Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-20@04:19:34 GMT

افزایش اپیدمی کرونا در کردستان شیب کمی دارد

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۷۷۶۰

افزایش اپیدمی کرونا در کردستان شیب کمی دارد

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: با اقداماتی از جمله اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه خانگی کاری که انجام دادیم باعث شد که این اپیدمی با شیب کم افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ابراهیم عصر امروز در جلسه ستاد استانی مبارزه کرونا که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار داشت: نمودارها نشان می‌دهد با توجه به اقداماتی که در سطح استان کردستان انجام شده توانسته‌ایم حجم اپیدمی را کم کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پیش‌بینی کرده بودیم که آمار مبتلایان تا ۱۷ فروردین در کردستان به ۷۰۰ بیمار برسد و تا پایان فروردین به ۱۲۷۵ که تقریبا مطابق پیش‌بینی‌ها پیش رفته است اما مطمئنا اگر اقداماتی در راستای جلوگیری از شیوع کرونا انجام‌ نمی‌گرفت این آمار به بالای ۴۰۰۰ نفر بیمار می‌رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: اگر هیچ اقدامی انجام نمی‌دادیم اپیدمی بسیار ناگهانی افزایش پیدا می‌کرد و به حدی گسترش پیدا می‌کرد که از حد امکانات و توان ما خارج می‌شد چیزی که امروز در برخی کشورها مانند ایتالیا و اسپانیا اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: با اقداماتی از جمله اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه خانگی کاری که انجام دادیم باعث شد که این اپیدمی با شیب کم افزایش پیدا کند.

قادری گفت: هرچند ممکن است با این اقدامات آمار کلی مبتلایان کاهش پیدا نکند اما حداقل تعداد روزهایی که به بیشترین حجم بیمار می‌رسیم افزایش پیدا می‌کند یعنی با این اقدامات تعداد بیماران ما که به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند از حد امکانات ما فراتر نخواهند رفت.

وی خاطرنشان کرد: با استراتژی که ما در سقز و بانه به جنگ با کرونا رفتیم و خوشبختانه در این شهرستان‌ها هیچ‌وقت نیاز نشد که تخت بیمارستان‌هایی که برای بیماران کرونایی‌ لحاظ شده بود پر نشود بطوری که امروز در سقز یک سوم تخت‌ها به مبتلایان کرونا اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: اگر مانند کره جنوبی اقدامات شدید انجام دهیم خیلی سریع می‌شود اپیدمی را کنترل کرد اما مشکلی که این طرح دارد این است که باید منتظر پیک دوم بیماری باشیم.

قادری عنوان کرد: چیزی که در این اپیدمی مهم است این است که ما سریع بیماران را شناسایی و ایزوله کنیم که افراد دیگری را مبتلا نکند در همین راستا طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و جلوگیری از تجمعات نقش تاثیرگذاری در کاهش اپیدمی داشته است.

وی اذعان کرد: اگر ما بخواهیم همین روند را ادامه دهیم حدود ۵ الی۶ ماه درگیر این قضیه هستیم ولی به راحتی از پس آن برمی‌آییم اما مشکلی که در این بحث پیش می‌آید خسته‌شدن مردم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ما برای همیشه نمی‌توانیم تمام مغازه‌ها و مراکز مختلف را ببندیم این معضلی است که احتمالا بعد از ۲۰ فروردین با آن روبرو می‌شویم که ممکن است با یک پیک افزایشی روبرو شویم به همین دلیل ما پیشنهاد می‌کنیم که یکسری اقدامات را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی تاکید کرد: اولا نباید طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را ناگهانی قطع کنیم چرا که بسیار خطرناک است و می‌تواند موج بسیار شدیدی را ایجاد کند مخصوصا الان که بیماری کم‌کم به روستاهای ما رسیده است.

قادری با تاکید بر آموزش‌های پیشگیرانه به مردم، ادامه داد: بعد از کاهش طرح فاصله‌گذاری اجتماعی باید به مردم و صاحبان کسب‌وکارهای مختلف آموزش داده شود که نباید تماس‌ها بصورت ناگهانی افزایش پیدا کند، نباید مراسمات و  تجمعات تا چند ماه دیگر انجام شود، شستن دست‌ها و استفاده از ماسک، رعایت نکات بهداشتی، گندزدایی مکرر معابر، تهویه مناسب مغازه‌ها، کاهش تماس مشتریان با اجناس و ... رعایت شود تا بعد از بازگشایی معازه‌ها مشکلی پیش نیاید.

وی گفت: تست و شناسایی سریع مبتلایان و قرنطینه افراد در تماس را همچنان در دستور کار داریم.

قادری یادآور شد: متاسفانه درمانی که امروز هست درمان موثری نیست که بتواند طول دوره بیماری را کاهش دهد و تا زمانی که واکسن آن کشف نشود و یا نتوانیم طول دوره بیماری را کم کنیم نمی‌توانیم از اپیدمی‌شدن این ویروس به شکل گسترده پیشگیری کنیم و روند آن را کند کنیم.

وی تصریح کرد: این اپیدمی به سه عامل بستگی دارد یکی طول دوره بیماری است که دست ما نیست، چون دارویی که بتواند طول دوره بیماری را کاهش بدهد فعلا وجود ندارد، فقط ایزوله کردن بیمار برای ما می‌ماند، دوم  تعداد تماس‌های بین افراد را در بین جامعه کم کنیم و سوم کاهش احتمال انتقال بیماری در هر تماس در واقع با انجام این سه اقدام می‌توانیم در طول ۵ الی ۶ ماه با شیب بسیار ملایم این اپیدمی را کم کنیم و به یک سطح از ایمنی برسیم که آلودگی مجدد اتفاق نیفتد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۳

منبع: فارس

کلیدواژه: استان کردستان اپیدمی بیماری آموزش طرح فاصله گذاری اجتماعی طول دوره بیماری افزایش پیدا کم کنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۷۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ خاصیت شگفت‌انگیز سیر برای تیروئید (کم‌کار و پرکار)

سیر یکی از مهم‌ترین مکمل‌های غذایی برای مبتلایان به بیماری‌های غده تیروئید به‌ خصوص تیروئید پرکار است. البته این ماده جادویی در عین حال می‌تواند برای کم‌کاری تیروئید نیز گره‌گشا باشد.

۵ خاصیت فوق‌العاده سیر برای تیروئید

در ادامه به خواص سیر برای تیروئید اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱- سیر یک ماده غذایی ضد التهاب برای تیروئید

به گزارش اکالا، یکی از بیماری‌های مربوط به تیروئید به بیماری هاشیموتو شهرت دارد. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به تیروئید حمله می‌کند و موجب درد و التهاب تیروئید می‌شود. سیر به دلیل خواص ضد التهابی، ضد اکسیدانی که دارد می‌تواند به کاهش عوارض بیماری هاشیموتو کمک کند.

نتایج تحقیقات نشان داده مصرف سیر در میان بیماران مبتلا به التهاب تیروئید می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش عوارض آن داشته باشد. برای مصرف سیر به منظور کمک به کاهش عوارض بیماری هاشیموتو، می‌توانید به شیوه‌های زیر عمل کنید:

خوردن روزانه ۱ یا ۲ حبه سیر استفاده از خامه سیر در سالاد و سوپ مصرف عصاره سیر مصرف سیر در انواع غذاها مثل سیر پلو ۲- سیر خاصیت سم زدایی دارد

سیر دارای ترکیبات حاوی گوگرد است که به سم‌زدایی بدن و عملکرد بهتر کبد و متعاقباً تیروئید کمک شایانی می‌کند. سیر یکی از مواد غذایی شگفت‌انگیز است که تمامی مراحل سم‌زدایی کبد را انجام می‌دهد.

از آن‌جا که یکی از دلایل مبتلایان به التهاب تیروئید یا بیماری هاشیموتو وجود سم در بدن و تحریک سیستم ایمنی بدن است، بنابراین سیر با خاصیت سم‌زدایی خود به کاهش التهاب تیروئید بیماران کمک می‌کند. سیر همچنین می‌تواند به سم‌زدایی سرب، کادمیوم، جیوه و آرسنیک کمک کند.

۳- بهبود فشار خون و سطح کلسترول در مبتلایان به تیروئید

بیشتر افراد مبتلا به بیماری پرکاری تیروئید در معرض افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا یا کلسترول بالا هستند. در واقع پرکاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که غده تیروئید بیش از حد، هورمون تیروئید تولید کند.

این فرآیند منجر به طیف وسیعی از علائم از جمله افزایش ضربان قلب، اضطراب و تعریق شود. افراد مبتلا به پرکاری تیروئید در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا هستند. در واقع، تخمین زده می‌شود که ۲۰ تا ۳۰ درصد از افراد مبتلا به پرکاری تیروئید فشار خون بالا دارند.

همان‌طور که گفته شد پرکاری تیروئید باعث افزایش ضربان قلب و حجم خون پمپاژ شده توسط قلب می‌شود. این می‌تواند فشار بیشتری بر دیواره‌های شریان‌ها وارد کند و منجر به افزایش فشار خون شود. سیر یک ماده غذایی جادویی برای کاهش اثرات پرکاری تیروئید است.

خاصیت آنتی‌اکسیدانی سیر موجب عملکرد بهتر قلب می‌شود، همچنین سیر با کاهش سطح کلسترول خون در بیمارانی که دارای پرکاری تیروئید هستند نقشی تعیین کننده در کاهش عوارض بیماری آن‌ها دارد.

اگر مبتلا به پرکاری تیروئید هستید، مصرف روزانه چند حبه سیر برای بهبود بیماری و کاهش عوارض آن برای شما بسیار مفید است.

۴- سیر به محافظت در برابر عفونت و کاهش التهاب تیروئید کمک می‌کند

همان‌طور که بیان شد بیماری هاشیموتو یکی از بیماری‌‌های شایع تیروئید است که منجر به کم‌کاری تیروئید می‌شود. خوشبختانه مواد موجود در سیر به کاهش عوارض این بیماری و بهبود آن از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن و مدیریت بهتر سیستم دفاعی بدن کمک چشمگیری می‌کند.

آلیسین موجود در سیر دارای مکانیسم ضد میکروبی است که به مبارزه با انواع عفونت‌های موجود در بدن کمک می‌کند. از آنجایی که سیر به‌ واسطه خاصیت آنتی‌اکسیدانی و سم‌زدایی که دارد ایمنی بدن ما را بهبود می‌بخشد، می‌تواند به جلوگیری از برخی از عفونت‌های ویروسی که با ایجاد بیماری‌های خود ایمنی مانند هاشیموتو در بدن ما مرتبط هستند، کمک کند.

سیر دارای خواص آنتی اکسیدانی قابل توجهی است، مطالعات نشان داده است که مصرف سیر به صورت روتین به‌ عنوان مکمل غذایی باعث بهبود سطح آنتی اکسیدان در خون و نهایتا تاثیر مثبت بر مبتلایان بر کم‌کاری تیروئید می‌شود.

۵- کنترل استرس

همان‌طور که می‌دانیم غده تیروئید روند مصرف انرژی حاصل از غذاها توسط سلول‌ها را تحت کنترل دارد. به این پروسه متابولیسم یا سوخت‌وساز بدن می‌گویند. هرگونه اختلال در تیروئید چه کم‌کار و چه پرکار آن می‌تواند این روند را دچار مشکل کند.

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند به بروز مشکل در عملکرد تیروئید به خصوص پرکاری آن منجر شود بروز استرس است. به همین دلیل است که به مبتلایان به پرکاری تیروئید توصیه می‌شود تا حد ممکن استرس خود را کنترل کنند.

خوشبختانه سیر یک ماده غذایی بسیار ارزشمند است که به صورت اتوماتیک این کار را برای ما انجام می‌دهد. برخی از تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که مصرف سیر می‌تواند تا حد بالایی به کنترل استرس و کاهش آن کمک کند. این فرآیند نهایتا می‌تواند در بهبود کولیت وضعیت بیماران تیروئیدی مفید باشد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • وزارت بهداشت حذف هپاتیت C در ایران را اعلام کند
  • ریزش بورس آمریکا در پی اخبار حمله به اهدافی در ایران
  • آغاز طرح واکسیناسیون سراسری دام علیه بیماری تب مالت از اردیبهشت
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • چگونه می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد؟
  • تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • افزایش بیماران ام اس در خراسان شمالی
  • ۵ خاصیت شگفت‌انگیز سیر برای تیروئید (کم‌کار و پرکار)