Web Analytics Made Easy - Statcounter

منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم گفت: جهش تولید زمانی اتفاق می‌افتد که با قاچاق به طور جد مقابله شود و با اصلاح سیستم مالیاتی به جای اخذ مالیات از درآمد، از املاک و دارایی‌های غیرمولد مالیات اخذ شود.

جعفر قادری منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به نامگذاری سال 99 از سوی مقام معظم انقلاب به نام سال جهش تولید، گفت: تحقق شعار جهش تولید مستلزم همکاری و هماهنگی بین همه دستگاه‌های نظام است و نمی‌توان گفت که تحقق این شعار برعهده یک یا چند دستگاه است و یا قوه مجریه، یا قوه مقننه و قوه قضائیه به تنهایی مسئولیتی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: طبیعی است که اگر شعار جهش تولید به عنوان یک باور و اعتقاد عمومی در جامعه شکل بگیرد و همه در راستای تحقق این شعار حرکت کنند، به این شعار جامه عمل پوشانده خواهد شد، والا کار یک نهاد و دو نهاد نیست.

* اعتقاد به توانمندی‌های داخلی برای جهش تولید

منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم اظهار داشت:‌ نکته دیگری که در اینجا لازم است به آن اشاره شود، توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی است. اگر ما به توانمندی‌های خارجی اعتقاد داشته باشیم و تکیه‌مان به ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها از خارج باشد و با این تکیه‌ها و کمک گرفتن‌ها از خارج بخواهیم جهش تولید را در داخل محقق کنیم، قطعا چنین انتظار و توقعی عملیاتی نیست و بسیاری از ظرفیت‌های داخلی با این روش بلااستفاده می‌مانند و نمی‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد. 

اینکه رئیس‌جمهور ما خودش بیاید گله کند از بسته بودن فضای اداری و معضلات پیچیده در این حوزه شکوه و گلایه کند، عذر بدتر از گناه است

قادری خاطرنشان کرد: لازمه تحقق جهش تولید این است که به سراغ واردات نرویم و سعی کنیم نیازهایمان را در داخل کشور تأمین کنیم و برای این منظور لازم است مسئولان نسبت به توانمندی‌های داخلی باور و اعتقاد داشته باشند. 

* تسهیل فضای کسب و کار یک ضرورت است

وی افزود: موضوع دیگری که در این باره می‌توان به آن اشاره کرد این است که با این فضای محدود و بسته و تحریم‌های داخلی و به بیان بهتر، خودتحریم‌ها و عدم سهولت کسب و کار در داخل کشور کار خاصی را برای جهش تولید نمی‌توان انجام داد و اینکه رئیس‌جمهور ما خودش بیاید گله کند از بسته بودن فضای اداری و معضلات پیچیده در این حوزه شکوه و گلایه کند، عذر بدتر از گناه است. 

منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم اظهار داشت: باید تمام تلاش مجموعه دولت این باشد که از ظرفیت شورای عالی اداری، هیأت مقررات‌زدایی و ظرفیت نهادها و دستگاه‌های دیگر استفاده کند تا فضای کسب و کار تسهیل شود. 

* دانش بنیان‌ها به میدان بیایند

قادری گفت: نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که با روش‌ها و ساختارهای سنتی در حوزه تولید اتفاق خاصی در کشور نمی‌افتد. باید زمینه رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور فراهم شود و این شرکت‌ها بتوانند فاصله و شکافی که بین ما و کشورهای پیشرفته وجود دارد، خلأهای فنی و تکنولوژی را پر کنند. ما اگر بخواهیم با استفاده از دانش فنی موجود در داخل کشور شعار سال را محقق کنیم به جایی نمی‌رسیم و امکان رقابت را در صحنه بین‌المللی نداریم. 

* فعال کردن ظرفیت بازار کشورهای همسایه 

وی اظهار داشت: نکته قابل توجه دیگر این است که ما باید از ظرفیت کشورهای همسایه به خوبی استفاده کنیم، اگرچه این کشورها در انتقال دانش فنی نمی‌توانند به ما کمکی کنند، اما بازار خوبی برای صادرات کالاهای ما می‌توانند باشند و ظرفیت این کشورها برای صادرات محصولات‌مان می‌توانیم استفاده کنیم.

قادری خاطرنشان کرد: ما باید به حوزه‌هایی ورود و سرمایه‌گذاری داشته باشیم که امکان ارتقای بهره‌وری در آن را داریم و می‌توانیم در آن حوزه‌ها موفق باشیم. 

ما باید از ظرفیت کشورهای همسایه به خوبی استفاده کنیم، اگرچه این کشورها در انتقال دانش فنی نمی‌توانند به ما کمکی کنند، اما بازار خوبی برای صادرات کالاهای ما می‌توانند باشند 

 

وی افزود: حوزه‌هایی مثل نفت و گاز، پتروشیمی، معادن، گردشگری، بهداشت و درمان، صنایع تبدیلی و بعضی اوضاع دیگر که ما در آن توانمندی داریم، باید مورد توجه قرار گیرد و ما شاهد پیشرفت‌ در آن باشیم. 

*جهش تولید مبتنی بر مزیت‌های نسبی باشد

منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم اظهار داشت:‌موضوع بعدی این است که جهش تولید باید مبتنی بر توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی باشد. اینکه ما در حوزه‌هایی ورود کنیم که مزیت نسبی نداریم، مطمئنا اتفاق خاصی در کشور نخواهد افتاد و در واقع ما با این کار منابع‌مان را هدر می‌دهیم. 

قادری گفت: نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که توسعه تولید و جهش تولید با خام فروشی محقق نمی‌شود. ما باید از خام‌فروشی جدا شویم و حلقه‌های مفقوده تولید را تکمیل کنیم و اینکه ما بیائیم در صنایع بالادستی و میان‌دستی نفت سرمایه‌گذاری کنیم، اما در بخش‌های پائین‌دستی کار خاصی انجام ندهیم، وابستگی‌ها همچنان ادامه دارد و در واقع کار خاصی انجام نشده است و این کار آسیب‌پذیری اقتصاد ما را روزبه‌روز بیشتر می‌کند. 

توسعه تولید و جهش تولید با خام فروشی محقق نمی‌شود؛ ما باید از خام‌فروشی جدا شویم و حلقه‌های مفقوده تولید را تکمیل کنیم 

قادری خاطرنشان کرد: ما باید سرمایه‌گذاری‌هایی را که در بخش‌های مختلف انجام داده‌ایم را تکمیل کنیم و حلقه‌های مفقوده را پیدا کنیم و در بخش‌هایی که سرمایه‌گذاری انجام نشده، سرمایه‌گذاری داشته باشیم تا کار در این زمینه تکمیل شود. 

* سرمایه‌گذاری متناسب با صنایع باشد 

وی افزود: نکته دیگری که باید به آن اشاره شود، توجه به صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس است. در بعضی از حوزه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان وجود دارد تا تولید انجام شود و برای سرمایه‌گذاریمان تولید به همراه داشته باشد و بتوانیم با کاهش هزینه‌های متوسط، قدرت رقابتی تولیداتمان را ارتقا دهیم، باید به این موضوع توجه داشته باشیم که وارد سرمایه‌گذاری‌های ریز و خرد نشویم، اما در بعضی حوزه‌ها که سرمایه‌گذاری‌های کلان توجیه ندارد و ما باید به سمت سرمایه‌گذاری‌های کوچک و متوسط حرکت کنیم، باید نوع صنایع را در بحث سرمایه‌گذاری مدنظر داشته باشیم. 

* طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی واگذار شود

منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم اظهار داشت: ما در شرایط فعلی باید سریعاً به سمت پروژه‌های زیربنایی حرکت کنیم و طرح‌های نیمه‌تمامی که در این حوزه داریم را به سرعت تکمیل کنیم و آنها را به بخش خصوصی واگذار کنیم. 

قادری خاطرنشان کرد: اینکه ما انتظار داشته باشیم با بودجه‌های دولتی و اعتبارات عمرانی این پروژه‌ها را به سرانجام برسانیم انتظار صحیحی نیست و باید ظرفیت‌های بخش‌های غیردولتی را در تکمیل زیرساخت‌ها به کار بگیریم و مدل‌هایی را به کار بگیریم و از صندوق توسعه ملی برای توانمندسازی بخش‌های غیردولتی استفاده کنیم. 

باید ظرفیت‌های بخش‌های غیردولتی را در تکمیل زیرساخت‌ها به کار بگیریم و  از صندوق توسعه ملی برای توانمندسازی بخش‌های غیردولتی استفاده کنیم

وی افزود: ما باید نگاه و تفکر دولتی در حوزه اقتصاد را کنار بگذاریم و باید زمینه را برای فعالیت بخش‌های غیردولتی فراهم کنیم. شرایطی را به وجود بیاوریم که بخش غیردولتی در تکمیل طرح‌های نیمه تمام ورود جدی داشته باشد و شرایط و زمانی را فراهم کند که این پروژه‌ها زودتر به سرانجام برسد. 

*  ایجاد شرایط مطمئن برای تامین آب

منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم اظهار داشت: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که در طرح‌های انتقال و مهار آب باید به صورت جدی ورود پیدا کنیم. ما نمی‌توانیم برای سالهای مختلف نگاهمان را به آسمان بدوزیم و دست نیازمان را به سمت آسمان دراز کنیم. ما باید شرایط مطمئنی را از نظر تأمین آب کشاورزی، آب صنعتی و آب شرب و بهداشتی در سراسر کشور داشته باشیم. 

قادری خاطرنشان کرد: ما در مکان‌یابی واحدهای صنعتی‌مان باید به طور دقیق عمل کنیم و در این حوزه  زیرساخت‌های حمل و نقل و به استفاده از ظرفیت دریاها و امکانات صادراتی که دراختیار داریم باید توجه لازم را داشته باشیم. به عنوان مثال؛ صنعت فولاد که نیاز به آب دارد درست این است که در کنار سواحل باشد. 

* ظرفیت دریاها نباید نادیده گرفته شود

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت دریاها گفت: در بسیاری از کشورها بخش عمده‌ای از جمعیت در کنار دریاها هستند. ما اگر بخواهیم از ظرفیت دریاها و منابعی که در دریاها وجود دارد و ظرفیتی که برای دسترسی به اقتصاد بین‌الملل وجود دارد را نادیده بگیریم، یک اشتباه فاحش و استراتژیکی را مرتکب می‌شویم و نیاز است از ظرفیت دریاها به طور جدی استفاده کنیم و استراتژی‌ها را به گونه‌ای تعریف کنیم تا این امکان فراهم آید تا از همه ظرفیت‌های دریایی‌مان بتوانیم حداکثر استفاده را داشته باشیم. 

 

* مالیات بر درآمد باید بین 15 تا 20 درصد باشد

منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم در پاسخ به این سؤال که برای تحقق شعار جهش تولید در حوزه مالیاتی باید چه اقداماتی صورت گیرد، اظهار داشت: برای تحقق شعار سال مالیات بر بخشی شدیدا کاهش پیدا کند. به نظر من مالیات 25 درصدی بر درآمد بسیار بالاست و باید به حدود 15 تا 20 درصد کاهش پیدا کند. 

قادری خاطرنشان کرد: به نظر من در بخشی از بخش‌ها مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد باید حذف شود. به عنوان مثال ما در صنعت پوشاک وضعیت نسبی داریم و سهم صنعت پوشاک در هزینه‌های خانوارهای کم‌درآمد هزینه‌های بالایی است و توسعه صنعت پوشاک با عدالت اجتماعی سازوکار است و با شرایط کشور هماهنگ است. 

وی افزود:‌ ما باید در کشور شرایطی را به وجود بیاوریم که نه تنها واردکننده پوشاک نباشیم بلکه صادرکننده آن هم باشیم و گام اول در این زمینه این است که مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد در فعالیت مربوط به پوشاک در کشور کاملاً حذف شود تا تولیدکنندگان ما در یک شرایط رقابتی بهتر قرار گیرند و بتوانند در بازار داخلی و حتی واردات قاچاق رقابت داشته باشند و همچنین در بازارهای بین‌المللی نیز امکان رقابت برای آنها فراهم شود.

 در بخش‌های مختلف تولیدی باید فشار را از روی تولیدکننده کم کنیم و برای اخذ مالیات بیشتر به سراغ املاک و مستقلات و دارایی‌های غیرمولدی که در جامعه وجود دارد برویم که اینها در واقع مخل فعالیت‌های تولیدی است

 

منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم اظهار داشت: در بخش‌های مختلف تولیدی باید فشار را از روی تولیدکننده کم کنیم و برای اخذ مالیات بیشتر به سراغ املاک و مستقلات و دارایی‌های غیرمولدی که در جامعه وجود دارد برویم که اینها در واقع مخل فعالیت‌های تولیدی است و همانطور که گفتم بخش عمده‌ای از مالیات‌ها را باید از این بخش‌ها تأمین کنیم و اینکه ما فشارها را متوجه تولید کنیم، کار غلطی است که باید اصلاح شود.

* نظام بیمه‌ای باید به سمت اشتغال بیشتر حرکت کند

وی افزود: در بحث نظام‌های بیمه‌ای باید به سمت و سویی حرکت کنیم که زمینه را برای اشتغال بیشتر در جامعه فراهم کنیم و در حقیقت این قید و بندهایی که ایجاد کرده‌ایم و کارفرمایانی را که اشتغال بیشتری ایجاد کرده‌اند را جریمه می‌کنیم و اشتباه بیشتری را متوجه‌شان می‌کنیم باید اصلاح شود و نظام‌های بیمه‌ای ما به جهتی سوق داده شود که زمینه برای اشتغال بیشتر و استفاده از تکنولوژی‌های کاربر را فراهم کند و از این طریق بتوانیم اشتغال بیشتری را در جامعه ایجاد کنیم. 

* دولت انتشار اسناد خزانه را کنار بگذارد

منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم اظهار داشت: دولت باید انتشار اسناد خزانه را کنار بگذارد. متأسفانه اسناد خزانه دولت در حال حاضر در بازار بورس با نرخ 36 درصد تنزیل می‌شود و وقتی تنزیل اسناد خزانه دولتی 36 درصد است، کدام بانک می‌تواند با نرخ 10 درصد و 15 درصد سپرده جذب کند و وقتی که نظام بانکی ما ناچار می‌شود با نرخ سود 25 درصد سپرده جذب کند، نرخ بهره تسهیلات هم بالا می‌رود، طبیعی است در این شرایط با این نرخ‌های بالای تسهیلات، این وام‌ها و تسهیلات برای هیچ تولیدکننده‌ای مقرون به صرفه نباشد و تولیدکننده ناچار است از بخش تولید خارج شود و به بخش‌های دلالی و واسطه‌گری روی بیاورد. 

 بخش عمده‌ای از تسهیلات باید دراختیار تولیدکننده قرار گیرد و اگر تسهیلات در بخش‌های تجاری و دلالی به کار گرفته شود، باید بر آن مالیات وضع شود

وی گفت: بازار سرمایه و بانک و بازار پول ما باید در خدمت تولید قرار گیرد و بخش عمده‌ای از تسهیلات باید دراختیار تولیدکننده قرار گیرد و اگر تسهیلات در بخش‌های تجاری و دلالی به کار گرفته شود، باید بر آن مالیات وضع شود. 

وی افزود: بانکها باید دارایی‌های غیرمولدشان را سریعاً نقد کنند تا بتوانند تسهیلات و وام بیشتری را بدهند تا بتوانند مشکلات بخش تولید را حل کنند و بانکها باید از حالت تصدی‌گری خارج شوند و به کار خودشان بازگردند. 

* دارایی غیرمولد بانک‌ها نقد و بانک‌های کوچک ادغام شوند

منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم اظهار داشت: بانکهای کوچک ما باید با هم ادغام شوند و حداقل سرمایه بانکها باید حداقل افزایش پیدا کند و شعب و اموال و املاک باید هر چه سریع‌تر تعدیل شود و ما باید به سمت بانکداری الکترونیک حرکت کنیم و هزینه جمع‌آوری پول در سیستم بانکی باید کاهش پیدا کند و فاصله بین نرخ سود تسهیلات و نرخ سود سپرده‌ها باید کاهش پیدا کند. 

وی افزود: بانکها باید به سمت استفاده از ابزارهای روز دنیا حرکت کنند و بخش عمده‌ای از سودهای آنها ناشی از خدمات ارائه شده باشد و همانطور که گفتم و باز هم تأکید می‌کنم، باید تفاوت نرخ سود سپرده‌ها و نرخ سود تسهیلات کاهش پیدا کند تا به تولیدکننده فشار وارد نشود. 

* برخورد قاطع با قاچاق کالا لازمه جهش تولید

منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم با تأکید بر مقابله با قاچاق کالا به کشور اظهار داشت: اگر ما می‌خواهیم از تولید حمایت جدی داشته باشیم، باید به طور قاطع با قاچاق کالا به کشور برخورد کنیم.

متأسفانه بخش عمده‌ای از قاچاق که وارد کشور می‌شود از مرزهای رسمی صورت می‌گیرد و باید کنترل‌های جدی‌تری متوجه گمرک باشد

قادری با بیان اینکه همه با موضوع قاچاق کالا درگیر هستند و قاچاق منافع جمعی را به خطر می‌اندازد، خاطرنشان کرد: متأسفانه بخش عمده‌ای از قاچاق که وارد کشور می‌شود از مرزهای رسمی صورت می‌گیرد و باید کنترل‌های جدی‌تری متوجه گمرک باشد و سامانه‌های کنترلی بیشتری بر گمرک نظارت کنند و روزنه‌ها و روش‌های قاچاق کالا کاملاً بسته شود.

منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم افزود: به نظر من قوه قضائیه در برخورد با قاچاق کوتاهی و اهمالی ندارد و البته باید مبارزه با قاچاق به گونه‌ای باشد که در واحدهای خرده‌فروشی هم این موضوع را دنبال کرد.

وی اظهار داشت: اگر نظارت‌ها برای جلوگیری از قاچاق از گمرک تا واحدهای خرده‌فروشی انجام و فضا برای قاچاقچیان ناامن شود، فعالیت‌های تولیدی رونق می‌گیرد و جهش در تولید اتفاق می‌افتد، اما اگر در برخورد با قاچاق با مسامحه و مماشات برخورد کنیم و به بهانه‌ها و دلایل مختلف زمینه را برای قاچاق فراهم کنیم، تولیدکننده ما نمی‌تواند تولیداتش را به بازار عرضه کند و مشکلات جدی پیدا می‌کند. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شیراز مجلس تولید سرمایه گذاری بخش های غیردولتی ظرفیت دریاها توانمندی ها بخش عمده ای کاهش پیدا نکته دیگری باید به آن اشتغال بیشتر استفاده کنیم اسناد خزانه داشته باشیم قرار گیرد باید به سمت آن اشاره تکمیل کنیم قاچاق کالا حرکت کنیم جهش تولید خام فروشی ظرفیت ها بر درآمد حوزه ها نرخ سود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۱۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوسیس‌های مرغ چگونه در کارخانه‌های مشهور تولید می‌شوند؟ (فیلم)

 

 

 

منبع : فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نحوه تولید و بسته بندی ده‌ها تن مربای توت فرنگی در کارخانه (فیلم) فرآیند تولید سوسیس و کالباس در کارخانه‌های معروف (فیلم) نوشابه پپسی چگونه در کارخانه تولید و بسته بندی می‌شود؟ (فیلم)

دیگر خبرها

  • نباید از نظرها و سلیقه‌های مختلف هراسید/ بیش از اوقات دیگر به هماهنگی و همکاری نیازمندیم
  • درخواست شهروندان اهوازی از شهردار
  • تودیع و معارفه‌ استاندار مازندران از گلایه‌ها تا مطالبات
  • واکنش تایوان به تخصیص بسته کمک‌های مالی جدید آمریکا
  • بیست‌وپنجمین استاندار مازندران معارفه شد
  • تاکید بایدن بر حمایت‌های واشنگتن از کی‌یف
  • گلایه رئیس سازمان نظام پرستاری از سهم اندک نیروی انسانی در آزمون استخدامی / ۱۰۰ هزار پرستار کم داریم
  • سوسیس‌های مرغ چگونه در کارخانه‌های مشهور تولید می‌شوند؟ (فیلم)
  • تحول افق شهر نیویورک با برج ۶۲ طبقه جدید
  • توضیحاتی در رابطه با انتشار نامه اداری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در فضای مجازی/ کمافی سابق امکان شکایت، ثبت دادخواست و انجام تمام عملیات حقوقی علیه مقامات دولتی وجود دارد