Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازدهی ۱۰۰ درصدی سکوهای گازی پارس جنوبی، دورکاری کارکنان وزارت کشور با راهکار امن همراه اول، نرخ بیکاری زمستان سال گذشته ١٠.۶ درصد بود، تجارت ۱.۴ میلیارد دلاری ایران و اوراسیا در پنج ماه برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۱۶ فروردین ماه شبستان به شرح زیر است:

صدور و انتقال چک در وجه حامل از ۲۱ آذر سال جاری ممنوع می‌شود

بر اساس جدول زمانبندی اجرای تکالیف مندرج در قانون جدید چک در سال ۹۹(بخش صورتی جدول)، صدور و انتقال چک در وجه حامل، صدور و انتقال چک صرفا به صورت فیزیکی، صدور و اعطای دسته چک برای افراد دارای چک برگشتی، ورشکسته و معسر از پرداخت محکوم به ممنوع خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع بانک مرکزی باید زیرساخت لازم برای صدور و تسویه چک در سامانه چکاوک را فراهم آورد  و این امر بدون ثبت در سیستم و با صرف نوشتن برگه چک و یا امضای پشت چک امکان پذیر نخواهد بود.

همچنین در سال ۹۹ باید زیرساخت لازم برای ایجاد امکان استعلام آخرین وضعیت صادرکننده چک(سقف اعتبار مجاز، سابقه چک برگشتی در ۳ سال اخیر، میزان تعهدات تسویه نشده) برای دریافت کننده چک را فراهم کند.

براساس زمانبندی اعلام شده، ثبت غیر پرداخت بودن چک در سامانه یکپارچه بانک مرکزی، دریافت کد رهگیری و درج آن در گواهینامه توسط بانک (در بیشتر بانک ها اجرایی شده)، عدم ارائه خدمات بانکی و اعمال محرومیت قانونی برای صادرکنندگان چک برگشتی ( در برخی بانک ها اجرایی شده)، صدور اجرائیه برای وصول اصل مبلغ چک بدون رسیدگی قضایی توسط دادگاه (در دفاتر خدمات قضائی بیشتر اجرایی شده) که از تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۹۷ لازم الاجرا است و تصویب آیین نامه اجرائی چگونگی تعلیق محرومیت‌های قانونی دارندگان چک برگشتی توسط شورای تامین استان به دلیل اخلال در امنیت اقتصادی که تا تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۹۷ لازم الاجرا است.

 

بازدهی ۱۰۰ درصدی سکوهای گازی پارس جنوبی

«علیرضا عبادی» روند برداشت گاز از سکوهای درحال تولید این شرکت را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه از ابتدای سال گذشته تاکنون با توجه به شرایط برداشت گاز از سکوهای تحت راهبری مدیریت تولید و عملیات، بازدهی این سکوها از ۱۰۰ درصد فراتر رفته و هم اکنون نیز در شرایط مناسب تولید ایمن و پایدار گاز هستیم.

مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به راهبری ۲۶ سکوی طرح‌های گازی پارس جنوبی توسط مدیریت تولید و عملیات گفت: بخشی از ظرفیت فعلی تولید گاز پارس جنوبی شامل برداشت گاز از این سکوها و بخشی دیگر هم مربوط به ۹ سکوی طرح‌های توسعه بوده که کار واگذاری آن‌ها به این مدیریت در حال انجام است.

وی با بیان اینکه برنامه تولید تکلیفی گاز با ثبت بیش از ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ساعت کار عملیاتی و پشتیبانی از سوی کارکنان بخش خشکی و فراساحل محقق شده، تصریح کرد: با توجه به شرایطی که به علت شیوع ویروس کرونا بر کشور حاکم شده و همچنین اهمیت تولید ایمن و پایدار گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، توجه بیشتر به سلامت کارکنان به ویژه نفرات مستقر بر روی سکوهای گازی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس از برگزاری روزانه جلسات کمیته سلامت به موازات پیگیری و حل مسایل پیش روی پایداری تولید خبر داد و افزود: تمام فعالیت‌های مربوط به وضع سلامت کارکنان به‌صورت روزانه رصد شده و اقدام‌های لازم با حساسیت بسیار بالا و به صورت ضربتی اجرا می‌شوند.

 

دورکاری کارکنان وزارت کشور با راهکار امن همراه اول

شیوع ویروس کرونا در کشور مانند اقصی نقاط جهان، زمینه ایجاد تحولاتی در نظام اداری را به دنبال داشته است؛ بر مبنای آن اغلب سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادها ترجیح دادند شرایط دورکاری را برای کارمندان خود فراهم کنند.

وزارت کشور هم در این راستا با استفاده از بستر گسترده ارتباطی نخستین اپراتور تلفن همراه کشور، سرویس دورکاری را کلید زده تا با تکیه بر بسترهای ایجاد شده مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات، سلامتی را برای پرسنل دولت در این بخش به ارمغان آورد.

این وزارتخانه با قرار گرفتن بر بستر شبکه امن «همراه اول»، دسترسی به تمامی نقاط مورد نظرش را از طریق سیم‌کارت‌های همراه اول، دانگل و APN برای برقراری ارتباطات همگرا و همه جانبه فراهم آورده است.

با توجه به ایجاد این ظرفیت در راهکار شبکه امن، تمامی متقاضیان راهکارهای سازمانی می‌توانند از این بستر با هدف ارتقای هر چه بیشتر امنیت در تبادل اطلاعات سازمانی بهره برده و درخواست خود را به بخش کسب و کار سازمانی در اپراتور اول تلفن همراه کشور ارائه کنند.

 

نرخ بیکاری زمستان سال گذشته ١٠.۶ درصد بود

مرکز آمار، نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در زمستان سال گذشته را منتشر کرد. براساس این گزارش نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ١٠.۶ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) طی چهار هفته منتهی به هفته مرجع آمارگیری بیکار بوده‌اند.  

براساس اعلام این مرکز، اطلاعات وضع فعالیت افراد در مربوط به ١٢ تا ٢۵ بهمن ماه است و بنابراین متأثر از شرایط شیوع بیماری کرونا در کشور نبوده است. در زمستان سال گذشته ۴٢.۴ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نشان می دهد که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٧) ١.١ درصد کاهش داشته است.


جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ٤٣٥ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن ٥٢ هزار نفر افزایش داشته است. همچنین بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در زمستان ١٣٩٨، بخش خدمات با ۵٢.٧ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣١.٧ درصد و کشاورزی با ١٥.٦ درصد قرار دارند.


نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله نشان می دهد که ٢۵.٧ درصد از فعالان این گروه سنی در زمستان١٣٩٨ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٧) ٢.٤ درصد کاهش یافته است.

 

تجارت ۱.۴ میلیارد دلاری ایران و اوراسیا در پنج ماه

«سیدروح اله لطیفی» اظهار داشت: از تاریخ پنجم آبان سال ۹۸ تا ۶ فروردین ماه سال جاری، میزان تجارت خارجی ایران واوراسیا به یک میلیارد و۴۸۹ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۲۶۵ دلار رسیده که از این میزان ۶۷ درصد سهم واردات و ۳۳ درصد نیز سهم صادرات بوده است.

سخنگوی گمرک ایران افزود: صادرات ایران به اوراسیا از حیث وزنی یک میلیون و ۱۵۹ هزار و ۴۷۹ تن و ارزش این مقدار نیز برابر با ۴۸۹ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۹۵۵ دلار است. همچنین واردات کشور از اوراسیا از حیث وزنی دو میلیون و ۹۵۸ هزار و  ۱۲۸ تن بوده که ارزش این حجم کالا ۹۹۹ میلیون و ۳۰۰ هزار و ۳۱۰ دلار است.

لطیفی درباره میزان صادرات و واردات کالاها بر اساس توافقنامه توضیح داد: باتوجه به توافقنامه تجاری ایران و اوراسیا در آبان ماه سال ۹۸ و نیز اقدامات صورت گرفته برای اجرایی شدن تعرفه های ترجیحی، حجم صادرات ترجیحی کشور به مجموعه اوراسیا به مقدار ۱۲۳ هزار و ۹۶۰ تن و به ارزش ۱۳۶میلیون و۲۶۰ هزارو ۲۲۹ دلار رسیده است.

به گفته وی حجم واردات کشور در این مدت زمان به مقدار دو میلیون و ۳۸۱ هزارو ۸۵۹ و به ارزش ۷۴۹ میلیون و ۸۱۶ هزارو ۲۰۵ دلار است.

 

بازدهی ۱۹۲ درصدی آیفکس در سال ۹۸

در سال ۹۸ و نخستین سال از دومین دهه حیات فرابورس، تعدد روزهای سبز بازار معاملاتی سهام باعث شد شاخص کل (آیفکس) نسبت به سال ۹۷ با بازدهی ۱۹۲ درصدی در ارتفاع تاریخی ۶ هزار و ۵۹۱ واحد بایستد و ارزش کل بازار نیز با رشد ۱۷۰ درصدی و رسیدن به رقم شش میلیون و ۹۵۵ هزار و ۱۷۹ میلیارد ریال، سال تاریخ‌سازی را برای فرابورس ایران فراهم کند.

حجم کل معاملات در بازارهای مختلف فرابورس نیز با رسیدن به عدد ۴۴۷ هزار و ۹۷۹ میلیون ورقه بهادار طی ۷۷ هزار و ۲۰۱ نوبت معاملاتی موجب شد رکوردهایی که پیش از این و در سال‌های گذشته به ثبت رسیده بود، جابه‌جا شوند و به ترتیب ۱۶۳ و ۲۱۲ درصد این دو متغیر نسبت به سال ۹۷ افزایش یابند.

رشد ۲۰۶ درصدی تامین مالی فرابورس

در سالی که گذشت، زنجیره عرضه‌های اولیه، عرضه اسناد خزانه اسلامی، پذیره‌نویسی و افزایش سرمایه شرکت‌ها سبب شدند تا تامین مالی یک میلیون و ۸۹ هزار و ۴۴ میلیارد ریالی در فرابورس ایران صورت بگیرد که این رقم نشان از رشد ۲۰۶ درصدی تامین مالی فرابورس در سالی که گذشت نسبت به سال ۹۷ دارد. از این میزان، ۲۲ هزار و ۹۷۲ میلیارد ریال متعلق به عرضه‌های اولیه، ۳۴۸ هزار و ۶۵۳ میلیارد ریال متعلق به اسناد خزانه اسلامی، ۳۷۶ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال متعلق به پذیره‌نویسی و ۳۴۰ هزار و ۸۴۹ میلیارد ریال متعلق به افزایش سرمایه شرکت‌ها است.

در ۲۳۸ روز معاملاتی سال ۹۸، حجم کل معاملات نیز از رد و بدل شدن ۴۴۷ هزار و ۹۷۹ میلیون ورقه بهادار خبر می‌دهد که ارزش کل دادوستدها را به رکورد سه میلیون و ۲۴۱ هزار و ۹۷۱ میلیارد ریال رساند. در این میان در بهمن‌ماه ۵۳ هزار و ۶۱۳ میلیون ورقه بهادار خرید و فروش شد تا بیشترین حجم معاملاتی در میان ۱۲ ماه سال، در این ماه صورت بگیرد. پس از آن بیشترین حجم معاملات در ماه‌های اسفند، خرداد و دی رقم خورد.

در جدول ارزش و حجم کل معاملات به تفکیک صنایع مختلف نیز اوراق تامین مالی با حجم معاملات یک هزار و ۲۰ میلیون ورقه به ارزش ۹۱۰ هزار و ۷۵۸ میلیارد ریال صدرنشین سایر صنایع شد. پس از آن گروه فلزات اساسی با ارزش معاملاتی ۲۳۴ هزار و ۴۳۳ میلیارد ریال و حجم معاملات ۷۲ هزار و ۱۸۴ میلیون ورقه‌ای در جایگاه دوم قرار گرفت.

 

کاهش شدید تولیدات نفت هم مانع لبریز شدن انبارها نمی شود

فاتح بیرول مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی معتقد است که اقدامات انجام شده در راستای تهدید شیوع ویروس کرونا منجر به کاهش بی سابقه تقاضا شده است و این کاهش می تواند به یک چهارم مصرف جهان برسد.

بیرول پس از گفت و گو با عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان و در آستانه نشست روز دوشنبه اوپک و اوپک پلاس، در مصاحبه با رویترز گفت: حتی با کاهش تولیدات به اندازه ۱۰ میلیون بشکه در روز، معادل ۱۰درصد عرضه جهان، باز هم موجودی انبارها در سه ماهه دوم سال به اندازه ۱۵ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: این بدان معنا است که بازارهای جهانی نفت همچنان تحت فشار سنگینی خواهند بود. نشست روز دوشنبه با اعضای اوپک پلاس می تواند آغاز خوبی باشد اما حتی اعداد و ارقامی که گوش به گوش می شود هم شاید برای یافتن راه حلی در راستای رفع مشکل کافی نباشد. این ارقام تنها می تواند به کاهش خسارتی که نظاره گر آن هستیم، کمک کند.

بیرول از عربستان سعودی به عنوان رهبر غیررسمی اوپک و رهبر فعلی گروه جی۲۰ خواست تا برای یافتن راه حل هایی گسترده تر به منظور تثبیت آشفتگی اقتصاد جهان، وارد بحث و مذاکره شود.

وی در این باره گفت: عربستان سعودی که سال ها نقش تثبیت کننده بازارهای نفت را ایفا کرده، بار دیگر قادر است تا نقش سازنده ای داشته باشد و به عنوان رییس جی۲۰ می تواند با گرد هم آوردن اقتصادهای کلیدی جهان، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باب مذاکرات را به منظور اتخاذ تدابیر و اقدامات در مسیر ثبات بخشی به بازارهای نفت، باز کند.

بیرول گفت که وی از اینکه آیا دولت آمریکا برای کاهش تولیدات نفت خود اقدامی صورت داده است یا خیر، اطلاعی ندارد اما به گفته وی کاهش قیمت نفت بسیاری از میادین نفتی را در این کشور تعطیل کرده و حفاری های شیل را کاهش داده است./

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار میلیارد ریال متعلق ایران و اوراسیا زمستان سال گذشته تولید و عملیات میلیون ورقه نشان می دهد حجم معاملات تامین مالی نرخ بیکاری پارس جنوبی ۴ میلیارد چک برگشتی همراه اول ١٠ ۶ درصد سال ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۴۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات ۸۰۰ میلیون دلاری قطعات موتورسیکلت با رشد ۴۰ درصدی

طبق اعلام گمرک، سال گذشته نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار قطعات موتور سیکلت وارد کشور شده است. این میزان واردات رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، از تعداد 261 کد تعرفه گمرکی واردات قطعات و اجزای مربوط به وسایل نقلیه در سال گذشته، از نظر وزنی 860 هزار تن و به ارزش 8/4 دهم میلیارد دلار بودند، که نسبت به سال 1401 افزایش 33 درصدی در ارزش و 24 درصدی در وزن داشته است.

 در سال 1402 صادرات قطعات و تجهیزات خودرو و موتورسیکلت 141 میلیون دلار بود، که بیش از 25 درصد نسبت به سال 1401 افزایش نشان می‌دهد.

در بخش خودرو که حدود 217 کد تعرفه گمرکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، پارسال صادرات کشورمان حدود 133 میلیون دلار بوده، که افزایش بیش از 25 درصدی نسبت به سال 1401 داشته است. بزرگ‌ترین صادرکنندگان اجزا و قطعات خودرو شرکت‌های ایران خودرو، سپاهان خودرو و ایساکو بودند. مهم‌ترین بازار‌های صادراتی این محصولات هم عراق، تاجیکستان، ونزوئلا و روسیه بودند.

769 هزار تن قطعات و اجزای خودرو به ارزش 7.6 میلیارد دلار در سال گذشته وارد کشور شد، که از نظر ارزش 32 درصد و از لحاظ وزنی 24 نسبت به سال 1401 افزایش داشت.  چین با 71 درصد، بزرگ‌ترین مبدا وارداتی این محصولات به کشورمان بود، امارات متحده عربی، ترکیه و آلمان در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

میزان صادرات قطعات موتور سیکلت در سال گذشته حدود 14 درصد از نظر وزنی و 12.5 درصد از لحاظ ارزشی نسبت به سال 1401 افزایش داشته، که این میزان حدود 8.6 میلیون دلار بوده است. بازار‌های اصلی این محصولات کشور‌های عراق، افغانستان و جمهوری آذربایجان بودند.

 واردات قطعات و اجزای موتورسیکلت در سال 1402 حدود 782 میلیون دلار بود، که در مقایسه با سال قبلش افزایش 41 درصدی داشته است. مبادی اصلی واردات قطعات و اجزای موتور سیکلت چین، امارات و تایلند بودند. چین 62 درصد، امارات متحده عربی 33 درصد و تایلند 3 درصد از واردات این اقلام را به خود اختصاص دادند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واردات ۸.۴ میلیارد دلاری قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲
  • صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۲
  • عراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات
  • هدفگذاری تجارت ۷۰۰ میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان
  • کاهش ۲ درصد نرخ بیکاری بانوان/ تسهیلات اثر گذار بودند
  • وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم
  • واردات ۸۰۰ میلیون دلاری قطعات موتورسیکلت با رشد ۴۰ درصدی
  • صادرات ۳۶۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی
  • زمستان معتدل و کوتاه، بلای جان گندمزارها
  • هزینه یک میلیارد دلاری آمریکا برای مقابله با حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ