Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@09:07:19 GMT

جزیره قشم و تاریخچه آن

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۱۶۰۸

جزیره قشم و تاریخچه آن

قدمت این جزیره درواقع به دوره ساسانیان بازمی‌گردد، در آن زمان به این جزیره ابر کاروان گفته می‌شد. در بسیاری از متون تاریخی این جزیره آمده که قدمت جزیره به سال های قبل از اسلام و حتی دوران حکومت مادها باز می‌گردد و گویا در آن زمان نیز سکونت مشاهده شده است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام مستربلیط، بعد از پیروزی اسلام و فتح این جزیره به دست مسلمانان آهسته آهسته حکومت‌هایی در این جزیره به چشم خورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راه‌های بسیاری برای سفر به این شهر وجود دارد که معمولا اکثر مردم با خرید بلیط قطار بندرعباس و یا بلیط هواپیمای قشم به این شهر سفر می‌کنند.

گفته می‌شود که جزیره قشم در واقعه هجوم مغول‌ها و ایلخانیان نیز بوده است، از پادشاهی‌های تحت عنوان این جزیره می‌توان قوم آل بویه را نام برد. تا قبل از حکومت قاجار اروپایی‌ها و به ویژه پرتغالی‌ها نفوذ در ایران را گسترش دادند، این تا حدی بوده که از جایی به بعد دیگر کاملا رسمی شده است، تا بعد از پادشاهی قاجاریه که کامل این جزیره باز ستانده شد.

قشم با موقعیت جغرافیایی جنوبی که دارد،  دارای آب و هوای شرجی ( گروه و مرطوب)   است. برای بازدید از این جزیره حتما به هزینه‌ها و زمان سفر توجه خواهد شد پس در نتیجه همواره این سوال وجود دارد که در چه فصلی از سال می‌توان سفر آسوده‌تری داشت؟  در پاسخ می‌توان گفت که بهترین زمان برای بازدید از این جزیره که دارای آب و هوای بسیار گرم و مرطوبی هم می‌باشد ماه‌های دی و بهمن است،  به این دلیل که در این ماه‌ها بیشترین درجه هوا ۴۶ و کمترین ۱۶ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. سفر به این جزیره طی روزهای ۱۰ تیر تا ۱۰ شهریور کمترین هزینه ممکن را دارد،  چراکه روزهای بسیار گرمی را خواهد داشت.  هدف در سایت مستر بلیط از تهیه این متن آگاهی از جاذبه‌های این جزیره است که در ادامه با جزایر دیگر آشنا می‌شوید.

۱. جزایر ناز

دو جزیره کوچک در نزدیکی ساحل قرار دارد که به جزایر ناز قشم معروف هستند. علت نام‌گذاری این جزیره شاید برای خیلی‌ها سوال باشد، این دو جزیره همواره طی جزر و مد با بالا آمدن آب از قشم جدا می‌شود و با پایین رفتنش دوباره به یکدیگر وصل می‌شوند. این عمل باعث شده که نام این دو جزیره ناز گذاشته شود، چرا که باور بر این می‌رود، این جزایر برای قشم ناز می‌کنند. خود این ویژگی سبب جاذبه‌ای زیبا و تماشایی در این جزایر شده،  با سفر به این جزایر می‌توانید از دیدن منظره آن طرفش که آب همیشه وجود دارد و صدای آرام بخش موج هم گوش انسان را نوازش می‌دهد. برای تهیه بلیط هواپیما قشم می‌توان به سایت‌ها و دفاتر هواپیمایی مراجعه کرد.

۲. جزیره هنگام

جزیره هنگام در ۵۰ کیلومتری قشم در استان هرمزگان قرار گرفته که دارای معادن نمک، خاک و سرب است. مساحت این جزیره ۳۶/۶ کیلو متر مربع است که بلندترین نقطه آن کوه ناکس می‌باشد. فاصله این جزیره تا بندر عباس حدود ۴۳ مایل دریایی است، طولانی‌ترین قطر این جزیزه از (روستای هنگام کهنه) تا ( روستای هنگام جدید) حدود ۹ کیلومتر است.

تمام اهالی این جزیزه یکدیگر را می‌شناسند و حدود ۱۴۱ خانه در آن وجود دارد که اکثرا فامیل هستند. شغل اصلی مردمان این جزیره ماهیگیری است و از طریق آن امرار معاش می‌کنند. اگر سفر خود را به این جزیره در نظر دارید به نظر می‌رسد بهترین روش زمینی و قطار اولین قدم است. بلیط قطار قشم پس از تهیه و راه افتادن تنها شما را تا قشم خواهد برد از آن جا به بعد باید از اسکله شهید ذاکری و  اسکله کندالو عبور کرد و ادامه را با کشتی رفت. تماشای ماهی‌های نزدیک قایق و مرغان دریایی که برای شکارشان پایین آمده‌اند خود بسیار لذت‌بخش است.

۳. دره ستارگان

دره ستارگان درواقع یک ناحیه فرسایش یافته در اثر آب‌های سطحی، رگبارهای فصلی و تند بادها است. از جمله بخش‌های که در این جزیره قرار دارد می‌توان به مخروط‌های نوک تیز، ستون‌ها و ستونک‌های فرسایشی، ارک‌ها، تیغه‌ها و دیواره‌های نواری اشاره کرد. به علت سست بودن جنس لایه‌های این جزیره انتظار خواهد رفت که در اثر هر یک از عوامل فرسایند تغییراتی در شکل ظاهری آن به وجود بیاید. این جزیره یکی از شاهکارهای کم‌نظیر محسوب می‌شود که قدمت آن به دوره‌های دور زمین‌شناسی و حدودا ۲ میلیون سال پیش باز می‌گردد.

شاید برای شما سوال باشد که علت نام‌گذاری این جزیره چیست؟ اهالی این جزیزه اعتقاد دارند که در روزگارانی ستاره‌هایی از آسمان به قلب این جزیره افتاده و اشکال مختلفی از خاک و سنگ و صخره‌ها در آورده. ویژگی‌های خاص جزیره سبب شده که این دره مورد توجه یونسکو نیز قرار گیرد.

۴. جنگل حرا

قشم جزیره عجایب هفتگانه ایران زیباترین و منحصر به فرد ترین پدیده‌های طبیعی را در خود جای داده است. از دره ستارگان گرفته تا جنگل حرا همگی خالق زیبایی این جزیره هستند. جنگل حرا که جز عجایب هفتگانه قشم است به طلای سبز معروف می‌باشد که درختان آن ریشه در آب دارند و طول آنها به ۳ تا ۶ متر می‌رسد. نکته قابل توجهی درباره درختان جنگل حرا این است که این درختان با گرفتن تغذیه از آب شور دریا و دریافت نمک آن آب را به طور طبیعی شیرین می‌کنند. جنگل حرا به دلیل شرایط زیستگاهی مناسب محل خوبی برای بسیاری از گونه‌های مهاجرت کننده مانند حواصیل، اگرت، کفچه نوک تیز و گیلانشاه است. حالت جزر و مد در این جنگل هر ۶ ساعت یکبار صورت می‌گیرد اما درختان آن انگار که همچنان در خشکی بوده‌اند. بهترین زمان سفر به این جنگل اواسط پاییز تا اردیبهشت است که آب و هوای مناسبی خواهد داشت.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مستر بلیط جزیره قشم خرید بلیط هواپیمایی جنگل حرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۱۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزیره‌ای با شن‌های نقره‌فام در خلیج فارس + فیلم

جزیره خان یکی از جزایر خلیج فارس است که در چهار کیلومتری بردخون از توابع شهرستان دیّر در استان بوشهر واقع شده است. در سراسر این جزیره نوعی شن یا خاک به رنگ تیره پخش شده که حاصل پودر شدن کانی آذرین و میکا است و به دلیل داشتن سیلیس همانند اکلیل دیده می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت
  • اعلام نتایج اولیه آزمون آموزگاری/ استخدام ۱۹۹۲ معلم در هرمزگان
  • فیلم/ اعتراضات در جزایر قناری
  • تعطیلات آخر هفته و تاریخچه آن
  • تاریخچه روابط اردن و رژیم صهیونیستی
  • روز جهانی طراح و گرافیک چه روزی است؟ + تاریخچه World Graphics Day
  • تظاهرات اسپانیایی‌ها علیه گردشگری انبوه
  • دمای هوای در جزایر هرمزگان افزایش می‌یابد
  • ضرورت ایجاد بانک سلولی برای درمان بیماران دیابتی
  • جزیره‌ای با شن‌های نقره‌فام در خلیج فارس + فیلم