Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-19@22:27:58 GMT

رشد تراکنش‌های شب عید متوقف شد

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۹۰۷۰

رشد تراکنش‌های شب عید متوقف شد

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، یکی از بخش‌هایی که به میزان قابل توجهی تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته است، تعداد و ارزش تراکنش‌های کارتی و خریدهای اینترنتی است. برخلاف این که تصور می‌رود، شیوع این ویروس و قرنطینه خانگی مردم باید باعث افزایش تراکنش‌ها و خریدهای غیرحضوری شود، اما آمار و اطلاعات برخی از شرکت‌ها نشان می‌دهد که این بخش هم از کرونا آسیب دیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرساله در ماه‌های پایانی سال به خصوص اسفند شاهد افزایش قابل توجه تعداد و ارزش تراکنش‌های کارتی در کشور بودیم، اما در اسفند سال گذشته و نیمه فروردین جاری میزان تراکنش‌های کارتی هیچ رشدی نداشته است. این درحالی است که به صورت متوسط هرماه تراکنش‌ها با رشد بین 20 تا 25 درصدی همراه بوده است. ولی با شیوع کرونا رشد عادی تراکنش‌های کارتی از بین رفته است و بدین ترتیب تعداد و ارزش آن همانند مدت مشابه سال قبل شده است.

رشد 8 برابری در 5 روز نخست

بر اســـــــاس اطلاعــــات دریافتـــی از شرکت‌های پذیرنده کارتی،  در 4 تا 5 روز نخست اعلام رسمی‌شیوع کرونا در کشور به یک باره میزان و ارزش تراکنش‌های کارتی در کشور 8 برابر افزایش یافته است، اتفاقی که تنها به این چند روز محدود شده است و در ادامه با کاهش مواجه شده است. در روزهای نخست اعلام شیوع کرونا در کشور، میزان خرید کالاهای اساسی و اقلام بهداشتی توسط مردم به یک باره با رشد کم سابقه ای مواجه شد. مردم از ترس اعمال قرنطینه شهرها یا کمبود کالاهای ضروری خود در روزهای نخست شیوع با هجوم به فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها بخش اعظم نیازهای خود را خریداری کردند و این باعث رشد 8 برابری تراکنش‌های کارتی در کشور شد، اما در ادامه شرایط به قبل بازگشت.

تراکنش‌های اسفند 98 و فروردین 99

طبق اطلاعات دریافتی در اسفند ماه سال گذشته، درمجموع تعداد تراکنش‌های کارتی در کشور همانند اسفند سال 97 بوده است. این در شرایطی است که در اسفند همواره بالاترین تعداد تراکنش‌های کارتی در کشور ثبت می‌شد. بدین ترتیب در اسفند گذشته درمجموع حدود 2.2 میلیارد تراکنش با ارزش 293 هزار میلیارد تومان انجام شده است. در15 روزی که از فروردین سال جاری نیز می‌گذرد، عملکرد شبکه کارتی کشور نشان  می‌دهد که تراکنش‌های بدون رشد همانند فروردین سال گذشته است. در فروردین سال گذشته درمجموع حدود 1.8 میلیارد تراکنش به ارزش 183 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است که مقایسه 15 روز فروردین امسال به سال قبل عملکرد یکسانی را نشان می‌دهد.

علت تراکنش‌های غیرحضوری

درحالی که انتظار می‌رفت میزان تراکنش‌های کارتی به خصوص با ابزار غیرحضوری مانند موبایل و اینترنت با رشد قابل توجهی همراه باشد، اما  تعطیلی برخی از اصناف که بیشترین تراکنش‌های غیرحضوری را دارند، باعث شده است تا در مجموع تراکنش‌های غیرحضوری در کشور رشد نداشته باشد. دراین روزها برای جلوگیری از شیوع کرونا برخی از اصناف مانند تاکسی‌های اینترنتی، سینماها، تئاترها، حمل و نقل هوایی و جاده ای، فروش آنلاین غذا، تورهای مسافری، هتل‌ها که به طور معمول پرداختی آنها به صورت غیرحضوری انجام می‌شود، رشد ماهانه تراکنش‌ها را متوقف کند. انتظار می‌رود با شیب نزولی ابتلا به کرونا و پایان قرنطینه در کشور، به تدریج تراکنش‌های کارتی و غیرحضوری در کشور با رشد همراه شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تراکنش بانکی خریدهای اینترنتی کرونا در ایران بانک مرکزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۹۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیرحضوری شدن فعالیت آموزشی مدارس شیفت عصر سراوان و زاهدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، بنابراعلام روابط عمومی آموزش و پرورش: بر اساس اعلام ستاد مدیریت بحران شهرستان زاهدان و بنا به اعلام هشدار سطح قرمز نفوذ سامانه شدید بارشی در استان، فعالیت مدارس تمامی مقاطع تحصیلی در نوبت عصر امروز  به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود.

به استناد اخطاریه اداره کل هواشناسی استان مبنی بر فعالیت بارشی در استان و بر اساس تصمیم ستاد مدیریت بحران شهرستان سراوان، فعالیت آموزشی مدارس شیفت عصر در تمام مقاطع تحصیلی امروز به صورت غیر حضوری خواهد بود.

 

بنابر اعلام هواشناسی ، آسمان استان ابری، امروز با تشدید فعالیت سامانه بارشی در نیمه جنوبی و ارتفاعات مرکزی، روی دریا و سواحل رگبارورعدوبرق شدید، سایر نقاط استان بارش باران گاهی رگبارورعدوبرق، تگرگ، وزش بادشدید موقتی، کاهش دما خواهیم داشت.

فردا و جمعه در سطح استان و روی دریا رگبار پراکنده بهاری و رعد و برق با احتمال تگرگ گاهی تندباد موقتی پیش بینی شده است.

بعدازظهر امروز تا ظهر امروز روی دریا وزش باد شدید و دریا مواج و متلاطم است و در این مدت وضعیت دریا برای هیچگونه عملیات دریایی مناسب نیست.

دیگر خبرها

  • مداخله آمریکا در خاورمیانه؛ دغدغه جدید رأی دهندگان آمریکایی برای انتخابات ۲۰۲۴
  • کاهش۶ درصدی تورم سالانه در زنجان
  • تورم سالانه در زنجان ۶ درصد کاهش یافت
  • ۸۰ درصد گندم خوزستان آماده برداشت
  • مدارس شیفت عصر زاهدان غیرحضوری شد
  • غیرحضوری شدن مدارس ۱۱ شهرستان سیستان و بلوچستان
  • غیرحضوری شدن فعالیت آموزشی مدارس شیفت عصر سراوان و زاهدان
  • مدارس ابتدایی کیش غیرحضوری است
  • شدت بارندگی در سیستان و بلوچستان / مدارس ۱۱ شهرستان غیرحضوری شد
  • مدارس ابتدایی کیش امروز غیرحضوری است