Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-03-29@14:35:41 GMT

هر آنچه که باید راجع به ضربان قلبتان بدانید

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۲۳۹۳

به گزارش ایلنا، سرعت ضربان قلب در نتیجه فعالیت بدنی، تهدیدات ایمنی و واکنشهای عاطفی متفاوت است. ضربان قلب وقتی فرد در آرامش است به ضربان قلب در حال استراحت اشاره دارد. در حالی که ضربان قلب طبیعی تضمین نمی کند که فرد عاری از مشکلات سلامتی باشد، اما یک معیار مفید برای شناسایی طیف وسیعی از مشکلات سلامتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضربان قلب چیست؟

ضربان قلب تعداد دفعات تپش قلب در یک دقیقه است. قلب یک ارگان عضلانی در مرکز قفسه سینه است. هنگام ضربان قلب، قلب خون حاوی اکسیژن و مواد مغذی را در اطراف بدن پمپ می کند و مواد زائد و اضافی را از اندام پس می گیرد.

یک قلب سالم برای هر کاری که بدن انجام می دهد ، مقدار کافی خون را تأمین می کند. به عنوان مثال، هنگام ترس و شوکه شدن به‌طور خودکار در بدن‌تان آدرِنالین ترشح خواهد شد. آدرنالین، هورمونی است که باعث افزایش ضربان قلب می‌شود. در نتیجه، به اکسیژن و انرژی بیشتری نیاز پیدا می‌کند تا توانایی مقابله با خطرات احتمالی را پیدا کند.

نبض اغلب با ضربان قلب اشتباه گرفته می شود. نبض، انقباض و انبساط رگ‌های خونی در پاسخ به پمپاژ خون در قلب می باشد. ضربان نبض دقیقاً برابر ضربان قلب است ، زیرا انقباضات قلب باعث افزایش فشار خون در رگها می شود که منجر به نبض می شود. بنابراین ، گرفتن نبض اندازه گیری مستقیم ضربان قلب است.

 

ضربان قلب در حالت عادی:

تشخیص اینکه ضربان قلب شما در محدوده طبیعی قرار دارد مهم است. اگر بیماری یا آسیب قلب را ضعیف کند، اعضای بدن خون کافی را برای عملکرد طبیعی دریافت نمی کنند. 

ضربان قلب به تدریج در طی دوران کودکی به سمت نوجوانی و بزرگسالی کندتر می شود و ضربان قلب در حالت عادی برای افراد بالای 10 سال ، بین 60 تا 100 ضربان در دقیقه است.

ضربان قلب در حالت عادی ورزشکاران حرفه ای ممکن است کمتر از 60 بار در دقیقه و گاهی اوقات به 40 دور در دقیقه برسد.

در زیر یک جدول از ضربان قلب طبیعی در سنین مختلف آمده است:

سن ضربان قلب نرمال بالای 1 ماه 70 تا 190 از 1 تا 11 ماه 80 تا 160 از 1 تا 2 سال  80 تا 130 از 3 تا 4 سال 80 تا 120 از 5 تا 6 سال  75 تا 115 از 7 تا 9 سال 70 تا 110 بیش از 10 سال 60 تا 100

ضربان قلب در حال استراحت می تواند در این محدوده طبیعی متفاوت باشد. این امر در پاسخ به تغییرات مختلفی از جمله ورزش ، دمای بدن ، محرک های عاطفی و وضعیت بدن متغییر باشد.

 

ضربان قلب در حین ورزش:

ضربان قلب در هنگام ورزش افزایش می یابد. شاید زمانی‌که برای رسیدن به تناسب اندام، تمرینات ورزشی انجام می‌دهید، به قلب‌تان فشار زیادی وارد نشود ، با وجود این، برای اینکه اکسیژن و انرژی بیشتری به اعضای بدن‌تان برسد، باید ضربان قلب‌تان افزایش پیدا کند. به ضربان قلب در حین ورزش کردن، ضربان قلب هدف گفته می‌شود. در حالی که ضربان قلب در نتیجه فعالیت بدنی افزایش می یابد ، با گذشت زمان ضربان قلب هدف کاهش پیدا می کند. این بدان معناست که قلب برای بدست آوردن مواد مغذی و اکسیژن لازم به قسمت های مختلف بدن کمتر کار می کند و باعث می شود کارایی بیشتری پیدا کند.

ورزش‌های هوازی، با هدف کاهش ضربان هدف انجام می‌شوند. ضربان قلب هدف نرمال و بیشینه ضربان قلب با افزایش سن، کاهش پیدا می‌کند. این کاهش ضربان قلب با انجام ورزش‌هایی با شدت بالا به وقوع می‌پیوندد. انجمن قلب آمریکا (AHA) اظهار می دارد که حداکثر ضربان قلب هنگام ورزش باید تقریباً برابر با 220 تپش در هر دقیقه منهای سن فرد باشد.

از آنجا که واکنش بدن هر فرد به ورزش متفاوت است ، ضربان قلب هدف به عنوان یک محدوده شناخته شده به عنوان ضربان قلب هدف معرفی می شود.

جدول زیر محدوده مورد نظر ضربان قلب مناسب برای طیف سنی را نشان می دهد. فعالیت افراد در سنین مختلف در زمانی که با شدت ۵۰ تا ۸۵ درصد ورزش می‌کنند با زمانی که شدت تمرینات ورزشی ۱۰۰ درصد است، تفاوت دارد:

سن محدوده ضربان قلب هدف در 50 تا 85 درصد فشار    حداکثر ضربان قلب در 100 درصد فشار  20 100 تا 170  200 30  95 تا 162 190 35 93 تا 157 185 40  90 تا 153 180 45  88 تا 149 175 50  85 تا 145 170 55 83 تا 140 165 60  80 تا 136 160 65 78 تا 132 155 70 75 تا 128 150

توصیه می شود افراد به طور منظم ورزش کنند تا به ضربان قلب سالم هدف خود برسند. انجمن قلب آمریکا ورزشهای زیر را در هفته توصیه می کند:

تمرینات ورزشی مثال دقایق تعداد دفعات کل دقیقه در هفته فعالیت هوازی با شدت متوسط پیاده روی ، ایروبیک  حداقل 30 دقیقه 5 روز در هفته    بیش از 150 دقیقه فعالیت هوازی شدید  دویدن، ایروبیک استپ (انجام حرکات ورزشی با پله) حداقل ۲۵ دقیقه ۳ روز در هفته بیش از ۷۵ دقیقه  ورزش‌های تقویت ماهیچه در سطح متوسط تا شدید ورزش‌های تقویت ماهیچه در سطح متوسط تا شدید کار با وزنه، ورزش‌ بادی‌پامپ نامشخص ۲ روز در هفته نامشخص ورزش‌های هوازی با شدت متوسط تا خیلی شدید ورزش‌های هوازی با شدت متوسط تا خیلی شدید ورزش‌های توپی، دوچرخه‌سواری به طور متوسط ۴۰ دقیقه ۳ تا ۴ روز در هفته نامشخص

ریتم قلب غیر طبیعی :

سرعت قلب تنها عاملی نیست که هنگام در نظر گرفتن سلامتی آن باید به خاطر داشته باشید. ریتم قلب نیز مهم است. قلب باید با یک ریتم ثابت تپش داشته باشد و بین ضربان ها باید یک شکاف منظم وجود داشته باشد. تپش اضافی گاه به گاه نباید دلیلی برای نگرانی باشد اما اگر نگران ضربان قلب مداوم و نامنظم هستید با پزشک صحبت کنید.

 اگر احساس کردید که تپش قلب شما خیلی سریع یا خیلی کند است با پزشک صحبت کنید

ماهیچه دارای سیستم الکتریکی است که به آن می گوید چه موقع تپش و فشار خون به بدن می رسد. یک سیستم الکتریکی معیوب می تواند منجر به ضربان قلب غیر طبیعی شود.

طبیعی است که ضربان قلب در طول روز در پاسخ به ورزش ، اضطراب ، هیجان و ترس متفاوت باشد. اگر احساس کردید که تپش قلب شما خیلی سریع یا خیلی کند است در مورد علائم خود با پزشک صحبت کنید.

اگر تعداد ضربان قلب‌تان بیشتر از حد معمول باشد، دچار ضربان قلب اکتوپیک (ectopic) شده‌اید. این موضوع بسیار رایج و بی‌خطر است و معمولا نیاز به درمان ندارد. افرادی که دچار این مشکل یا تپش قلب هستند، باید به پزشک مراجعه کنند تا با گرفتن نوار قلب، ریتم و ضربان قلبشان بررسی شود.  

انواع مختلفی از ریتم غیر طبیعی قلب وجود دارد. نوع آن بستگی به این دارد که از کجا ریتم قلب غیر طبیعی شروع می شود و اینکه آیا باعث ضربان قلب بیش از حد سریع یا خیلی کند شود. رایج ترین ریتم غیر طبیعی ، فیبریلاسیون دهلیزی است. در این مشکل ضربان قلب از الگوی منظمی پیروی نمی کند.

ضربان قلب سریع همچنین به عنوان تاکی کاردی شناخته می شود و می تواند شامل موارد زیر باشد:

تاکی کاردی فوق مغزی (SVT)

تاکی‌کاردی سینوسی

شکاف دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی (AF)

تاکی کاردی بطنی (VT)

فیبریلاسیون بطنی (VF)

ضربان قلب آهسته مانند بلوک قلب دهلیزی (AV) ، بلوک شاخه بسته و سندرم تاکی-برادی (Brach) نام دارد.

 

استرس می تواند در افزایش ضربان قلب و فشار خون نقش داشته باشد

حفظ ضربان قلب طبیعی:

ضربان قلب سالم برای محافظت از سلامت قلب بسیار مهم است. در حالی که ورزش برای ارتقاء ضربان قلب کم و سالم مهم است، چندین قدم دیگر که فرد می تواند برای محافظت از سلامت قلب خود انجام دهد شامل موارد زیر است:

کاهش استرس: استرس می تواند در افزایش ضربان قلب و فشار خون نقش داشته باشد. راه های کاهش استرس شامل تنفس عمیق ، یوگا ، آموزش ذهن آگاهی و مراقبه است.

خودداری از مصرف دخانیات: سیگار کشیدن منجر به افزایش ضربان قلب می شود و ترک آن می تواند آن را به حد طبیعی کاهش دهد.

کاهش وزن:  وزن زیاد بدن به این معنی است که قلب برای تأمین اکسیژن و مواد مغذی بدن باید بیشتر تلاش کند.

منبع: جماران

منبع: ایلنا

کلیدواژه: سلامت نبض ضربان قلب افزایش ضربان قلب ضربان قلب ضربان قلب ضربان قلب روز در هفته تاکی کاردی غیر طبیعی فشار خون تپش قلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۲۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سریال حشاشین چقدر واقعی است؟ / همه چیز‌هایی که باید درباره واقعیت تاریخی حسن صباح و گروه اسماعیلیه بدانید

درام تاریخی «حشاشین» -یا «قاتلان» - مطمئناً یکی از موفقیت‌های بزرگ تلویزیون در ماه رمضان در کشور‌های مسلمان خواهد بود. ستارگان زیادی در این سریال بازی می‌کنند که مهمترین آن‌ها کریم عبدالعزیز، نیکلاس موواد و فتحی عبدالوهاب هستند.

به گزارش رویداد24، این سریال توسط عبدالرحیم کمال نوشته شده و توسط پیتر میمی کارگردانی شده است. فیلمبرداری آن دو سال به طول انجامید. قرار بود این سریال در ماه رمضان سال گذشته پخش شود و به دلیل فیلمبرداری صحنه‌هایی از سریال در مالتا و قزاقستان، نمایش آن تا امسال به تعویق افتاد.  

بسیاری از بینندگان جوان، با داستان بنیان‌گذاری یک دسته نظامی توسط یک رهبر مذهبی مرموز در ایران در قرن یازدهم میلادی، قبلاً از لنز تحریف‌کننده مجموعه بازی‌های ویدیویی  «Assassin's Creed» آشنا شده‌اند.

سریال «حشاشین» با بازی کریم عبدالعزیز، فتحی عبدالوهاب و نیکولاس موعود، حالا خانواده‌های اهل سنت در سراسر منطقه خاورمیانه را پس افطار پای تلویزیون می‌نشاند.

روزنامه عرب‌نیوز در گزارشی که درباره این سریال نوشته، ادعا کرده این سریال قرار است روایتی واقعی‌تر از بازی کامپیوتری Assassin's Creed ارائه کند اما فرهاد دفتری، محقق ایرانی-بریتانیایی و رئیس بازنشسته موسسه مطالعات اسماعیلیه در لندن به این روزنامه گفته نه این سریال تلویزیونی و نه آن بازی ویدیویی، انصاف را در مورد داستان واقعی فرقه «اسماعیلیه نزاری»، که در غرب به «قاتلان» معروفند، رعایت نکرده‌اند.

اسماعیلیه یکی از فرقه‌های امامیه است. اسماعیلی‌ها نام خود را از اسماعیل بن جعفر، فرزند امام صادق گرفته‌اند. آن‌ها برخلاف شیعیان اثنی‌عشری، که موسی کاظم برادر کوچکتر اسماعیل را به عنوان امام پذیرفته‌اند، معتقد بودند اسماعیل جانشین امام صادق بوده است.

ریشه کلمه حشاشین کجاست؟ چرا غربی‌ها آن‌ها را تروریست می‌دانستند؟

فرهاد دفتری، به خبرنگار عرب‌نیوز گفته بسیاری از اسطوره‌ها و افسانه‌های پیرامون نزاریان «ریشه در جهل تخیلی صلیبیان و وقایع نگاران غربی آن‌ها دارد که به سرزمین مقدس آمدند و اورشلیم را در سال ۱۰۹۹ فتح کردند».

خود کلمه «قاتل» (assassin) که برای اولین‌بار توسط صلیبیونی که با نزاری‌ها در سوریه روبرو شدند ابداع شد، از یک سوء‌تفاهم در فهم یک کلمه ناشی می‌شود.

دفتری گفته: «در آن زمان نزاری‌ها که شیعه بودند، در میان مسلمانان اهل سنت دشمنانی داشتند که از آن‌ها به عنوان حشاشین یاد می‌کردند که اگر معنای لغوی آن را بگیرید به معنای کسی است که تریاک مصرف می‌کند». به گفته دفتری، کلمه حشاشین به این معنای نبود که اسماعیلیون واقعا مواد مخدر استفاده می‌کردند.

به گفته او، این اصطلاح در واقع یک دشنام، و «به معنای مردمی با اخلاق پایین، مردمی بدون جایگاه اجتماعی» بود. اما صلیبی‌ها فقط ظاهر این واژه را گرفتند و به این ترتیب در زبان‌های اروپایی ارتش‌های صلیبی، «هش‌شاشین» (hashshashin) به «قاتل» (assassin) تبدیل شد.

یکی از افسانه‌های مرتبط با این واژه آن است که رهبر اسماعیلیه از تریاک استفاده می‌کرد تا مردان جوان را به ماشین‌های کشتار تبدیل کند.

اسماعیلیه چه کسانی هستند؟ نزاری‌ها کی هستند؟

دفتری می‌گوید برای درک داستان واقعی حشاشین، لازم است آن را در دل اتفاقات سیاسی و مذهبی جهان اسلام درک کنیم.

اصل ماجرا برمی‌گردد به انشعاب تاریخی بین مسلمانان اهل سنت و شیعه بعد از رحلت حضرت محمد (ص) در سال ۶۳۲ میلادی. این انشعاب بر موضوع جانشینی متمرکز بود. شیعیان بر این باورند که حضرت محمد (ص) جانشینی برای خود انتخاب کرد که او پسر عمو و داماد ایشان یعنی علی بن ابی‌طالب -بود، در حالی که اهل سنت معتقد بودند پیامبر چنین کاری نکرده است.

اوضاع پس از درگذشت جعفر الصادق ع) امام ششم شیعیان در سال ۷۶۵ پیچیده‌تر شد و در داخل شیعیان هم انشعاب رخ داد. گروه بزرگتر شیعه اثنی عشری بود که اعضای آن بر این باورند که سلسله جانشینی برحق با غیبت امام دوازدهم که هنوز هم پیروانش منتظر ظهور او هستند، پایان یافت.

دیگری اسماعیلیان بودند که نامشان برگرفته از اعتقاد آن‌ها به امامت اسماعیل بن جعفر، پسر ارشد جعفر الصادق، بود.

اما حتی در درون اسماعیلیه هم انشعاب دیگری رخ داد که با مرگ امام هجدهم اسماعیلی در سال ۱۰۹۴، که هشتمین خلیفه امپراتوری فاطمی مستقر در قاهره هم بود، آغاز شد.

طبق گفته دفتری، زمانی که المستنصر‌بالله درگذشت، دو فرزند او سر جانشینی وارد منازعه شدند. یکی از دو پسر نزار، بود که از سوی پدر به‌عنوان وارث اصلی تعیین شده بود، دیگری، برادر کوچکترش، احمد مستعلی که با کمک افضل شاهنشاه، وزیر و فرمانده ارتش مصر، بر تخت نشست. بر اساس همین اختلاف جانشینی بود که جامعه اسماعیلیه به دو جناح نزاری و مستعلی تقسیم شد.

از اینجاست که حسن صباح، وارد داستان می‌شود. او مبلغ یا داعی اسماعیلیه بود، که برای فاطمیون در ایران کار می‌کرد.

ماجرای حسن صباح و حشاشین چه بود؟

در آن زمان، بسیاری از مناطق امروزی ایران تحت کنترل ترکان سلجوقی بود. حسن صباح شروع کرد به مبارزه و قیام علیه دولت سلجوقیان.

در نتیجه، «حسن که از امامت نزار در ایران دفاع می‌کرد، روابط خود را با قاهره و دولت فاطمی که از برادر کوچک‌تر نزار حمایت می‌کرد، قطع کرد، و دولت و جامعه اسماعیلی نزاری را پایه گذاشت».

دفتری می‌گوید درست است که حسن از روش‌های ترور استفاده می‌کرد، اما توصیف نزاری‌ها به عنوان تروریست -به‌معنای مدرنش- غلط است.

حسن صباح که در سال ۱۰۹۰ پایگاه خود را در قلعه الموت در بخش‌های کوهستانی ایران تأسیس کرد، «در حال مقابله با یک دشمن نظامی بسیار قدرتمند به  نام سلجوقیان بود. او نمی‌توانست دست به جنگ رودرو دست بزند، چون ارتشی همسان ارتش آن‌ها نداشت.»

در عوض، او با هدف قرار دادن شخصیت‌های کلیدی رژیم حاکم، «محل به محل، امیر به امیر»، اقتدار غیرمتمرکز سلجوقی را به لرزه انداخت.

دفتری می‌گوید، علی‌رغم این، نمی‌توان نزاری‌ها را پدران تروریست‌های امروزی دانست: «آن‌ها هیچ شباهتی با تروریست‌های مدرن نداشتند. علل کار این دو یکسان نبود، ابزارهایشان یکسان نبود و انگیزه‌ها و اعمالشان یکی نبود. این ترور‌ها بسیار محدود و هدفمند بودند. آن‌ها به دنبال اقدامات تروریستی و کشتن مردم بیگناه نبودند.»

با این‌حال گزارش‌ها و شایعات بسیار اغراق‌آمیزی وجود داشت که مدعی بود تقریباً هر تروری که اهمیت عمده‌ای در منطقه داشت کار نزاری‌ها است. اما آنطور که دفتری می‌گوید در واقع، مدارک تاریخی هم‌عصر نزاری‌ها نشان می‌دهد که در طول ۳۴ سال سلطنت حسن صباح، کمتر از ۵۰ ترور توسط این گروه انجام شده است.

مورخان، تصرف قلعه الموت در سال ۱۰۹۰ توسط حسن صباح را به عنوان لحظه تأسیس دولت اسماعیلی نزاری می‌دانند. این قلعه که در سراسر ایران و شام شناخته‌شده بود به مدت ۱۸۳ سال در برابر همه دشمنان، از رقبای اسلامی گرفته تا صلیبیون مسیحی، مقاومت کرد. این دولت سرانجام در حدود سال ۱۲۵۶ توسط مغول‌ها از بین رفت.

در شام بود که صلیبی‌ها برای اولین بار در دهه آغازین قرن دوازدهم میلادی با نزاری‌ها روبرو شدند. امروزه، ویرانه‌های قلعه مصیاف، دژ اصلی اسماعیلی‌ها در سوریه، هنوز در حاشیه شهر سوریه و به همین نام وجود دارد.

بین سال‌های ۱۱۶۲ و ۱۱۹۳ میلادی، رشید‌الدین سنان، رئیس دولت اسماعیلی نزاری در سوریه حکومت می‌کرد. مارکو پولو سیاح ونیزی، به او عنوان «پیرمرد کوهستان» داد و او با این اسم در تاریخ ماندگار شد.

نوشته‌های مارکو پولو بسیاری از افسانه‌های مربوط به حشاشین را تکرار کرد و به آن‌ّ‌ها شاخ و برگ داد. این افسانه‌ها می‌گقتند در قلاع اسماعیلیه «باغ‌های مخفی بهشتی» وجود دارد که در آن‌ها رهبر بدجنس این گروه به قاتلان بالقوه حشیش می‌داد، و آن‌ها را در محاصره تمام لذت‌هایی که در بهشت وعده داده شده بود، قرار می‌داد.

هنگامی که آن‌ها به اندازه کافی به این لذت‌های جسمانی معتاد می‌شدند، رهبر اسماعیلیه خنجری به آن‌ها می‌داد و آن‌ها برای قتل کسی مامور می‌کرد. به آن‌ها گفته می‌شد: اگر موفق شدید که به باغ بهشت بازمی‌گردید و اگر بمیرید روح شما به حال بهشت می‌رود.»

دفتری می‌گوید صلیبیون «نمی‌توانستند فداکاری این مردم را درک کنند. از این رو، برای توضیح‌دادن رفتار آن‌ها –به نظرشان غیرمنطقی می‌آمد- شروع به جعل این داستان‌ها کردند. دفتری می‌گوید در منابع اسلامی آن دوران چنین چیز‌هایی نمی‌یابیم؛ در حالی که آن‌ها شاید حتی از صلیبیون هم نسبت به اسماعیلیان دشمنی بیشتری داشتند.

اسماعیلیه هنوز وجود دارد؟

امروزه، اسماعیلیان نزاری جمعیتی حدود ۱۵ میلیون نفر دارند و در سراسر جهان پخش هستند. بزرگترین گروه‌های آن‌ها در افغانستان، پاکستان، هند و سوریه و همچنین در ایران، شرق آفریقا، امارات متحده عربی، آمریکای شمالی، بریتانیا و چندین کشور اروپایی زندگی می‌کنند.

امام فعلی اسماعیلیان نزاری – در واقع چهل و نهمین امام آن‌ها- آقاخان چهارم است که مؤسسه مطالعات اسماعیلیه را در سال ۱۹۷۷ تأسیس کرد که بزرگترین دانشکده معارف اسلامی در بین سایر مؤسسات دانشگاهی در انگلستان است.

دفتری به عرب‌نیوز گفته که نمی‌خواهد عیش مخاطبان سریال تلویزیونی «حشاشین» را در ماه رمضان خراب کند، اما این را هم گفته که «به یاد داشته باشید، بیشتر این داستان‌ها درباره مشرق‌زمین توسط جنگجویان صلیبیِ ازجنگ‌بازگشته و پای شومینه‌های‌شان در اروپا نقل شده است. بنابراین، تا زمانی که این روایت‌ها را به‌عنوان داستان‌هایی در نظر بگیریم که هیچ ارتباطی با تاریخ واقعی اسماعیلی‌ها ندارد، دیدن‌شان ایرادی ندارد.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • امام جمعه ساری: اولین جمهوری اسلامی توسط علی(ع) بنا شد | قدر نظام را بدانید
  • سریال حشاشین چقدر واقعی است؟ / همه چیز‌هایی که باید درباره واقعیت تاریخی حسن صباح و گروه اسماعیلیه بدانید
  • هر آنچه برای باورکردن فرازمینی‌ها نیاز است بدانید؛ شواهدی در آسمان ایران!
  • اگر فکر می‌کنید باهوش هستید جواب این مسئله ریاضی را پیدا کنید
  • فقط ۶۰ درصد افراد می توانند این سوال را حل کنند!
  • هوش مصنوعی، ضربان قلب مرگ‌بار را تشخیص می‌دهد
  • ایجنت آلفونسو دیویس: بایرن مونیخ در حق ما بی‌انصافی کرد
  • ضربان قلب در حالت استراحت یکی از نشانه‌های تناسب اندام و طول عمر است
  • رابطه شگفت‌ انگیز استراحت ضربان قلب با طول عمر
  • تفاوت نفتکش با کشتی های حمل گاز LNG را بدانید (فیلم)