Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@12:45:05 GMT

انواع آهن آلات ساختمانی

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۲۷۶۲

انواع آهن آلات ساختمانی

آهن یکی از عناصر مهم و کاربردی می باشد که به علت خواص بی شماری که دارد از آن در صنایع مختلف استفاده می شود.

آهن یکی از عناصر مهم و کاربردی می باشد که به علت خواص بی شماری که دارد از آن در صنایع مختلف استفاده می شود. در صنعت ساختمان آهن نقش اساسی دارد و از هنگام ساخت پایه ساختمان و فونداسیون آن تا عملیات سقف زدن و دیوار ها و فضای داخلی ساختمان از آن استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنعت آهن در تمامی کشورها از صنعت های مهم به شمار می رود و از پایه های اصلی اقتصاد کشورهاست. برای به دست آوردن آهن باید آن را از معدن استخراج و فراوری کرد تا بتوان به محصولات مورد استفاده در ساختمان رسید. در ادامه با انواع آهن آلات ساختمانی آشنا خواهید شد.

معرفی انواع آهن آلات ساختمانی

آهن به دو شکل چدن و فولاد گسترش یافته است و با کم و زیاد کردن آلیاژهای آن می توان انواع مختلفی از آهن آلات ساختمانی را که هر یک کاربرد ویژه ای دارند به دست آورد. مقاطع فولادی که در صنعت ساختمان کاربرد دارند در این مقاله معرفی شده اند:

پروفیل

به مقاطع فلزی توخالی که در ساختمان ها مصرف می شود پروفیل می گویند. پروفیل ها در اشکال مختلفی مانند مربع و مستطیل  وجود دارند و به آن ها قوطی نیز گفته می شود. از پروفیل ها در راه پله، درب و پنجره و نرده کشی ساختمان ها استفاده می شود. پروفیل ها در دو دسته بارز و بسته وجود دارند. پروفیل های بسته شامل لوله، پروفیل PVC ، پروفیل درب و پنجره و ... می باشند. تسمه، تیرآهن، ناودانی هاش، نبشی، چهارپهلو و ... در دسته پروفیل های باز قرار می گیرند. پروفیل ها علاوه بر ساختمان سازی در صنعت خودروسازی نیز استفاده گسترده ای دارد.

تیرآهن یکی از انواع آهن آلات ساختمانی

تیرآهن یکی از اساسی ترین پروفیل هایی است که در ساختمان مصرف می شود. تیرآهن ها سطح مقطعی به شکل H و I دارند و در سازه های فولادی مورد استفاده قرار می گیرند. نقش تیرآهن در ساختمان این است که باری که به ساختمان وارد می شود را تحمل کند. انواع مختلفی از تیرآهن وجود دارد که هر یک از آن ها در موارد خاصی به کار برده می شوند. تیرآهن لانه زنبوری، تیرآهن INP، تیرآهن IPE و تیرآهن بال پهن از انواع تیرآهن ها می باشند.

ورق فلزی

ورق های فلزی نیز یکی دیگر از انواع آهن آلات ساختمانی می باشند که خود در انواع مختلف ورق آلومینیوم، ورق اکسین، ورق رنگی و ورق سرد و گرم وجود دارند و هر یک در نوع خاصی از سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند. از ورق های گرم برای سازه هایی که نیاز به مقاومت بالا دارند و از ورق های سرد یا روغنی برای سازه هایی که ظاهر مهم تری دارند استفاده می شود. برای آگاهی از قیمت ورق فلزی با مشاوران آرسیس فولاد تماس بگیرید.  

میلگرد

میلگرد یکی از معروف ترین پروفیل های ساختمانی است که درهمه ساختمان ها از آن استفاده می شود. با استفاده از میلگرد استحکام و مقاومت سازه های بتنی افزایش یافته و بنای محکم تر و بادوام تری را خواهیم داشت. از میلگردها در کف ساختمان و فونداسیون نیز استفاده می شود و باعث می شوند تا مقاومت بتن در مواقع زمین لرزه بالا رود. میلگردها خود در سه دسته میلگردهای آجدار، کلاف و ساده وجود دارند.میلگردهای آجدار دارای برآمدگی هایی بر روی سطح خود هستند و در موارد خاصی مصرف می شوند اما میلگردهای ساده کاملا سطح صاف و صیقلی دارند. میلگردها را بر اساس مواد تشکیل دهنده شان نیز تقسیم بندی می کنند که در 6 مورد مختلف وجود دارند که عبارتند از: میلگرد گالوانیزه، میلگرد با پوشش اپوکسی، میلگرد فولاد کربن، میلگرد فایبرگلاس لیمر و میلگرد فولاد ضد زنگ. بیشترین مقاومتی که برای بتن وجود دارد توسط میلگرد ضد زنگ می باشد که از لحاظ قیمت نیز دارای بیشترین قیمت نسبت به سایر میلگردهاست.

نبشی و ناودانی

ناودانی ها مقاطعی فولادی به شکل U می باشند و کاربرد بسیار زیادی در ساختمان و همچنین در صنعت دارند. ناودانی ها در جنس های مختلفی مانند گالوانیزه، استیل و آلومینیوم وجود دارند و همچنین به دو شکل ساده و مشبک در بازار موجودند که هر یک از آن ها برای مصارف خاصی مورد استاده قرار می گیرند. ناودانی های مشبک دارای سوراخ هایی در ساختار خود می باشند که معمولا از آن ها برای بستن پیچ و مهره در مصارف مختلف استفاده می شود. ناودانی ها را از ورق گرم تولید می کنند.

نبشی نیز یکی از پراستفاده ترین انواع آهن آلات ساختمانی می باشد که دارای دو سطح مقطع عمود بر هم می باشد.نبشی ها در دو نوع پرسی و فابریک وجود دارند که این دسته بندی بر اساس روش تولید این نبشی هاست و نبشی فابریک به صورت نبشی دو مقطعی از خط تولید خارج می شود اما نبشی پرسی ورقی به طول 6 متر است که آن را از وسط خم می کنند. همچنین دسته بندی دیگری بر اساس شکل ظاهری نبشی ها وجود دارد که عبارتند از نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی. در نبشی بال مساوی دو بال آن به یک اندازه می باشند و در مورد بعد دو بال اندازه ای متفاوت دارند. قیمت نبشی و قیمت ناودانی با توجه به نوساناتی که در قیمت آهن وجود دارد متغیر است و همچنین بسته به وزنی که این آهن آلات دارند قیمت متفاوتی نیز خواهند داشت.

لوله فلزی

لوله ها از موارد دیگری از انواع آهن آلات ساختمانی هستند که در بناهای مختلف به مصرف می رسند. لوله ها دارای مقاطع دایره ای شکل بوده و از آن ها برای انتقال مایعات و گازها استفاده می شود. لوله ها در دو دسته درزدار و بدون درز تولید می شوند. در فرایند ساخت لوله های درزدار ورق ها پس از گرم کردن از غلتک های مخصوصی عبور می دهند و لبه های لوله را با استفاده از روش های مختلف جوشکاری به هم جوش می دهند که درنتیجه یک درز در این لوله ها ایجاد می شود. اما در لوله های بدون درز که به آن ها لوله مانیسمان نیز گفته می شود از هیچ گونه جوشی استفاده نمی شود و این لوله ها بدون هیچ گونه درزی می باشند.

منبع: فارس

کلیدواژه: آهن صنعت صنایع کاربردی استفاده می شود قرار می گیرند وجود دارند آهن یکی پروفیل ها سازه ها لوله ها ورق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۲۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان تایید شد

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی خود نوشت:

بیشتر بخوانید: نامه به شورای نگهبان درباره معافیت مشمولان بالای ۳۵

««طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» در جلسه شورای نگهبان مطرح و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1228183 برچسب‌ها بیمه

دیگر خبرها

  • ۱۱۴ هکتار نخاله‌های ساختمانی طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند
  • ماجرای تصمیم دولت برای تغییر در نرخ پایه رقابت میلگرد
  • انواع درب ساختمان
  • ساختمانی که زیر یک تپه مصنوعی ساخته شد + فیلم
  • معافیت بیمه‌ای برخی کارگران ساختمانی
  • افزایش خط تولیدِ شیرآلات ساختمانی در گرمی
  • تولید سامانه هوشمند تجهیزات ساختمانی
  • تجهیز، بازسازی و خرید ماشین آلات راهداری خراسان جنوبی با اعتبار ۱۳۲ میلیارد تومان
  • تایید طرح اصلاح قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی
  • اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان تایید شد