Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-28@19:02:08 GMT

نظام برنامه‌ریزی باید در خدمت تولید باشد

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۲۳۶۰

نظام برنامه‌ریزی باید در خدمت تولید باشد

به گزارش خبرنگار مهر، هدایت حاتمی امروز شنبه در اولین جلسه ستاد جهش تولید با حضور اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای برنامه ریزی و توسعه که در استانداری برگزار شد گفت: مقام معظم رهبری با توجه به وضعیت حاکم بر کشور نامگذاری سال را به زیبایی عنوان کردند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه مقوله تولید و تولید گرایی را یک معضل در کشور عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه همه مایل به این مساله هستیم اما چون نادانسته و بدون برنامه پیش رفتیم به جای توسعه و پیشرفت، به کشور و استان ضربه می زنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول با تاکید بر اینکه نباید نگاه پروژه‌ای به تولید داشته باشیم، گفت: نظام برنامه ریزی باید در خدمت تولید باشد.

حاتمی بیان داشت: ما نمی‌توانیم با تهیه یک لیست فرمالیته در راستای تحقق تمهیدات رهبری گام برداریم بلکه باید در جهت تحقق شعار سال باید تلاش کنیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به شکوفایی اقتصادی برسیم باید پروژه‌هایی را تعریف کنیم که بتواند به سرانجام برسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه گفت: مبارزه با فساد یکی از مقولاتی است که می‌تواند در توسعه و شکوفایی اقتصادی نقش ایفا کند و باید در لیست ارائه شده در اولویت قرار بگیرد.

این مسئول بیان داشت: در استان کرمانشاه هنوز یک نظام داده‌ای نداریم تا مدیران بتوانند اقدامات انجام شده حوزه خود را در آن ارائه دهند.

وی همچنین نظام برنامه‌ای استان را دچار ضعف دانست و گفت: بر این اساس لازم است نظام برنامه را در استان تقویت کنیم.

حاتمی گفت: اگر مسیر را برای جهش تولید اشتباه برویم بدون شک تا آخر سال نمی‌توانیم آن‌را به ثمر برسانیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش اشاره‌ای به پروژه‌های اقتصادی در سال جهش تولید داشت و افزود: جابجایی گمرک، طرح جامع قصرشیرین، نمایشگاه بین المللی کرمانشاه، شهرک فناوری، ساماندهی اصناف آلاینده، ساماندهی کامیون داران و بازار میوه و تره بار، بازار سنگ و اتمام تمامی پروژه‌های بالای ۵۰ درصد پیشرفت از جمله آن پروژه‌ها هستند.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا اقتصاد مقاومتی فناوری مقام معظم رهبری میوه و تره بار نمایشگاه بین المللی بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی نظام برنامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۲۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری را از شهرهای خودمان آغاز کنیم

امروزه، شهرها به‌دلیل برخورداری از ظرفیت نهفته و آشکار برای فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی اجتماعی یکی از نهادهای مؤثر در توسعه گردشگری به حساب می‌آیند؛ بر این اساس، می‌توان گردشگری را از جمله فعالیت‌هایی به شمار آورد که به توسعه پایدار کمک می‌کند و نیاز است متولیان از این ظرفیت بهره کافی را ببرند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروزه گردشگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع توسعه پایدار، فرصت بزرگ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای کلانشهرها و مادر شهرهای جهانی از جمله کلانشهرهای ایران به‌وجود می‌آورد، همچنین فضاهای سبز، مراکز فرهنگی امکانات ورزشی، تسهیلات مهمان نوازی، مراکز خرید و بازارها و.. جزو پارامترهای مهم شکل‌گیری گردشگری شهری به حساب می‌آید.

امسال و تقارن بهار طبیعت با بهار قرآن در این باره فرصتی متفاوت را پدید آورده چرا که با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، شاید کمتر فرصت سفر پدید آید اما از سویی شهرهای ایران به قدری ظرفیت در خو جای داده‌اند که علاوه بر مسافران، برای شهروندان نیز جاذبه‌های فراوانی ایجاد کند

مرتضی خاکسار از کارشناسان حوزه گردشگری اظهار می‌کند: تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز باب مسافرت‌ها را بر حسب ظاهر کم خواهد کرد، اما با توجه به تجاربی که در زمینه برنامه‌ریزی برای پذیرش گردشگر داریم می‌توانیم با تبلیغات بیشتر افراد را جذب کنیم؛ به طوری که اگر برای گردشگران و شهروندان برنامه‌های متنوع در شهر و سایر مناطق تابع داشته باشیم و از طرفی بسته‌های تشویقی و… را نیز به طور جد در اختیار افراد قرار دهیم این تقارن اثر آن‌چنانی را در موضوع گردشگری نخواهد داشت.

نگاهی که از شمال کشور به مرکز معطوف شد

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر سیاست‌ها بر این تنظیم شد که ما به استان‌های داخلی، مرکز و کلان شهرهای بزرگ همچون اصفهان، یزد، شیراز و… که پایتخت گردشگری هستند نگاه عمیق و همه جانبه داشته باشیم، ادامه می‌دهد: در چهار الی پنج سال اخیر کارشناسان سفر، برنامه‌ریزی‌ها، شورای سفر و گردشگری شهرهایی مانند اصفهان بر این باب بودند تا ذهنیت‌های مردم را با چاپ پوستر، برنامه‌های مختلف، ساخت برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی که جاذبه‌های گردشگری کل کشور را به ایرانیان می‌شناسانند، روشن کنند؛ یعنی در واقع اگر به شناسنامه گردشگری ایران نگاه کنیم، در گذشته تا صحبت از سفر می‌شد مردم به جاده چالوس، هراز، مسیر ساری و… فکر می‌کردند اما در حال حاضر این نگاه تغییر پیدا کرده است.

این کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه برخورد خوب در یک بازار خوب اتفاق می‌افتد، تصریح می‌کند: دیدگاه عمومی و نگاه جامعه میزبان به جامعه هدف و گردشگران اثرگذار خواهد بود یعنی تبلیغات خوب جامعه میزبان می‌تواند در ذهن گردشگر اثر مثبت بگذارد و اگر این تبلیغات توأم با واقعیات باشد و طوری تعریف شود که قوانین و استانداردها در آن رعایت می‌شود، می‌توانیم این انگیزه‌ها را تبدیل به انگیزه موفق و همیشگی کنیم، به طوری که در نگاه جامعه شناسی، اقتصاد گردشگری و مدیریت ارتباط با مشتری حفظ خواهد شد چراکه وقتی مشتری خدمات خوبی با ملاک‌های انسانی، اخلاقی و استانداردهای فیزیکی را در ابعاد مختلف ببیند می‌تواند برای شهر میزبان سفیر تبلیغ شده و تبدیل به مشتری وفادار دائم شود.

وی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی، می‌توانیم جذب بیشتری از بازار پررونق اقتصادی داشته باشیم، می‌افزاید: نوع نگاه ما و برخورد مشتری ما در ارائه خدمات اثرگذار خواهد بود یعنی اگر در چهارچوب شهرها ستاد برنامه‌ریزی نوروزی و سایر ارگان‌ها بیایند و به آژانس‌های مسافرتی، هتل‌های ۵ ستاره و سایر موارد از این دست، اقامتگاه‌های گردشگری، هتل آپارتمان‌ها و… بسته‌ها و مشوق‌های حمایتی بدهد به این شرط که با مسافرین برخورد خوبی داشته باشند و خدمات خوبی را ارائه دهند؛ در بلندمدت روی کار و اقتصاد و سایر ابعاد شهری اثر خواهد گذاشت یعنی پذیرش یک مسافر با برنامه‌ریزی اقتصادی و کارشناسانه و نگاه همیشگی و مستمر توسط ارگان‌های نظارتی می‌تواند درآمدهای ناخالص ارزی و… شهر اصفهان را در ایام اینچنینی بالاتر ببرد و در ادامه این مورد نه تنها به استان‌های پیرامون تعمیم پیدا کند بلکه در کل کشور ارائه خدمات استانی به منظور پایگاه مسابقه بزرگ تبدیل شده و استان‌ها برای برنده شدن گوی مسابقه دهند.

خاکسار می‌گوید: بعد از صنعت نفت و اتومبیل سازی امروزه ۹۸ درصد کشورهای دنیا همچون سنگاپور روی اقتصاد گردشگری تمرکز کرده‌اند که برای مردم نیز پیامدهای خوبی داشته است؛ همه این‌ها در سایه وجود برنامه‌ریزی در صنعت سبز گردشگری پدید آمده است.

لزوم برنامه‌ریزی مدون برای گردشگران

کارشناس گردشگری ادامه می‌دهد: داشتن برنامه‌ریزی مدون و شورای برنامه‌ریزی گردشگری نوروز برای کلان شهرهای مهمی همچون اصفهان، تبریز، یزد و… که سبقه تاریخی دارند بسیار حائز اهمیت است از این رو همه نمایندگان ادارات کل گردشگری، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، هلال احمر، پلیس راهور و مواردی از این دست که گرداننده مسافران نوروزی هستند باید برای پیش برد کارها پای کار بیایند.

وی تصریح می‌کند: اگر بین ارگان‌ها هماهنگی‌های لازم در شورای برنامه‌ریزی استانی و گردشگری وجود داشته باشد اتفاقات خوبی را نه تنها در آن زمان خواهیم داشت بلکه در ماه‌ها و سایر مواقع نیز اتفاقات خوبی را از نظر جذب اقتصاد و پذیرش گردشگری در استان‌ها می‌توانیم داشته باشیم.

خاکسار با بیان اینکه باید برنامه‌های به‌روزی را در نظر داشته باشیم، می‌افزاید: اگر برنامه‌های جذب توریست و گردشگر را در طول سال، ماه‌ها و روزها داشته باشیم روز به روز تجارب جدید به ما کمک خواهد کرد که نیازهای مسافران و حتی شهروندان را بشکافیم و در جامعه میزبان و مقصد آن نیازها را مرتفع کنیم. همچنین امنیت اجتماعی مسافرین، نیروهای امنیتی، نظارتی و… از جمله موارد حائز اهمیت هستند.

وی با اشاره به اینکه همه ریز مولفه‌ها در جذب ذهن گردشگر داخلی تأثیرگذار هستند، می‌گوید: در قسمت معرفی فضاهای شهری و برنامه‌ریزی باید مکان‌یابی شهر، تابلوها، معرفی خوابگاه، محل تعمیرات و… به شکلی باشد که مسافر در شهر گمراه نباشد تا حال خوبی را تجربه و در جذب آنان مؤثر باشد. همچنین تورهای خارجی حجم وسیعی از درآمدهای اقتصادی ما هستند از این رو بازار خوبی محسوب می‌شوند چراکه اگر در شبکه‌های اجتماعی سرویس خوبی بگیرند تبلیغ خوبی خواهند کرد؛ یعنی یک انعکاس آنها شاید به اندازه پنج هزار بازتاب داشته باشد.

کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه تبلیغات خوب و رفتار خوب جامعه مهمان از ۷۰ تا ۹۰ درصد در جذب ذهن گردشگر اثر مطلوب خواهد گذاشت، اظهار می‌کند: گردشگران خارجی ماحصل تجربیات خود را در شبکه‌های اجتماعی و مواردی از این دست در سطح جهانی به اشتراک می‌گذارند که این رویکرد در بلند مدت در موفقیت طرح‌های گردشگری تأثیر خوبی خواهد گذاشت.

نتوانسته‌ایم کشش پذیری مقاصد گردشگری را بالا ببریم!

در ادامه فرخ میرشاهزاده از دیگر کارشناسان حوزه گردشگری نیز اظهار می‌کند: با توجه به اینکه ما از سه تاریخ میلادی، شمسی و قمری استفاده می‌کنیم، گاهی اوقات در صنعت گردشگری با چالش‌هایی من جمله چالش‌هایی که مبتنی بر زمان بندی تاریخی است مواجه هستیم.

وی می‌افزاید: بخاطر شرایط خاص به وجود آمده بازار گردشگری متزلزل شده و سیاست‌های این حوزه ضربه‌های بسیار عجیب و بزرگی را به سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری به ویژه هتل‌ها وارد کرده است که به راحتی جبران پذیر نیست، در همین هم‌زمانی ماه مبارک رمضان و نوروز می‌تواند برای ما یک مزیت باشد چرا که اگر به سایر کشورهای مسلمان جهان به عنوان الگو نگاهی بیندازیم می‌بینیم در ماه مبارک رمضان موضوع مهمانی، دورهمی، کرامت و مسائل این چنینی مطرح است اما رویکرد ما یک مقدار با دیدگاه متفاوت‌تری جلو می‌رود، از این رو وقتی به سایر کشورها می‌رویم به محض اینکه اذان مغرب را می‌گویند و افطار می‌شود، همه دور هم جمع شده و به شادی می‌پردازند و ضیافتی را تا سحر ادامه می‌دهند و همه قداست را حفظ و رعایت می‌کنند.

میرشاهزاده می‌گوید: اکنون در شرایطی هستیم که بسیاری از مراکز گردشگری به لحاظ چنین مسائلی دچار بحران‌های حقوقی شده‌اند و از چرخه عملیات خارج و ضرر و زیانی که به آنها وارد می‌شود قابل جبران نیست، از این رو باید برای این رویکرد فکر اساسی شود تا بتوانیم یک شرایط مساعدی را برای گردشگران رقم بزنیم.

وی می‌گوید: به لحاظ رونق گردشگری نیازمند یک اقدام فرهنگی مؤثر هستیم که هم فرهنگ گردشگری و گذراندن اوقات فراغت را آموزش دهد و هم بستری را فراهم کنیم تا همه بتوانند از این زمینه مهیا شده استفاده کنند؛ که همه اینها به نگاه ما بر صنعت گردشگری و گذراندن اوقات فراغت که نیاز به یک بازنگری اساسی و رویکرد تحول آفرین دارد می‌گردد.

کارشناس گردشگری با بیان اینکه امروزه در دنیا اقتصاد تحول یافته است و این مسیر را روز به روز طی می‌کند، اظهار می‌کند: ما از اقتصاد خدماتی عبور کردیم، به اقتصاد تجربی رسیدیم و امروز اقتصاد، خلاقیت و مشارکت در در دنیا حرف اول رو می‌زند؛ چراکه اقتصاد تجربی اقتصادی مبتنی بر پس رویدادهای عنوان شده است که در حوزه رویداد محوری هم مدیریت درست و برنامه‌ریزی هدفمندی را نداریم.

میرشاهزاده تصریح می‌کند: رویداد محوری مهم‌ترین اقدام است که در عرصه بین‌المللی در حال اتفاق است، به طوری که شاهد هستیم برخی کشورها هیچ جاذبه گردشگری ندارند اما با مدیریت رویدادها، برگزاری زمان بندی شده و اصولی رویدادها گردشگران را به آن مقصد می‌کشند تا از امکانات پیش بینی شده و فرصت گذراندن اوقات فراغت بهرمند شوند اما ما در حوزه مدیریت زمان‌بندی رویدادها ضعیف هستیم.

کارشناس گردشگری می‌گوید: اگر رویداد محوری متناسبی اتفاق بیفتد مسلماً امر کشش پذیری بازار را بالا خواهد برد و مخاطبین به آن هدف هدایت خواهند شد؛ در همین راستا باید با داشته‌های فرهنگی خود رویدادهایی را خلق کنیم که مخاطب آن حاضر باشد به خاطر چنین برنامه‌ای مسافت زیادی را طی کند.

به گزارش ایمنا، امروزه، شهرها به‌دلیل برخورداری از ظرفیت نهفته و آشکار برای فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی یکی از نهادهای مؤثر و ویژه در توسعه گردشگری به حساب می‌آیند و بر این اساس، می‌توان گردشگری را از جمله فعالیت‌هایی به شمار آورد که به توسعه پایدار کمک می‌کند و نیز از ظرفیت شهر برای تحقق این مهم، بهره می‌برد؛ بر اساس این امر گردشگری شهری، به‌عنوان یکی از انواع گردشگری و فضای جدید ارتباطات و تأثیر متقابل گردشگری شهری و دیپلماسی شهری به‌عنوان یکی از کاربردی‌ترین ابزار در دسترس است.

بر اساس آنچه که بیان شد، نیاز است که متولیان و فعالان حوزه گردشگری، علاوه بر تمرکز بر جذب گردشگران خارج از منطقه، برنامه‌هایی متناسب را مدنظر قرار دهند تا شهروندان مناطق مختلف کشور نیز از ایام تعطیلات به خوبی بهره برده و با جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی منطقه خود آشنا شوند.

کد خبر 739827

دیگر خبرها

  • اشعار شاعران کُرد زبان در فضای شهری کرمانشاه اکران می‌شود
  • شبکه کشاورزی مغان ۲۰ میلیارد تومان اعتبار دارد
  • لایحه جامع منابع انسانی تهیه و مشخص شود
  • گردشگری را از شهر خودمان آغاز کنیم
  • گردشگری را از شهرهای خودمان آغاز کنیم
  • برنامه ریزی برای راه اندازی اولین آکادمی گردشگری خوراک غرب کشور در کرمانشاه
  • چرا سند استراتژی توسعه صنعتی تدوین نمی شود؟
  • برپایی بازارچه‌های کارآفرینی با ۵ هدف برای افزایش مشارکت اقتصادی مردم در استان تهران
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟|حسین سرآبادانی
  • سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان باید اهداف دولت سیزدهم را محقق کند