Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@22:38:39 GMT

انسان بر دشواری ها پیروز می شود

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۵۷۶۱

انسان بر دشواری ها پیروز می شود

ساعت 24 - -خداوند متعال را سپاسگزارم که سال و مجالی دیگر را برای زیستن در این جهان و در این پهنه زیبا ، ایران عزیز فرصت داد . فرصتی که شایسته است در مسیر کاهش درد و رنج و آلام بشری و ایجاد خوشبختی و سعادت و رفاه انسان ها از آن بهره برد. آرزویی که البته به سادگی و یک باره به دست نمی آید.

چرا که تغییر و تحول در طبیعت و جوامع انسانی امری بطئی و تدریجی است  و از پس دوره های زمانی طولانی حادث می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این به معنای سکون نیست و در پس آرامش ظاهری ، جنب و جوشی وسیع و عمیق در جان جهان جاری است و هر از چندگاهی " نقاط عطفی " را در روند حرکتی طبیعت و جامعه شاهدیمبه گمانم ما به عنوان نوع انسان و همچنین  به عنوان شهروند جهانی و نیز در مقام انسانی ایرانی ،  اکنون در آستانه نقاط عطف مهمی قرار گرفته ایم که لازم است این موقعیت ها را بشناسیم و درسال جدید تمامی  توان و امکانات فکری و مادی و معنوی خود را جهت مواجهه خلاقانه با این وضعیت مهیا کنیم.

نقطه عطف اول، تحول در طبیعت است  و  پدیده گرمایش زمین که آثار خود را در بالا آمدن آب اقیانوس ها و دریاها و آب شدن یخ های قطبی و خطر به زیر آب رفتن مناطق وسیعی از خشکی ها و آتش سوزی جنگل ها و... نشان داده و جهانیان را در قالب پیمان های جهانی و مهمترین آنها  "کنفرانس تغییر اقلیم  پاریس " به چاره جویی واداشته است.

نقطه عطف دوم و بعنوان شهروند جهانی ، تحول عمیق و سرسام آوری است که در عرصه تکنولوژی در حال وقوع است و دهکده جهانی امروز را بیش از پیش یکدست تر و همسان تر کرده است.از انقلاب چهارم صنعتی و هوش مصنوعی تا تحولات علم ژنتیک و .... بقول " یوال نوح هراری " ، متفکر برجسته  : "بشر با انقلاب هایی بی سابقه روبه روست؛ همه داستان های قدیمی ما در حال فروپاشی هستند و هیچ داستان جدیدی تاکنون برای جایگزینی شان پدید نیامده است "

 اما  نقطه عطف سوم که بیش از آن دو  دیگر  به امروز روز ما و در موقعیت یک انسان ایرانی مرتبط است ، تحولات نسلی و جمعیتی و در کنار آن تغییرات وسیع و عمیق الگوهای زندگی و نیازها و ضرورت های اقتصادی  ،  سیاسی  و اجتماعی  است که بخشی از  آن ناشی از تغییرات جهانی و انقلابات تکنولوژیک و بازارهای گره خوره جهانی و  سهم مهم دیگری  از آن ،  برآمده از تحولات درونی جامعه ایرانی در طی چهار دهه اخیر و خواست ها و مطالبات کمتر مورد توجه واقع شده در طی این سال هاست.

در این موضوع خاص و موقعیت ویژه  ، انسان ایرانی با چالش های بزرگی مواجه است ؛  از چالش های کمبود منابع آبی و فرسایش های محیط زیستی تا عدم تکافوی درآمدهای  نفتی بعنوان منبع  اصلی تامین  کننده هزینه های  جمعیت هشتاد و چند میلیونی و چالش ارتباط و تعامل موثر با جهان و حقوق شهروندی و نارسایی دستگاه بورکراتیک و.....  آنچه اما می توان در این  روزهای آغاز سال نو و به تاسی از نظام  طبیعت و موفقیت های  جوامع  توسعه یافته  و گذشته پرافتخار این مرز و بوم بیان داشت  آن است که ،  انسان بر تمام این مشکلات و چالش ها ،  هر چند بزرگ و عظیم پیروز خواهد شد و تداوم خواهد یافت ، مشروط بر آنکه " خود " را باور داشته باشد و به جای نومیدی و یاس و سرخوردگی و انفعال ،  آستین همت بالا زده و دست به زانوی خود گیرد و بر خیزد . بر خیزد و با اتکا به نیروی عشق و خرد، جهانی زیباتر و انسانی تر و در همزیستی با طبیعت بسازد . چرا که  سخت معتقدم ، آنچه انسان را به پیش می برد و اعتلا می بخشد "عشق " و " خرد "  است و نه  "ستیز " و  "تعصب  ". برای ما ایرانیان اما تلاشی مضاعف لازم است تا بر مشکلات و چالش های پیش روی مان غلبه کنیم و همچون همیشه تاریخ این سرزمین ، نشدنی ها را به " شدن " تبدیل کنیم که این مهم محقق نمی شود جز بر مبنای عشق به آزادی و خیر عمومی و از طریق تامین منافع فردی در پرتو منافع ملی و از مسیر تلاش آگاهانه  و خرد جمعی .

منبع: ساعت24

کلیدواژه: چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۵۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگ‌ها، جهانی که غالبا از آن غافلیم!

وحید محمود قره باغ؛ گفتنی است مغز انسان قریب به ۸۰ درصد اطلاعات را از طریق بینایی دریافت می‌کند، از این رو به جرات می‌توان گفت که رنگ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. رنگ بر خلق و خو، احساسات، ارتباطات فی ما بین و همچنین رفتار‌های انسانی تاثیرات بسزایی دارد. رنگ اشیا، نورپردازی، رنگ دیوار‌ها و سایر موارد مشابه می‌تواند جلوه و انرژی خاصی به محیط خانه و کار ببخشد. ضمن این که تنوع رنگ‌ها خلاقیت را به دنبال دارد و جهان رنگ‌ها به مرور ویژگی‌های متفاوت و ماندگاری را در انسان نهادینه می‌کند.

از سویی روانشناسی رنگ شاخه‌ای از علم روانشناسی است که به مطالعه و بررسی رنگ‌ها و همچنین ارتباط و کنش آن با رفتار انسان می‌پردازد. این دانش قابلیت و ظرفیت بالایی دارد و می‌تواند کمک شایانی به بهتر شدن سطح و کیفیت زندگی و همچنین کسب و کار کند. به عبارتی اهمیت رنگ‌ها تا بدانجا پیش رفته که بر نگرش و تصمیمات روزانه انسان‌ها نیز موثر افتاده است. چرا که هر رنگی جایگاه روانی مختص خود را دارد که در روانشناسی اقتصادی خصوصا افزایش سطح تجارت، هنر، طراحی و همچنین روانشناسی کودک مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

شکل ۱. مغز انسان قریب به ۸۰ درصد اطلاعات را از طریق بینایی دریافت می‌کند، از این رو به جرات می‌توان گفت که رنگ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

 در نهایت اینکه تاثیر رنگ‌ها را دست کم نگیریم که دنیایی نهفته و انرژی سرشار دارند. به تجربه ثابت شده است رنگ‌ها در روح و روان انسان تاثیر می‌گذارند که در نهایت منجر به تغییر خصایص و شخصیت انسان می‌شود. به عنوان مثال می‌توان از رنگ آبی و یا بنفش برای اتاق خواب استفاده کرد که بسامد کمتری دارد. چنانچه محدودیت مکان دارید می‌توانید فقط از چراغ خواب کم نور آبی و بنفش استفاده کنید. رنگ سبز را می‌توان برای اتاق کار انتخاب کرد و اگر مقدور نبود می‌توان از یک عکس مربوط به طبیعت در اتاق استفاده کرد.

بهتر است از رنگ‌های شاد مثل سبز و زرد برای لباس نیز استفاده کنیم. رنگ زرد مانع افسردگی است و از آنجا که با نیمکره سمت چپ مغز در ارتباط است، ذهن انسان را باز کرده و باعث خلاقیت، تحریک اعصاب و دیدگاه‌های جدید در انسان می‌شود. از سویی رنگ سبز آرامش بخش است، فشار خون را کاهش می‌دهد و اضطراب را از بین می‌برد؛ رنگ سفید هم که جهان و عالمی دیگر است. اگر احساس کم حوصلگی می‌کنید، می‌توانید رنگ برخی وسایل شخصی خود را نارنجی انتخاب کنید. رنگ نارنجی، حس جوانی، تمایل به ارتباط، برون گرایی و جدایی از محدودیت‌ها را در انسان تقویت می‌کند. همچنین این رنگ برای التیام ریه‌ها نیز توصیه می‌شود.

 جهان رنگ ها، جهانی متفاوت و نزدیک به ما انسان هاست، ولی متاسفانه غالبا از آن غافلیم. در حقیقت با روانشناسی رنگ‌ها دنیایی دیگر را خلق خواهیم کرد و خواهیم دید که بن بستی وجود ندارد. رنگ‌ها تاثیر بسزایی نیز در رشد و تکامل ذهن کودکان دارد، به همین سبب انتخاب رنگ لباس و اتاق کودک بسیار حائز اهمیت است. همچنین قرص‌هایی که رنگ گرم دارند تاثیر بیشتری نسبت به قرص‌هایی رنگ سرد دارند. تا بدان جا که رنگ قرمز برای تحریک جسم و روح، افزایش سرعت و نیروی واکنش و همچنین افزایش گردش خون توصیه می‌شود. در آخر اینکه انسان نباید نسبت به ابعاد مختلف زندگی خود بی تفاوت باشد، چه بسا ریشه بسیاری از چالش‌های انسان در همین مفاهیم نهفته است.

دیگر خبرها

  • ژنرال انگلیسی: اوکراین با جنگ دشواری مواجه است
  • اوکراین میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است
  • رنگ‌ها، جهانی که غالبا از آن غافلیم!
  • خلاصه بازی فوتسال ایران ۶ - ۱ قرقیزستان؛ ایران به جام جهانی فوتسال رفت + ویدئو
  • انقلاب اسلامی به یک چالش برای استکبار تبدیل شده است
  • دینِ انسانیت در حال فراگیر شدن است
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟
  • پاکسازی حاشیه سد مهاباد به مناسبت روز جهانی زمین پاک
  • آموزش و پرورش پله اول حفظ حجاب
  • دشواری کار با جانی دپ از زبان فیلمساز فرانسوی