Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت سامانه‌های انرژی آران با هدف تجاری‌سازی و فروش محصولات میکروسی‌اچ‌پی (Heat demand و Electrical demand) و موتور ژنراتور بر پایه فناوری موتور گازسوز OHVG، قرارداد همکاری امضا کردند.
به گزارش شانا، این قرارداد با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، میان جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و علیرضا نوری، مدیرعامل شرکت سامانه‌های انرژی آران امضا شد که بر اساس اعلام پژوهشگاه، مشارکت و مشاوره در زمینه تجاری‌سازی و فروش محصولات سامانه‌های تولید هم‌زمان برق و حرارت در مقیاس میکرو (براساس نیاز حرارتی یا نیاز الکتریکی) و همچنین موتور ژنراتور براساس موتور پایه گازسوز OHVG از موضوعات اصلی آن به‌شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پژوهشگاه صنعت نفت اعلام کرد: طرفین قرارداد پیشنهاد دادند تعدادی از این دستگاه‌ها به‌مدت 6 ماه در بخش دولتی استفاده شود تا با استفاده از نتایج حاصل، مشکلات احتمالی برطرف شود و با تولید انبوه، قیمت نهایی آن کاهش یابد.
جابر نشاطی، رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت درباره این قرارداد گفت: بر مبنای قرارداد امضاشده، قرار است سال نخست 85 عدد از این دستگاه‌ تولید شود و در سال‌های بعدی این تعداد افزایش یابد.
وی در بازدید وزیر نفت از دستاوردهای پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت، میکروسی‌اچ‌پی را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های پژوهشگاه دانست و اظهار کرد: طراحی، توسعه و تولید سامانه‌های تولید هم‌زمان برق و حرارت که بر مبنای موتور احتراق داخلی پایه گاز (OHVG) در نظر گرفته شده، با همکاری محققان پژوهشگاه صنعت نفت از سال 93 به کارفرمایی شرکت ملی نفت ایران و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور آغاز شد که کسب دانش فنی طراحی میکروسی‌اچ‌پی، طراحی و توسعه موتور دائم‌کار، طراحی و ساخت مبدل چگالشی و ساخت سیستم کنترل موتور و ژنراتور از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح محسوب می‌شود.
نشاطی هدف از این طرح را تولید هم‌زمان برق و حرارت به‌منظور افزایش بازده دانست و افزود: اساس این کار استفاده از موتور دائم‌کار گازسوز است که بتواند با دور ثابت با مدت زمان طولانی کار کند.
وی به مقایسه قیمت این دستگاه با نمونه‌های مشابه خارجی پرداخت و گفت: ساخت یکی از نمونه‌های خارجی که متعلق به کشور هلند است حداقل 23 هزار یورو هزینه داشته، اما نمونه ساخته‌شده توسط محققان پژوهشگاه صرفا با 120 میلیون تومان هزینه به انجام رسیده و چنانچه بتوانیم تولید انبوه آن را در دستور کار قرار دهیم، این مبلغ را می‌توان به 80 میلیون نیز رساند.
به گفته نشاطی، در کنار این پروژه، اتاق تستی برای کنترل کیفیت میکروسی‌اچ‌پی طراحی و ساخته شده که نخستین اتاق آزمون کشور به شمار می‌آید و همه مراحل آن توسط متخصصان داخلی انجام شده است.
بر اساس این گزارش، وزیر نفت روز پنجشنبه (14 فروردین‌ماه) در پژوهشگاه صنعت نفت حضور یافت و از پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه بازدید کرد و در حاشیه این بازدید، قرارداد تجاری‌سازی محصولات میکروسی‌اچ‌پی میان پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت سامانه‌های انرژی آران امضا شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: پژوهشگاه صنعت نفت تجاری سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۳۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام نخست باشگاه هسته‌ای بریکس با حضور ایران

به گزارش خبرآنلاین، معاون اول رئیس شرکت دولتی روس‌اتم روسیه در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های گروه بریکس در عرصه انرژی‌ هسته‌ای، پیشنهاد شکل‌گیری سازوکار همکاری جدیدی در قالب انجمن بین کشورهای عضو این گروه در این حوزه را مطرح کرد.
کریل کاماروف گفت:‌ کشورهای بریکس حدود ۳۰ درصد از نیروگاه های هسته ای فعال جهان و حدود ۷۰ درصد نیروگاه های در حال ساخت را در اختیار دارند.
رئیس بخش توسعه تجارت بین المللی شرکت روس اتم با بیان اینکه اعضای گروه بریکس دارای طیف کاملی از فناوری های راکتور و سوخت هستند، گفت: افزایش سه برابری ظرفیت نیروگاه هسته ای نصب شده که توسط صنعت هسته ای جهانی به عنوان یک هدف تا سال ۲۰۵۰ اعلام شده است، بدون مشارکت کلیدی کشورهای بریکس غیرممکن است.
به نقل از ایرنا وی ادامه داد: با هدف دستیابی به این شاخص ها، شرکت دولتی روس اتم ایده ایجاد انجمنی در زمینه انرژی هسته ای، پلتفرم هسته ای بریکس، در چارچوب این گروه را مطرح کرد که امکان تثبیت فناوری، تولید و ظرفیت‌های لجستیکی کشورهای عضو و ایجاد تبادل موثر تجربیات را فراهم می‌کند.
کاماروف گفت: این انجمن می‌تواند به ابزار مهمی برای حمایت از طرح‌های توسعه مقیاس بزرگ انرژی هسته‌ای تبدیل شود و در چارچوب پلتفرم هسته‌ای بریکس، هم کشورهایی که تجربه طولانی‌مدت فعالیت در این عرصه را دارند و هم کشورهایی که به تازگی وارد این عرصه شده‌اند، مسیرهای اولویت‌دار را خواهند یافت.

استقبال ایران
معاون سازمان انرژی اتمی ایران با استقبال از پیشنهاد طرف روس گفت: در چارچوب این انجمن، کشورها قادر خواهند بود تا از طریق نمونه پروژه‌های خود، مشارکت واقعی در کربن زدایی انرژی و بهبود کیفیت زندگی مردم از طریق توسعه پزشکی هسته‌ای و جوامع آموزشی را عملی کنند.
حسین درخشنده افزود: سازمان انرژی هسته ای ایران یک بخش نوآوری محور با تجربه در همکاری های بین المللی و توسعه شایستگی‌ها است.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: کشورهای بریکس در اجرای پروژه ها در شرایط جغرافیایی مختلف با رویکردهای متفاوت در انتخاب فناوری‌ها تجربه دارند و همکاری مشترک این کشورها از این منظر ارزشمند است.

چین آماده اشتراک‌گذاری تجربیات
معاون شرکت ملی هسته ای چین نیز در سخنانی در این نشست گفت: چرخه سوخت هسته ای در چین نوپا است، اما به موفقیت های چشمگیری دست یافته است، موفقیت‌هایی که با همکاری‌های گسترده بین‌المللی دستیابی به آنها تضمین شد.
شن یانفنگ افزود: تبادل تجربه، راه‌حل‌های فناوری، آموزش برای کشورهایی که به‌تازگی در مسیر توسعه انرژی هسته‌ای قدم گذاشته‌اند کمک بسیار جدی در این فرآیند است و چین آماده است تا تجربیات خود را با آنها به اشتراک بگذارد.

تجربه اعضای بریکس به توسعه تأسیسات هسته‌ای برزیل کمک می‌کند
لوئیس فرناندو پارولی معاون شرکت انرژی اتمی برزیل ENBPar نیز در سخنان ضبط شده در این نشست گفت: برزیل به دنبال ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید است که با فناوری‌های وارداتی صورت می‌گیرد، در این بخش،‌تجربه اعضای بریکس می‌تواند برای ما مفید باشد که در آینده در منطقه خود نقش پیشتازی در حوزه انرژی هسته‌ای داشته باشیم.

استقبال آفریقای جنوبی
لوییسو تیاباشه از شرکت انرژی هسته ای آفریقای جنوبی (NECSA) نیز با استقبال از ایده شکل‌گیری چارچوب همکاری جدید بین کشورهای عضو بریکس در حوزه انرژی هسته‌ای گفت: ساخت نیروگاه‌ های هسته‌ای جدید در این کشور می‌تواند به سکوی جهش برای ارتقای این صنعت در سراسر قاره آفریقا باشد که این روند می‌تواند با همکاری کشورهای عضو بریکس شکل گیرد.
بکی انکژومالو رئیس بخش تولید برق هسته‌ای (ВКС ) آفریقای جنوبی نیز گفت: دولت ما در حال آماده شدن برای انجام مناقصه بین المللی برای تامین ۲.۵ گیگاوات ظرفیت هسته ای جدید است.
وی ادامه داد: از آنجایی که آفریقای جنوبی قصد دارد ظرفیت تولید را در حوزه انرژی هسته ای توسعه دهد، اتحاد جدیدی از تامین کنندگان فناوری هسته ای پیشرفته، شرکت های عامل و کارشناسان صنعت هسته ای می تواند به ایجاد یک سیستم انرژی پایدار، غلبه بر فقر انرژی و در نهایت بهبود کیفیت زندگی مردم کمک کند.

مصر و همکاری هسته‌ای
رئیس هیأت‌مدیره شرکت نیروگاه‌های هسته ای مصر (NPPA) نیز در سخنانی در این نشست گفت:‌ مصر چندین دهه است که در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، از جمله بهره برداری از رآکتورهای تحقیقاتی و تولید سوخت هسته ای برای آنها، مشغول فعالیت بوده و مرحله جدید توسعه در دستور کار این کشور، ساخت نیروگاه هسته ای الدبعه است.
امجد الوکیل افزود: چنین پروژه بزرگی در واقع صنعت جدیدی را شکل می‌دهد و تجربه مصر از نظر رویکردهای اجرای پروژه می تواند در کشورهای دیگر منطقه با مشخصات مشابه مورد تقاضا باشد.

در این نشست، گفته شد که پیشنهاد شکل‌گیری چارچوب جدید همکاری کشورهای عضو گروه بریکس به عنوان سندی غیرالزام‌آور برای نشست سران این گروه در آبان ۱۴۰۳ در کازان روسیه فرایندهای رسمی بین دولت‌ها را طی خواهد کرد.

مجمع بین المللی انرژی هسته ای " اتم‌اکسپو-۲۰۲۴"، که توسط شرکت دولتی روسیه "روس‌اتم" سازماندهی شده است، دوشنبه ششم فروردین ماه ۱۴۰۳ در سیریوس روسیه آغاز به کار کرد و شامگاه سه‌شنبه به کار خود پایان داد.
این مجمع که در آن وضعیت فعلی صنعت هسته ای جهانی مورد بحث قرار می گیرد، از سال ۲۰۰۹ در روسیه سالانه برگزار شده است.
در این مجمع روسای شرکت های کلیدی در صنعت هسته ای جهانی، سازمان های دولتی، بین المللی و عمومی و شماری از کارشناسان این حوزه حضور داشتند.

جمهوری اسلامی ایران نیز در نمایشگاه جنبی این رویداد با برپایی غرفه‌ای برای دومین سال به معرفی دستاوردهای خود در عرصه صنعت هسته‌ای پرداخته بود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888568

دیگر خبرها

  • ناترازی‌های مالی، منشا اصلی ناترازی برق در کشور
  • ضرورت یکپارچگی پتروشیمی‌ها دراجرای راهبرد جهش تولید بامشارکت مردم
  • منشاء ناترازی برق در کشور ناترازی‌های مالی است
  • حل ناترازی ها مهمترین اولویت انرژی کشور در ۱۴۰۳
  • کاهش مصرف انرژی‌ در مبدل‌های الکتریکی با استفاده از هوش مصنوعی
  • جایزه جی‌ئی‌سی‌اف قدردانی از تلاش‌های وزارت نفت برای توسعه صنعت گاز است
  • تمام شرکت‌های تولید کننده آرد، غنی‌سازی آرد را با آهن و اسید فولیک انجام می‌دهند
  • گام نخست باشگاه هسته‌ای بریکس با حضور ایران
  • سرمایه گذاری موتور محرک در شرکت کشت و صنعت مغان است
  • انگلیس بازدارندگی هسته ای را تقویت می کند