Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشکلات اقتصادی دیگر اجازه در خانه ماندن را به کارگران روزمزد و دستفروش نمی‌دهد به گفته مدیر‌کل تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه، تابه امروز بیش از 4 هزار و 700 کرمانشاهی متقاضی بیمه بیکاری در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، کویدو 19 نام ویروس است که سلامت و معیشت مردم جهان را چند ماهی است نشانه گرفته و تقریبا از اول سفندماه سال گذشته نیز که سروکله آن به طور جدی در کشور ما پیدا شد با  تهدید در خانه ماندن برای حفظ سلامتی، بسیاری از مشاغل را به تعطیلی کشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقریبا بیش از یک ماه است که کار و کاسبی از رونق افتاده و به معیشت مردم آسیب وارد شده هر چند هنوز مسؤولان کشور برای قطع زنجیره کرونا بر اصل در خانه ماندن تاکید دارند، ولی دیگر مشکلات اقتصادی خودبه‌خود به مردم فشار آورده و امروز برخلاف میلیشان اغلب آن‌ها را از خانه بیرون کرده که به اصطلاح به‌دنبال لقمه‌ای نان و سیر کردن شکم زن و بچه خود باشند.

کارگران روزمزد در این روزها دچار کمبود درآمد هستند، درآمد کارفرمایان به حدی پایین آمده که اقدام به اخراج کارگران کرده و برخی هم به کارگران خود گفته‌اند قادر به پرداخت حقوق روزهای تعطیل نیستند، به هر حال مخارج منزل، کرایه خانه و... دیگر اجازه نشستن در خانه را نمی‌دهد...

دولت اخیرا اعلام کرده، واحدهای تولیدی که کارگران خود را اخراج نکرده‌اند از تسهیلات و منابعی دولتی برخوردار می‌شوند برای آگاهی از اینکه این منابع به چه واحدهای و با چه شرایطی تعلق می‌گیرد و همچنین برای آگاهی از تمهیدات اندیشیده شده برای کارگران روزمزد و دستفروشان به سراغ حسن عزیزی مدیر‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه رفتیم.

مدیر‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه اظهار داشت: رئیس جمهور تسهیلاتی را برای واحدهای تولیدی که در این شرایط کارگران خود را اخراج نکرده‌اند در نظر گرفته و دستور آن را نیز به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داده است.

حسن عزیزی رقم اولیه دستور رئیس جمهور برای کل کشور را  75 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این تسهیلات برای واحدهایی است که با شیوع کرونا سعی کرده‌اند با رعایت تمهیدات و پروتکل‌های بهداشتی و همچنین رعایت فاصله اجتماعی،کارگران خود را اخراج نکنند و تولید کمان‌کان برقرار باشد و بعد از تسهیلات نیز این رویه را حفظ کنند.

وی تصریح کرد: کمتر از 48 ساعت از این دستور رئیس جمهور می‌گذرد و قطعا دستورالعمل‌ها و جزئیات آن به استان‌ها ارسال می‌شود و در حوزه اقتصادی استانداری و سازمان مدیریت ان شاءالله این موضوع را پیش می‌بریم.

عزیزی کارگران را به دو دسته تقسیم کرد آن‌هایی که زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند و کسانی که فاقد بیمه هستند، وی در خصوص کارگران بیمه شده، گفت: ما در شرایط عادی کارگرانی که خارج از اراده خود بیکار می‌شدند براساس قانون بیمه بیکاری مراجعات حضوری داشتند با تشکیل کمیته‌های تشخیصی واجد‌الشرایط بودن آن‌ها مشخص می‌شد و پس از تشریفات اداری، تعیین تکلیف می‌شدند.

وی یادآور شد: الان براساس دستور‌العمل و تفاهم‌های اداری بین مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و معاون روابط کار وزارت تعاون، برای شرایط اسفند 98 و فروردین و اردیبهشت 99‌، برای افرادی که بیمه تامین اجتماعی داشته‌اند و قبلا سه درصد سهم بیکاری صندوق بیمه بیکاری از آن‌ها کسب شده و به علت شرایط کرونا کار خود را از دست داده‌اند، تمهیداتی را در نظر گرفته است.

این مسؤول خاطرنشان کرد: این افراد نیازی به مراجعه حضوری به هیچ اداره‌ای اعم از اداره تعاون و کار و رفاه اجتماعی یا کاریابی‌ها و یا سازمان تامین اجتماعی ندارند سامانه‌ای طراحی شده به نشانی bimebikari.mcls.gov.ir  که باید در آن ثبت‌نام کنند.

وی اضافه کرد: تا دقایقی پیش در استان بیش از 4 هزار و 700 نفر ثبت‌نام کرده‌اند، خارج از تشریفات اداری کار آن‌ها به صورت متمرکز از طریق وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی و وزارت تعاون بررسی می‌شود و از طریق پیامک فرد را در جریان بررسی‌ها قرار می‌دهند.

عزیزی در مورد کسانی که به هر دلیل مشمول بیمه تامین اجتماعی نیستند مثل دستفروش ها و کارگران روزمزد و اقشار مختلف، گفت: دولت برای آن‌ها تسهیلاتی در نظر گرفته به عنوان مثال تامین کارت اعتباری خرید اضطراری برای حداقل 4 میلیون خانوار در کشور پیش‌بینی شده که تلاش می‌کنیم سهم استان کرمانشاه در سقف خوبی باشد.

وی اضافه کرد: جزئیات این تسهیلات قرض‌الحسنه به این ترتیب است که برای خانوارها یک نفره یک‌میلیون و بیشتر دو میلیون تومان با کمترین تشریفات ظرف 48 ساعت پرداخت می‌شود، 12 درصد سود آن است که هشت درصد آن دولت متقبل شده و سه ماه هم تنفس داده است، البته نیاز به مراجعه حضوری به بانک‌ها نیست اطلاع‌رسانی از طریق مسؤولان ملی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در مورد کارگران ساختمانی که از بیمه درمانی برخوردار بودند اطلاعات آن‌ها در سامانه رفاه ایرانیان است و از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در واقع کمک موردی برای آن‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به تاکید استاندار کرمانشاه مبنی بر اینکه تمام اسناد بالادستی پیوست رونق تولید داشته باشد، گفت: اگر چه شرایط کرونایی در تمام جهان ترمز فعالیت‌های اقتصادی را کشیده است اما عزم مسؤولان استان برای تحقق شعار سال«جهش تولید» جزم است.

انتهای پیام/پ

منبع: فارس

کلیدواژه: کرمانشاه فارس مدیر کل تعاون حسن عزیزی رئیس جمهور تسهیلات کارگران روزمزد دستفروشان تامین اجتماعی کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه کارگران روزمزد تامین اجتماعی کارگران خود بیمه بیکاری ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۲۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازنشستگی بیش از موعد ۱۷۰۰ کارگر شاغل در مشاغل سخت و زیان آور

سید فرهاد ناصری نیا  در جلسه با معاونان و کارشناسان اداره که در سالن جلسات برگزاری شد با اشاره به اینکه دو کمیته بدوی و تجدید نظر به درخواست‌ها و پرونده‌های کارگران شاغل در کار‌های سخت و زیان آور رسیدگی می‌کنند، اظهار کرد: سال گذشته ۲ هزار و ۱۴۴ درخواست در کمیته بدوی و ۳۵۳ درخواست در کمیته تجدید نظر در قالب ۷۸ جلسه رسیدگی شد.
وب به اقدامات کمیته بررسی مشاغل سخت و زیان آور استان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: پس از رسیدگی درخواست‌های مذکور در این دو کمیته در سال ۱۴۰۲ تعداد یک هزار و ۵۹۰ درخواست در کمیته بدوی و ۱۵۷ درخواست در کمیته تجدید نظر مورد تایید قرار گرفته و برای مراحل بعد به سازمان تامین اجتماعی استان ارسال شدند.
به گفته مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی لرستان سال گذشته یک هزار و ۷۴۷ نفر از کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان استان بیش از موعد بازنشسته شدند.
ناصری نیا با بیان اینکه کارفرمایان موظف به ایمن سازی محیط کار و رعایت آئین نامه‌های مرتبط هستند، افزود: طبق قانون بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان آور، کارگران بیمه شده اینگونه مشاغل که بر اثر عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار غیراستاندارد، تنشی بالاتر از ظرفیت طبیعی به آنها وارد شود، می‌توانند تقاضای بازنشستگی بدهند.
وی ادامه داد: همه کارگران مشغول در مشاغل سخت و زیان آور با ۲۰ سال سابقه کار متوالی و یا ۲۵ سال سابقه کار متناوب می‌توانند درخواست بازنشستگی داشته باشند تا تقاضای آنها در کمیته‌های تخصصی بدوی و تجدید نظر مرتبط با مشاغل سخت و زیان آور مورد بررسی قرار گیرد.
مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی با اشاره به اینکه کمیته‌های استانی از نمایندگان اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان تامین اجتماعی، تشکل کارگران و کارفرمایان استان تشکیل شده است، گفت: کارگران می‌توانند درخواست خود را با مراجعه به سامانه سخت و زیان آور به نشانی اینترنتی SAKHT.MCLS.GOV.IR ثبت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • اعتبار بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار واگذار شد
  • بازدید شبانه از واحد‌های شبکار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه
  • اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی
  • اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار
  • سبد غذایی رایگان به این گروه از مادران ؛ منتظر پیامک باشید
  • حذف شناسه پرداخت تامین اجتماعی برای تسهیل و پیشگیری از اشتباه
  • بازنشستگی بیش از موعد ۱۷۰۰ کارگر شاغل در مشاغل سخت و زیان آور
  • اختلال در سامانه بیمه سلامت
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • جشن بزرگ کارگری در میبد