Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@03:52:58 GMT

گذار از اقتصاد رانتیر به جهش تولید

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۰۷۷۴

گذار از اقتصاد رانتیر به جهش تولید

در چنین شرایطی نظیر آنچه در سال‌های اخیر در ایران رخ داده است. سرمایه‌ها از بخش‌های تولیدی به بخش‌های دلالی حرکت خواهند کرد.

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده برهان نوشت: «نفرین منابع» به حالتی اطلاق می‌شود که در آن کشورِ دارای منابع طبیعی فراوان، توانایی مدیریت و بهره مندی درست از درآمدهای حاصل آن منابع را نداشته و در نتیجه نه تنها پیشرفت و رشد حاصل نمی‌گردد که بخش‌های تولید با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ریچارد اوتی در سال ۱۹۹۳ بیان می‌کند رشد اقتصادی پایین در کشورهای دارای منابع طبیعی نسبت به کشورهای فاقد این منابع بلای منابع یا نفرین منابع نام دارد.

در واقع درآمدهای حاصل از فروش مواد منابع طبیعی خام و یا حتی فرآوری شده به اقتصاد کشور وارد شده و این حجم ارز وارده موجب تمرکز در بخش‌های غیر رقابتی مثل صنعت و کشاورزی می‌گردد. در چنین شرایطی نظیر آنچه در سال‌های اخیر در ایران رخ داده است. سرمایه‌ها از بخش‌های تولیدی به بخش‌های دلالی حرکت خواهند کرد.

در نفرین منابع یا بیماری هلندی وقتی که ارز حاصل از صادرات منابع طبیعی به کشور وارد می‌شود با افزایش تورم نرخ واقعی ارز نیز افزایش یافته و همین امر باعث می‌شود که دستمزدها بالا رود. بر این اساس بخش‌های تولیدی صنعتی و کشاورزی قابلیت رقابت خود را در بازارهای جهانی از دست می‌دهند و طبیعی است که کشور روز به روز وابستگی بیشتری به درآمدهای رانتی پیدا کرده و #اقتصاد کشور در برابر تغییر قیمت منابع طبیعی مثل نفت شکننده و آسیب پذیر باشد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا مدافعان سلامت سال جهش تولید اقتصاد سال جهش تولید منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۰۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی ۲ هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، معاون سیاسی اجتماعی فرماندار قصرشیرین در حاشیه این مراسم با گرامیداشت روز هوای پاک گفت: منابع طبیعی متعلق به همه مردم است و باید در راستای حراست و حفاظت از منابع طبیعی این سرمایه خدادادی تلاش کرد.
مراد باباخانی افزود: اهمیت و توجه به طبیعت و منابع خدادادی محیط زیست یک وظیفه است و باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.
وی افزود: اگرچه اقلیم قصرشیرین گرم و خشک است، اما دارای خاک مرغوب و حاصلخیز و و منابع آبی خوبی است که می‌توان از آن برای کاشت هرچه بیشتر درختان بهره گرفت.

دیگر خبرها

  • تحولات خیره کننده حاصل از تلاقی فین تک با مدیریت درآمد شرکت های هواپیمایی
  • سلاجقه در پاسخ به قدس آنلاین / پسروی آب خزر در محدوده طبیعی و عادی است
  • سلاجقه در پاسخ به قدس آنلاین/پسروی آب خزر در محدوده طبیعی و عادی است
  • تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • مرگ کشاورزی با قطع روزانه برق چاه‌ها در اوج نیاز کشاورزان
  • تولید، اشتغال و تأمین معاش خانواده، ثمره پشتکار بانوی اراکی
  • پاکسازی ۲ هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی
  • صادرات تخم مرغ در فروردین به ۲۰ هزارتن رسید
  • نشست بین المللی شورای حکام مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری