Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از آمادگی‌های لازم این سازمان، برای مبارزه با حمله احتمالی آفت ملخ در سطح استان خبر داد و افزود: کشاورزان در طول روز حداقل دوبار صبح و عصر مزارع و باغات خود را بازدید کنند و ضمن آماده سازی سمپاش‌های شخصی در صورت مشاهده این آفت به مراکز خدمات جهاد کشاورزی مراجعه و سم مورد نیاز را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمود کیا گفت: کشاورزان ضمن بازدید و پایش روزانه مزارع خود، هرگونه علائم آلودگی به بیماری‌های غلات را نیز بلافاصله به کارشناسان پهنه و حفظ نباتات مستقر در مراکز خدکات جهادکشاورزی تابعه اطلاع دهند.

وی از تداوم عملیات پایش و رصد مزارع گندم از لحاظ عوامل خسارت زا در این استان خبر داد و گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی سال زراعی جاری، علایم بیماری‌های قارچی به خصوص سفیدک سطحی و سپتوریوز برگی در مزارع گندم قابل مشاهده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوائی و به خصوص پیش‌بینی بارندگی در اوایل هفته آتی، توسعه بیماری‌های قارچی یاد شده و همچنین مشاهده علائم اولیه بیماری خطرناک زنگ زرد گندم در روزهای آتی دور از انتظار نیست.

وی به آفت سن گندم اشاره کرد و گفت: سال زراعی گذشته، شرایط بسیار خوبی در رابطه با سن گندم داشتیم و امسال نیز برای وارد نشدن خسارت به کشاورزان و نیز عدم کاهش عملکرد باید با حساسیت ویژه‌ای مزرعه به مزرعه پایش انجام گیرد و امیدوارم با توجه به مهارت و تجربه سالیان متمادی کارشناسان، کارها به قوت دنبال شود.

کیا اظهار کرد: در ایام تعطیلات نوروزی نیز همکاران مدیریت حفظ نباتات سازمان، شهرستان‌ها و کارشناسان شبکه‌ مراقبت و پیش آگاهی مستقر در مراکز خدمات جهادکشاورزی دهستان‌ها، به صورت کشیک نوبتی در محل خدمت خود حاضر بوده و ارائه خدمات فنی و کارشناسی لازم را می‌دادند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، وی افزود: سموم علفکش، قارچکش و حشره‌کش مورد نیاز استان تأمین و به مقدار کافی در فروشگاه‌های عرضه کننده موجود است لذا به منظور جلوگیری از استفاده بی‌رویه از سموم شیمیایی در مزارع و کاهش هزینه‌های تولید و تبعات منفی احتمالی، کشاورزان زحمتکش سموم لازم را براساس توصیه کارشناسان و از فروشندگان مجاز و معتبر تهیه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی حمله ملخ ها آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۴۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سم‌پاشی شد

فرشته صادقی‌نسب مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: سطح مبارزه با علف‌های‌هرزغلات ۱۴۸ هزار و ۷۱۴ هکتار، سطح مبارزه با بیماری‌های‌غلات ۴۱ هکتار و مبارزه با سن‌غلات ۹۵ هزار و ۸۱۸ هکتار در مرحله مادری بود و سطح مبارزه با ملخ ۶۰۰ هکتار بوده است.

وی با بیان اینکه مبارزه با ملخ‌ها در شهرستان سردشت انجام شده و ادامه دارد، افزود: عملیات سم‌پاشی بر علیه آفت سن‌پوره شروع نشده که در اسرع وقت اطلاع‌رسانی می‌شود ولی لازم است زارعان تا قبل از تخم ریزی اقدامات لازم را انجام دهند.

صادقی‌نسب بیان کرد: بیشترین مزارعی که مورد سم‌پاشی قرار گرفتند در شهرستان‌های بوکان و مهاباد هستند و باتوجه به شرایط جوی مساعد و وجود شرایط مناسب برای ایجاد و گسترش بیماری زنگ زرد گندم و بیماری‌های برگی در مزارع غلات استان از کارشناسان شبکه مراقبت تقاضا می‌شود ضمن پایش دقیق مزارع، در صورت مشاهده بیماری سریعا به کشاورزان اطلاع‌رسانی لازم را درخصوص سم‌پاشی مزارع با سموم توصیه شده سازمان حفظ نباتات کشور انجام دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: مبارزه شیمیایی باید با نظارت کارشناسان مراکز خدمات جهادکشاورزی و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی و در زمان مناسب انجام گیرد تا علاوه بر کارآیی و اثربخشی موثر، میزان استفاده از سموم شیمیایی کاهش و این آفت بر روند تولید و از بین رفتن خاصیت نانوایی گندم تاثیر نداشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • مبارزه با  بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند
  • ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سم‌پاشی شد
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سمپاشی شد
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس
  • احتمال بالای شیوع آفت زنگ زرد در مزارع گندم و جو
  • مبارزه با آفات سن در هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری