Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@07:09:25 GMT

سر سرباز هخامنشی در تور گردشگری

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۵۱۲۲

سر سرباز هخامنشی در تور گردشگری

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سر سرباز هخامنشی یکی از چندین سنگ برجسته منقوش به سربازان هخامنشی از پلکان شرقی کاخ آپادانا مجموعه تخت جمشید است که سال‌ها پیش (احتمال داده شده حوالی سال ۱۳۳۶) آن را از پله شماره ۱۹ پلکان شرقی کاخ آپادانای تخت جمشید ربوده شد.

پس از آن فردی به نام خانم برنت در سال ۱۹۷۴ سر سرباز هخامنشی را از یک حراجی با عنوان (حراجی ساتبی نیویورک) خرید و این اثر دزدیده شده را به مدت ۳۰ سال در اختیار خود نگه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بعد از آن در مارس ۲۰۰۵ میلادی تصمیم به فروش آن از طریق حراجی کریستیز کرد و ایران همان موقع متوجه حراج یک اثر تاریخی شد که سال‌ها پیش از تخت جمشید دزدیده بودند.

در این خصوص سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدامات قضائی خود را مبنی بر توقیف حراج و طرح دعوی برای استرداد سر سرباز هخامنشی به ایران آغاز کرد، اما دادگاه لندن در تاریخ ۲۰ مارس ۲۰۰۷ میلادی حکم به نفع دارنده فعلی اثر ساکن فرانسه صادر کرد.

پس از آن در مرداد ماه سال ۹۷ یک قاضی در نیویورک حکم داد که سرسرباز هخامنشی که ۸۰ سال قبل از ایران ربوده شده بود بار دیگر به این کشور بازگردد.

اقدامات بالاخره به ثمر نشست و پس از ۸۰ سال سرسرباز هخامنشی به ایران برگشت و طی این مدت در استان‌های مختلف به نمایش درآمده است.

حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی گفت: تاکنون سر سرباز هخامنشی به فارس نیامده و همچنان در نمایشگاه‌ها و یا موزه‌های مختلف در سطح کشور در معرض دید مردم قرار می‌گیرد.

او، با اشاره اینکه مانند این نقش برجسته صد‌ها نقش برجسته دیگر در تخت جمشید وجود دارد، بیان کرد: تعداد قابل توجهی نقش بر جسته مانند سرسرباز هخامنشی در مجموعه تخت جمشید وجود دارد که مردم می‌توانند بعد از عادی شدن زندگی از این‌ها دیدن کنند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بیان کرد: سرباز هخامنشی اوایل سال ۹۸ به کشور بازگشت و با توجه به سیاست‌ها و برنامه ریزی های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این لوح در استان‌های سراسر کشور به نمایش درآمد تا علاقه مندان، این میراث جهانی فارس را از نزدیک ببینند.

او، تصریح کرد: در واقع در حال حاضر این سرباز در یک تور گردشگری به سر می‌برد و به شهرهای مختلف استان‌ها سفر می‌کند و طبق برنامه ریزی ها به خانه خودش باز خواهد گشت اما زمان آن مشخص نیست.

فدایی ادامه داد: به دنبال آن هستیم که این نقش برجسته را در همان محلی که به سرقت رفته نصب کنیم و به طور حتم در آینده‌ای نزدیک سرسرباز هخامنشی در جای اصلی نصب می‌شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: سربازهخامنشی اوایل سال ۹۸ به کشور بازگشت و با توجه به سیاست‌ها و برنامه ریزی‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این لوح در استان‌های سراسر کشور به نمایش درآمد تا علاقه مندان، این میراث جهانی فارس را از نزدیک ببینند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی جاذبه های گردشگری سر سرباز هخامنشی تور گردشگری سر سرباز هخامنشی میراث جهانی تخت جمشید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۵۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت مراسم آبگیری آب‌ انبار‌های سرایان در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: گواهینامه مراسم آبگیری آب‌انبار‌های سرایان در تقویم رویداد‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره ۲۰۲۰۹۳۹۱ به ثبت رسید و به استان ابلاغ شد.

 هادی شاه‌وردی افزود: آبگیری آب‌انبار‌ها همه ساله از اوایل دی‌ماه در شب‌های سرد زمستان انجام می‌شود و گروهی از مردم که این سنت حسنه را که از پدرشان به ارث برده‌اند و به میرآب معروف هستند اقدام به انجام آبگیری آب‌انبار‌ها می‌کنند.

وی گفت: در سرایان هنوز بسیاری از آب‌انبار‌های قدیمی بر خلاف آسیاب‌های آبی در گوشه و کنار شهر بر جای مانده‌اند و این سازه‌های هنرمندانه هنوز هم کارکرد خود را در این شهرستان از دست نداده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: آب‌انبار یک مکان مردمی و مورد استفاده همگان است و افراد با همکاری یکدیگر، آبی را که از سال گذشته در آب‌انبار باقی مانده و گل و لایی که کف مخزن آب انبار انباشته شده را تخلیه می‌کنند.

شاه وردی گفت: در سابق مخازن با استفاده از نیروی حیوانات و چرخ و هم‌اکنون به وسیله پمپ تخلیه می‌شود.

وی افزود: پس از تمیز شدن داخل مخازن تمامی آب‌انبارها، مسیر جوی‌های آب تمیز می‌شود و آب سرد و گوارا از دو قنات زابری و تیربری، به مخازن آب‌انبار‌ها هدایت می‌شود تا مردم شهر در تابستان گرم از این آب سرد و گوارا استفاده کنند.

وی گفت:  این مراسم با شماره ۱۳۱۵ در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.

دیگر خبرها

  • ‌سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید فردا رونمایی می‌شود
  • سند مالکیت تخت‌جمشید در روز جهانی بناهای تاریخی رونمایی می‌شود
  • سند مالکیت مجموعه جهانی «تخت جمشید» رونمایی می‌شود
  • سند مالکیت مجموعه جهانی «تخت جمشید» فردا رونمایی می‌شود
  • معرفی ظرفیت‌های گردشگری کرمان در شبکه‌های تلویزیونی روسیه
  • شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم
  • ثبت مراسم آبگیری آب انبار‌های سرایان در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور
  • چند میلیون گردشگر خارجی سال گذشته به ایران آمدند؟
  • ثبت مراسم آبگیری آب‌ انبار‌های سرایان در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور
  • ۶ میلیون گردشگر خارجی به ایران آمدند