Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهروز وجدانی پژوهشگر موسیقی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به تازه‌ترین فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و مسائلی که تمام دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده فعلا هیچ برنامه‌ای برای تدوین و ثبت جهانی موارد مرتبط با موسیقی ندارم. تازه‌ترین کاری که در این زمینه انجام گرفت مربوط به پرونده ثبت «مهارت‌های دستی ساختن و نواختن دوتار» در فهرست سازمان جهانی یونسکو بود که کارهای مربوط به آن انجام گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: غیر از ماجرای تجدید چاپ کتاب‌هایی که پیش از این در دسترس مخاطبان قرار داده بودم و البته ماجرای کرونا باعث توقف آن شد، بنا بود سلسله برنامه‌هایی را برای پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کنیم که اتفاقا چندی پیش هم برنامه‌ریزی‌های آن با همراهی پژوهشگران دیگری چون پیروز ارجمند و سایر دوستان آغاز شد. این برنامه‌ها مبتنی بر آسیب وجوه مختلف حوزه موسیقی در کشورمان بود که حضور مهمان ناخوانده‌ای به نام بیماری کوید ۱۹ مانع از تحقق آن شد و بعد از ریشه کن شدن این ویروس و عادی شدن شرایط می‌تواند مقدمه برگزاری سلسله نشست‌های متعددی در چارچوب همین ماجرای آسیب شناسی باشد.

عضو کانون پژوهشگران خانه موسیقی تصریح کرد: اکنون در شرایطی هستیم که ویروس کرونا در وسعتی جهانی تمامی فعالیت‌های فرهنگی هنری ایران و سایر کشورهای دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده و هیچ کس نمی‌داند برای آینده‌ای که زمان آن مشخص نیست چه کارهایی را می‌تواند انجام دهد. من تصور می‌کنم فارغ از تمام اتفاقات بد و نامبارکی که در ماه‌های اخیر تمام مردم دنیا را تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از مردم به دلیل مرگ و میر ناشی از حضور این ویروس در غم و اندوه و سکوت عجیبی به سر می‌برند، بهترین فرصت است که بیاییم و نسبت به آسیب شناسی انچه برای موسیقی رخ داده تفکر کنیم و وقت بیشتری بگذاریم.

وجدانی با اشاره به دستاوردهای این اتفاق همه‌گیر توضیح داد: من بر این باورم موسیقی بعد از کرونا وارد فضای نوینی در جهان خواهد شد که قطعاً با آنچه در گذشته اتفاق افتاده فرق خواهد شد. حالا اگر شما این موضوع را به موسیقی ایران هم تعمیم دهید قطعاً تاثیرات مثبت و منفی‌اش را مشاهده خواهید کرد. امروز موسیقی معاصر دنیا وارد جریانی شده که چه بخواهیم و چه نخواهیم به گونه‌ای دیگر هدایت می‌شود. موسیقی از این پس متأثر از تغییرات فضای اقتصادی، سیاسی، بین‌المللی، اجتماعی نشات گرفته از شیوع کرونا حرکت خواهد کرد پس بهتر است از همین الان فارغ از تمام دغدغه‌هایی که برای این بیماری وجود دارد و باید قدردان همه افرادی که در در راستای رفع آن کوشیده‌اند بود، بیاییم و درباره آنچه که موسیقی ما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد برنامه ریزی کنیم که در این فضای نوین موسیقی در ایران چگونه مدیریت و سازماندهی شود.

این نوازنده و پژوهشگر موسیقی گفت: موسیقی اساساً بخشی از هویت ملت‌هاست و اکنون نقش بسیار مهمی در ابعاد خارجی هم دارد. امروز کرونا به گفته بسیاری از کارشناسان و مدیران سازمان‌های جهانی به عنوان مهم‌ترین بحران دنیا پس از جنگ جهانی دوم شناخته شده است. پس اکنون وقت آن است که پژوهشگران، اتنوموزیکولوژیست‌ها و تمامی هنرمندانی که در موسیقی کشورمان فعالیت می‌کنند به فکر ایجاد شرایط و نقشه‌ای برای آینده موسیقی ما باشند. فرآیندی که نیازمند پژوهش‌ها و ورود به چالش‌هایی است که فضای مجازی نمود عینی آن است.

کد خبر 4892394 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: موسیقی ایرانی موسیقی نواحی ویروس کرونا ویروس کرونا تئاتر ایران فیلم تئاتر موسیقی ایرانی فیلم بازی در نوروز 99 فیلم سینمایی درگذشت چهره ها کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سازمان صداوسیما نوروز99 سریال پایتخت برنامه رادیویی نوروز تک آهنگ تحت تاثیر قرار داده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۱۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شب های احیا در شبکه جام جم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  این برنامه۱۰ فروردین با حضور کاپیتان ابراهیم ناحیان، خلبان هوایپمای مسافربری و خادم حرم قدس رضوی پخش می‌شود.

گروه تواشیح الغدیر و گروه موسیقی عاشقان علی در بخش‌های مختلف به اجرای برنامه می‌پردازند.
همچنین علی‌نامه‌خوانی مرشد ورمزیار تقدیم علاقه مندان می‌شود.

روز یک شنبه ۱۱ فروردین هم، گروه دستان الهام (گروه سرود دختران ناشنوا) به سرپرستی محبوبه طاهری، قطعاتی در مدح حضرت علی اجرا خواهند کرد.

گروه تواشیح الغدیر و گروه موسیقی عاشقان علی به سرپرستی محمدرضا چراغعلی همراه با علی نامه خوانی مرشد ورمزیار در بخش‌های دیگر به اجرای برنامه خواهند پرداخت.
در شب ۱۲ فروردین، اتسوکو هوشینو مستبصر ژاپنی که حدود ۱۹ سال است که به دین اسلام مشرف شده و ساکن شهر قم است از چالش هایکوچ از زادگاهش و انتخاب اسلام صحبت می‌کند. در ادامه اجرای علی نامه‌خوانی مرشد ورمزیار و اجرای موسیقی عاشقان علی و گروه موسیقی هم‌آوایی الغدیر پخش می‌شود.

شب ۱۳ فروردین، ۲۱ ماه مبارک رمضان، حجت‌الاسلام عباس روزمه کارشناس فرهنگی و رسانه و کارشناس دینی مهمان برنامه است واز فضایل شب‌های قدر صحبت خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • اسطوره کشتی کچ دنیا به ایران سفر می‌کند؟
  • شب های احیا در شبکه جام جم
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • افزایش میزان استفاده از فضای مجازی در نوروز و ضرورت حفظ امنیت کودکان
  • بررسی عوامل خارجی و داخلی در کاهش انگیزه پژوهشگران
  • کنسرت زنده محسن چاوشی ! | بدل چاوشی با آهنگ سنگ صبور همه را شوکه کرد
  • برنامه جدید فرمانده سپاه در آستانه روز قدس
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۷ فروردین؛ ۴ فوتی و ۱۰۰۰ ابتلای جدید
  • رنکِ نخست تنیس روی میز دنیا همچنان در اختیار نوجوان ایرانی
  • رنکِ اول تنیس روی میز دنیا همچنان در اختیار نوجوان ایرانی