Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@19:09:09 GMT

حفاری ۱۵۰ هزار متری برای شناسایی ذخایر معدنی و جهش تولید

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۲۷۱۶

حفاری ۱۵۰ هزار متری برای شناسایی ذخایر معدنی و جهش تولید

به گزارش روز شنبه ایرنا، براساس جداول آماری نقشه راه معدن، امسال یکی از محورهای تعیین شده، دستیابی به ۱۵۰هزار متری حفاری برای شناسایی محدوده های امید بخش معدنی است که در مقایسه با سال  ۹۸ فزایش ۵۰ هزار متری دارد و نسبت به سال ۹۷ هم ۱۰۰ هزار متر بیشتر خواهد شد.

طبق پیش بینی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در افق ۱۴۰۰ میزان حفاری شناسایی محدوده های امید بخش معدنی به ۲۰۰ هزارمتر می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقشه های زمین شناسی کاربردی 

براساس نقشه راه بخش معدن، تهیه نقشه های زمین شناسی کاربردی در مقیاس یک ۲۵ هزارم امسال ۴۵۰ کیلومتر خطی برنامه ریزی شده که در مقایسه با سال ۹۸ به میزان ۲۰۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت.

تفاوت برنامه امسال نسبت به ۱۳۹۷ رقم ۳۰۰ کیلومتر خطی است، برای سال ۹۷ رقم ۱۰۰ کیلومتر پیش بینی شده بود.

انتظار می رود تهیه نقشه های زمین شناسی کاربردی در مقیاس یک ۲۵۰ هزارم در افق ۱۴۰۰ به ۴۵۵ کیلومتر خطی برسد.

تهیه نقشه های ژئوشیمیایی یک ۱۰۰ هزارم

سازمان یادشده برای سال ۹۹ یکی از محورهای کاری خود را تهیه نقشه های ژئوشیمیایی و هیدروژئوشیمیایی اکتشافی در مقیاس یک ۱۰۰ هزارم برنامه ریزی کرده تا ۲۵ برگه از این نوع را تهیه کند و نسبت به سال ۹۷ پنج برگ افزایش دارد و در مقایسه با پارسال بدون تغییر است، اما برای افق سال ۱۴۰۰ پیش بینی افزایش پنج برگی دارد.

برآورد شده برای تهیه اینگونه نقشه ها به ازای هرواحد ۳.۵ میلیارد تومان هزینه شود که تخصیص مناسب بودجه سالیانه نسبت به تحقق این برنامه کمک خواهد کرد.

تهیه نقشه های یک ۲۵ هزارم ژئوشیمیایی

برابر داده های آماری نقشه راه معدن امسال قرار است ۱۳۰ برگ نقشه های ژئوشیمیایی و هیدروژئوشیمیایی اکتشافی در مقیاس یک ۲۵ هزارم تهیه شود که برای این منظور نیز براساس برآورد سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور به ازای هر واحد ۳.۵ میلیارد تومان باید هزینه شود.

تهیه نقشه های مزبور در سال ۹۷ به میزان ۳۰ برگ بود و در سال ۹۸ دستور کار تهیه ۷۰ برگ ترسیم شد. انتظار می رود در افق ۱۴۰۰ تهیه اینگونه نقشه ها به رقم ۱۷۰ برگ برسد.

به گزارش ایرنا، امسال برنامه اکتشاف مواد معدنی در چارچوب هدف ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع در دولت دوازدهم دنبال می شود، دولت یازدهم با ترسیم ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع، تا نیمه سال گذشته رقم ۲۷۰ هزار کیلومترمربع را محقق ساخت.

میزان ذخایر شناسایی شده کشور حدود ۶۰ میلیارد تن است که از این رقم ۴۰ میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است.

برچسب‌ها سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تهیه نقشه مقیاس یک زمین شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۲۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر

سعید صمدی کارشناس صنایع معدنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: در حوزه معادن بحث استخراج و اکتشاف و همچنین فرآوری وجود دارد. در بحث استخراج موضوع اساسی این است که هر چه از تکنولوژی‌های جدیدتر بهره گیری کنیم، هزینه تولید کاهش یافته و معدن ما رقابتی‌تر خواهد شد.

دبیر انجمن زغالسنگ ایران ادامه داد: استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته استخراج باعث می‌شود که بر بالا رفتن بهره وری در تولید، سطح ایمنی معدن نیز بالا رود. در مسئله استخراج به محض اینکه شیوه و تجهیزات نوینی به کار گرفته شود معدن مجددا شروع به کار خواهد کرد و لزومی ندارد که معدن ترک شود.

صمدی گفت: ذخیره معدن ممکن است به پایان برسد، اما پیر شدن معنای خاصی ندارد. در واقع با استفاده از تکنولوژی پیشرفته‌تر می‌توان تولید را اقتصادی‌تر کرد و به لایه‌های بیشتری از ذخیره دست یافت. به همین جهت ممکن است استخراج یک منبع با تکنولوژی قدیمی به صرفه نباشد، اما همان ذخیره را با تکنولوژی نوین بتوان با سود زاید الوصفی استخراج کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر قیمت کامیدیتی‌ها در دنیا به شدت در حال افزایش است؛ به همین جهت بسیاری از معادنی که قبلا استخراج از آنها توجیه اقتصادی نداشت در حال بازگشت به تولید هستند. به عنوان مثال سابق بر این استخراج طلا با نرخ ۲ گرم بر تن اقتصادی بود، اما در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت جهانی طلا، این نرخ به ۰.۵ گرم در تن رسیده است.

تاثیر تکنولوژی بر اکتشاف معادن

این کارشناس صنایع معدنی گفت: در بحث اکتشاف معادن هر چه تکنولوژی پیشرفته تری در اختیار داشته باشیم، سرعت پیشرفت امر اکتشافی نیز افزایش می‌یابد و هم هزینه‌های امر اکتشاف کاهش می‌یابد. متاسفانه در این زمینه به شدت دچار کمبود هستیم و از تکنولوژی‌های بسیار قدیمی استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: جدای بحث اکتشاف جالب است بدانید که حدود ۸۰ درصد از معادن ایران در حال کار با تکنولوژی دهه ۳۰ شمسی هستند یعنی زمان که حتی خودروی پیکان نیز ساخته نشده بود. در بحث فرآوری منابع ایجاد شده نیز همین مشکلات وجود دارد و باعث می‌شود که بخش زیادی از منابع هدر برود.

دانش بنیان‌های حقیقی و معادن

صمدی گفت: متاسفانه دانش بنیان حقیقی در معادن بسیار نایاب است و اکثر آنهایی که ادعای دانش بنیانی دارند ماشین آلات را از چین وارد کرده و با مونتاژ در ایران ادعا می‌کنند که این ابزار و دستگاه را تولید کرده اند. اینکه تحقیق و توسعه معدن و صنایع معدنی در ایران تا این حد مغفول مانده است باعث تاسف است؛ چرا که ترنور معادن و صنایع معدنی در دنیا سالانه ۸ هزار میلیارد دلار است و ۱۰ درصد ذخایر معدنی در دنیا در اختیار ایران است.

وی ادامه داد: متاسفانه در تحقیقات و دانش فنی معدن و صنایع معدنی بسیار عقب هستیم. برنامه ریزی برای تولید دانش فنی و همچنین تعامل با جهان خارج برای واردات دانش فنی به خوبی انجام نشده است. ما مهمترین کشور معدنی غرب آسیا هستیم و از این رو در مجموع می‌شود گفت پیشرفتی که تا امروز در زمینه معدن کرده ایم اصلا معادل جایگاه ما نیست.

دبیر انجمن زغالسنگ ایران گفت:‌در سال ۲۰۱۳ تجارت جهانی برنامه‌ای تدوین کرد تا کشور‌هایی که توانایی بیشتری برای تامین مواد معدنی دنیا را دارند شناسایی شوند و در پایان نام سه کشور ایران و افغانستان و کره شمالی مطرح شد و به عنوان منابع معدنی دست نخوره مطرح شد.

لازمه‌های فعالیت توسعه ای در حوزه معدن چیست

صمدی تاکید کرد: اولین شرط ورود به حوزه معدن شفافیت است. در صنعت معدن دوره‌های برنامه ریزی ۵ ساله است و به نوعی می‌توان گفت که اگر از همین امروز کار بر روی منبعی را شروع کنیم باید بتوانیم برای ۵ سال آینده برنامه ریزی کرد. در کشور شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توان قیمت نیروی انسانی و انرژی و ... را پیش‌بینی کرد و این موضوع اسباب ضعف این صنعت خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • این شهر بحرانی‌ترین کانون فرونشست زمین در کشور
  • شناسایی شکستگی و ترمیم لوله انتقال آب در بندر امام خمینی
  • دانش ایرانی در خدمت امنیت حفاری
  • اجرای بیش از ۴۵۰ کیلومتر حفاری در پروژه ملی توسعه شبکه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در خراسان شمالی
  • روش‌شناسی رئالیسم انتقادی؛ عناصر، فرایند و گام‌ها
  • (ویدئو) مبارز MMA با دست خالی تمساح عظیم‌الجثه را شکار کرد
  • هر جا نامی هست، داستانی دارد
  • نمایش توان فنی و مهندسی ایران در سریلانکا