری از مشکلات اقتصادی سینما و اکران حل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، در هفته اول اسفندماه گذشته و با شیوع ویروس کرونا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد تمامی برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی سراسر کشور به مدت یک هفته تعطیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تعطیلی با اطلاعیه‌های بعدی تمدید شد و اکنون بیش از یک ماه و نیم است که سینماهای کشور تعطیل شده‌اند.

سازمان سینمایی برای جبران ضرر و زیان صنعت سینما در ایام تعطیلات کرونایی پیش‌نویس بسته‌ای حمایتی را آماده کرد. تخصیص نوبت‌های نمایش فیلم به صورت شبانه، افزایش زمان نمایش فیلم‌های پرفروش، افزایش روز‌های نیم بها با هدف رشد ضریب اشغال، تغییر بازپرداخت وام سینماگران و هنرمندان و بخشودگی جرایم دیرکرد از سوی صندوق اعتباری هنر، اقداماتی است که بعد از بازشدن سینما‌ها عملی می‌شود.

به همین بهانه، با ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سه دوره اخیر جشنواره فیلم فجر گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم.

 

 

* برای جبران ضرر و زیان سینما در ایام شیوع کرونا، کمیته‌ای تشکیل شده و پیشنهادهایی هم ارائه شده است. شما چه پیشنهادهایی برای این موضوع دارید؟  آیا عرضه فیلم‌های سینمایی روی بسترهای اینترنتی نظیر VODها را راهکار مناسبی برای این موضوع می‌دانید؟

در مورد جبران خسارت های اهالی سینما، باید در چارچوب بسته حمایتی کلی دولت برای تمام اقشار و گروه هایی که از شیوع بیماری کرونا در کل کشور آسیب دیده اند باشد. 
به جز کارمندان دولت، تقریباً تمام مشاغل و کسب و کارها از جمله سینماگران و سینماداران دچار خسارت‌هایی شده اند که دولت با توجه به امکانات و توان مالی حتماً برنامه‌هایی برای جبران خواهد داشت. سازمان سینمایی هم برنامه‌هایی برای این مهم داشت که قبل از عید نوروز در سایت سازمان اعلام شده است. (+)
اما مهمترین کاری که می‌شود برای کمک به اقتصاد سینما و همزمان سرگرمی مردمی که در خانه مانده‌اند، انجام داد، حمایت و گسترش سامانه‌های پخش فیلم اینترنتی است، اگر «وی او دی»های دارای مجوز دولت، با کمک تبلیغات گسترده رسانه ملی و بهینه شدن زیرساخت‌های اینترنتی بتوانند تعداد مشترکین خود را به عدد حداقل ۵ میلیون مشترک برسانند، بسیاری از مشکلات اقتصادی سینما و اکران حل خواهد شد و خانواده‌های ایرانی هم در کنار تلویزیون و سالن سینما یک امکان مناسب جدید برای تماشای فیلم‌های منتخب خود خواهند داشت. این موضوع در نهایت سهم شبکه‌های ماهواره‌ای را از سبد مصرف محصولات هنری خانواده‌های ایرانی کمتر خواهد کرد.

* در سال جدید و برای تعالی سینمای ایران ـ به ویژه جشنواره‌های سینمایی ـ چه راهکاری می‌توانید ارائه دهید؟

مهمترین کاری که برای تعالی سینما در سال جدید می‌توانیم داشته باشیم، حمایت از تولید و نمایش فیلم‌های انتقادی سیاسی و اجتماعی است، فیلم‌هایی که بتوانند حرف مردم باشند. به جز مسائل اخلاقی و دینی، ممیزی‌های دیگر بلاوجه است و باعث درجا زدن و عقبگرد فرهنگ و هنر و در نهایت جامعه و کشور خواهد شد. حتی در فیلم‌های کمدی هم استفاده بیشتر از شوخی‌های سیاسی و اجتماعی می‌تواند مخاطب بیشتری را جذب کرده و از سطحی و مبتذل شدن سینمای کمدی جلوگیری  کند.  دولت و نهادهای حاکمیتی باید از فیلم‌هایی که به بهترین و هنرمندانه‌ترین شکل ممکن دغدغه‌های اجتماعی مردم را بیان و از دستگاه‌های مسئول انتقاد می‌کنند، حمایت کنند.

* با توجه به این پزشک عمومی هستید، چه توصیه‌های بهداشتی برای سینماگران و عموم مخاطبان در ایام شیوع کرونا دارید؟

درباره کرونا واقعیت تلخ این است که تا زمانی که واکسن در مقیاس جهانی تولید و استفاده نشود، ریشه‌کنی این بیماری معنی ندارد و این اتفاق احتمالاً یک تا دو سال زمان خواهد برد. قرنطینه و تعطیلی هم بیشتر برای کنترل سرعت شیوع بیماری برای ارائه فرصت مناسب به نظام درمانی برای مداوای بیماران است و نمی‌تواند طولانی‌مدت باشد. بعد از کنترل سرعت شیوع و عبور از نقطه اوج، باید به تدریج مهارت‌های لازم برای زیست با این ویروس را یاد بگیریم، دست دادن و روبوسی را باید برای مدت‌ها به فراموشی بسپاریم و شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون باید به یک عادت تبدیل شود. همچنین باید از افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و فشار خون و بیماری‌های قلبی دارند، مراقبت‌های بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سینما داروغه زاده کرونا توصیه پزشکی وی او دی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۱۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی سینما آزادی

افشین آزادی رییس حوزه هنری استان کرمانشاه با اشاره به فرسودگی سینما آزادی و تجهیزات آن گفت : آخرین بروز رسانی این سینما ۲۰ سال پیش انجام شده و تمام تجهیزات و امکانات آن عملا فرسوده شده است.

وی افزود: جدای از فرسودگی، دیوارپوش‌های این سینما از موکت است و اگر کوچکترین بخشی از آن آتش بگیرد، بلافاصله کل سینما دچار حریق می‌شود و با توجه به اینکه متاسفانه برخی افراد در سینما سیگار استعمال می‌کنند، این خطر همواره محتمل است.

آزادی گفت: متاسفانه سینما سیستم اعلام و اطفای حریق هم ندارد و اگر خدای نکرده آتش سوزی رخ دهد، باید منتظر فاجعه باشیم.

وی با اشاره به هزینه بالای نوسازی این سینما، گفت: حوزه هنری اعتباری برای این کار ندارد و از طرفی هزینه‌های نوسازی هم بالاست و نیاز است که مسئولین ارشاد و مسئولین استان در این زمینه پای کار بیایند.

آزادی گفت: همین حالا برای نوسازی هر صندلی سینما حداقل شش تا هفت میلیون تومان نیاز است و با توجه به وجود حدود ۵۴۰ صندلی در سینما آزادی، حدود چهار میلیارد تومان فقط برای نوسازی صندلی‌ها نیاز داریم.

وی افزود: برای دیوار‌های سینما هم باید از دیوارپوش‌های ضدحریق استفاده شود و با توجه به نیاز سینما به سیستم اعلام و اطفای حریق در مجموع بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای انجام این کار‌ها و نوسازی سینما نیاز است.

آزادی گفت: اگر این ۱۰ میلیارد تومان تامین شود، ظرف شش ماه کار نوسازی سینما انجام می‌گیرد.

رییس حوزه هنری استان کرمانشاه با بیان اینکه این اعتبار در میان اعتبارات عمرانی استان بسیار ناچیز است، گفت: سینما آزادی بزرگترین سالن سینمایی استان را دارد و از طرفی یکی از سه سینمایی است که ما در کل استان داریم و نیاز است که مسئولین برای نوسازی آن چاره اندیشی کنند.

آزادی گفت: هنوز اعتبار ۶۰۰ میلیون تومانی وعده داده شده از سوی مسئولان، به دست ما نرسیده است. هرچند ۶۰۰ میلیون تومان سال‌های قبل قطعا با قیمت‌های امروزی خیلی بیشتر می‌شود، اما ما به همان ۶۰۰ میلیون تومان هم قانعیم.

رییس حوزه هنری استان گفت: در حال حاضر منبع اعتباری خاصی برای نوسازی سینما آزادی وجود ندارد و تنها چشم امیدمان به سازمان سینمایی کشور و مسئولین استان و بویژه مسئولین ارشاد است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما
  • اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در برخوار
  • نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان
  • ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی سینما آزادی
  • واکنش‌ها به اظهارات آقای مدیر؛ این شخص باید برکنار شود!
  • «پرویز خان» به خانه‌ها رسید/ روایتی متفاوت از مربی اخلاق فوتبال در راه اکران آنلاین
  • واکنش‌ها به اظهارات آقای مدیر ؛ این شخص باید برکنار شود ! ...| بر چه مبنایی برای۴۵ دقیقه‌ سریال ۳ میلیارد تومان هزینه می‌شود؟
  • تقدیر رسمی از سازنده فیلم بدون حجاب