Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، سیدعلی اوهب با اشاره به فعالیت حدود 215 حلقه چاه فعال در شهرستان بافق، اظهار داشت: تقریبا 60% چاهها مربوط به بخش کشاورزی و 40% باقیمانده مربوط به دیگر مصارف است.

وی سهم برداشت چاه های کشاورزی از آب های زیرزمینی حدود 85 % و سایر چاه‌ها را 15% عنوان کرد و افزود: دغدغه اصلی در این شهرستان، اضافه برداشتی است که از چاه های دارای پروانه کشاورزی صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره منابع آب بافق و بهاباد خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در محدوده بافق اضافه برداشت از چاه ها بوِیژه چاه های کشاورزی است بطوری که تاکنون باعث کسری تجمعی مخزن به میزان حدود 255 میلیون مترمکعب شده است و همچنان با توجه به افت سالانه حدود 10 سانتیمتر، به کسری تجمعی مخزن اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در سال 98، نصب کنتور هوشمند در بافق سرعت خوبی پیدا کرد، گفت: تاکنون 75 درصد چاه های کشاورزی بافق مجهز به کنتور هوشمند شدند که امیدواریم در سال جاری تمامی چاه‌ها به کنتور مجهز شوند.

اوهب در ادامه تعداد چاه های فعال شهرستان بهاباد را 90 حلقه عنوان کرد و افزود: از این تعداد چاه، 58% آن در بخش کشاورزی و 32% نیز در سایر بخش ها فعال است که سهم برداشت بخش کشاورزی از آب‌های زیرزمینی  75% و سایر چاه ها 25% است.

وی اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی را چالش جدی شهرستان بهاباد دانست و بیان کرد: کسری مخزن در این محدوده حدود 265 میلیون مترمکعب است و سالانه افتی حدود 50 سانتیمتر را متحمل می شود و در صورتیکه همین روند ادامه پیدا کند علاوه بر افزایش شوری احتمال فروچاله و نشست در اثر تخلیه بافت ها وجود دارد.

رئیس اداره منابع آب بافق و بهاباد ادامه داد: راهکار نهایی حل این مشکل تحویل حجمی به مالکین است که مقدمه انجام آن، تکمیل نصب کنتورهای هوشمند روی تمام چاه ها می باشد که در حال حاضر حدود 85% چاه های کشاورزی به کنتور مجهز شده اند و برنامه ریزی جهت نصب کنتور برای همه چاه ها صورت گرفته است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: خشکسالی کشاورزی یزد چاه غیرمجاز آب یزد چاه های کشاورزی اضافه برداشت منابع آب چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۳۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»

مدیر جهاد کشاورزی گیلانغرب گفت: پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول زراعی را در این شهرستان داریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، جبار ولی‌پور امروز _ پنجشنبه سی‌ام فروردین _ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهرستان گیلانغرب یکی از قطب‌های تولید محصولات زراعی در استان است و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۷۰ هزار تن کلزا، گندم و جو از مزارع این شهرستان برداشت شود.

وی افزود: در سال زراعی جاری ۳۶ هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان به کشت انواع محصولات زراعی اختصاص یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی گیلانغرب خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود به طور تقریبی ۷۶ هزار تن گندم و جو از این مزارع برداشت شود.

ولی‌پور با اشاره به رشد قابل توجه سطح زیر کشت محصول کلزا، گفت: ۶۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی به کشت کلزا اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌شود به طور تقریبی یک‌هزار و ۳۰۰ تن محصول از این اراضی استحصال شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۴ سیلوی فعال و مرکز خرید در دهستان حومه، گواور، حیدریه و حیدریه شهرستان آماده تحویل محصول گندم، جو و کلزا است.

مدیر جهاد کشاورزی گیلانغرب ادامه داد: عملیات برداشت غلات توسط ۷۰ دستگاه کمباین بومی و ۸۰ دستگاه کمباین مهاجر انجام می‌شود.

کد خبر 745681

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»
  • برداشت غیرمجاز سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی
  • فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر امروز در استان
  • فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر فردا در استان
  • آمادگی شهرستان‌های بافق و بهاباد برای مدیریت سیلاب
  • تغییر نگرش از رویکرد کنترل سیلاب به سمت مدیریت سیلاب
  • ۸۰ درصد گندم خوزستان آماده برداشت
  • چاه‌های کشاورزی، شرب و صنعت باید مجهز به کنتور هوشمند شود
  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان
  • کشف و ضبط چوب آلات قاچاق جنگلی در شهرستان سوادکوه