Web Analytics Made Easy - Statcounter

آموزش و پرورش در حالی برای اجرای شبکه اجتماعی شاد گام برداشت که این طرح بار دیگر زخم بی عدالتی آموزشی و کمبود امکانات در مناطق محروم را تازه کرده است.

خبرگزاری شبستان، گرگان- فاطمه رائیجی؛ شیوع کرونا گریبان آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد تعلیم و تربیت را هم گرفت و مدارس را به تعطیلی کشاند.

 

چه کسی باور می کرد که یک ویروس بتواند اماکن آموزشی را تعطیل کند این در حالی است که حتی سیل سال گذشته هم نتوانست چرخه تعلیم و تربیت را در مناطق سیل زده متوقف کند حتی فراتر از سیل گلستان، بسیاری از معلمانی که روزی در سنگر ایثار و شهادت جانفشانی کردند به خاطر ندارند که گلوله باران دشمن توانسته باشد مراکز آموزشی کشور را اینگونه مختل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

گرچه تعطیلی مدارس برای برخی از دانش آموزان در آستانه نوروز خبر مسرت بخش و خوشحال کننده ای بود اما تلاش شبانه روزی آن دسته از دانش آموزانی که خود را برای آزمون سرنوشت ساز کنکور 99 آماده می کنند خبر تلخ و نگران کننده ای بود چراکه با همه گیری کرونا بسیاری از برنامه ریزی های تحصیلی و کلاس های کنکور خود را بر باد رفته می بینند.

 

حتماً در بین خانواده، اقوام و یا آشنایان خود دانش آموزانی را سراغ دارید که همیشه از حضور در مدرسه و چالش های کلاس درس و امتحان گله مندند این روزها با آمدن کرونا و تداوم تعطیلی مدارس دل این دسته هم مانند دانش آموزان سختکوش و درس خوان برای درس و مدرسه لک زده است.

 

شیوع کرونا از یک سو و تعطیلی مدارس از سویی دیگر اضطراب و نگرانی خانواده ها و دانش آموزان را دوچندان کرد، حال همه نگران فضای آموزشی آینده سازان کشور هستند.

 

پس از تعطیلی مدارس معلمان دلسوز و وظیفه مند اجازه ندادند آموزش تعطیل شود؛ آنها در حالی که هیچ الزامی برای آموزش از راه دور به دانش آموزان نداشتند با هزینه شخصی خود از طریق فضای مجازی آموزشِ دانش آموزان را پیگیری کردند البته بعدها 20 گیگابایت اینترنت رایگان هم به معلمان اختصاص یافت.

 

دانش آموزان محروم قربانی شبکه اجتماعی «شاد»

اما گرچه این اقدام معلمان زیبا و تحسین برانگیز بود اما در پسِ زیبایی این حرکت، ناعدالتی آموزشی سر باز کرد و بغض کمبود امکانات و فقدان دسترسی به امکانات آموزش مجازی گلوی دانش آموزان مناطق روستایی و محروم را فِشُرد.

 

 

وزارت آموزش و پرورش با مشاهده فعالیت معلمان در فضای مجازی تصمیم به ساماندهی آموزش مجازی دانش آموزان گرفت و شبکه اجتماعی شاد را راه اندازی کرد تا در بحران کرونا چرخه تعلیم و تربیت متوقف نشود.

 

البته برخی هم اعتقاد دارند در حال حاضر که معلمان به صورت خودجوش آموزش مجازی را از سر گرفتند چه اصراری به راه اندازی شبکه شاد وجود دارد اما وزارت آموزش و پرورش معتقد است برای ارزیابی فعالیت‌ ها و ثبت و بررسی وقایع داخل کلاس و فرآیندهای آموزش نیاز به راه اندازی چنین شبکه ای است.

                                 

با طرح راه اندازی شبکه اجتماعی «شاد» صدای انتقاد بسیاری از معلمان و والدین بالا گرفت تا جایی که بسیاری از آنها عنوان کردند این طرح همانند «آب در هاونگ کوبیدن است» برخی دیگر اما اعتقاد دارند در این اوضاع کرونا «کاچی به از هیچی» است.

 

برخی از مدیران و معلمان اعتقاد دارند وزارت آموزش و پرورش با بی کفایتی مدارس را وارد میدانی می کند که قبلاً در آن آزمونی ندادند، آنها می گویند کاش قبل از سراسری شدن، شبکه اجتماعی شاد در چند شهر و استان به صورت آزمایشی اجرا می شد و آموزش و پروش ضمن رفع نقایص و مشکلات پیش رو برای اجرای سراسری آن قدم برمی داشت.

 

به نظر می رسد راه اندازی این شبکه اجتماعی علاوه بر معلمان، دانش آموزان را هم با چالش جدی مواجه می کند چرا که بسیاری از مناطق به ویژه روستاها از امکانات مجازی بی بهره هستند از طرفی اگر در خانواده ای دسترسی به اینترنت پرسرعت، لپ تاپ و یا گوشی اندروید هم باشد خانواده های دارای دو یا سه دانش آموز با مشکل مواجه می شوند.

 

در همین استان گلستان مناطق بسیاری وجود دارد که از امکانات آموزش مجازی بی بهره اند نه تنها مناطق روستایی و محروم در نقاط شهرنشین نیز همه خانواده ها نمی توانند برای فرزند و یا فرزندان دانش آموز خود امکانات آموزش مجازی فراهم کنند.

 

گرچه مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان در گفتگوی خبری اعلام کرده بود بیش از 80 درصد دانش آموزان گلستانی به امکانات آموزش مجازی دسترسی دارند اما به نظر می رسد در واقعیت سهم دانش آموزان محروم از این طرح تقریباً صفر است و اجرای این طرح در این اوضاع پرالتهاب کرونایی بذر ناامیدی و کمبود امکانات را بیش از گذشته در دل آنها می کارد.

 

در استان گلستان 25 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل وجود دارد که نخستین علت این معضل را اقتصاد ضعیف خانوارها می دانند و اجرای شبکه اجتماعی شاد بدون فراهم کردن زیرساخت های لازم برای خانواده های محروم ممکن است منجر به افزایش بازماندگان از تحصیل شود.

 

از طرفی آموزش تلویزیون، لوح فشرده و یا آموزش مجازی مورد پسند بسیاری از دانش آموزان نیست، آنها اعتقاد دارند شیوه های تدریس معلمان با یکدیگر متفاوت است و اگر هم معلمِ خودشان بخواهد تدریس را برعهده بگیرد فضای مجازی مجالی برای یادگیری با کیفیت و پرسش و پاسخ نمی گذارد و بی پاسخ ماندن پرسش ها، دانش آموزان را ناراحت و بی انگیزه می کند.

 

معلمان هم می گویند آموزش در تلویزیون و یا شبکه‌های اجتماعی جایگزین مناسبی برای کلاس درس نیست چرا که سطح علمی دانش آموزان با یکدیگر متفاوت است و در حالت طبیعی معلمان آموزش ها را براساس توانایی یادگیری دانش ‌آموزان تطبیق می دهند.

 

اما فارغ از همه این مسائل نکته جالب اجرای این طرح آن است که شبکه اجتماعی شاد قبل از اجرا، متوقف شد و در حالی که وزارت آموزش و پرورش از آغاز به کار شبکه اجتماعی شاد از 16 فروردین ماه خبر داده بود ناگهان از تعویق راه اندازی این شبکه اجتماعی به دلیل صیانت از حقوق آموزشی و تربیتی دانش آموزان و حصول اطمینان از امن بودن بستر ارتباطی در این شبکه خبر داد و زمان راه اندازی این شبکه را منوط به حصول اطمینان از شروط بالا دانست.

 

نکته ای که مُهر تائیدی بر ناکارآمدی و سوء مدیریت وزارت آموزش و پرورش است، چگونه ممکن است مهمترین نهاد تعلیم و تربیت کشور اینطور نسنجیده برای اجرای چنین شبکه اجتماعی اقدام کند و در میانه راه به دلیل عدم حصول اطمینان از بستر ارتباطی فعالیت این شبکه را متوقف کند؟!

 

امیدوارم مسئولان بالانشین آموزش و پرورش وقتی برای راه اندازی چنین شبکه های اجتماعی تصمیم می گیرند وضعیت رفاهی فرزندان دانش آموز خود را با دیگر دانش آموزان مقایسه نکنند و تصمیمی را به مرحله اجرا برسانند که موجب سرخوردگی و افسردگی جمعی دیگر از دانش آموزان نشود.

 

گرچه توجه به آموزش دانش آموزان در شرایط تعطیلی مدارس امری ضروری است اما به طور قطع شبکه اجتماعی شاد کامل کننده خلأ آموزش نیست، برخی از معلمان بیان می کنند وقتی با بازگشایی مدارس باید تمام دروس ارائه شده در آموزش مجازی را تکرار کنند چه اصراری به راه اندازی چنین شبکه ای است برخی دیگر هم معتقدند در صورت اجرای این طرح آموزش و پرورش پس از یک پایش از وضعیت دسترسی دانش آموزان به امکانات آموزش مجازی از امکانات دولتی برای دانش آموزان مناطق محروم و بی بهره از امکانات استفاده کند.

 

سخن بسیاری از معلمان آن است که آموزش و پرورش به جای راه اندازی شبکه اجتماعی شاد و تحمیل بار اضافی بر خانواده و معلمان، مدت سال تحصیلی پس از ریشه کنی کرونا را افزایش دهد تا دانش آموزان آموزش های باقی مانده را در محیط واقعی مدرسه فرا گیرند.

 

برخی از معلمان هم معتقدند اجرای آموزش مجازی کیفیت کلاس درس را نخواهد داشت و سطح یادگیری را کاهش می دهد و موجب انزوای اجتماعی بین دانش آموزان، کاهش انگیزه فعالیت، ضعف در ارتباط با دیگران، کاهش تمرکز بر مطالب ارائه شده و کاهش فعالیت کلاسی می شود.

 

از سویی دیگر اعتیاد به فضای مجازی و وابستگی بیشتر برخی از دانش آموزان در بستر شبکه شاد می تواند پیامدهای مخرب تری را به دنبال داشته باشد مهمتر از این مهم معلمان برای تدریس و جذابیت بخشی کلاس درس و تدریس در فضای مجازی آموزش لازم را ندیدند.

 

شبکه اجتماعی شاد به مدت یک هفته به تعویق افتاد

مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان از تعویق آغاز به کار شبکه اجتماعی «شاد» خبر داد و اظهار کرد: پس از شیوع کرونا، معلمان به صورت خودجوش کار آموزش دانش آموزان را انجام می دهند و آموزش و پرورش برای ساماندهی این فعالیت های آموزشی سامانه شاد را طراحی کرده است.

 

 

«احسان گوهری راد» ادامه داد: براساس برنامه ریزی قبلی مقرر شده بود شبکه اجتماعی شاد از 16 فروردین ماه آغاز به کار کند اما تعدادی از این شبکه ها به دلیل مصونیت از اطلاعات دانش آموزی و فرهنگیان نتوانستند انتظارات آموزش و پرورش را تأمین کنند لذا فعالیت این سامانه به مدت یک هفته به تعویق افتاد.

 

وی از معلمان درخواست کرد تا زمان راه اندازی و اجرای سامانه شاد، آموزش را از طریق فضای مجازی استمرار ببخشند و گفت: در سامانه «شاد» کلاس های مجازی مانند کلاس های عادی دانش آموزان طراحی شده و این شبکه در پنج پیام رسان اصلی کشورمان اعم از روبیکا، سروش، بله، آی گپ و گپ راه اندازی می شود.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت های اجرای شبکه اجتماعی شاد برای تمامی مدارس گلستان فراهم است، اظهارداشت: بخشی از روستاهای استان گلستان هنوز به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند لذا عده ای از دانش آموزان با کمک معلمان و ارسال سؤالات توسط شوراهای روستاها آموزش را فرا می گیرند.

 

گوهری راد خاطرنشان کرد: ممکن است برخی از دانش آموزان هم به تلفن همراه هوشمند و اینترنت دسترسی نداشته باشند که آموزش هایی از طریق صدا و سیما نیز ارائه می شود، از طرفی مدیران مدارس باید اسامی دانش آموزانی را که به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند برای ما ارسال کنند تا ما از روش های دیگر برای آموزش آنها اقدام کنیم.

 

وی بیان کرد: پس از بازگشایی مدارس حداقل یک ماه کلاس حضوری برای دانش آموزان برگزار می شود و دانش آموزان در این مدت بر دروس عقب مانده و تدریس شده در فضای مجازی کار می کنند.

 

جالی خالی دولت الکترونیک در آموزش و پرورش

به طور قطع آموزش مجازی منجر به افت تحصیلی دانش آموزان می شود و حتی ممکن است در این مقطع بر کاهش بار علمی کشور اثرگذار باشد که پیشنهاد برخی معلمان و والدین آن است که آموزش و پرورش برای جبران آن باید در سال آتی کلاس های جبرانی در نظر بگیرد.

 

کرونا در کنار همه سختی ها و ناملایمت هایی که داشت واقعیت هایی را هم نمایان کرد و آینده نامشخص این ویروس و تعطیلی مدارس نشان داد که آموزش و پرورش باید بیش از گذشته به تکمیل زیرساخت های دولت الکترونیک اهتمام ورزد تا در مواقع بحران آموزش 14 میلیون دانش آموز با خلأ مواجه نشود.

 

با این اوصاف به نظر می رسد مسئولان وزارت آموزش و پرورش قبل از آغاز به کار دوباره شبکه اجتماعی شاد باید نسبت به رفع نواقص و کاستی ها اقدام کنند و انتقادات والدین و معلمان و مدیران مدارس را مورد توجه قرار دهند.

 

پایان پیام/695

منبع: شبستان

کلیدواژه: بی عدالتی آموزشی راه اندازی شبکه اجتماعی شاد دانش آموزان محروم آموزش و پرورش گلستان امکانات آموزشی امکانات آموزش مجازی وزارت آموزش و پرورش آموزش و پرورش شبکه اجتماعی شاد دانش آموزان دانش آموزان دانش آموزان تعلیم و تربیت استان گلستان اعتقاد دارند تعطیلی مدارس آغاز به کار راه اندازی خانواده ها فضای مجازی چنین شبکه کلاس درس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۹۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای سرود سلام فرمانده توسط دانش آموزان در سروستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، به همت ستاد برگزاری مراسم مذهبی شهرستان سروستان ، دانش آموزان دهه هشتاد و نودی از مدارس شهر سروستان با حضور در زمین چمن مجموعه ورزشی شهید حاج قاسم سلیمانی ، سرود سلام فرمانده را همخوانی کردند.

 این مراسم از شبکه خبر و شبکه فارس به صورت زنده و مستقیم پخش شد. 

دیگر خبرها

  • «تک ماده» برای ۴ درس؛ کمک به دانش‌آموز یا پوشاندن ضعف آموزش در مدارس؟/ «کاهش معدل از سخت‌تر شدن سوال‌ها نیست از کاهش سطح آموزشی است»
  • ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم
  • اجرای سرود سلام فرمانده توسط دانش آموزان در سروستان
  • تنها استان محروم از استخر دانش‌آموزی برخوردار شد
  • آزمون‌های نهایی دانش آموزان به سازمان جدید سنجش واگذار می شود
  • تکریم معلمان در خور شان آنان باشد
  • تکریم معلمان در خور شان آنان باشند
  • آماده میزبانی از رویدادهای ملی ورزش دانش آموزان هستیم
  • شروع طرح ماهر هلال‌ احمر در مدارس استان مرکزی
  • آزمایشگاه سیار در اختیار دانش‌آموزان محروم