Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@12:00:01 GMT

رکود بزرگ در انتظار جهان

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۵۷۵۴

رکود بزرگ در انتظار جهان

به گزارش همشهری، ویروس کرونا برخلاف آنچه تصور می شد آثار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به مراتب عمیق تری بر آینده جهان خواهد داشت. برآورد می شود در صورتی که هر چه سریع‌تر جلوی گسترش این ویروس گرفته نشود پاندمی کرونا آثار فاجعه باری برای اقتصاد جهان خواهد داشت. چنان که نظرسنجی رویترز از ۵۰ اقتصاددان در سراسر دنیا نشان می‌دهدآثار اقتصادی شیوع کرونا بر اقتصاد جهان بسیار ویران کننده خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقتصاددانان معتقدند که رکود جهانی از آنچه که پیش‌تر تصور می‌شد عمیق‌تر خواهد بود اما خروج از آن بسرعت انجام می‌گیرد.

مهم‌ترین اثری که این ویروس در اقتصاد جهان برجای گذاشته مربوط به کاهش تقاضا است. کاهش مراودات تجاری و رفت آمدها و افزایش سطح قرنطینه در کشورها موجب شده تقاضا به شدت افت کند و به دنبال آن بسیاری از کسب و کار ها تعطیل شوند. تعطیلی کسب و کار ها به معنای افزایش موج بیکاری و کاهش تولید ناخالص داخلی در همه کشور های دنیاست و به نظر نمی رسد کشوری در دنیا از این قاعده مستثنی باشد.

بر همین اساس بسیاری از کشور های دنیا بسته های کمک مالی را برای نجات اقتصاد و کسب و کار ها تصویب کرده اند  در مهم‌ترین رویداد دولت آمریکا ۲ هزارمیلیارد دلار برای نجات اقتصاد اختصاص داده است. با این حال نه اقتصاد آمریکا و نه اقتصاد دنیا، که به اقتصاد آمریکا وابستگی زیادی دارد به اختصاص این بسته های نجات اهمیتی نداده اند، زیرا به باور اقتصاد دانان آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا به مراتب عمیق‌تر از بحران‌های قبلی است و بسیاری از کشورها عمق آثار اقتصادی شیوع کرونا را با جنگ های جهانی مقایسه کرده‌اند.

پیش از شیوع کرونا روند رشد اقتصاد جهانی کُند شده بود اما شیوع این ویروس این روند را تشدید کرد. کرونا باعث شده  فقط بازارهای سهام دنیا  ۱۵ تریلیون دلار ضرر کنند. در ایران هنوز برآورد دقیقی از آثار اقتصادی شیوع کرونا انجام نشده  اما برخلاف اظهار نظر های معمول، اقتصاد دانان کهنه کار معتقدند اقتصاد ایران هم همگام با دنیا با چالش های بزرگی در زمینه رشد و توسعه کسب و کار مواجه خواهد شد.

بحرانی عمیق تر از ۲۰۰۸

در تازه ترین رویداد دیروز رئیس صندوق بین المللی پول اعلام کرد: رکود کنونی اقتصاد جهان ناشی از شیوع کرونا به مراتب بدتر از بحران مالی یک دهه پیش است. کریستالینا جورجیوا با بیان این‌که این بحران مانند ندارد اضافه کرد: شاهد آن هستیم که اقتصاد جهانی وارد سکونی شده که به مراتب بدتر از بحران مالی جهانی  ۲۰۰۸ است. به گفته او بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه به سختی از بحران کرونا آسیب دیده اند و  ۹۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری از بازارهای نوظهور خارج شده که بسیار بیشتر از بحران مالی دهه پیش است. برخی کشورها نیز از کاهش شدید قیمت کالاها متضرر شده اند. او با بیان این‌که  ۹۰ کشور از ۱۸۹ عضو صندوق درخواست کمک اضطراری برای رسیدگی به بحران کرونا کرده‌اند؛ تاکید کرد:صندوق آماده است در صورت نیاز، از یک تریلیون دلار اندوخته خود استفاده کند.

به گفته رئیس صندوق بین المللی پول بانک های مرکزی و وزیران دارایی، گام های بی سابقه ای برای کاهش آثار کرونا و تثبیت بازارها برداشته اند اما اقدام بیشتری برای حفظ جریان نقدینگی به ویژه در بازارهای نوظهور لازم است. همزمان بااظهار نظرصندوق بین المللی پول، رییس گروه بانک جهانی هم اعلام کرد:احتمال می‌رود شیوع کرونا باعث بروز یک رکود بزرگ جهانی شده و شدیدترین لطمه را به کشورهای فقیر و آسیب‌پذیر بزند. دیوید مالپاس گفت: ما قصد داریم از طریق برنامه‌های حمایتی به ویژه برای کشورهای فقیر، با قاطعیت به شیوع این ویروس پاسخ بدهیم.

اقتصاد های نفتی

از همان ابتدا که دامنه شیوع ویروس کرونا به غرب کشیده شد، قیمت نفت به این موضوع واکنش نشان داد و با یک افت سنگین مواجه شد به طوری که قیمت هر بشکه نفت سبک با ۷۰ درصد کاهش از سطح ۶۵ دلار به ۱۹ دلارو ۲۲ سنت رسید. اگرچه قیمت نفت ظرف چند روز گذشته به دلیل توافق روسیه، عربستان و آمریکا برای کاهش تولید با رشد مواجه شده است و به سطح ۲۸ دلارو ۷۹ سنت باز گشته است اما تا رسیدن قیمت نفت به سطوح قبلی یعنی ارقامی که کشور های  نفت خیز بودجه عمومی خود را با آن تنظیم کرده بودند فاصله زیادی وجود دارد. اغلب کشور هایی که در آمد آنها متکی به در آمد های نفتی است، قیمت نفت را در بودجه سالانه بیش از ۵۰ دلار تنظیم کرده بودند اما به نظر می رسید در صورت تداوم شیوع ویروس کرونا که می تواند تقاضای جهانی نفت را همچنان در سطوح پایینی نگاه دارد  اقتصاد کشور های نفت خیز به ویژه عربستان با ضربات سنگینی مواجه خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته اعلام کرده بود: دنیا پیش از این هم شوکهای نفتی را تجربه کرده بود اما هیچ کدام به شدت شوک کنونی نبودند. مطابق برآورد آژانس بین المللی انرژی درآمد برخی از کشورهای تولیدکننده نفت در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۵۰ تا ۸۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. فاتح بیرول، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی هم روز گذشته  در پیش بینی هولناکی اعلام کرد که ریزش تاریخی قیمت نفت در ماه گذشته ممکن است باعث بیکاری ۵۰ میلیون نفر در صنعت پالایش و خرده فروشی نفت شود.

کد خبر 497757 برچسب‌ها انگلیس اقتصاد كروناويروس آمریکا - اقتصاد چین اقتصاد اقتصاد اتحادیه اروپا اقتصاد

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: انگلیس اقتصاد كروناويروس آمریکا اقتصاد چین اقتصاد اقتصاد اتحادیه اروپا اقتصاد آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا اقتصاد جهان تر از بحران بین المللی شیوع کرونا کسب و کار قیمت نفت عمیق تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۵۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همراهی نفت و طلا در روند نزولی

به گزارش همشهری آنلاین، در بازارهای جهانی نفت، قیمت‌ها در پی فروکش کردن ریسک‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، بیش از یک درصد کاهش پیدا کرد و بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۲۱ سنت معادل ۱.۴ درصد کاهش، به ۸۶ دلار و ۸ سنت در هر بشکه رسید.

در بازار جهانی طلا نیز قیمت‌ها با بازار نفت همراهی کرد و تحت تأثیر بازدهی بالاتر خزانه‌داری ایالات‌متحده و فروکش نکردن تنش‌ها در خاورمیانه کاهش یافت.

در معاملات دیروز بازار جهانی طلا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد کاهش به ۲۳۸۱ دلار و ۳۶ سنت رسید و هر اونس طلای آمریکا نیز با ۰.۷ درصدی روی رقم ۲۳۹۵ دلار و ۸۰ سنت ایستاد.

بر اساس آمارهای آمریکا، بازدهی شاخص ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده به ۴.۶۴۷۵ درصد رسیده که باعث می‌شود شمش بدون بازده برای سرمایه‌گذاران جذابیت کمتری داشته باشد.

گرچه در آمریکا با رشد نرخ بهره، بازدهی جذابی برای اوراق قرضه ایجاد شده؛ اما در این سوی جهان، بهبود وضعیت اقتصادی چین، مانع افزایش نرخ بهره شده است. بانک خلق چین همان‌طور که به‌طور گسترده انتظار می‌رفت، در بحبوحه برخی بهبودهای اخیر اقتصادی، نرخ اولیه وام معیار خود را بدون تغییر برای وام یک‌ساله ۳.۴۵ درصد و برای وام ۵ ساله ۳.۹۵ درصد نگه داشت.

پس‌ازاینکه بانک خلق چین (PBoC) تصمیم گرفت نرخ بهره خود را بدون تغییر نگه دارد، شاخص‌های عمده سهام در منطقه آسیا-اقیانوسیه بالاتر رفتند و شاخص هانگ سنگ هنگ‌کنگ بیش از ۲ درصد افزایش یافت. همچنین شاخص استرالیا ۰.۹۳ درصد افزایش یافت و کوسپی کامپوزیت کره جنوبی در همان ابتدای معاملات با رشد ۰.۸۲ درصدی مواجه شد.

در کره جنوبی، دیگر اقتصاد قدرتمند شرق آسیا نیز اطلاعات آماری نوید چشم‌اندازی روش برای رشد اقتصادی دارند. بر اساس داده‌های جدیدی کره جنوبی، صادرات این کشور در ماه آوریل، با شروعی سریع مواجه شده و ۱۱.۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته درحالی‌که واردات ۶.۱ درصد رشد کرده و کسری تجاری به ۲.۶ میلیارد دلاری رسیده است.

در اروپا، آمارهای اقتصادی بیش از هر چیز از نامساعد بودن وضعیت خودروسازان حکایت دارد. انجمن خودروسازان اروپا با اشاره به تأثیر تعطیلات عید پاک و رکود بازار اعلام کرد فروش خودروهای جدید در اتحادیه اروپا در ماه مارس ۵.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته که اولین کاهش امسال و بزرگ‌ترین کاهش از جولای ۲۰۲۲ است.

آمارهای انجمن خودروسازان اروپا نشان می‌دهد که ثبت‌نام خودرو در ماه مارس سالانه ۶.۲ درصد در آلمان، ۴.۷ درصد در اسپانیا، ۳.۷ درصد در ایتالیا و ۱.۵ درصد در فرانسه کاهش یافته است.

خبر دیگری که دیروز مورد نظر اقتصاد جهانی قرار گرفت، اعلام نتایج تحقیقات در مورد هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۲۳ بود. طبق داده‌های موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم سوئد، هزینه‌های نظامی جهانی در سال گذشته میلادی برای نهمین سال متوالی رشد داشته و بیشترین افزایش را طی ۱۴ سال گذشته ثبت کرده است.

آمارها نشان می‌دهد هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳ به ۲ هزار و ۴۴۳ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۶.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد و بیشترین افزایش سالانه از سال ۲۰۰۹ تاکنون محسوب می‌شود. بیشترین هزینه نظامی ثبت شده در سال گذشته، مربوط به آمریکا، چین، روسیه، هند و عربستان سعودی بود که مجموعاً ۶۱ درصد از هزینه‌های نظامی جهان را تشکیل می‌دادند.

کد خبر 846448 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها نفت قیمت طلا و فلزات گرانبها - جهان بورس‌ جهان

دیگر خبرها

  • راه خروج از رکود تورمی، مولدسازی است
  • رونمایی از بزرگ‌ترین مسئله ایران و جهان که از فقر هم وحشتناک تر است
  • کاهش ۰.۰۲ درصدی قیمت جهانی نفت
  • کاهش ۰.۰۲ درصد ی قیمت جهانی نفت
  • جام ملت‌های آسیا: در انتظار شناخت 4 مسافر جام جهانی
  • نیروی جوان به عنوان یک قوه پیشران ظرفیت‌های کشور را شکوفا می کند
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • قالی‌بافان دلسردی می‌بافند / سایه‌اندازی رکود و کاهش صادرات بر فرش اردبیل
  • همراهی نفت و طلا در روند نزولی