Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@20:40:22 GMT

نرخ بیکاری زمستان ۱۰.۶ درصد اعلام شد

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۳۳۰۰

نرخ بیکاری زمستان ۱۰.۶ درصد اعلام شد

مرکز آمار ایران اعلام کرد:‌ نرخ بیکاری در زمستان سال ۹۸ به ۱۰.۶ درصد رسیده است.نرخ بیکاری در زمستان سال ۹۸ به ۱۰.۶ درصد رسیده است. ضمن اینکه بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٧، ١.٧ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۱۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

٦ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) طی چهار هفته منتهی به هفته مرجع آمارگیری بیکار بوده‌اند.

شایان ذکر است در هر فصل براساس استانداردهای مربوطه و طرح فنی آمارگیری نیروی کار، اطلاعات وضع فعالیت افراد در هفته دوم تقویمی کامل و هفته پس از آن در ماه میانی هر فصل جمع آوری می‌شود؛ لذا اطلاعات فصل زمستان طرح مذکور مربوط به ١٢ لغایت ٢٥ بهمن ماه ١٣٩٨ بوده که متأثر از شرایط شیوع بیماری کرونا در کشور نبوده است.

در زمستان ١٣٩٨، به میزان ٤٢.٤ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٧) ١.١ درصد کاهش داشته است.

جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ٤٣٥ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥٢ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در زمستان ١٣٩٨، بخش خدمات با ٥٢, ٧ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣١.٧ درصد و کشاورزی با ١٥.٦ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٥.٧ درصد از فعالان این گروه سنی در زمستان١٣٩٨ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٧) ٢.٤ درصد کاهش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در زمستان ١٣٩٨، ١٧, ٨ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به زمستان ١٣٩٧، به میزان ١.٦ درصد کاهش یافته است.

بررسی سهم اشتغال ناقص جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که در زمستان ١٣٩٨، ۱۰,٤ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٥.٣ درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند./مهر

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نسبت به فصل مشابه ١٥ ساله و بیش تر زمستان ١٣٩٨ نشان می دهد نرخ بیکاری درصد کاهش بوده اند ٧ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۳۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند کاهشی نرخ بیکاری خراسان شمالی در دولت سیزدهم

  مهدی اسلام‌خواه در نشست خبری به مناسبت هفته کار و کارگر اظهار داشت : حدود ۳۰ برنامه محوری طی این هفته در استان اجرا می‌شود که از جمله آن‌ها اعزام جمعی از کارگران استان برای دیدار با مقام معظم رهبری است.  اسلام خواه ، عیادت از بیماران و خانواده‌های جامعه کارگری، پیاده‌روی بزرگ خانوادگی کارگران استان ، افتتاح زمین تنیس خاکی، تجلیل از زنان کارگر برگزیده، تجلیل از کارگران و کارآفرینان برتر، برگزاری مسابقات فوتسال و وزنه‌برداری، دیدار با نماینده ولی فقیه و استاندار را از جمله برنامه‌های شاخص این هفته اعلام کرد و افزود: تلاش ما این است که این هفته، شور و نشاط خاصی را برای جامعه کارگری، کار و تولید ایجاد کنیم. مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران درباره نرخ بیکاری، گفت: روند نزولی نرخ بیکاری در استان و افزایش اختلاف آن با میانگین کشوری ادامه دارد. نرخ بیکاری خراسان شمالی سال ۱۴۰۰ معادل ۹.۷ درصد بود که در پایان سال ۱۴۰۱ به ۸.۷ درصد کاهش یافت. اسلام‌خواه اظهار کرد: روند نزولی نرخ بیکاری خراسان شمالی در سال گذشته ادامه یافت و به ۷.۴ رسید. این در حالی است که میانگین نرخ بیکاری کشور در پایان سال گذشته ۸.۱ محاسبه شد و نشان‌دهنده پایین‌تر بودن نرخ بیکاری در استان نسبت به میانگین کشوری است. وی به نرخ مشارکت اقتصادی استان اشاره کرد و ادامه داد: براساس آخرین آمار، نرخ مشارکت اقتصادی خراسان شمالی در پایان سال گذشته ۴۴.۹ درصد محاسبه شد که بیش از ۳.۵ درصد از متوسط کشوری (۴۱.۳) بالاتر است. او بیان کرد: شعارهای سال انتخاب‌شده توسط رهبر انقلاب در سال‌های اخیر، نشان‌دهنده ضرورت توجه ویژه به حوزه اقتصاد و تولید است. امسال شعار هفته کار و کارگر «مشارکت کارگر، جهش تولید، ایران قوی» انتخاب شد. وی اظهار کرد: باید به مدل مردم‌پایه برای تحول توجه کنیم و این موضوع را در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار دهیم تا با بسیج امکانات و بهره‌مندی از نیروی انسانی ماهر و متخصص بتوانیم مسائل استان و کشور را حل کنیم. اسلام‌خواه ادامه داد: علم به مردمی‌سازی و ضرورت آن وجود دارد، اما باورمندی لازم در این زمینه همچنان کافی نیست. بنابراین باید به سمت تقویت بخش خصوصی حرکت کنیم. وی گفت: همت مضاعفی در این دولت برای تحقق این موضوع اتفاق افتاده است. در استان خراسان شمالی نیز در دو - سه سال گذشته توجه ویژه‌ای به بخش خصوصی شده است و ما نیز این مسیر را دنبال می‌کنیم. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: دولت در حال اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی پس از شش برنامه توسعه و سند چشم‌انداز است. در این راستا، تعدادی از بنگاه‌های صنفی و تولیدی کوچک در رقابت با بنگاه‌های تولیدی قرار گرفته‌اند و دسترسی به اطلاعات اقتصادی شفاف شده است که از جمله توفیق‌های مهم دولت در کشور و استان محسوب می‌شود./ خراسان شمالی _خبرنگار جام جم _اسدالله ابراهیمی

دیگر خبرها

  • خودنمایی زمستان در بهار سمیرم
  • روند کاهشی نرخ بیکاری خراسان شمالی در دولت سیزدهم
  • رشد اقتصادی روسیه رقم خورد
  • کاهش نرخ بیکاری در اردستان
  • افزایش ۵۷ درصدی دستمزد ۱۴۰۱ بیکاری را ۸ درصد کاهش داد
  • اختراعی با قدمت دوهزار سال| یخچال‌هایی در دل کویر
  • پاچه‌ ورمالیده کیست؟ | چگونه از حواشی یک شغل یک ناسزا خلق شد؟
  • نرخ بیکاری در اردستان به ۷.۸۲ رسید
  • اشتغالزایی در آذربایجان شرقی ۱.۳۱ برابر بیشتر از تعهد انجام شد
  • خودکشی ۶۰ جوان بدلایل فقر، اعتیاد و بیکاری