Web Analytics Made Easy - Statcounter

زهره فدایی، کارشناس ادبیات و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، طنز در لغت به معنای طعنه زدن و در اصطلاح هنری و ادبی، کلام و نوشتاری است که با استفاده از وارونه سازی خشم و نقیض پردازی، نابسامانی‌ها و مشکلات اجتماعی و فرهنگی جوامع انسانی را به نقد می کشد و در واقع می‌توان گفت هنری است که عدم تناسبات در عرصه‌های مختلف اجتماعی را که در ظاهر متناسب به نظر می‌رسد نشان می‌دهد به گونه‌ای که مایه خنده و نشاط می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: طنز تفکر برانگیز است و ماهیتی پیچیده و چند لایه دارد و اگرچه ظاهرش فرح بخش است اما در ورای آن واقعیتی تلخ وجود دارد که هدفش آگاه کردن انسان ها است.

فدایی گفت: طنز به صورت گفتاری و به شکل نوشتاری در عرصه پهناور زبان و ادبیات فارسی از دیرباز تاکنون در آثار و اشعار شاعران و نویسندگان ما حضور و ظهور داشته است که از جمله انواع آن می توان فکاهیات، لطیفه‌ها، حکایت‌های طنز و... را نام برد.

او افزود: از چهره‌های شاخص طنزپرداز ادبیات پارسی در شعر و نثر می توان مولوی، سعدی، عبید زاکانی را در ادبیات سنتی و کلاسیک؛ دهخدا، پروین اعتصامی، ابوالقاسم حالت، کیومرث صابری فومنی متخلص به گل آقا  را در دوره مشروطه و ابوالفضل زرویی، رضا رفیع، عمران صلاحی و سید ابراهیم نبوی را در ادبیات معاصر نام برد.

فدایی در ادامه گفت:حضور قومیت ها با گونه ها و گویش های مختلف زبانی اقوام ایرانی را در البرز و حضور و ظهور شاعران و نویسندگان با استعداد و با ذوق که در این استان هستند، فضای مناسبی را برای طنز نویسی و طنز گویی در نقاط مختلف این استان مهیا شده کرده است.

او افزود: از نمونه‌های رونق طنزپردازی در این استان می توان به برپایی جشنواره‌های مختلف شعری، انجمن‌های ادبی شعر طنز، اجرای نمایش هایی با مضامین طنز، رونمایی از کتاب هایی با موضوعات مربوط به طنز اشاره کرد.

انتهای پیام/د.خ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات فارسی شعر طنز طنز سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۲۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه آموزش‌های امدادی به ۲۵ هزار البرزی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان البرز گفت: با اجرای ۷۹۴ دوره همگانی، عمومی، تخصصی و ضمن خدمت بیش از ۲۵هزار نفر توسط جمعیت هلال احمر استان البرز در سال ۱۴۰۲ آموزش دیدند.    محمدباقر خلفی اظهار داشت: در سال گذشته ۲۵هزار و ۶۷۶ نفر در ۸۲۷ دوره آموزشی امداد و کمک‌های اولیه، آموزش عمومی امداد و نجات، دوره تخصصی، دوره بازآموزی، دوره ضمن خدمت، آموزش همگانی شرکت کردند.   ۲۰ دوره مهارت‌های ویژه شرایط اضطرار در شعب مختلف، شرکت‌ها و موسسات متقاضی برگزار شد که طی آن ۳۷۰ نفر با اقدامات ضروری در شرایط اضطرار از جمله تزریقات، در دوره‌های ۵۰ ساعته آموزشی آشنا شدند.   مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان البرز اظهار داشت: قشر‌های مختلف مردم از جمله دانش‌آموزان، کارمندان، کارگران، معلمان، نیرو‌های بسیجی و سربازان  تحت پوشش این آموزش‌ها قرار گرفته‌اند.   خلفی اظهار داشت: در حال حاضر جمعیت هلال احمر استان دارای ۷ شعبه در سطح استان است که با توجه به رشد و فعالیت خانه‌های هلال در محلات، سطح دسترسی اقشار مختلف مردم در مناطق دور از مرکز استان و شهرستان‌ها مهیا شده است که خدمات آموزشی، فرهنگی و بشردوستانه از طریق آنها ارائه می‌شود.

دیگر خبرها

  • لیست قیمت لوله جدار چاه کالوپ در ضخامت های مختلف
  • دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای هنر با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود
  • حضور اساتید برجسته در دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر
  • در کشوری که یک فساد بزرگ را «فسادنمایی» می‌نامید، می‌شود دم از عدالت زد؟
  • طعنه روزنامه جمهوری اسلامی به پرونده چای دبش: در کشوری که یک فساد بزرگ را «فسادنمایی» می‌نامید، می‌شود دم از عدالت زد؟
  • آسمان بارانی در نقاط مختلف کشور
  • رعایت حقوق بشر در ادبیات سعدی به خوبی تبیین شده است
  • تحلیل جایگاه دانشگاه تهران در حوزه‌های علوم‌ مختلف
  • ارائه آموزش‌های امدادی به ۲۵ هزار البرزی
  • بنیاد امسال حضور پررنگ تری در نمایشگاه کتاب دارد