Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-20@15:31:55 GMT

تصاویر/ هنر اجدادی

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۲۷۳۰

تصاویر/ هنر اجدادی

سفالگری یک حرفه بسیار زیبا و قدیمی‌ می‌باشد که از دیرباز تا به امروز در میان شهر‌ها و کشور‌های مختلف وجود داشته است.

به گزارش سرویس چندرسانه ای شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛اگر نگاهی به ظروف سفالین گذشته بیاندازید به راحتی می‌توانید فرهنگ آن ملت را از نقاشی‌ها و طرح‌های ایجاد شده بر روی تک تک محصولات استخراج کنید، سفال در گیلان به علت فراهم بودن بستر مناسب تولید آن، مصارف فراوانی داشته و می‌توان از آن به گمج و نخون (ظرف مخصوص طبخ غذا به همراه درب)، کوزه سفالی، نمکیار (ظرف مخصوص ساییدن مغز گردو و سبزی و انارترش و …)، گیلی تابه (ظرف مخصوص برشته کردن تخمه)، تنور نان پزی، ظروف نگه داری مواد، حلقه‌های سر چاه، گلدان و مجسمه و سفال بام، اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گمج یکی از اصلی‌ترین ظروف سفالی و محلی استان گیلان است که از آن در تهیه و طبخ انواع خورشت و غذا‌های محلی استفاده می‌کنند. اگرچه امروزه ظروف فلزی، چدنی و حتی سرامیکی با رنگ‌های مختلف جایگزین این ظرف قدیمی شده است، اما هنوز این ظروف سفالی در بین خانواده‌های سنتی و روستایی استان گیلان از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است. عطیه روشنفکر زنی پر ذوق و هنرمند است که در روستای جیرده شفت کارگاه سفالگری دارد. وارد کارگاه که شدیم در هر گوشه‌ای از حیاط هنرش دیده می‌شد از مجسمه‌های سفالی گرفته تا گلدان‌های مختلف و ظرف و تابه‌های سفالی که در کنار کوره منتظر بودند تا به بازی آتش و خاک بروند و آماده شوند تا این هنر به هر گوشه‌ای از این شهر و جهان راهی شود. 

 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۲۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸ اردیبهشت؛ روز پرگل؛ معطر و تماشایی میمند

ظرفیت فارس در گیاهان دارویی، گل محمدی و گل‌هایی که در تولید عرقیات به کار می‌روند، سبب شده فارس همواره یکی از استان‌های مطرح در زمینه تولید عرقیات و گلاب باشد، در این میان میمند با مزارع گل و کارگاه‌های گلابگیری‌اش گوی سبقت را از دیگران ربوده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، میمند؛ شهری با جاذبه‌های طبیعی بسیار است که در زمینه تولید عرقیات حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اما طی سالیان گذشته این ظرفیت مغفول مانده و اکنون جای بسیاری از زیرساخت‌های لازم و ضروری یک شهر گردشگرپذیر در آن خالی است. 

هرساله و همزمان با فرا رسیدن فصل برداشت گل محمدی، جشنواره گل و گلاب میمند در تاریخ 8 اردیبهشت‌ با حضور جمعی از مسئولان شهرستان فیروزآباد و شهر میمند برگزار خواهد شد. در این راستا نشست هماهنگی جشنواره گل و گلاب میمند با حضور نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیروکارزین در مجلس شورای اسلامی، فرماندار فیروزآباد، اعضای شورای شهر میمند و... امروز، یکم اردیبهشت‌ماه در این شهر برگزار شد.

 140 کارگاه گل و گلاب و پذیرایی میلیونی از گردشگران

فرماندار فیروزآباد در این نشست گفت: هفته گرامیداشت میمند هر ساله 6 تا 12 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

حبیب‌الله جمشیدی با اشاره به وجود 140 کارگاه گل و گلاب در میمند، افزود: 36 کارگاه صنعتی و مابقی به صورت سنتی فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: با رسیدن فصل گل و اردیبهشت شرایط خاصی را در این شهر پیش بینی می‌کنیم، زیرا با آمار پذیرایی میلیونی از میهمانان مواجه می‌شویم.

فرماندار شهرستان فیروزآباد ادامه داد: هر ساله در اردیبهشت‌ کارگاه‌های گل و گلاب‌گیری پذیرای حضور مردم هستند و ظرفیت و فرصتی برای معرفی شهرستان و فرهنگ غنی این منطقه و سرمایه گذاری برای بخش میمند به وجود می‌آید.

به گفته جمشیدی، اردیبهشت سال گذشته اهتمام ویژه‌ای به روز میمند شد و در این روز فعالان این حوزه، 8 اردیبهشت را به نام روز میمند ثبت ملی کردند.

وی همچنین از مسئولان خواست که در حوزه گردشگری هم، هفته گردشگری میمند به عنوان یک رویداد ملی ثبت شود.

امکانات میمند در اردیبهشت متناسب با جمعیت گردشگر باشد

نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست گفت: با تلا ش‌ها و پیگیری‌های شورا، شهردار و فرماندار و‌... سال گذشته روز میمند ثبت ملی شد.

محمدمهدی فروردین با بیان این نکته که امروز از هر ورودی که وارد میمند می‌شوید، روی تابلو‌های آن، این شهر معرفی شده است، افزود: سال‌های گذشته و در اردیبهشت ماه شاهد قفل شدن جاده میمند بودیم که امسال زیرساخت‌های لازم برای این شهر پیش‌بینی شده است.

فروردین با تاکید بر اینکه باید امکانات شهر میمند نسبت به شهر‌های دیگر در اردیبهشت بیشتر شود، عنوان کرد: به عنوان مثال؛ ارائه خدمات در دو حوزه بهداشت و درمان در اردیبهشت باید بیشتر شود. حمل و نقل، خدمات نانوایی، مواد غذایی و... از دیگر خدماتی است که باید در این یک ماه به آن توجه بیشتری شود.

وی از برگزاری پیاده روی همگانی به میزبانی میمند، پوشش جشنواره گل و گلاب این شهر توسط برنامه صبح و نشاط و برگزاری مسابقات ورزشی به مناسبت روز ملی میمند هم خبر داد و تاکید کرد: باید در سطح ملی ظرفیت‌ها را پای کار بیاوریم.

میمند می‌تواند بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند

نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی از احتمال حضور رئیس مجلس در رویداد ملی روز میمند خبر داد و گفت: معاون وزیر میراث فرهنگی نیز در این رویداد شرکت خواهد کرد.

فروردین با ابراز تاسف از این موضوع که عرقیات و گل میمند به نام کاشان و قمصر بهره‌برداری می‌شود، در حالی که حق میمند است که مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: در پروانه بهره‌برداری برای بحث صادرات با مشکل مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: میمند می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند، اما دست‌های پشت پرده اجازه نمی‌دهند که بدون ادعای مالکیت، پروانه بهره برداری برای فعالان حوزه گل و گلاب صادر شود.

میمند و کلی برنامه‌ مفرح برای گردشگران

رئیس شورای شهر میمند نیز در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: شهرداری و شورای شهر میمند برای رفاه حال میهمانان بوستان‌های شقایق، نسترن و پردیس، امامزاده سید حسین و چند منطقه بوم‌گردی را برای پذیرایی در فصل اردیبهشت تدارک دیده‌اند.

بهنام صیادنژاد ادامه داد: چند نقطه تاریخی و مذهبی در شهر میمند داریم؛ از جمله 9 امامزاده در سطح شهر، نقاط طبیعی، ارتفاعات پارک پردیس، دامنه کوه‌های میمند، کارگاه‌های سنتی و صنعتی و گیاهان دارویی که گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند.

به گفته وی، در سال‌های اخیر علاوه بر کارگاه‌های سنتی، در خانه‌های میمند هم دیگ‌های کوچک دیده می‌شود که عرقیات تولید می‌کنند که این موضوع می‌تواند به رونق اقتصادی خانواده‌ها کمک کند.

وی همچنین به تشریح ویژه برنامه‌های هفته گرامیداشت میمند اشاره و بیان کرد: افتتاح نمایشگاه بومی محلی، برگزاری پیاده روی همگانی، برگزاری همایش روز میمند، آیین گلاب گیری اماکن متبرکه، گلباران قبور شهدا و دیدار از خانواده شهدا، برگزاری شب شعر و رونمایی از کتاب به میزبانی اداره فرهنگ و ارشاد میمند و پیاده روی و طبیعت گردی در دامنه کوه پادنا از جمله برنامه‌هایی است که در این هفته پیش‌بینی شده است.

میمند؛ شهر نسترن‌ها

نائب رئیس شورای شهر میمند هم در این نشست به ظرفیت‌های این شهر و سطح زیر کشت محصولات اشاره و خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت گل محمدی 1700 هکتار است که 225 هکتار آن دیمی و مابقی به صورت آبی است.

مهدی مقدم، سطح زیر کشت گل نسترن را هم 500 هکتار اعلام کرد و افزود: میمند خواستگاه گل و گلاب است و تنها شهر در جهان است که خواستگاه گل نسترن محسوب می‌شود.

مقدم، سطح زیرکشت انگور را 2500 هکتار اعلام کرد که 500 هکتار آن به صورت دیم است.

وی، سطح زیر کشت بادام را هم 170 هکتار و گردو را 146 هکتار اعلام کرد و گفت: در تولید عسل هم دارای رتبه اول فارس هستیم که در این راستا کارگاه‌های صادراتی راه‌اندازی شده‌اند.

تلاش برای جلوگیری از خام فروشی محصولات

شهردار میمند نیز در این نشست به جای خالی میراث فرهنگی و گردشگری در این شهر اشاره کرد و گفت: بسیاری از فعالیت‌هایی که شهرداری و دستگاه‌های دیگر در میمند آن را دنبال می‌کنند جزو وظایف میراث فرهنگی است که باید پیگیر و دغدغه‌مند آن باشند.

فرهاد محمدرضازاده به ثبت روز میمند در تقویم ملی اشاره کرد و یادآور شد: در یک‌سری از کارگروه‌ها بحث ورود هرچه بهتر گردشگر به این شهر مطرح شد؛ شهرداری نیز دو پروژه برای جذب گردشگر معرفی کرد و پروژه‌ها در حال حاضر در دست مطالعه قرار دارد.

وی گفت: اولین پروژه میدان تاریخی شهر میمند است که در این مجموعه چند اثر ثبت ملی وجود دارد؛ قسمتی از این مجموعه که قبلا کارونسرا بوده تخریب شده است که طرح جدیدی برای آن ایجاد و نقشه جدیدی برای این کارونسرا در دست طراحی است.

رضازاده افزود: مکاتباتی با میراث فرهنگی فارس انجام شده که در صورت موافقت این پروژه احیا و تبدیل به پروژه جذب گردشگری میمند خواهد شد.

شهردار میمند به دومین پروژه و موضوع خام فروشی محصولات در شهر میمند اشاره کرد و گفت: شهرداری با ورود به موضوع احداث کارخانه تولید اسانس، عرقیات و صنایع تبدیلی کشاورزی و با انجام فعالیت‌های مطالعاتی مجوز‌هایی را صادر کرده است و امسال این پروژه احداث خواهد شد.

وی تصریح کرد: در سال جهش تولید با مشارکت مردم باید از ظرفیت‌های این شهر بهره برد تا هم درآمد پایداری برای شهرداری و هم برای شهر میمند ایجاد شود.

شهردار میمند خاطرنشان کرد: شهرداری میمند آمادگی میزبانی از گردشگران را دارد؛ از طرفی ستاد استقبال از مسافرین اردیبهشت میمند راه‌اندازی شده است و همکاران ما در چند نقطه از شهر مستقر شده و گردشگران را راهنمایی خواهند کرد.

وی عنوان کرد: در بحث گردشگری با بوم گردی‌ها همکاری خوبی انجام شده و امیدواریم میزبان خوبی برای گردشگران باشیم.

به گزارش تسنیم، نمونه شهر میمند در سطح کشور می‌توان از قمصر کاشان نام برد که در سطح ملی و بین‌المللی به عنوان جاذبه گردشگری شناخته شده، زیرا به زیرساخت‌های مورد نیاز یک شهر گردشگرپذیر در این شهر توجه و جاذبه‌هایی پیرامونی و اماکن اقامتی، تفریحی و ... نیز در این شهر ایجاد شده است، اما اکنون به گفته کارشناسان و تولیدکنندگان مطرح ملی، میمند دارای پتانسیل‌هایی بیش از قمصر کاشان است، اما تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است. 

انتهای پیام/424.

دیگر خبرها

  • ۸ اردیبهشت؛ روز پرگل؛ معطر و تماشایی میمند
  • راه‌ اندازی تعمیرگاه مخصوص خودروهای برقی در پایتخت
  • طرز تهیه کرم شکلاتی مخصوص فیلینگ انواع کیک و دسر 
  • کارگاه تولید نوشیدنی‌های گیاهی در آبادان
  • همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب ۱۰۰۰ ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)
  • راه‌اندازی تعمیرگاه مخصوص خودرو‌های برقی در پایتخت
  • تولید دارو از بره موم زنبور عسل توسط محقق همدانی
  • راه‌اندازی تعمیرگاه مخصوص خودرو‌های برقی درپایتخت
  • کارگاه طراحی در دانشگاه دولتی بجنورد برگزار می‌شود
  • کارگاه آموزشی مبانی محیط زیست درمدارس رشت