Web Analytics Made Easy - Statcounter

در روزهای شیوع بیماری کرونا و افزایش دغدغه‌های بهداشتی مردم، یک شرکت جوان و دانش بنیان موفق شده تا یک محلول ضدعفونی بدون پایه الکل تولید کرده و روانهٔ بازار کند، این جوانان تلاش می‌کنند تا در مبارزه با کرونا مردم را یاری کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، چند هفته‌ای می‌شود که ویروس کرونا پایش را در کفش ایران کرده و مهمان ناخواندۀ ایرانیان در این روزها شده است؛ این ویروس در نخستین روزهای آمدنش، با احتیاط پیش می‌رفت اما حالا با گذشت روزها حسابی در کوچه و بازار و در بین خانواده‌ها جولان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قزوین هم در این روزها از وجود این ویروس بی‌نصیب نمانده و آمار مبتلایان آن رو به افزایش است و همین انتقال ویروس، موجب شده تا مردم قزوین نیز همچون سایر شهرهای کشور، برای خرید اقلام بهداشتی همچون محلول ضدعفونی، دستکش و ماسک، در داروخانه‌ها و تجهیزات پزشکی شهر یکی پس از دیگری در جستجو باشند.

البته ناگفته نماند که مسؤولان و شرکت‌های تولیدی استان در این شرایط کرونایی، برای دسترسی بهتر مردم به این اقلام، دست به کار شده و تا حتی‌الامکان نیاز آنها را برطرف می‌کنند.

در این جولان کرونایی و میزبانی ناخواستۀ مردم قزوین از این مهمان ناخوانده، اما هستند افرادی که وجدان‌های خفته‌ای دارند و با وجود کمبود اقلام بهداشتی، نسبت به احتکار اقدام می‌کنند تا از آب گِل آلود ماهی بگیرند و از بازار سیاه سودی حاصل کنند.

محسن جلیلی، یکی از جوانان و نخبگان موفق، پرانگیزه، پرتلاش و کاربلد قزوینی است که با ساخت محلول ضدعفونی و راه‌‎اندازی یک شرکت تولیدی دانش‌بنیان به همراه چند جوان با انگیزۀ دیگر، در این شرایط توانسته هم پویش «کرونا را شکست می‌دهیم» را جامۀ عمل بپوشد و هم در راستای رونق تولید و اشتغالزایی برای جوانان هم نوع خودش، زکات علمش را پرداخت کند.

این جوان نمونه با تولید محلول ضدعفونی «لوران» محلول ضدعفونی کنندۀ دست و سطوح خانگی نشان می‌دهد که برای حل مشکلات کشور حتی در شرایط بحرانی همچون کرونا هم می‌توان به اقتصاد داخلی تکیه و باور «ما می‌توانیم» را بار دیگر زنده کرد.

وی دارای مدرک کارشناسی در رشتۀ پرستاری است که با هدف تجاری سازی محصولات بومی‌و صادرات آن کمر همت بسته است که البته در کارنامۀ خود چندین ثبت اختراع را دارد.

 

جلیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: هر شرکتی که بخواهد در پارک علم و فناوری قزوین مستقر شود، باید دارای یک ایدۀ محوری باشد، ما نیز در گذشته چندین مورد ثبت اختراع داشتیم و با ایدۀ تجاری‌سازی، فعالیت خود در این پارک آغاز کردیم.

نخبۀ قزوینی ادامه می‌دهد: فعالیت اصلی ما در حوزۀ حیوانات و محصولات آن است و ما نخستین صادرکنندۀ محصولات حیوانی یا دام کوچک و پِت و نخستین شرکت تولید کنندۀ داروهای اسب در ایران هستیم که البته چند محصول برای نخستین بار در دنیا ساخته شده است.

وی بیان می‌کند: محصولات ما تولید انبوه نیز داشته است و توانسته‌ایم محصولات خود را در حوزۀ بین المللی معرفی کنیم.

شیوع کرونا شاید به نوعی تهدیدی برای سلامتی انسان باشد اما هستند افرادی که فرصت را غنیمت شمرده و این تهدید را به فرصت تبدیل می‌کنند.

تبدیل تهدید به فرصت

رئیس هیئت مدیرۀ شرکت چیستاسازان استان قزوین در ادامه می‌گوید: در هفته‌های ابتدایی شیوع این بیماری شاهد کمبود محصولات ضدعفونی در استان بودیم ولی تلاش کردیم تا با استفاده از دانش و تجربۀ خود، خط تولید محلول ضدعفونی کنندۀ دست و سطوح خانگی را برای مردم قزوین و هم وطنان راه‌اندازی کنیم.

جلیلی در ادامه به پروسۀ تولید این محلول پرداخته و تصریح می‌کند: با شیوع بیماری کرونا در کشور و به تبع آن در استان، وضعیت بازار آینده را بررسی و پیش‌‍بینی کردیم که در آینده‌ای نزدیک کمبود الکل را خواهیم داشت، لذا باتوجه به تجربه‌های گذشته در حوزۀ حیوانات و فرمولاسیون و ثبت اختراع، فرمولاسیون جدیدی فاقد پایۀ الکل و برپایۀ آب را طراحی کردیم.

وی اضافه می‌کند: ما با ارائۀ ویژگی‌ها و کارایی محلول و نمونۀ آن به سازمان غذا و دارو، توانستیم مجوزهای خود را کسب کنیم و بعد از تائیدیه بلافاصله تولید را آغاز کردیم؛ در حال حاضر نیز باتوجه به نیاز استان قزوین، حجم تولید خود را افزایش دادیم و در تلاش هستیم نیاز استان‌های همجوار را نیز تامین کنیم.

محلول را به مناطق دیگر کشور هم ارسال می‌کنیم

این نخبۀ قزوینی خاطرنشان می‌شود: در حال رایزنی برای ارسال این محلول به استان همدان هستیم که البته محصولات ما مناطقی از کشور از جمله اصفهان، رشت، تهران، شهر ری ارسال شده است.

جلیلی اذعان می‌کند: در حال حاضر به صورت روزانه حدودا 10 هزار بطری 400 میلی لیتر محلول تولید می‌کنیم که باتوجه به نیاز بازار می‌توانیم آن را به صورت لیتری به ارگان‌های دیگر تحویل دهیم.

به گفتۀ وی، دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه علم و صنعت، بیمارستان امام خمینی (ره) تهران، وزارت دفاع، بیمارستان تامین اجتماعی تاکستان، درمانگاه محمدیه، استانداری و شهرداری قزوین درخواست‌هایی را برای خرید محصولات شرکت دارند.

نخبۀ قزوینی در خصوص اجرایی شدن طرح تولید مواد ضدعفونی می‌گوید: ما 54 محصول را از ایده به فرموله تبدیل و مجوز اخذ کردیم و مراحل بعدی آن همچون ورود به بازار، تولید و طراحی برچسب، بازاریابی و تبلیغات را چندین بار انجام دادیم و تجربۀ کافی را در این زمینه داشتیم.

شرکت‌های دیگری نیز همزمان با ما آغاز به کار کردند اما نتوانستند به تولید انبوه برسند چرا که حمایت از این طرح‌ها مشکلات بسیاری از جمله اخذ مجوز از غذا و دارو، تولید، فروش، تامین مواد اولیه و تبلیغات را به همراه دارد.

رئیس هیئت مدیره شرکت چیستازان استان قزوین یادآور می‌شود: ما گروهی را تشکیل داده و در راستای اجرای این طرح، ایده‌های جدیدی را نیز طراحی کردیم؛ برای نمونه پیک رایگان و تحویل به منزل را درنظر داریم تا ازدحام مشتریان در کارخانه‌ها و داروخانه‌ها کاسته شود.

محصولاتی که در همه جا در دسترس است

ما محصولات شرکت را به قالب داروخانه‌ها و‌ هایپرکیپرهای استان معرفی کردیم و محصولات در تمام داروخانه‌ها، فروشگاه‌های معتبر و تعاونی بین‌المللی امام خمینی(ره) موجود است.

این فعال اقتصادی عنوان می‌کند: داروخانۀ سپاه در اخذ مجوزها از ما حمایت کرد و در حال حاضر داروخانۀ سپاه، استانداری، شهرداری، فرمانداری، ادارۀ دامپزشکی، با ما همکاری دارند.

 

فعالیت 30 نیروی جوان در خط مبارزه با کرونا

وی در معرفی شرکت و نیروی انسانی آن عنوان می‌کند: تمام نیروهای شرکت، افراد جوان است و دو عضو اصلی داریم؛ شرکت شامل نیروی انسانی رئیس، مدیرعامل، مدیرفروش، مسول فنی و تعدادی کارمند است و برای 24 الی 25 در بخش تولید و 10 نفر نیز در بخش فروش به صورت مستقیم اشتغالزایی شده است.

 

خرید اینترنتی و ارتباط مستقیم با مشتری، راهکاری برای مقابله با احتکار

جلیلی در پاسخ به این سوال که «در این شرایط که به نوعی کشور و استان با کمبود ماسک و اقلام بهداشتی مواجه است، شما برای مقابله با سودجویان و احتکارکنندگان چه برنامه ای دارید»، عنوان می‌کند: ما با چند استراتژی وارد عملیات تولید محلول ضدعفونی شدیم.

برخی از مشتریان در مرحلۀ نخست و در ابتدای کار، به نام خیریه از ما تخفیف فروش محصولاتمان را درخواست کردند و ما با اعتماد به این مجموعه‌ها، تخفیفاتی را برای آنها درنظرگرفتیم اما بعدا متوجه شدیم که این محصولات با قیمت چندین برابر فروخته شده است لذا ما برای جلوگیری از این شرایط، حجم بخش‌های تحویلی را کاهش دادیم.

در حال حاضر اگر ارگان و یا فرد غیرخاص حجم قابل توجه و بالایی را درخواست کند ما این حجم را به آن ارگان یا شخص تحویل نمی‌دهیم.

ما همچنین خرید اینترنتی را را فعال کردیم تا بتوانیم به صورت مستقیم با مردم در ارتباط باشیم و در حال حاضر محصولات ما بدون هزینه پستی و رایگان در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

وی عنوان می‌کند: بنده چند مورد اختراع داشتم؛ برای نمونه آدامس ضدپلاک دندانی را برای نخستین بار به همراه دوستان اختراع کردم چراکه شایع ترین مشکل موجود دنیا پلاک دندان بوده و ایران بزرگ ترین مصرف کننده آدامس در دنیا است.

در حال حاضر نیز در بخش تولید آدامس با شرکت مینو همکاری می‌کنیم که امیدواریم این محصول به مرحلۀ تجاری سازی برسد.

ویژگی محلول فاقد الکل

رئیس هیئت مدیرۀ شرکت چیتاسازان استان قزوین ادامه می‌دهد: فرمولی که ما برای ساخت محلول ضدعفونی لوران پیشنهاد دادیم برخی ویژگی‌هایی دارد از جمله اینکه فاقد الکل است چراکه الکل دارای بوی نامناسب بوده و لایۀ نخست دفاعی پوست یا همان چربی پوست را از بین می‌برد و این شرایط موجب خشکی پوست می‌شود.

اگر الکل به صورت پیوسته و مداوم مصرف شود موجب بروز حساسیت در پوست و قرمزی آن می‌شود و برای مقابله با ویروس در مواجه‌های بعدی با بیماری، درصد بروز آن را افزایش می‌دهد.

ماده‌ای که ما در محلول ضدعفونی کنندۀ دست و سطوح خانگی لوران استفاده کردیم از مواد ضدکرونایی است که توسط مرکز ای. سی . بی. سی اروپا مورد تایید بوده و پایۀ آن آب و فاقد الکل است، در حالی که هر مادۀ ضدعفونی کننده ای که امروز در بازار مصرف می‌شود برپایۀ الکل است؛ از طرفی اثرگذاری محلول ما تا چهار ساعت است در حالی که بیشتر الکل‌ها ماندگاری حداکثر دوساعت را دارند.

الکل بر روی سطوح خورندگی ایجاد می‌کند اما محلول ضدعفونی کنندۀ دست و سطوح خانگی لوران این خاصیت را ندارد، در گذشته از این فرمولاسیون برای سطوح استفاده می‌شد اما این محلول امروز برای دست برای نخستین بار در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ماده در گذشته و برای نخستین بار بر روی بیماری کرونا و کوید 19 در سنگاپور تست شده که اثر آن تاثیرگذار بوده است.

این محلول فاقد بو است و با قدرت 5 پلاس، باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین برد.

وی از پیچ و خم‌های مسیر پیشرفتش از مسؤولان گلایه می‌کند و می‌گوید: در گذشته اخذ مجوز به صورت فارماکوله بود و به راحتی مجوز ارئه می‌شد اما زمانی که محصولی را برای نخستین بار اختراع می‌شود، اخذ مجوز برای آن سخت است.

در حال حاضر اخذ مجوزها در بازه زمانی طولانی مدت صورت می‌گیرد اما در چارچوب تعریف شده انسان رو به جلو حرکت می‌کند که البته این شرایط جای امیدواری دارد.

وقتی انسان تخصصی در حوزه ای داشته باشد، موضوع مالی آن را می‌تواند به نوعی حل کند اما ما نیازمند حمایت در بخش اختصاص مجوزها هستیم چراکه در اخذ مجوزی مقوله‌هایی از ما درخواست می‌شود که غیرممکن است.

ما در اخذ مجوزها به ویژه برای محصولات جدید نیازمند حمایت بیشتری هستیم؛ صدور مجوز به مدت دو الی سه سال زمان نیاز دارد و این را باید درنظرگرفت که تمام ویژگی یک اختراع وابسته به نو و تازه بودن آن است و گذر زمان این ویژگی را از بین می‌برد.

در حوزۀ تولید محلول ضدعفونی کنندۀ دست و سطوح خانگی لوران حمایت مالی از ما صورت نگرفت اما در صدور مجوز و بررسی پرونده همکاری خوبی صورت گرفت و ما توانستیم در بازۀ زمانی کوتاهی مجوز تولید این محلول را کسب کنیم.

با وجود جوانانی خوش ذوق و با استعداد مسلما در این شرایط کرونا را شکست خواهیم داد و نشان خواهیم داد که تنها راه عبور از بحران‌های کشور، تکیه به ظرفیت‌های جوانان داخلی است.

گزارش از رقیه کشاورز

انتهای پیام/

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا شرکت دانش بنیان قزوین ضدعفونی پارک علم و فناوری تولید محلول ضدعفونی برای نخستین بار داروخانه ها استان قزوین حال حاضر اخذ مجوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۱۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قمی: کار سختی در قهرمانی آسیا داریم/ به موفقیت جوانان امیدوارم

حسین قمی با بیان مطلب فوق به خبرنگار مهر گفت: ترکیبی از جوانی و تجربه را به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام خواهیم کرد. تیمی که بدون شک در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت، ولی این جوانان بعد از چهار سال دوری از میادین رسمی به مصاف حریفان خود در آسیا می‌روند که بدون شک کار سختی را پیش رو خواهند داشت.

وی افزود: برخی جودوکاران ما در بازی‌های آسیایی هانگژو حضور داشتند که فرصتی برای کسب تجربه پیدا نکردند. نکته مهم اینجاست که جودوکاران ما رنکینگ ندارند و همین موضوع باعث می‌شود که در سید بندی و قرعه کشی مسابقات جای نداشته و در مبارزه اول با بهترین‌های وزن خود پیکار کنند. این یعنی مبارزه اول همان فینال و اگر نفرات ما از همین مبارزه دشوار عبور کنند، بدن‌ها راه افتاده و می‌توانند به مدال دست پیدا کنند.

سرمربی تیم ملی جودو ادامه داد: تمرینات بسیار خوبی را پشت سر گذاشتیم، نفرات اعزامی به شرایط بدنی ایده الی رسیده‌اند. در اردوی آخر با کاهش حجم و افزایش شدت تمرینات، بیشتر تمرکز ما روی مسائل روحی، روانی بود. این نفرات اگر به خودباوری برسند شک نداشته باشید توانایی کارهای بزرگ را داشته و رسیدن به مدال دور از دسترس نیست. همان طور که بارها و بارها گفته‌ام، دوری از میدان‌های بزرگترین مشکل جودوکاران ماست. این جوانان پر امید جودو باید در اردوها و مسابقات مختلف با جودوکاران مطرح دنیا مبارزه و تمرین کنند تا تجربه کسب کنند.

قمی با اشاره به وجود برخی مشکلات در مسیر مسابقات آسیایی گفت: نکته اول اضافه وزن برخی جودوکاران است که در فرصت باقی مانده به امید خدا رفع خواهد شد. اما مشکل عمده دوم ما اختلاف ساعت ۴.۵ ساعته تهران با محل برگزاری مسابقات است. در روزهای گذشته تدابیری برای این موضوع اتخاذ و به انجام رسید تا این مشکل نیز به حداقل برسید. تغییر زمان‌های تمرین در طول روز، بخصوص ساعت ابتدایی صبح یکی از این برنامه‌ها بود که امیدوارم نتیجه لازم را داشته باشد.

وی در پایان گفت: آخرین دوره مسابقات قهرمانی آسیا پیش از المپیک به دلیل آنکه برخی کشورها برای تکمیل سهمیه‌های خود با بهترین نفرات خود به میدان می آینده همیشه سختی خاص خود را دارد. هر چند کار سخت و بسیار دشوار است، ولی نا امید نیستیم و ان شالله که بتوانیم مبارزات خوبی را به نمایش بگذاریم.

کد خبر 6080587

دیگر خبرها

  • آغاز طرح مبارزه با آفت جوانه خوار در چهارمحال و بختیاری
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • قمی: کار سختی در قهرمانی آسیا داریم/ به موفقیت جوانان امیدوارم
  • پروتزهای بومی مفصل زانو و لگن نیاز مراکز درمانی را تامین می‌کنند
  • دلایل عدم‌ تجاری‌سازی کیت‌های‌ برپایه DNA بررسی شد
  • دلایل عدم‌تجاری‌سازی کیت‌های‌تشخیص‌دهنده برپایه DNA مطرح شد
  • تولید پاک کننده های فاقد مواد سمی، به همت دانشجویان قمی
  • خط تولید پروتز‌های مفصل زانو و لگن گشایش یافت
  • ببینید | اولین تصاویر از آتش‌سوزی انبار محصولات در میدان مهارت شیراز
  • کشف وضبط ۲۵۰ لیتر الکل بدون مجوزدر تربت حیدریه