Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، از آغاز برداشت گندم در کشور خبر داد و گفت: هجوم ملخ ها به مناطق جنوبی کشور، خسارتی به مزارع گندم وارد نکرده است. ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳ اقتصادی کشاورزی نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی ، اسماعیل اسفندیاری پور در مراسم آغاز آیین برداشت گندم در شهرستان دیر، سالی پررونق را برای محصول گندم پیش‌بینی کرد و گفت: با توجه به بارش‌های مناسب و اقدام‌های فنی صورت گرفته، امیدواریم 14 میلیون تن گندم در کشور برداشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که برداشت گندم نوبرانه کشور امروز در بخش ُبردِخون شهرستان دیر آغاز شده است، افزود: برداشت این محصول همزمان در شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان نیز آغاز شده است.

مجری طرح گندم کشور خاطرنشان کرد: پس از این، برداشت گندم در استان‌های فارس، خوزستان و جنوب کرمان آغاز خواهد شد و تا پایان فروردین کشاورزان همه مناطق اقلیم گرم و خشک کشور برداشت را شروع می‌کنند.

پلمب و قطع سهمیه نانوایانی که بهداشت کرونا را رعایت نکنند/ برآورد خرید تضمینی 11 میلیون تن گندم

وی ادامه داد: در خرداد ماه مناطق معتدل و در نیمه دوم مرداد اقلیم سرد برداشت گندم را آغاز می‌کنند و در مجموع برداشت این محصول در کشور 4.5 ماه به طول می‌انجامد.

اسفندیاری پور با اشاره به این که بارش‌های مناسب سال زراعی کنونی برداشت خوب گندم را نوید می‌دهد، بیان کرد: از ابتدای سال زراعی جاری یعنی مهر ماه سال گذشته تاکنون به طور میانگین 225 میلیمتر باران در کشور باریده است که اگر چه 12 درصد کمتر از پارسال است، اما نسبت به میانگین بلندمدت افزایش 23 درصدی دارد و با توجه به پراکنش مناسب آن، امیدواریم امسال یکی از سال‌های پرمحصول باشد.

وی، تامین بذر‌های اصلاح شده، کود و سموم به اندازه کافی، مبارزه با بیماری‌ها و استفاده از روش‎های نوین آبیاری را از دیگر شاخص‌هایی عنوان کرد که باعث افزایش برداشت گندم خواهد شد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی، با اشاره به وجود بیش از 6 میلیون هکتار گندمزار در کشور، افزود: حدود دو میلیون هکتار مزرعه آبی و چهار میلیون و 50 هزار هکتار مزرعه دیم گندم در کشور داریم که پیش‌بینی می‌شود 14 میلیون تن محصول از آن‌ها برداشت شود و بیش از نیاز کشور گندم تولید کنیم.

اسفندیاری پور با اشاره به آمادگی 18 هزار دستگاه کمباین برای برداشت گندم، گفت: 12 هزار و 500 دستگاه از این تعداد، مهاجرند و از استانی به استان دیگر می‌روند.

وی، گندم را کالای اساسی و ضروری برای تامین غذای مردم عنوان کرد و ارزش اقتصادی این محصول را در کشور 35 هزار میلیارد تومان دانست و افزود: آماری که اگر ارزش اقتصادی جو و کلزا را که همزمان با گندم برداشت می‌شوند به آن اضافه کنیم این میزان به 45 تا 50 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تمهیدات صورت گرفته برای مقابله با انتشار ویروس کرونا همزمان با برداشت و خرید گندم، تاکید کرد: گندم غذای مردم است نمی‌توانیم برداشت آن را متوقف کنیم، اما برای این که مشکلی در زمینه انتقال ویروس کرونا پیش نیاید تدابیری در نظر گرفته‌ایم و از وزارتخانه‌های کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پلیس راه می‌خواهیم که با کشاورزان، کمباین داران و دارندگان وسایل نقلیه همکاری کنند تا مشکلی در زمینه برداشت پیش نیاید.

به گفته وی، با ستاد سوخت کشور هم هماهنگی شده که سوخت مورد نیاز کمباین‌ها و وسایل حمل و نقل گندم فراهم شود.

اسفندیاری پور، قیمت تضمینی هر کیلو گندم نان را 25 هزار ریال و هر کیلو گندم دوروم یا ماکارونی را 26 هزار ریال عنوان و بیان کرد: انجمن کارخانه‌های تولید ماکارونی کشور در قراردادی که با کشاورزان برخی استان‌ها مانند کرمانشاه، ایلام و جنوب کرمان بسته‌، اعلام کرده‌ است گندم دوروم آن‌ها را 10 درصد بیشتر از قیمت تضمینی می‌خرد و خوب است که کشاورزان از این فرصت برای فروش محصول و تامین بذر سال آینده استفاده کنند.

مجری طرح گندم کشور همچنین با اشاره به هجوم ملخ به استان‌های جنوبی عنوان کرد: ملخ به مزارع گندم این استان‌ها آسیب نرسانده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز در این مراسم گفت: کشاورزان استان بوشهر با شروع فصل زراعی (مهر 98) با تامین نهاده های مورد نیاز بذر، کود شیمیایی و سموم اقدام به کشت بالغ بر یکصد هزار هکتار گندم در اراضی آبی و دیم استان کردند.

منوچهری افزود: با توجه به تلاش و کوشش شبانه روزی کشاورزان و حمایت وزارت متبوع و بکارگیری توصیه های فنی کارشناسان پیش بینی می شود حدود 110 هزار تن گندم در استان تولید شود.

انتهای پیام/

R1342/P/S7,83/CT12 واژه های کاربردی مرتبط کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی برداشت گندم اسفندیاری پور مجری طرح گندم گندم در کشور استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۹۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد گندم خوزستان آماده برداشت

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مجید نبی‌پور با بیان اینکه استان خوزستان پارسال در تولید گندم رتبه اول کشور را کسب کرده و در تولید کلزا نیز جزو رتبه‌های نخست کشور بوده است، گفت: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، ۷۵۴ هزار هکتار از اراضی استان به کشت گندم اختصاص یافته که از این میزان ۵۳۵ هزار هکتار، کشت گندم آبی و ۲۱۹ هزار هکتار کشت گندم دیم بوده است.

وی افزود: برداشت گندم از ۲۰ فروردین ماه در برخی شهرستان‌های استان آغاز شده و با توجه به اینکه ۲۰ تا ۲۵ درجه تفاوت دما از شمال تا جنوب خوزستان وجود دارد، زمان رسیدگی و برداشت نیز متفاوت است.

نبی پور ادامه داد: جشن برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در جنوب استان و هندیجان برگزار شد و در مناطق شمالی مانند دزفول، اندیمشک، باغملک و دهدز نیز برداشت دیرتر انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اضافه کرد: حدود ۸۰ درصد گندم خوزستان در حال حاضر آماده برداشت است و ۲۰ درصد بقیه مربوط به شهر‌های شمالی حدود ۲ هفته آینده برداشت خواهد شد.


وی می‌گوید: ۳ هزار کمباین برداشت گندم خوزستان را برعهده دارند که از این میزان ۶۰۰ کمباین از استان و بقیه از استان‌های فارس، کرمانشاه، لرستان، خراسان و اصفهان هستند.

نبی پور به افزایش ۱۰۰ هزار هکتاری کشت گندم اشاره کرد و افزود: به علت نبود بارندگی در آبان و آذرماه سال گذشته گندم‌های دیم استان از بین رفتند، زیرا تا ۲۵ اسفند ۲۱۵ میلیمتر و از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ماه حدود ۱۰۰ میلیمتر بارندگی ثبت شد که تاثیر کمی بر کشاورزی داشت.

دیگر خبرها

  • گندم‌کاران از کمباین‌های دارای معاینه فنی استفاده کنند
  • پیش بینی برداشت بیش از ۹۰ هزار تن گندم در میاندوآب
  • مبارزه با «سِن گندم» در ۱۲ هزار هکتار از اراضی استان
  • مبارزه با آفت سن گندم در بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع مهاباد
  • پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»
  • آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان
  • آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد 
  • ۸۰ درصد گندم خوزستان آماده برداشت
  • ۹۸ درصد گندم کشور با کمباین برداشت می‌شود