Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-18@14:22:23 GMT

امداد رسانی در باتلاق

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۸۷۳۰

امداد رسانی در باتلاق

برای روستا‌نشینان جنوب کرمان، نوروز امسال با سیل به سر شد. تصویر دام‌های تلف شده ، روستاهای محاصره شده در سیل و کشتزارهای غرق شده در گل و لای؛ در رودبارجنوب و زهکلوت و جازموریان و قلعه گنج، نشان می‌دهد آثار سیلی که در ابتدای سال 99 در این منطقه آمده است، تا پایان امسال نیز با مردم این منطقه همراه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانه‌ها ویران شده‌اند و دام‌ها و کشتزارها از بین رفته‌اند.

  سیل امسال فقر مردم این منطقه را پر رنگتر کرده است. اکنون پس از گذشت 10 روز ، سازمان‌های عمرانی و امدادی استان کرمان بصورت گسترده‌تری وارد میدان شده‌اند تا به سیلزدگان جنوب کرمان کمک کنند. واجب‌تر از همه راه‌های روستایی است. جنس خاک در استان کرمان به گونه‌ای است که با یک بارش نسبتاً شدید، زمین باتلاقی می‌شود و راه‌های نیمه خراب روستایی در این منطقه اولین ویرانه‌های سیل می‌شوند.

مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان در گفت و گو با «ایران» گفت: تاکنون مشکل آب ۱۶۷ روستا، برقراری خط انتقال برق ۲۱۰ روستا و بازگشایی راه روستایی ۱۵۵ روستا انجام شده است.
به دلیل باتلاقی شدن منطقه، نمی توان براحتی وارد مناطق روستایی شد که همین امر سبب می‌شود اقدامات امدادی و عملیاتی زمانبر باشد.
شش روز است که مناطق سیلزده از حالت اضطرار خارج شده‌اند و امدادرسانی به این مناطق از جمله منطقه قلعه گنج و جازموریان صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه پس از بازگشایی راه‌های اصلی، عشایری، روستایی و فرعی کارهای خدماتی و امدادرسانی مجدد آغاز شده است اظهار داشت: کار امداد رسانی مجدد به مناطق رودبار جنوب، زهکلوت شروع شده است و خوشبختانه مشکلی تاکنون دراین زمینه وجود ندارد ضمن اینکه بیشترین آسیب به بخش کشاورزی و دامداری است که همکاران در حال بررسی و برآورد خسارت هستند.
وی با تأکید براینکه تمامی نهادهای مردمی، جهاد سازندگی ، بنیاد مستضعفان ،بخشداری و دهیاری و در رأس آنها دولت پای کار هستند تصریح کرد: همه این نهادها از جمله بنیاد علوی که زیر نظر نهاد رهبری فعالیت می‌کنند در این زمینه همراهی، کمک و خدمت‌رسانی می‌کنند و باتوجه به محدودیت‌هایی که درروزهای ابتدایی برای امدادرسانی وجود داشت، خوشبختانه با برطرف شدن آن این روند از سرعت بیشتری برخوردار شده است و در حال حاضر مشکلی وجود ندارد.
وی افزود: در حال حاضر  کلنگ زنی بازسازی خانه‌های تخریب شده در زهکلوت و سایر مناطق آسیب دیده انجام و بازسازی آغاز شده است.
خسارت 1200 میلیارد تومانی سیل
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان، میزان خسارت سیلاب سوم و چهارم فروردین ماه جاری در جنوب استان را یک هزار و 230 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این خسارت در بخش‌های کشاورزی، راه، زیربنایی، آب و برق، مدارس، معابر و تأسیسات شهری و روستایی وارد شده که بیشترین آن مربوط به کشاورزی و راه است.

سعیدی با اشاره به اینکه بلوار ورودی شهر زهکلوت فاقد هرگونه پل و کانال عبور آب است، تأکید کرد: قرار شده شهرداری با هماهنگی راهداری و فرمانداری مسیر عبور را از بالادست تا دو ماه آینده آزاد کنند.
سعیدی گفت: ساخت و سازها و تصرفاتی نیز که در مسیر رودخانه‌ها انجام شده است که فرمانداری رودبار جنوب طرح کارشناسی برای جابجایی آنها آماده می‌کند و از طریق ماده 99 و 100 قانون شهرداری‌ها نیز پیگیری شود.
وی گفت: 300 خانوار کمیته امداد نیز که دچار خسارت شده‌اند، کمک‌های معیشتی به آنها از سوی کمیته امداد داده می‌شود.
دکتر سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان هم پس از بازدید از  مناطق سیلزده در شهرستان‌های جنوبی استان به ویژه منطقه زهکلوت از توابع رودبار جنوب گفت: همه دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان، سپاه، بسیج و هلال‌احمر، همدل و همراه کار امدادرسانی و رفع نگرانی مردم را در برنامه داشتند و تمام دستگاه‌ها تا اتمام کار در منطقه خواهند ماند.
آیت‌اللهی موسوی به آغاز عملیات ساخت 200 واحد مسکونی در مناطق سیلزده رودبار جنوب اشاره کرد و گفت: 300 واحد مسکونی متأثر از سیل نیز نیازمند تعمیرات هستند که با حضور اکیپ‌ها انجام می‌شود و کمک‌های بلاعوض و تسهیلات قرض‌الحسنه نیز در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود.
نجات روستایی که وجود ندارد
در چند روز اخیر فیلمی کوتاه از مردم سیلزده کرمان در فضای مجازی منتشر شده است که گفته می‌شود مربوط به روستای مردوار است که یک هفته در محاصره سیل بوده و با کمک نیروهای یکی از نهادها از محاصره درآمده و مردم در کپرها اسکان یافته‌اند. پیگیری خبرنگار ما در این زمینه اما نتیجه دیگری داشت.
در همین زمینه مجید احمدی بخشدار چاه داد خدا از توابع شهرستان قلعه گنج به خبرنگار «ایران» گفت: «دره سنگ سیم سیلی» که به نام روستای مردوار خوانده می‌شود در دهه ٧٠ وجود داشت؛ در آن زمان شهید سرلشکر سلیمانی فرمانده سپاه ثارالله بود که مأمور پاکسازی آن منطقه از اشرار شد که در این منطقه جولان می‌دادند.  این اتفاق هم صورت گرفت و برای در امان بودن مردم اهالی آن روستا به ٢٠کیلومتری منطقه چاه داد خدا منتقل شده و در شهرکی به نام اردوگاه در خانه‌های ساخته شده با تمامی امکانات مستقر شدند.
وی با اشاره به اینکه بالغ بر ٣٠خانوار در این شهرک زندگی می‌کنند و همه دارای مسکن هستند افزود: با شیوع بیماری کرونا تعدادی ازساکنین این منطقه از  ترس این بیماری بار دیگر به روستای متروکه و فاقد هر گونه امکانات کوچ کرده و اقدام به برپا کردن چند کپر کردند این در حالی بود که به هرگونه هشدار و حتی صحبت‌های مسئولان مبنی بر ضد عفونی کردن شهرک و در اختیار گذاشتن وسایل بهداشتی توجهی نکردند.
وی افزود: تا اینکه چند روز پیش سیل رخ داد و در پی  آن ؛ روستای مردوار متروکه که هیچ امکاناتی در آن نیست هم شاهد این بارندگی بوده است اما متأسفانه با انگیزه‌های نامعلوم  اخبار نادرستی در این زمینه منتشر شد  در حالی که همه اهالی دارای خانه و امکانات در شهرک اردوگاه هستند.
بخشدار چاه داد خدا در پاسخ به این سؤال که آیا فیلم منتشره در سایت‌ها سندی بر این ادعا نیست اظهار داشت: بله این فیلم درست است اما مربوط به روستای«جهول دره» است نه مردوار و همانطور که در خبرها منتشر شده یکی از نهادها  امدادرسانی کرده است و ربطی به روستای متروکه ندارد و متأسفانه این افراد بدون توجه به هشدارها و صحبت‌های مسئولان و به خواست خود کوچ کرده‌اند و اینگونه جلوه دادن نادرست واقعیت برای دسترسی به یکسری از امکانات یا هر انگیزه دیگر جای تأسف دارد.

در همین زمینه مدیر عامل هلال احمر استان کرمان هم در گفت و گو با «ایران» گفت: نقطه‌ای به نام مردوار در کرمان وجود ندارد تا بخواهیم نیروها را برای امدادرسانی به آنجا اعزام کنیم. وی افزود:  با وقوع سیل ما برای امدادرسانی حداقل چهار پرواز انجام دادیم که سعی کردیم به نقاطی که از طریق زمینی صعب‌العبور هستند و امکان امداد نیست از طریق هوایی کمک کنیم و جالب است که این منطقه در هیچ کدام از گزارش‌ها  برای اعزام نیروها نبود.
وی بیان کرد من فیلم را دیده‌ام و تعجب کردم چون حتماً اگر چنین منطقه‌ای بود و نیاز به امدادرسانی بود این وظیفه ما بود که اقدام کنیم و فرقی ندارد این مکان کجا باشد. بنابراین به نظر منطقی نمی‌رسد چنین فیلمی مربوط به آن منطقه باشد.
فرماندار جیرفت هم به خبرنگار ما گفت: روستای مردوار در نقطه مرزی است و یک روستای متروکه و خالی از سکنه است که نزدیک به ٣٠سال است کسی در آنجا زندگی نمی‌کند یعنی از دهه ٧٠ و در تقسیم بندی جغرافیایی نیست.
ابوذر عطاپور افزود: ضمن اینکه در زمان وقوع سیل در این روستای متروکه سیلی رخ نداده است و اگر آبی جاری شده ناشی از سرزیرشدن رودخانه در آنجا بوده که آن هم در حریم رودخانه بوده است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: روستای متروکه رودبار جنوب استان کرمان وجود ندارد خانه ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۸۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به استان‌های درگیر سیل

احمد وحیدی وزیر کشور در گفت‌وگویی به تشریح آخرین وضعیت امداد رسانی به استان‌های درگیر سیل پرداخت.

به گزارش مشرق، احمد وحیدی وزیر کشور امروز (پنجشنبه، ۳۰ فروردین) در گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح آخرین وضعیت امداد رسانی به استان‌های درگیر سیل پرداخت و گفت: پنج استان تحت تأثیر بارش‌های اخیر قرار گرفته‌اند که بیشترین آن را در استان سیستان و بلوچستان شاهد بودیم.وی با بیان اینکه در جنوب کرمان نیز بارش تندی در شب گذشته وجود داشت، افزود: طبیعتاً اضافه بر برکاتی که این بارش‌ها داشته و سدهای استان و استان‌های همجوار را پر کرده اما خسارات و مشکلاتی هم برای مردم عزیزمان به وجود آورده است.

وزیر کشور اظهار کرد: در جنوب سیستان و بلوچستان ۵ شهرستان تحت تاثیر این قرار گرفت به گونه ای که دو راه اصلی را دچار مشکل کرد که انشالله امیدواریم تا شب این مشکل حل شود.وحیدی ادامه داد: ارتباط زمینی یک تعدادی از روستاها قطع بود که از طریق بالگردها امکانات به آن‌ها رسانده می‌شود، از اتفاقات خوب این حادثه آن بود که ما هیچ‌گونه تلفات جانی نداشتیم.وی افزود: کسانیکه از نظر بهداشتی و درمانی نیازمند به کمک باشند، بالگردها و هلال احمر در حال رسیدگی هستند، در بعضی از روستاها که اتصال برق قطع شده است، وزارت نیرو مشمول به حل این مشکل است.

وزیر کشور تأکید کرد: مسئولان ما در منطقه برای حل مشکلات مردم حضور دارند و همه آن‌ها از همان لحظات اولیه در منطقه بسیج هستند.وحیدی با بیان اینکه امیدواریم راه‌ها تا امشب باز شود و بخش عمده اتصال برق نیز حل شود، گفت: تخلیه آب از منازل و تأمین اقلامی که دچار حادثه شده است، به سرعت جبران می‌شود.وزیر کشور در پایان گفت: بارشی که انجام شده نزدیک به ۲۷۰ میلی‌متر بوده که در نوع خود بسیار سنگین و بی‌سابقه بوده است ولی با این وجود تا به حال مدیریت شده است تا کمترین مشکل را برای مردم داشته باشد.

دیگر خبرها

  • توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به استان‌های درگیر سیل
  • نجات سه سیل‌زده استان هرمزگان توسط نیروی دریایی ارتش
  • نجات جان سه نفر از سیل‌زدگان هرمزگانی توسط نیروهای نداجا
  • استاندار کرمان: سیل جنوب استان تلفات جانی نداشت
  • امداد رسانی به عشایر در آباده
  • ۵۸۰ روستای آذربایجان شرقی دارای مشکل آبی است
  • مفقود شدن ۳ زن در کرمان | اعزام ۳ تیم هلال احمر برای امداد و نجات
  • مفقود شدن سه عشایرنشین در جبالبارز کرمان/ پیداشدن یکی از مفقودین
  • آب‌رسانی سیار به ۲۸۵ روستای استان مرکزی
  • آمادگی هلال احمر کرمان برای امداد رسانی