Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی محمدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان رشد علمی کشور پس از انقلاب اسلامی گفت: در ابتدای انقلاب حدود ۱۷۰ هزار دانشجو داشتیم که این تعداد هم اکنون به ۴ میلیون دانشجو رسیده است. همچنین تعداد ۵ هزار عضو هیات علمی را به حدود ۹۵ تا ۹۶ هزار عضو هیات علمی رسانده ایم که این دستاورد بسیار بزرگی در سابقه نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدی افزود: تعداد انتشارات علمی ما هم رشد چشمگیری داشته و هم اکنون تعداد مقالات علمی ما به ۵۰ هزار در سال رسیده است. اما با این وجود در پیشرفت علمی ما نقاط خلا و ضعفی نیز وجود دارد که باید آن‌ها را اصلاح کنیم.

او در ادامه گفت: به عنوان مثال ژاپن، برزیل، کره و آلمان را با ایران در برخی شاخص‌های علم و فناوری از جلمه تعداد مقالات، پتنت‌ها، دسترسی به اینترنت، صادرات با فناوری بالا و... مقایسه کردیم و متوجه شدیم  که کشور‌های بررسی شده در این موارد افت و خیز‌هایی داشته‌اند. ژاپن رشد متعادلی در ۱۰ شاخص رشد علم و فناوری داشته است که ما هم در این ۱۰ شاخص رشد داشته ایم.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: برای مثال در حوزه پژوهش و صادرات فناوری برتر از ژاپن عقب‌ هستیم، اما در تعداد دانشجویان و تعداد مقالات رشد داشته ایم. در سال ۲۰۱۸ تعداد مقالات ژاپن سه برابر ما و تعداد پتنت‌ها ۴۰ برابر ما بود که این نشان می‌دهد در تعداد مقاله و دانشجو رشد کرده است.

محمدی بیان کرد: بار رشد علم و فناوری به تنهایی بر عهده وزارت بهداشت وعلوم نیست و سایر وزارتخانه‌ها از جمله صنعت و کشاورزی در تولید پتنت و علم فناوری می‌توانند رشد موثری داشته باشند. در بخش خصوصی ۱۰ شرکت آمریکایی حدود ۴۲ هزار پتنت ثبت کرده اند که برخی از آن‌ها هم تجاری شده و ۱۰۰ دانشگاه برتر ۶ هزار پتنت را ثبت کرده اند که تعداد درصد تجاری سازی آن‌ها کمتر از ۱۰ شرکت خصوصی این کشور بود. با این بررسی به این نتیجه رسیدیم که بخش خصوصی نقش مهمی در علم و فناوری دارد و دستگاه‌هایی که در علم و فناوری می‌توانند ایفای نقش کنند باید فعال شوند. 

بیشتر بخوانید: آموزش مجازی دانشگاه‌ها؛ سازه‌ای بتنی یا خشت و گلی

او درباره اینکه چرا نتوانسته ایم در زمینه خودرو و یا آلودگی هوا رشد چشمگیری داشته باشیم، گفت: اگر به بخش خصوصی در زمینه اقتصاد بها داده شود این شرکت‌های خصوصی می‌توانند شرکت‌های دانش بنیان را راه اندازی کنند و دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه‌ها را به کار بگیرند. در این حالت اقتصاد دانش بنیان ما رشد می‌کند، ولی شرط تحقق آن حل کردن مشکل اقتصاد کلان است و صنایع بزرگ و خرد هستند که می‌توانند این مشکل را حل کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش عالی علم و فناوری عضو هیات علمی تعداد مقالات علم و فناوری رشد علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۸۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

المپیاد علمی دانشجویی غیرمتمرکز ۳۱ فروردین برگزار می‌شود

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی صدر معاون امور آزمون های سنجش گفت: مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور در رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، علوم جغرافیا، علوم اقتصادی، الهیات و معارف اسلامی، علوم تربیتی، حقوق، روانشناسی، علوم زمین، شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی، آمار، ریاضی، مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد و متالورژی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی کشاورزی (زراعت و اصلاح نباتات)، سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت به رقابت می‌پردازند.

وی با اشاره به مراکز برگزارکننده المپیاد دانشجویی کشور گفت: دانشگاه‌های تربیت مدرس، مازندران، تبریز، بوعلی سینا همدان، رازی کرمانشاه، اصفهان، شیراز، شهید باهنر کرمان، شهید چمران اهواز و فردوسی مشهد مراکز برگزارکننده این آزمون هستند.

صدر بیان کرد: منتخبین المپیاد غیرمتمرکز به همراه منتخبین مرحله اول المپیاد متمرکز (آزمون کارشناسی ارشد) که اسامی آنها از طریق درگاه مرکز المپیاد علمی دانشجویی کشور اعلام خواهد شد، می‌توانند در آزمون تشریحی مرحله دوم (نهایی) المپیاد علمی دانشجویی کشور در اوایل مرداد ۱۴۰۳ شرکت کنند.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۴۰۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد استان شد
  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت در اصفهان
  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم
  • نیاز به ۵۷ هزار تخت خوابگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • افتتاح پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان
  • افتتاح پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان با حضور وزیر بهداشت
  • المپیاد علمی دانشجویی غیرمتمرکز ۳۱ فروردین برگزار می‌شود
  • یافته‌های علمی و تحقیقاتی حوزه علوم شناختی تبادل می‌شود
  • معاون اول رئیس جمهور: حمایت از حرکت‌های دانش بنیان، وظیفه همه وزارتخانه‌ها است
  • شرکت‌های دانش بنیان، نماد اصلی جهش تولید و مشارکت مردم/ حمایت از حرکت‌های دانش بنیان، وظیفه همه وزارتخانه‌ها